Od pewnego czasu rośnie zapotrzebowanie na transport chłodniczy w kraju i w obrocie międzynarodowym, z czym wiąże się wzrost popytu na tego typu pojazdy.
Producenci oferują coraz bardziej zaawansowane technicznie rozwiązania, służące bezpieczeństwu, ekonomice eksploatacji oraz funkcjonalności i wygodzie w użytkowaniu, a także ekologii. Przykładem mogą być konstrukcje Kögel, Krone, Schmitz Cargobull, VeDeCar, czy Lamar. Rozwój telematyki, z możliwością kontrolowania danych pojazdu i temperatury oraz komunikacji dwukierunkowej, technologii czujników podzespołów ulegających zużyciu i czujników ciśnienia w oponach, a w niedalekiej w przyszłości z możliwością kontroli przestrzeni ładunkowej w czasie rzeczywistym pozwala mówić o naczepach chłodniczych jako o pojazdach inteligentnych.
Poniżej przedstawiamy najnowsze oferty wybranych producentów naczep, przyczep i zabudów chłodniczych.
Wsparcie dla kierowcy w codziennej pracy
Firma Kögel zaprezentowała na targach pojazdów użytkowych IAA 2018 nową, udoskonaloną wersję naczepy Kögel Cool – PurFerro quality. Udoskonalona w szczegółach naczepa chłodnicza jest produktem przeznaczonym nie tylko na potrzeby specyficznych rynków transportu żywności świeżej i głęboko mrożonej oraz produktów farmaceutycznych, gdyż różne opcje pozwalają na jej uniwersalne zastosowanie. Dzięki bogatej palecie wyposażenia możliwy jest wysoki stopień indywidualizacji dostosowany do potrzeb danego klienta. Nowością są przede wszystkim rozwiązania wspomagające kierowcę w codziennej pracy.
Cicha aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku. Dzięki zmniejszeniu emisji hałasu istnieje możliwość realizacji dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek. Lepszą higienę oraz łatwiejsze czyszczenie obszaru podłogi w naczepie chłodniczej typu premium zapewnia koryto zespawane z aluminium. Jego zastosowanie zapobiega ponadto przenikaniu wilgoci do elementów nośnych, co znacznie zwiększa żywotność i ekonomikę naczepy. Pojazd spełnia oczywiście wymagania HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) mające na celu ochronę zdrowia konsumentów w zakresie międzynarodowych przewozów artykułów spożywczych wrażliwych na temperaturę. Ponadto Cool – PurFerro quality spełnia wymogi ATP-FRC. Portal ze stali nierdzewnej, cechujący się łatwością konserwacji i napraw, w nowej wersji jest wyposażony w łatwą do wymiany, zoptymalizowaną poczwórną uszczelkę drzwiową i łatwo wymienialne aluminiowe zawiasy drzwi.
Nadwozie furgonowe składa się z wysokiej jakości udoskonalonej pianki specjalnej o bardzo dobrych właściwościach izolacyjnych, całkowicie bezfreonowej. Solidna i łatwa w pielęgnacji powłoka paneli ze stali jest poza tym pokryta z zewnątrz twardą folią z PCW. Ściany o grubości 45 lub 60 mm, 85 mm dach oraz 125 mm podłoga (produkcja własna) zapewniają znaczne polepszenie współczynnika przenikania ciepła. Dzięki tak wysokiej ochronie przed wpływem temperatury zmniejszeniu ulega zużycie energii oraz dodatkowe koszty.
Na przedstawionym na IAA modelu Kögel Cool – PurFerro quality można było podziwiać wielokomorowe światła tylne LED LUXIMA firmy Kögel z wbudowanym monitorowaniem tyłu pojazdu, które zajęło trzecie miejsce w międzynarodowym konkursie branżowym „Trailer Innovation 2017”. Czujniki monitorowania tyłu pojazdu i wspomaganie najazdu na rampę zajmują niewiele miejsca w wielokomorowej lampie tylnej i mocowaniu tablicy rejestracyjnej. Niepotrzebna jest dodatkowa przestrzeń montażowa z tyłu pojazdu. W celu łatwiejszej obsługi podczas codziennej pracy naczepa chłodnicza wyposażona jest w nowe elementy pomocnicze. Dzięki przełącznikowi drzwiowemu oświetlenie wewnętrzne włącza się przy otwieraniu i wyłącza przy zamykaniu portalu podobnie jak ma to miejsce w lodówkach. Aby rejestrator temperatury był łatwy w obsłudze i umożliwiał odczyt także przy sprzęganiu naczepy, zastosowano nowy wycięty z boku uchwyt. Dodatkowo wskaźnik na przedniej ścianie informuje o poziomie napełnienia zbiornika paliwa urządzenia chłodniczego. Szybkie zabezpieczenie ładunku umożliwiają kierowcy, dostępne jako opcja, montowane w ścianach szyny piętrowe i kotwowe. Przykładowo za pomocą 12 szyn piętrowych na ścianę boczną z odpowiednimi wspornikami palet można ich załadować wzdłużnie aż 33 sztuki. Poza tym pojazd posiada standardowo certyfikat zabezpieczenia ładunku wg DIN EN 12642 kod XL. Dzięki temu nadaje się w szczególności do transportu towarów drobnych i na paletach.
W egzemplarzu wystawionym na targach można było zobaczyć wiele wariantów ochrony przed uderzeniem. Oprócz pary podwójnych rolek przeciwnajazdowych ze stali nierdzewnej na całej długości na blaszanym zakończeniu ramy zamontowano dwa rzędy gumowych zderzaków przeciwkolizyjnych oraz gumową listwę przeciwkolizyjną osadzoną na ramie portalu po lewej i prawej stronie. W celu zapewnienia ochrony ściany czołowej oraz parownika i ulepszenia cyrkulacji powietrza model Cool – PurFerro quality jest wyposażony w opcjonalną ściankę chroniącą przed uderzeniami. Składającą się z pojedynczych profili aluminiowych w kształcie litery V ściankę ochronną łatwo się demontuje. Dodatkowe zderzaki na przedniej ścianie w środku służą jako ogranicznik palet poniżej ścianki chroniącej przed uderzeniami. Plandeka wentylacyjna CLIMATEX firmy Kögel zapewnia optymalne rozprowadzanie chłodzonego powietrza na 90% długości i 80% szerokości naczepy. Ponadto wystawiony egzemplarz celem stosowania w dwóch rożnych zakresach temperatur wyposażony został w poprzeczną ściankę działową, którą można przesuwać w sposób bezstopniowy oraz składać i rozkładać. Kolejną opcją wystawionego egzemplarza jest wyposażenie RoRo umożliwiające transport na statkach i promach. Wyposażenie to składa się z dwóch zaworów podciśnieniowych oraz czterech par pierścieni mocujących o wysokiej wytrzymałości i nośności do 12 000 kg oraz oznakowania zgodnego z normą DIN-EN 29367–2. Nowością jest tu dodatkowe wzmocnienie narożnika w przednim obszarze płyty siodła, chroniące pojazd przed uszkodzeniami w strefie przedniej przede wszystkim podczas częstego sprzęgania i rozprzęgania w trybie jazdy. Aby jeszcze lepiej chronić światła podczas wjeżdżania na rampę zabezpieczenie przeciwnajazdowe może być wysunięte 190 mm do przodu. W celu zwiększenia bezpieczeństwa na drodze i uniknięcia wypadków przy skręcaniu naczepa chłodnicza może być wyposażona w migające boczne światła sygnalizacyjne. Wyposażenie specjalne obejmuje m.in. podnośnik pierwszej osi, oś skrętna, kosz na 36 palet i kosz na 8 palet z możliwością zamocowania koła zapasowego.
Naczepa Cool – PurFerro quality jest wyposażona w moduł telematyczny firmy Kögel. Pakiet telematyczny urządzenia chłodniczego rejestruje dane, takie jak pozycja w czasie rzeczywistym, stan połączeń, przesyłanie danych EBS, przełączniki drzwiowe i oczywiście czujniki oraz rejestratory temperatury.
Naczepa jest dostępna w dwóch wariantach. Po pierwsze jako uniwersalne urządzenie chłodnicze ze ścianami bocznymi o grubości 45 mm i urządzenie chłodnicze ze ścianami o grubości 60 mm do transportu produktów głęboko mrożonych. Dostępne są też różne inne indywidualne konfiguracje wyposażenia. Na przykład do transportu rolkowego kontenera na kwiaty dostępny jest system zabezpieczenia ładunku z poprzeczkami odgradzającymi. Do mocowania poprzeczek odgradzających służy pięć rzędów szyn z otworami w dachu i pięć rzędów otworów w podłodze. Pojazd wyposażony w opcje dodatkowe z certyfikatem farmaceutycznym nadaje się zgodnie z europejską dyrektywą GDP do transportu produktów farmaceutycznych. Do wyposażenia charakterystycznego dla danego kraju zaliczają się m.in. podnośnik pierwszej i trzeciej osi, oś skrętna, nacisk na siodło 15 t, schowek na koło zapasowe typu hiszpańskiego, a na rynek francuski drabinka środkowa oraz wzmocniona rolkowa ochrona przed uderzeniem.
Cała rama pojazdu jest chroniona przed korozją technologią nanoceramiczną oraz powłoką KTL, pokrytą następnie warstwą lakieru UV.
Z inteligentną telematyką
Podczas targów IAA 2018 w Hanowerze firma Krone zaprezentowała naczepę Cool Liner Duoplex Steel w wersji dwupoziomowej, z inteligentnymi funkcjami telematycznymi. Cool Liner umożliwia transport produktów spożywczych, takich jak owoce, warzywa, mięso, ryby i mrożonki oraz roślin i wrażliwych podzespołów elektronicznych w kontrolowanej temperaturze.
Całkowita rama ze wzmocnieniami poprzecznymi na tylnej belce i mocnymi elementami ochronnymi chroni tył naczepy Cool Liner podczas intensywnego załadunku i rozładunku na rampie.
W połączeniu z rozwiązaniami Krone Telematics pojemnościowy czujnik w zbiorniku ułatwia precyzyjną kontrolę poziomu paliwa w pojeździe. Wskaźnik LED na przedniej ścianie stanowi element uzupełniający systemu kontroli dopływu oleju napędowego.
Światła obrysowe/hamowania w górnej części ramy tylnej sprawiają, że manewr hamowania jest widoczny dla innych użytkowników drogi już od wczesnego etapu, nawet przy dużym natężeniu ruchu, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze.
Ścianka działowa, którą można przesuwać na całej długości naczepy, z opcjonalnym wentylatorem umożliwiającym stworzenie stref z różną temperaturą, ma bardzo dobrą izolację i została przetestowana zgodnie z wymogami certyfikacyjnymi ATP. Górny element zamykający oraz innowacyjna technologia stabilizacji zapewniają wyjątkowo wysoki komfort obsługi ścianki Krone Isowall.
Z pomocą funkcji telematycznych Krone Telematics operator ma do dyspozycji mnóstwo danych, które zapewniają stałą kontrolę nad naczepą Cool Liner. Poza klasycznymi funkcjami telematyki, takimi jak dane pojazdu i temperatury oraz komunikacja dwukierunkowa, technologie czujników podzespołów ulegających zużyciu i czujników ciśnienia w oponach, w przyszłości dostępne będą aplikacje WLAN i funkcje umożliwiające kontrolę przestrzeni ładunkowej w czasie rzeczywistym.
Funkcja blokady drzwi Krone Telematics Door Protect zapewnia specjalną ochronę przewożonych towarów. Telematyka blokuje drzwi, a następnie monitoruje ich stan oraz stan zabezpieczeń. System przekazuje alarmy i anomalie bezpośrednio do dyspozytora i, w razie potrzeby, do centrum monitorowania bezpieczeństwa.
Poza certyfikatami ATP i HACCP, naczepa Cool Liner posiada certyfikat zabezpieczenia ładunku zgodny z EN 12642 Code XL.
Podczas targów IAA 2018 firma Krone zaprezentowała także system czujników przestrzeni ładunkowej Smart Scan. Inteligentne czujniki pozwalają wykrywać i lepiej wykorzystywać przestrzeń ładunkową. System umożliwia podgląd przestrzeni ładunkowej za pomocą kamery. Dyspozytor może monitorować naczepę w czasie rzeczywistym, mając podgląd zajętych miejsc w ładowni. W celu identyfikacji dostępnej przestrzeni ładunkowej obraz z kamery oceniany jest za pomocą inteligentnego algorytmu.
Tomasz Kujawa, członek zarządu, dyrektor handlowy POZKRONE S A.:
– Rynek chłodniczy jest coraz bardziej wymagający i podlega ciągłej ewolucji. Kiedyś wiele towarów spożywczych przewoziło się tradycyjnymi środkami transportowymi pod plandeką. W dzisiejszych czasach jest to już niedopuszczalne. Nie tylko to, że naczepa musi być chłodnicza jest ważne. Również kontrola i monitorowanie temperatury jak i innych parametrów jest dziś bardzo często wymagane przez klientów. Dlatego firma KRONE kładzie bardzo duży nacisk na telematykę i przed laty zdecydowała, aby rozwijać własny system kompatybilny z innymi. Produkcja chłodni z roku na rok rośnie, gdyż takie jest zapotrzebowanie rynku. Pozycja Krone na rynku europejskim, jak i polskim jest niezmienna – jesteśmy w dwójce czołowych producentów. Dostarczamy profesjonalny produkt z najnowocześniejszej fabryki tego typu na świecie w Lübtheen w Niemczech. Portfolio jest zróżnicowane, od naczep standardowych, z podwójną podłogą, Multitemp, poprzez chłodnie do przewożenia mięsa na wisząco (tzw. hakówki) do bardzo specjalistycznych naczep spełniających przeróżne normy jak PIEK, HACCP, Pharmaserv itp. W Polsce dystrybucją naczep marki Krone od ponad 20 lat zajmuje się firma POZKRONE z siedzibą w Tarnowie Podgórnym k. Poznania. Firma posiada ponad 20 profesjonalnych przedstawicieli handlowych w całym kraju, gotowych do przedstawienia produktów marki Krone i dopasowania ich do potrzeb klienta.
Totalny monitoring z jednym interfejsem
Firma Schmitz Cargobull, lider na rynku europejskim w segmencie naczep chłodni, z udziałem rynkowym wynoszącym około 55%, została we wrześniu br. uhonorowana nagrodą Trailer Innovation 2019, przyznawaną przez jury międzynarodowych ekspertów za tzw. koncepcję SmartTrailer.
– To wspaniała odpowiedź na naszą koncepcję pojazdu. Uważamy, że ta nagroda jest potwierdzeniem naszej wiedzy branżowej – powiedział Andreas Schmitz, CEO Schmitz Cargobull AG, podczas ceremonii wręczenia nagród w IAA Commercial Vehicles w Hanowerze.
Koncepcja SmartTrailer opiera się na zintegrowanym systemie telematycznym nowej generacji, który obejmuje również szeroką paletę czujników i rozwiązań technicznych, będących dotychczas integralnymi elementami naczepy. Użytkownicy korzystają przede wszystkim z możliwości zarządzania oraz kontrolowania na podstawie otrzymywanych danych z czujników odpowiedzialnych za monitorowanie parametrów pracy wielu podzespołów funkcjonujących w naczepach za pośrednictwem jednego interfejsu telematycznego. W przeszłości każdy pojedynczy element był traktowany jako samodzielna jednostka, zależna od własnego czujnika i elementów transmisyjnych. W koncepcji SmartTrailer każdy komponent jest bezpośrednio powiązany z jednostką sterującą telematyki – np. system monitorowania ciśnienia w oponach, czujniki otwarcia drzwi, system blokowania drzwi czy rejestrator temperatury oraz parametry pracy agregatu chłodniczego. Rejestrator temperatury w nowym systemie TrailerConnectR jest integralną częścią agregatu chłodniczego Schmitz, który jest cyfrowym urządzeniem certyfikowanym zgodnie z normą DIN EN 1283.
Użytkownicy mogą również otrzymać pojazd wyposażony w opcjonalną drukarkę. TrailerConnectR jest również wyposażony w moduł bezprzewodowej sieci LAN.
Cyfrowe zarządzanie danymi i temperaturą to podstawowe warunki logistyki przyszłości. Jak poinformował Marco Reichwein, dyrektor zarządzający spółki zależnej Schmitz Cargobull, Cargobull Telematics, Schmitz Cargobull będzie standardowo wyposażał wszystkie naczepy chłodnicze S KO COOL w system telematyczny, który zapewnia optymalną kontrolę nad połączonym, zintegrowanym łańcuchem logistycznym, a tym samym pozwala zwiększać wydajność i obniżać całkowity koszt posiadania (TCO).
Także we wrześniu br. Schmitz Cargobull i Grupa BPW ogłosiły strategiczną współpracę w dziedzinie telematyki w pojazdach użytkowych. Jak ogłosili przedstawiciele obu firm, w przyszłości można będzie wymieniać dane między systemem telematycznym CargoFleet3, telematyki pomocniczej BPW i nowym portalem Schmitz Cargobull TrailerConnectR za pomocą wspólnego interfejsu. Na życzenie klienta dane z obu systemów można zintegrować z odpowiednimi portalami i przejrzyście wyświetlić. To pozwala na wydajniejsze i prostsze zarządzanie flotą.
Dachy nie pękają, podłogi nie puchną
Firma VeDeCar, działająca od ponad 100 lat, znana jest z produktów wysokiej jakości. Ponad 46% prac przy produkcji wykonywanych jest ręcznie, co daje perfekcyjny efekt końcowy.
Do produkcji naczep belgijska firma używa materiałów wysokiej jakości.
Jak zapewniła Anna Nedzi, przedstawicielka VeDeCar na Polskę, spośród europejskich producentów naczep VeDeCar uzyskuje najniższy, a więc najkorzystniejszy współczynnik przenikalności cieplnej w naczepach K=0,29.
W takich naczepach dłużej utrzymuje się żądana temperatura i agregat chłodniczy włącza się rzadziej, co wiąże się z mniejszym zużyciem paliwa – według belgijskiego producenta można zaoszczędzić 43 proc. w porównaniu z popularnymi rozwiązaniami. A Nedzi przytoczyła anegdotyczne zdarzenie, kiedy kierowca zadzwonił do serwisu i zgłosił awarię agregatu, który przez długi czas nie podejmował pracy. Okazało się, że agregat był sprawny, ale wyłączał się na długie okresy, bo obsługiwana przez niego naczepa VeDeCar nie wymagała tak częstego schładzania, do jakiego przyzwyczajony był kierowca użytkujący wcześniej inne chłodnie.
Standardowa naczepa VeDeCar, używana m.in. do przewozu kwiatów, owoców, warzyw czy mrożonek ma długość 13,6 m, grubość ścian bocznych wynosi 50 mm, ściany przedniej oraz dachu – 100 mm, podłoga ma 120 mm, a drzwi tylne 100 mm. W tzw. hakówce, do przewozu tuszy wiszących, stosuje się grubsze ściany, 60 mm. Ściany wykonywane są z jednolitego panelu, własnej produkcji. Co 20 cm wkłada się wzmocnienia, co chroni ściany przed pękaniem. Panele produkowane są z poliestru z włóknem szklanym, ocieplane są pianką poliuretanową najwyższej jakości. Zbędne pęcherzyki powietrza w piance są eliminowane poprzez rolowanie.
Specyficznym materiałem, zapewniającym wysoką jakość chłodni VeDeCar jest sklejka z brzozy fińskiej, która jest lekka, mocna jak stal, nie wchłania wody (a takie naczepy trzeba często myć) i nie pęka. Używana jest do produkcji dachów i podłóg (nie zawiera pęcherzyków powietrza, rośnie powoli w bardzo niskich temperaturach). W związku z tym dachy w hakówkach VeDeCar nie pękają, nie zarywają się od 35 lat, a podłogi nie puchną.
– Nasze naczepy są sklejane na gorąco, nie wierci się otworów do ich skręcania za pomocą śrub, dzięki czemu są bardzo szczelne – poinformowała A. Nedzi. – Większy rozstaw osi poprawia stabilność naczepy na nierównościach, a przewożony towar nie obija się tak, jak w pojazdach o mniejszym rozstawie osi. To jest szczególnie ważne np. przy przewozie pieczarek.
– Oferujemy również rozwiązania dwa w jednym, np. naczepa standardowa z przedziałami o różnej temperaturze – uzupełniła nasza rozmówczyni. – Możliwy jest podział wnętrza nawet na sześć przedziałów temperaturowych. W tym celu wprowadza się ścianki grodziowe. Takie rozwiązanie umożliwia utrzymywanie w jednym sektorze temperatury ujemnej, gdzie można załadować np. lody, a w drugim temperatury dodatniej, dla innych towarów. Oferta obejmuje też naczepę z podwójnym załadunkiem, czyli w wersji dwupodłogowej, pozwalającej na załadowanie 66 palet. Dla naszego stałego klienta firmy ESSERS produkujemy naczepy do przewozu lekarstw i szczepionek. Jesteśmy jedyną firmą, która do tej pory sprostała wysokim wymaganiom, jakie stawiają firmy farmaceutyczne i montujemy dwa agregaty po to, by w momencie, gdy jeden z nich odmówi posłuszeństwa, można było skorzystać z drugiego.
Przewóz farmaceutyków należy do najbardziej intratnych, ale też wiąże się z największymi wymaganiami, którym muszą sprostać przewoźnicy i sprzęt, jakim dysponują. Użytkujący chłodnie dobrze zarabiają też na przewozie mięsa.
Jak dodała Anna Nedzi, VeDeCar jest firmą rodzinną i produkuje tylko około 450 naczep rocznie. To nie jest produkcja masowa, jak w przypadku innych europejskich potentatów. Realizacja każdego zamówienia zaczyna się od rysunku, projektuje się pojazdy według indywidualnych preferencji nabywców. Belgijski producent jest pod tym względem bardzo elastyczny.
Nabywcy w Polsce w większości kierują się ceną, dlatego belgijska marka nie ma dużego udziału w naszym rynku (około 2 proc.). Niewiele jest też ofert naczep używanych VeDeCar, ponieważ użytkownicy nie pozbywają się ich szybko. Ci, którzy raz zdecydowali się na zainwestowanie w takie naczepy, wracają i kupują kolejne, doceniając ich jakość.
– Gdy wchodziliśmy na polski rynek pojawiły się pomysły, by w celu obniżenia ceny naczep wprowadzić pewne uproszczenia w konstrukcji i zastosować nieco tańsze materiały – przypomniała A. Nedzi. – Szef jednak nie chciał o tym słyszeć. Polski klient miał dostać taki sam produkt jaki zamawiają Szwajcarzy, Holendrzy czy Belgowie.
Zainteresowanch klientów firma zaprasza do fabryki w Merksplas w Belgii, gdzie można na własne oczy prześledzić cykl produkcyjny. Na brak popytu belgijski producent nie narzeka, nabywcy muszą czekać na odbiór pojazdów nawet osiem miesięcy.
Do niedawna przedstawicielem VeDeCar w Polsce była firma Inter Cars. Obecnie taką rolę pełni Anna Nedzi, która kontaktuje się z klientami w naszym kraju. Nabywcy odbierają naczepy w Belgii, ewentualnie producent za niewielką odpłatnością dostarcza pojazdy do odbiorców.
W chłodniach dostawczych – podłoga języczkiem u wagi
Firma Lamar oferuje chłodnie i izotermy zabudowywane na podwoziach samochodów dostawczych. Charakteryzują się one dużą ładownością i wysokimi właściwościami izolacyjnymi. Chłodnie, ze wzmocnioną izolacją i agregatem zapewniając uzyskanie temperatury w przedziale od 0 st. C do -20 st. C.
Jak poinformował Jakub Kodymowski z firmy Lamar, zarówno w chłodniach jak i izotermach producent stara się ograniczyć przenikalność cieplną. Szczególną rolę odgrywa tutaj podłoga, która izoluje wnętrze kontenera od elementów łatwo nagrzewających się, takich jak osie pojazdu. Dlatego podłoga powinna być odpowiedniej grubości oraz o kompozytowej budowie (w chłodniach stosuje się podłogę o grubości 120 mm, pokrytą wylewką marothanową antypoślizgową). Dodatkowe właściwości izolacyjne można uzyskać poprzez pogrubienie i zaizolowanie ścian (83 mm grubości) oraz sufitu (103 mm). Dzięki takiemu rozwiązaniom uzyskuje się wysokie parametry izolacji oraz trwałość zabudowy. Dodatkowo konstrukcja całego systemu sprawia, że możliwa jest wymiana fragmentu poszycia – w razie jego uszkodzenia – bez straty jakości i właściwości izolacyjnych. Szczególną uwagę producent zwraca na mostki termiczne w miejscach łączenia płyt. Dzięki takiemu rozwiązaniu zabudowy Lamar mają możliwość uzyskania certyfikatu ATP.
Zleceń nie brakuje
Zapotrzebowanie na transport chłodniczy w kraju i w obrocie międzynarodowym rośnie, niektórzy przewoźnicy, wcześniej zajmujący się innym transportem, przestawiają się na chłodnie. Nie brakuje zleceń od spedycji. Przykładem może być firma TBX Logistix, organizująca przewozy w temperaturze kontrolowanej (najczęściej chodzi o przewóz bananów). Marcin Jeziorski, prezes firmy, podczas niedawnych targów TransLogistica Poland poinformował, że w ramach rozwoju floty kontraktowej może zaangażować 40 pojazdów o zabudowie chłodniczej. Zadania transportowe obejmują kursy po Europie Zachodniej. TBX może zapewnić przewoźnikom stałe przebiegi przez cały rok, bo banany nie są ładunkiem sezonowym. Praca jest dla zestawów ciągnik z naczepą chłodniczą (13,6), z zapisem temperatury, z możliwością wydruku na wyładunku, aby w razie potrzeby udowodnić, że ładunek jest przewożony we właściwych warunkach. Utrzymanie reżimu temperaturowego jest warunkiem zachowania określonego okresu przydatności owoców do spożycia. Pojazdy muszą mieć dopuszczenie do przewozu produktów spożywczych, prowadzoną na bieżąco kartę mycia, tyczki zabezpieczające przed mechanicznym uszkodzeniem towaru i komplet palet na wymianę. Oczywiście musi być jeszcze kierowca.
Spedycja proponuje regularną trasę przez cały rok, ze stałą liczbą kilometrów, według umówionej stawki, krótki termin płatności – 21 dni na kontrakcie, opiekuna pojazdu i szkolenia w zakresie przewozów chłodniczych.
To tylko jedna z wielu ofert. Jak widać, można w transporcie postawić na chłodnie.