Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: ZM
Zdjęcia:
Auto Market Truck, 2019(1)
z dnia 2019-02-08

Opony w teren i na szosę

Najnowsze propozycje ogumienia do zastosowań mieszanych

Opony Continental Conti CrossTrac łączą wytrzymałość, trwałość i trakcję w terenie oraz pożądane parametry użytkowe na drodze utwardzonej

Conti CrossTrac HD3 na oś napędową – kierunkowy wzór bieżnika zapewnia odpowiednią przyczepność i właściwości trakcyjne

Krzysztof Otrząsek, Fleet & Drive Solutions Manager CVT w Continental

OMNITRAC D - nowa opona na oś napędową, wyróżnia się trzema rzędami kierunkowych klocków bieżnika z lamelami, które optymalizują osiągi na autostradach oraz zimą

Goodyear wprowadził nową linię opon Omnitrac, odpornych na uszkodzenia i o dłuższym okresie eksploatacji w porównaniu do poprzedników

Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych w Goodyear Dunlop Tires Polska

W bieżniku opony Agilis CrossClimate zastosowano trzy różne, oparte na syntetycznych elastomerach rodzaje mieszanek gumowych

Nokian MPT Agile 2 - najważniejszą zmianą jest symetryczny wzór bieżnika, który sprawdza się niezależnie od kierunku obrotu opony

Michelin Agilis CrossClimate – pierwsza opona letnia z homologacją zimową do samochodów dostawczych

Wraz ze wzrostem popularności pojazdów ciężarowych przeznaczonych do poruszania się po drogach publicznych, ale zdolnych także do jazdy terenowej, znaczenia nabierają opony polecane do zastosowań mieszanych. Na rynku pojawiają się nowe modele ogumienia, które ma sprostać trudom eksploatacji na nawierzchniach nieutwardzonych, a jednocześnie zapewnić odpowiednie parametry użytkowe na szosie.
statnio nowe opony do zastosowań mieszanych zaproponowały firmy Continental i Goodyear. Michelin zaś wprowadził do sprzedaży nowe opony do użytkowania zarówno latem jak i zimą w samochodach dostawczych.
Aby sprostać ekstremalnym wymaganiom
Continental do zastosowań mieszanych w samochodach ciężarowych oferuje serię opon Conti CrossTrac, które zostały zaprojektowane tak, aby sprostać ekstremalnym wymaganiom na drodze i poza nią. Linia CrossTrac łączy wyjątkową wytrzymałość, trwałość i trakcję w terenie oraz pożądane parametry użytkowe na drodze. Innowacyjny wzór bieżnika i najnowocześniejsze mieszanki zapewniają równowagę pomiędzy wydajnością na nawierzchniach nieutwardzonych i utwardzonych, a przy tym wyjątkową wytrzymałość oraz odporność na odpryski, wykruszenia i przecięcia. Ponadto wybrane opony nowej serii Conti CrossTrac są fabrycznie wyposażone w zintegrowane czujniki monitorujące panujące w nich ciśnienie i temperaturę. Informacje te są przekazywane w czasie rzeczywistym do systemów monitorowania stanu ogumienia ContiPressureCheck i ContiConnect. Dane wyświetlane są na urządzeniu podręcznym, w kabinie kierowcy lub w portalu internetowym dostępnym dla osób nadzorujących flotę.
Gama opon Conti CrossTrac obejmuje:
• Conti CrossTrac HS3 na oś kierowaną – opona zapewnia optymalne prowadzenie i stabilność jazdy na drogach utwardzonych oraz w terenie. Zoptymalizowana czterorowkowa konstrukcja z szerokimi żebrami zapewnia przyczepność i wytrzymałość w każdych warunkach pogodowych.
• Conti CrossTrac HD3 na oś napędową – kierunkowy wzór bieżnika zapewnia odpowiednią przyczepność i właściwości trakcyjne. Specjalna, wysokiej jakości mieszanka z dużą ilością naturalnej gumy i ciągłe ułożenie klocków gwarantują wyjątkową wytrzymałość oraz odporność na odpryski, wykruszenia i przecięcia.
• Conti CrossTrac HT3 na oś naczepy – wyjątkowo wytrzymała i odporna na ścieranie konstrukcja ścian bocznych opony zwiększa stabilność boczną oraz przebiegi. Elastyczny środek bieżnika dopasowuje się do wszystkich nawierzchni i minimalizuje ryzyko rozerwania lub przebicia opony.
Krzysztof Otrząsek, Fleet & Drive Solutions Manager CVT w Continental: – W trudnych warunkach wytrzymałość i trakcja to podstawowe cechy opon. Jednak bieżnik z szerokimi rowkami, zoptymalizowany pod kątem uzyskania jak najlepszej przyczepności w terenie, powoduje szybsze i większe zużywanie się opony na suchych, utwardzonych nawierzchniach. Rozwiązaniem tego problemu są opony do zastosowań mieszanych, które łączą najlepsze cechy dwóch światów – są wytrzymałe i niezawodne w terenie oraz zapewniają maksymalny przebieg, trwałość oraz płynne prowadzenie na drodze utwardzonej. Każda opona, aby mogła w pełni spełniać swoją funkcję powinna być do tego odpowiednio przygotowana, podstawą jest utrzymanie właściwego ciśnienia.
Odporne na uszkodzenia i trwalsze
Goodyear wprowadził właśnie nową linię opon Omnitrac, odpornych na uszkodzenia i o dłuższym okresie eksploatacji w porównaniu do poprzednich produktów tego typu w ofercie koncernu. Dodatkową zaletą ogumienia jest podwójna gwarancja – na uszkodzenia w następstwie wypadku oraz bieżnikowanie. Nową linię opon wyposażono w technologię DuraShield, która zapewnia dużą wytrzymałość, lepsze osiągi i podatność na bieżnikowanie. Linia opon Omnitrac i bieżnikowanych na gorąco opon TreadMax jest dostępna od grudnia 2018 r.
Nowe produkty opracowano z myślą o pojazdach, które pracują we współczesnych zastosowaniach mieszanych – w trudnych warunkach na nieutwardzonych nawierzchniach, lecz w dużej mierze na drogach. Pojazdy te to wywrotki, betoniarki, pompy do betonu i ładowarki stosowane w budownictwie, a także samochody ciężarowe wykorzystywane w branży oczyszczania, recyklingu, wyrębie i rolnictwie.
Nowa linia obejmuje dziesięć rozmiarów (sześć opon Omnitrac S na oś kierowaną i cztery opony Omnitrac D na oś napędową), w tym jeden zupełnie nowy model w segmencie zastosowań mieszanych. Opona w rozmiarze 315/70R22.5 zaspokaja potrzeby związane z coraz częstszym wykorzystywaniem standardowych ciągników w tym segmencie rynku.
DuraShield to nowa technologia opracowana przez inżynierów Goodyear, która bazuje na specjalnym opasaniu, zwiększającym odporność karkasu na uszkodzenia, a także poprawiającym podatność opon na bieżnikowanie. Ponadto nowa generacja Omnitrac wyróżnia się dłuższym okresem eksploatacji1 i pełną zgodnością z kryteriami opon zimowych z oznaczeniem 3PMSF.
Inną cechą charakterystyczną opon są wbudowane układy radiowe (RFID), umożliwiające prostą identyfikację i łączność z systemami zarządzania i śledzenia opon. Gwarancja Goodyear OMNITRAC, oferując ochronę przed następstwami uszkodzeń, wskutek których zarejestrowany produkt nie nadaje się do użytku i nie można jej naprawić, daje flotom większe poczucie pewności. Dostępna jest również dodatkowa gwarancja przyjęcia karkasu klienta.
– Obecnie operatorzy flot do zastosowań mieszanych wymagają wszechstronnych opon, które sprawdzają się na drodze, a jednocześnie są odporne na warunki panujące poza utwardzonymi nawierzchniami – powiedział Benjamin Willot, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie. – Nowe opony Omnitrac to rozwinięcie poprzedniej generacji. Ich przewagą jest technologia DuraShield, która zwiększa wytrzymałość i wydłuża okres eksploatacji. Jesteśmy na tyle pewni trwałości tych produktów, że dajemy gwarancję obejmującą następstwa uszkodzeń w czasie pracy.
OMNITRAC S - opona na oś kierowaną, ma za zadanie radzić sobie w warunkach typowych dla nowoczesnej branży budowlanej i podobnych zastosowaniach, w których ogumienie pracuje przez większość czasu na autostradach, a następnie poza nimi. Dobra charakterystyka zużycia na drogach, a przy tym wysoka odporność na uszkodzenia bieżnika i podatność na bieżnikowanie – dzięki innowacyjnej technologii DuraShield – to tylko niektóre z zalet tej opony.
OMNITRAC D - nowa opona na oś napędową, wyróżnia się trzema rzędami kierunkowych klocków bieżnika z lamelami, które optymalizują osiągi na autostradach oraz zimą. Produkt zapewnia też dobrą charakterystyką zużycia na drogach, odpowiednią trakcję na wszystkich nawierzchniach przez cały okres eksploatacji, dłuższą żywotność i gwarancję bieżnikowania. Dzięki technologii DuraShield zwiększono trwałość karkasu i odporność na uszkodzenia bieżnika. Opona jest również odporna na uszkodzenia, powstające wskutek nacinania i odrywania fragmentów bieżnika przy przenoszeniu momentu obrotowego, a także podczas działania retardera.
Goodyear Omnitrac MST II 385/65R22.5 i produkty do naczep 445/65R22.5 Omnitrac S i D zapewniają długie przebiegi i poprawioną przyczepność podczas pracy na drogach i poza nimi. Opony wyróżniają się szerokim bieżnikiem, równomiernym zużyciem i wysoką odpornością na uszkodzenia oraz stabilnością.
Niezależnie od rodzaju opon – aby uzyskać najlepsze osiągi, szczególnie w zastosowaniach mieszanych – ważne jest właściwe utrzymanie. W zastosowaniach mieszanych, szczególne korzyści przynosi system Goodyear Proactive Solutions. Jest to kompletny zestaw rozwiązań, obejmujący zaawansowane systemy telematyczne i opatentowane technologie analityki predykcyjnej, zapewniający komercyjnym flotom precyzyjne monitorowanie opon w czasie rzeczywistym.
W szczególności, system monitorowania ciśnienia w ogumieniu – Goodyear TPMS – umożliwia dalszą optymalizację osiągów opon Omnitrac, zapewniając flotom poczucie pewności, zwłaszcza na obszarach oddalonych od infrastruktury serwisowej. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom telematycznym i specjalnemu algorytmowi Goodyear, system Proactive Solutions stale monitoruje opony i w razie, gdy ciśnienie w oponie lub jej temperatura znajdą się poza akceptowalnymi parametrami, przekazuje ostrzeżenia.
Wszystkie opony Omnitrac można nacinać i bieżnikować. Zaprojektowano je zgodnie z koncepcją zwielokrotniania okresu eksploatacji opon, która pozwala flotom maksymalnie wykorzystać opony i znacznie zmniejszyć koszt na kilometr.
Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych w Goodyear Dunlop Tires Polska:
– Operatorzy flot do zastosowań mieszanych poszukują wszechstronnych opon, które sprawdzają się na drodze, a jednocześnie są odporne na warunki panujące poza utwardzonymi nawierzchniami. W odpowiedzi na te potrzeby Goodyear opracował zupełnie nową linię produktów Omnitrac. Ich przewagą jest technologia DuraShield, chroniąca konstrukcję karkasu przed uszkodzeniem i korozją. Nowa technologia zwiększa wytrzymałość opony przez cały okres jej eksploatacji i zapewnia przydatność karkasu do wysokiej jakości bieżnikowania. Skuteczność tego rozwiązania sprawdziliśmy na dystansie prawie 100 milionów kilometrów.
Ten segment rynku jest dla nas bardzo ważny, dlatego do współpracy przy tworzeniu nowej linii produktów zaprosiliśmy floty. Dzięki temu technologia DuraShield oddaje najnowsze oczekiwania klientów. Nieustannie badamy możliwości jak najlepszego wykorzystania naszych technologii. Rozważamy możliwość zastosowanie tej innowacji - w przyszłości - także w innych oponach.
Dostrzegamy duży potencjał tego rynku, dlatego zdecydowaliśmy się na rozszerzenie asortymentu o zupełnie nowe modele opon Omnitrac na oś kierującą i napędową. Charakteryzują się one bardzo dobrą odpornością na zużycie podczas jazdy, znacznie wyższą odpornością na uszkodzenia bieżnika i możliwością bieżnikowania dzięki innowacyjnej technologii DuraShield.
Na lato i zimę
Na rynek trafiła niedawno MICHELIN Agilis CrossClimate – pierwsza opona letnia z homologacją zimową do samochodów dostawczych, jednego z najszybciej rozwijających się segmentów pojazdów w Europie. Oponę cechuje bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych, również zimowych. Dodatkowymi atutami są trwałość, niski całkowity koszt eksploatacji i odporność na uszkodzenia.
Nowa opona daje początek nowej generacji opon dostawczych o wysokich osiągach, które – według producenta – nie uznają kompromisów w zakresie mobilności w warunkach zimowych i gwarantują niski całkowity koszt użytkowania, bezpieczeństwo we wszystkich warunkach pogodowych, wytrzymałość, a także odporność na uszkodzenia.
Agilis CrossClimate jest wykonana z najnowszych mieszanek gumy. W bieżniku opony zastosowano trzy różne, oparte na syntetycznych elastomerach rodzaje mieszanek gumowych. W tej innowacyjnej technologii „prowadzenie” przejmuje mieszanka najlepiej dostosowana do aktualnych warunków pogodowych: mieszanka „zimowa” w niskich temperaturach, mieszanka „na mokro” na śliskiej drodze i mieszanka „na sucho” na nawierzchni suchej.
Innowacyjny bieżnik składa się z dwóch warstw – wierzchniej i leżącej pod nią warstwy wewnętrznej. Pozwala to zminimalizować przegrzewanie się bieżnika w trudnych warunkach i utrzymywać osiągi na niezmiennym poziomie, niezależnie od warunków użytkowania.
W wyniku połączenia tych zaawansowanych technologicznie mieszanek powstała opona, która uzyskała najwyższą ocenę: klasę A hamowania na mokrej nawierzchni latem i zimą. Agilis CrossClimate posiada także homologację 3PMSF oraz M+S, co oznacza, że jest dopuszczona do użytku na śniegu, a przy tym hamuje jak opona letnia na suchej nawierzchni.
Czerpiąc inspirację z wielokrotnie nagradzanej opony osobowej Michelin CrossClimate+, projektanci Agilis CrossClimate wyposażyli ją w rzeźbę bieżnika w kształcie litery V z innowacyjnymi, zaawansowanymi technologicznie klockami z samoblokującymi się lamelami 3D. Jest to opona z lamelami na całej wysokości klocków bieżnika (9,2 mm).
Tradycyjna odporność opon Michelin na uszkodzenia została jeszcze bardziej wzmocniona elementami ochronnymi w barkowych obszarach boków opon. Stanowią je masywne tarczki ochronne w kształcie trapezu, wykonane z twardej mieszanki gumy stosowanej w oponach ciężarowych tej marki. Inspiracją dla tej specjalnej ochrony obszarów barkowych były wojskowe opony terenowe Michelin X Force ZL, które pomimo dodatkowego wzmocnienia pozostają elastyczne.
W rowkach nowej opony znajdują się wskaźniki zużycia bieżnika z procentowym wskazaniem zużycia. Głębokość bieżnika opony nowej wynosi 9,2 mm. Wskaźnik pokazuje „0%” w momencie zużycia bieżnika do dopuszczalnego limitu 1,6 mm, co w praktyce oznacza 7,6 mm zaawansowanej technologicznie gumy Michelin do zużycia.
Projektowanie opon do użytku o każdej porze roku i we wszystkich warunkach pogodowych jest wyzwaniem. O ile krótkie odcinki można przygotować do przeprowadzenia testów zachowania opony na nawierzchni mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej, to i tak będzie to zaledwie namiastka rzeczywistych warunków użytkowania samo chodów dostawczych zimą.
Michelin ma dostęp do jednej z najwyżej położonych dróg w Europie (2715 m n.p.m.), alpejskiej trasy „Col de la Bonette”. Późną jesienią, gdy trasa jest zamykana dla ruchu publicznego, na miejscu zjawia się firmowy zespół, który testuje swoje opony zimowe. Przez ponad osiem zimowych tygodni, w ubiegłym sezonie, czterech kierowców na zmianę testowało opony. Nad pracami projektowymi Michelin Agilis CrossClimate czuwał zespół ośrodka badawczo-rozwojowego firmy, który wnikliwie badał każdy aspekt osiągów opony na liczącej 15 kilometrów i specjalnie przygotowanej trasie.
W temperaturach od 0°C do -15°C testowano przyspieszanie, hamowanie, trakcję i przyczepność poprzeczną opony na śniegu. Dla powtarzalności warunków testowych, trasę przed każdą próbą przygotowywały ratraki, a charakterystykę śniegu mierzono.
Michelin ma swój drugi obóz testowy w fińskim Ivalo, 300 km na północ od koła podbiegunowego. Z powodu znacznej wilgotności powietrza śnieg w Alpach jest ciężki i lepki, natomiast w Ivalo jest sypki i puszysty. Dzięki temu specjaliści Michelin dysponują danymi o zachowaniu opon na śniegu o różnych właściwościach.
Agilis CrossClimate jest oponą letnią o najwyższych osiągach na podłożu suchym, mokrym, błotnistym czy trawiastym. Posiada jednak również homologację zimową 3PMSF i w związku z tym testowano ją i doskonalono także w surowych warunkach zimowych.
Do wszechstronnej jazdy terenowej
Pojazdy obronne, terenowe i medyczne stawiają oponom wysokie wymagania. Niezależnie od nawierzchni i osiąganej prędkości muszą zapewniać zwrotność, dobrą przyczepność i co najważniejsze, nie zawieść kierowcy w najmniej oczekiwanym momencie. Nokian MPT Agile 2 to nowa, ulepszona względem oryginału, wersja znanego modelu opony, przeznaczonej dla takich właśnie pojazdów.
Nokian Tyres od kilkudziesięciu lat współpracuje z fińskimi siłami zbrojnymi oferując wysokiej klasy opony przystosowane do jazdy w każdym terenie. Skandynawskie warunki – od śniegu i lodu przez błoto aż po ostre kamienie i inne tego typu przeszkody – są dla ogumienia samochodowego niezwykle wymagające.
Przy projektowaniu nowej opony kwestią, do której przywiązano szczególną uwagę jest sterowność. Precyzyjne kierowanie pojazdem, często przy dużych prędkościach, jest niezbędne zarówno w przypadku operacji wojskowych jak i akcji ratunkowych czy pożarniczych. Dodatkowo, w czasie jazdy w normalnych warunkach nowe opony zapewniają ograniczenie hałasu i komfort podróżowania. Najważniejszą zmianą jest symetryczny wzór bieżnika, który sprawdza się niezależnie od kierunku obrotu opony. Dzięki nowej konstrukcji poprawiła się pionowa i boczna przyczepność oraz właściwości samoczyszczące opony, a jej ściany boczne posiadają teraz wzór maskujący.
Nowy model, w porównaniu do poprzedniego, ma większą powierzchnię styku co poprawia trakcję i zmniejsza ciśnienie powierzchniowe, co jest szczególnie przydatne w czasie jazdy po miękkim terenie. Dodatkowo wolniejsze tempo nagrzewania wydłuża cykl eksploatacyjny opony.
Oprócz zastosowania do celów obronnych i militarnych, nowe opony mogą być wykorzystywane w pojazdach cywilnych, np. w ciężkich pojazdach ratowniczych, lotniskowe samochodach pożarniczych, czy ciężarówkach terenowych.