Wioletta Pasionek (Lumileds Poland): – Montaż w zużytym reflektorze żarówki halogenowej o najwyższych parametrach i tak obniży jej skuteczność nawet o 30 procent
Philips, broniąc się przed podróbkami, na opakowaniach lamp ksenonowych umieszcza elementy graficzne stanowiące swoisty certyfikat autentyczności COA
Żarówki halogenowe Philips Master- Duty wyróżniają się wzmocnioną konstrukcją i podwójnym żarnikiem
Żarówki halogenowe Philips MasterDuty BlueVision zapewniają efekt lampy ksenonowej
Wśród produktów zespolonych Horpol dostępne są designerskie lampy tylne LED - Luna
Zespolon lampa tylna Horpol Lucy
Lampa Horpol Navia łączy w sobie funkcjonalność i nowoczesny design
W lampie W192 firmy Waś czerwone światło pozycyjne zmienia się na białe światło cofania
Szczególną cechą lamp Waś W193 jest częściowe przenikanie się świateł pozycyjnego i kierunku jazdy
Lampy obrysowe Waś W168.1-6,o nowoczesnym designie, spełniają aż cztery funkcje
Reflektory Wesem Fervor posiadają estetyczną osłonę
Reflektory Wesem FERVOR (l.c. 50) zapewniają nawet do 500 m jasnej drogi przed maską pojazdu
Reflektor Wesem Fervor wyróżnia się nowoczesnym wzornictwem
Wesem CRC5 - uniwersalna lampa robocza z rączką i magnesem
Rosnąca wydajność, poprawa bezpieczeństwa, nowoczesny design, wysoka funkcjonalność to aktualne trendy w produkcji oświetlenia samochodowego. Stopniowo rynek tych produktów przechodzi na technologię LED, ale producenci żarówek jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa.
Dziś konstruktorzy żarówek, lamp ksenonowych czy diod LED potrafią zaoferować produkty o ponadprzeciętnych parametrach. Osiągnięto w nich nie tylko dłuższą wiązkę światła, ale też i wyższą temperaturę barwową, zbliżoną do bieli. Duża dynamika rynku oraz konkurencja wymagają od nowoczesnego producenta nie tylko najwyższej jakości, ale również zaawansowanej technologii oraz atrakcyjnego wyglądu produktów.
Proste jest niezawodne
Przedstawiciele firmy Hella wskazują na prostą zależność: samochody ciężarowe zarabiają, kiedy są w ruchu, przewożą i dowożą. Każda usterka czy konieczność wymiany nawet drobnych części zakłóca ten porządek, co w konsekwencji obniża zarobek przewoźnika. Dlatego producenci pojazdów starają się wprowadzać do produkcji tylko rozwiązania sprawdzone, gwarantujące niezawodność. Dziś w oświetleniu pojazdów rynek motoryzacyjny chwali się zaawansowanymi technologiami LED i reflektorami adaptacyjnymi. W samochodach ciężarowych natomiast rozwój oświetlenia wygląda inaczej. Wprowadzane są oczywiście technologie LED, zastępują dotychczasowe konstrukcje z żarówkami lub lampami ksenonowymi. Jednak prosty reflektor LED będzie procowała długi czas bezawaryjnie, a gdy ulegnie uszkodzeniu jego wymiana nie pociągnie za sobą dużych kosztów. Natomiast naprawa rozwiązań adaptacyjnych wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi i wielu skomplikowanych procedur kalibracyjnych, co generuje wysokie koszty i pochłania mnóstwo czasu. Nadal są i będą produkowane reflektory wyposażone w żarówki. Te rozwiązania są powszechnie znane a dostępność i wymiana żarówki nie jest problemem dla żadnego kierowcy. Według przedstawicieli firmy Hella, problem doboru żarówek nie dotyczy tylko starszych samochodów, są one powszechnie stosowane także w najnowszych modelach pojazdów użytkowych. Każdy przewoźnik zawsze będzie zainteresowany długim okresem eksploatacji wymienianych części. Zatem żarówki o przedłużonej, a często zwielokrotnionej (dwa lub trzy razy dłużej niż standard) trwałości to najlepszy produkt dla tych użytkowników. I nie dotyczy to tylko żarówek reflektorowych, lecz innych np. kierunkowskazów czy lamp tylnych. Hella Polska ma w swojej ofercie całą gamę takich produktów.
Światła starzeją się jak wzrok
– Podobnie jak nasz wzrok, procesowi starzenia podlegają reflektory pojazdu – podpowiada Wioletta Pasionek, marketing manager central europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marek Narva i Philips. – Promienie UV, opady atmosferyczne i zanieczyszczenia drogowe pozostawiają trwały ślad na kloszach reflektorów. Ich powierzchnia może matowieć lub żółknąć. Wewnątrz wytwarzana przez żarówkę temperatura nie pozostaje obojętna wobec odbłyśników. Dodatkowo konstrukcja całości, jak i ustawiona fabrycznie optyka narażone są podczas jazdy na wstrząsy i wibracje. Według naszych badań montaż w zużytym reflektorze żarówki halogenowej o najwyższych parametrach i tak obniży jej skuteczność nawet o 30 procent. Dodajmy do tego coraz większe natężenie ruchu i lepsze osiągi pojazdów, co jeszcze bardziej zawęża kierowcy pole widzenia drogi. Dlatego też trzeba systematycznie kontrolować stan techniczny świateł, najprostszym i skutecznym rozwiązaniem może okazać się wypolerowanie kloszy. W skrajnych przypadkach, zamiast ryzyka lepiej ponieść wyższe koszty i wymienić reflektory.
Nie wymieniać byle jak
Nawet przy obsłudze znanych i prostych rozwiązań też można popełniać błędy. Jednym z najczęstszych przy naprawie oświetlenia jest wymiana tylko uszkodzonej żarówki – zauważają przedstawiciel Hella. – Po krótkim czasie przepala się ta w drugim reflektorze lub kierunkowskazie. Wynika to ze statystycznego czasu pracy żarówki. Jeżeli zawsze świecą razem (lewy i prawy reflektor, lampa pozycyjna. światła tylne) to gdy przepali się jedna, można przewidywać, że za chwilę przepali się ta z drugiej strony, ponieważ oba źródła światłą mają te same parametry elektryczne, jakościowe i trwałości. Obniżymy koszty naprawy i zaoszczędzimy czas, gdy przy awarii źródła światła z jednej strony pojazdu wymienimy żarówkę o tej samej funkcji z drugiej strony. Kolejny błąd to nie zwracanie uwagi na producenta i rodzaj żarówki, co dotyczy przede wszystkim reflektorów. Przepisy ruchu drogowego wymagają symetrii oświetlenia. Można je spełnić stosując po obu stronach pojazdu źródła światła tego samego producenta i tego samego rodzaju. Jeżeli w reflektorach mamy żarówki standardowe to przy awarii jednej z nich nie możemy zastąpić jej żarówką o podwyższonych parametrach świetlnych np. +30%. I odwrotnie - jeżeli mamy żarówki o zwiększonej jasność to usterka jednej z nich zmusza do wymiany obu na nowy komplet tego samego producenta i tego samego rodzaju. Stosowanie żarówek o mocy większej niż dopuszczają przepisy np. 100W jest prawnie niedozwolone. Błędem jest też stosowanie części niewiadomego pochodzenia o bardzo atrakcyjnej niskiej cenie. Zwykle takie żarówki nie spełniają części parametrów wymaganych od tych wyrobów. Najczęściej żarówki bardzo tanie nie mają ochrony przed promieniowaniem UV co w konsekwencji może prowadzić do wypalania odbłyśników lub zażółcania szkła reflektora.
Uwaga na podróbki
Globalizacja rynku niesie korzyści dla producentów i konsumentów, ale i poważne ryzyko. Dziś o wiele łatwiej wprowadzić bowiem do sprzedaży na rynek podrabiane produkty. Podróbki mają duży wpływ na użytkowanie i bezpieczeństwo na drodze. Instalacja elektryczna oraz elementy oświetlenia pojazdu mają z góry założoną specyfikację techniczną. Zaburzenie tych wartości może przełożyć się na jakość pracy, np. przepięcia, które skrócą żywotność zamontowanego źródła światła. Ma to także wpływ na zaprojektowaną optykę reflektorów czy użyte do ich wykonania materiały. Jednym z najczęstszych powodów takich sytuacji jest stosowanie żarówek lub lamp ksenonowych pochodzących z niewiadomego źródła. – Rozwój internetu i urządzeń mobilnych zmienia nasze życie, także jeśli chodzi o sposób dokonywania zakupów – ostrzega Wioletta Pasionek (Lumileds Poland) . – Dziś w sieci bez problemu zamówimy każdą rzecz, nawet u sprzedawcy z innego kontynentu. To wygodne rozwiązanie pociąga jednak za sobą niespotykane wcześniej ryzyko zakupu towaru niezgodnego z opisem czy wręcz udającego oryginał. Taka sytuacja często dotyczyła lamp ksenonowych Philips, dlatego wprowadziliśmy odpowiednie zabezpieczenia i narzędzia do weryfikacji pochodzenia produktu. Niestety, nie można ich użyć na odległość, ale doskonale sprawdzają się przy zakupach stacjonarnych czy odbiorze osobistym. Na opakowaniach lamp ksenonowych Philips - do wszystkich typów pojazdów - pojawiły się elementy graficzne stanowiące swoisty certyfikat autentyczności COA. Pierwszym z nich jest hologram z unikalnym numerem oraz trójwymiarową literą R. Drugi to kod QR, na który wystarczy skierować obiektyw aparatu w smartfonie. Po odczycie generowany jest link do strony internetowej, na której należy wpisać widniejący na opakowaniu numer. Jest to indywidualne oznaczenie przypisane do każdej sztuki lampy ksenonowej. Na tej podstawie można przed zakupem poznać „historię” tego produktu. – Zakupy w sieci - co zrozumiałe - są tańsze. Ale znaczące różnice pomiędzy cenami rynkowymi powinny być pierwszym sygnałem, że z produktem może być coś nie tak. Dlatego zdecydowanie lepiej kupować u renomowanych dystrybutorów elementów oświetlenia automotive. Są oni gwarantem legalności pochodzenia naszych produktów. W praktyce z możliwości weryfikacji COA korzystają także sprzedawcy czy mechanicy w warsztacie. Doskonale zdają sobie sprawę, że nie mogą sobie pozwolić na utratę wiarygodności u klientów – dodaje W. Pasionek. Zakup nieoryginalnych lamp ksenonowych przekłada się również - a raczej przede wszystkim - na bezpieczeństwo na drodze. Produkcja lamp wymaga stosowania zarówno odpowiedniej jakości materiałów, jak i reżimu w procesie technologicznym. Nieprecyzyjnie wykonany trzonek nie gwarantuje prawidłowego obsadzenia w gnieździe reflektora. Każde, liczone w mikronach, odchylenie w żarniku przekłada się na parametry świecenia wiązki, a źle odlana bańka może nie wytrzymać panującego wewnątrz ciśnienia. Z kolei brak kontroli temperatury spowoduje stopienie się odbłyśnika czy klosza reflektora. W tej sytuacji producent pojazdu, ASO, czy warsztat odmówi zasadności reklamacji. Koszty usunięcia uszkodzeń będą więc o wiele większe od uzyskanych oszczędności przy zakupie lamp ksenonowych niewiadomego pochodzenia. – Spotykamy się z jeszcze jednym przypadkiem - zakupu oryginalnej lampy w podrobionym opakowaniu – dodaje przedstawicielka Lumileds Poland. – Może ona pochodzić z różnych źródeł, np. bezzasadnej reklamacji u sprzedawcy czy partii przeznaczonej na pierwszy montaż OEM. Pomimo wyprodukowania jej przez nas nigdy nie wiadomo, co się z nią działo po wyjęciu z fabrycznego pudełka. Szklana bańka mogła zostać dotknięta palcami bądź lampa mogła upaść nawet z niewielkiej wysokości. Teoretycznie wygląda bez zarzutu, ale jej konstrukcja mogła zostać naruszona, co wiąże się z utratą jej precyzyjnie zaprojektowanych parametrów świecenia.
Więcej światła, dłuższa żywotność i odporność na wibracje
– Sprawne oświetlenie dotyczy wszystkich pojazdów poruszających się po drodze, ale warto podkreślić jego znaczenie w pojazdach ciężarowych – zwraca uwagę W. Pasionek (Lumileds). – Z uwagi na swoją masę, mają dłuższą drogę zatrzymania oraz trudniejsze warunki eksploatacji, które wymagają stosowania efektywniejszych rozwiązań. Stąd nasze wysiłki koncentrują się na opracowaniu żarówek zapewniających więcej - od wymaganego prawem minimum - światła, dłuższą żywotność i odporność na wibracje. Co więcej, w żarówkach halogenowych Philips MasterDuty BlueVision 24V udało nam się osiągnąć efekt białych lamp ksenonowych. To nie koniec naszych prac. Wspomniane żarówki halogenowe wciąż stanowią najpopularniejsze źródło oświetlenia wszystkich pojazdów i tak pozostanie jeszcze przez wiele lat. Jednocześnie z upływem czasu i eksploatacji pogarszają się fabryczne parametry reflektorów. Zastosowanie w nich żarówek o najwyższych osiągach nie zawsze przyniesie spodziewane efekty. Najnowszym rozwiązaniem tej kwestii są tzw. retrofity: do instalacji 24V marka Narva oferuje już Range Power LED. Są to żarówki, w których żarnik w szklanej bańce zastąpiono o wiele wydajniejszymi diodami LED. Ich drugą zaletą jest możliwość bezpośredniego montażu w reflektorach przeznaczonych do żarówek halogenowych. Retrofity nie uzyskały jeszcze homologacji do użytku na drogach publicznych, ale bez przeszkód możemy je zamontować w kabinie pojazdu. Żarówki halogenowe Philips MasterDuty wyróżniają się wzmocnioną konstrukcją i podwójnym żarnikiem. Emitowane światło osiąga temperaturę barwową 3200 K, zaś żywotność w najbardziej ekstremalnych warunkach eksploatacji wynosi nawet 550 godzin. Żarówki dostępne są jako H1, H3, H4, H7 i H11.Żarówki halogenowe Philips MasterLife również wyróżniają się wzmocnioną budową, odporną na drgania i przeciążenia oraz temperaturą barwową 3200 K. Dzięki zastosowaniu unikalnej technologii wydłużono ich trwałość do 1200 godzin. Dostępne w typach H1, H3 i H4. Żarówki halogenowe MasterDuty BlueVision wyróżniają się niebieską nasadką. W połączeniu z wysokiej jakości szkłem kwarcowym oraz powłoką zapewniają efekt lampy ksenonowej. Naturalne białe światło, o temperaturze barwowej 3500 K, to nie tylko lepsze oświetlenie drogi, ale też mniejsze zmęczenie wzroku kierowcy. Żarówki dostępne są jako H3, H4 i H7. Narva oferuje do pojazdów ciężarowych żarówki halogenowe Standard. Ich konstrukcja to połączenie jakości wykonania z długoletnim doświadczeniem marki i atrakcyjną ceną. Narva Standard 24V dostępna jest w typach H1, H2, H3, H4, H7 i R2.
LED-y w zespole, czyli liczy się też design
Jednym z wiodących producentów na krajowym rynku oświetlenia jest firma Horpol , która wyspecjalizowała się w projektowaniu i produkcji lamp samochodowych, urządzeń odblaskowych oraz elementów z tworzyw sztucznych. Jak informuje Magdalena Kubiak, specjalista ds. marketingu, Horpol oprócz sprzedaży w kraju, eksportuje swoje produkty głównie do krajów europejskich, ale nie brakuje również kontrahentów spoza starego kontynentu, np. Hong Kong, Izrael czy Australia. Do cieszących się największym popytem należą lampy zespolone ze światłem pozycyjnym typu NEON. Wśród nich są trzy designerskie lampy: Luna, Lucy, Navia. To najwyższej jakości lampy zespolone, które łączą w sobie funkcjonalność i nowoczesny design. Niewątpliwą zaletą tych lamp jest wykorzystanie technologii LED. Dzięki temu są one energooszczędne, zachowując przy tym dłuższą żywotność. Są odporne na uszkodzenia mechaniczne, ponieważ diody LED charakteryzują się kompaktową budową i brakiem luźnych elementów, takich jak szkło czy żarnik. W rezultacie świetnie znoszą drgania, wstrząsy i upadki. Diody LED nie zawierają substancji szkodliwych dla środowiska takich jak rtęć, a dzięki ich wydłużonej żywotności rzadko się je wyrzuca i dlatego są niezwykle przyjazne dla środowiska. Lampy są w pełni hermetyczne (zgodność ze stopniem ochrony przed zawilgoceniem IP 68), a zakres temperatury pracy wynosi -40 st. C do + 60 st. C. Technologia LED w jakiej są one wykonane zapewnia uzyskanie bardzo dobrych parametrów świetlnych przy bardzo małym poborze prądu. Do produkcji używane są łącznie markowe diody, zapewniające wysoką jakość wyrobów. Pozostałe elementy elektroniczne selekcjonowane są według dostawców dla automotive co gwarantuje bezawaryjną i bezobsługową pracę układu elektronicznego lampy przez długi czas. Gwarantowane jest również działanie lampy w sposób nie zakłócający pracy innych urządzeń elektrycznych czy elektronicznych w pojeździe, co jest potwierdzone homologacją nakompatybilność elektromagnetyczną. Dla zwiększenia uniwersalności zastosowania, lampy posiadają zakres napięcia zasilania od 10 do 30 V, możliwe jest zastosowanie ich w pojazdach z instalacją 12 V jak i 24 V. Modele lamp różnią się funkcjami oraz designem. Kompaktowa budowa pozwala na łatwy i różnorodny montaż. Niektóre z lamp posiadają dynamiczny kierunkowskaz, inne metalizowany pierścień. Sprawdzają się m.in. w pojazdach takich, jak samochody ciężarowe, dostawcze, pojazdy specjalistyczne i maszyny rolnicze.
Statycznie i dynamicznie
Do najnowszych propozycji firmy Waś należy seria lamp W191, W192, W193. To w pełni diodowe lampy stworzone w technologii neonowo- -strunowej - seria zespolonych lamp tylnych typu „hamburger” o charakterystycznym kształcie koła z poszczególnymi modułami o efekcie neonu. W zależności od wersji kierunkowskaz może być statyczny lub dynamiczny. Szczególną cechą tych lamp jest częściowe przenikanie się świateł pozycyjnego i kierunku jazdy w lampach W191 i W193, natomiast w lampie W192 czerwone światło pozycyjne zmienia się na białe światło cofania. Lampa W193DD dodatkowo charakteryzuje się inteligentnym światłem stopu, co daje niespotykany efekt. W zależności od wybranego rodzaju lampy można je łączyć i projektować różnorodne konfiguracje, np. można stworzyć ciąg lamp umieszczając dwie lampy W191 obok siebie. W najnowszej serii lamp zespolonych tylnych W194 znajdujemy światło o efekcie hologramu, który zarazem jest częścią światła pozycyjnego. W pełni diodowa lampa jest stworzona w technologii neonowo-strunowej, czyli poszczególne jej moduły emitują światło dyfuzyjnie rozproszone, dzięki któremu nie widać poszczególnych punktów świetlnych, a ciąg świetlny tworzy łunę przyjemną dla oka, dodatkowo poszczególne sekcje są podzielone, dzięki użyciu specjalnej ramki. Lampy dostępne są ze statycznym lub dynamicznym światłem kierunku jazdy przechodzącym przez ich środek na całej jej długości. Dodatkowym atutem lamp W194 jest inteligentny stop, gdzie światło pozycyjne częściowo zmienia się w światło kierunku jazdy z koloru czerwonego na żółty. Z kolei seria lamp obrysowych przednio-, tylno-, bocznych W198 i W199 to w pełni diodowe, nowoczesne lampy pozycyjne. Stworzone w technologii neonowej, pełnią rolę światła pozycyjnego: przedniego (kolor biały), bocznego (kolor pomarańczowy), tylnego (kolor czerwony) oraz odblasku. Dodatkowo, wpisując się w obowiązujące przepisy, dolnośląski producent stworzył wersję lampy bocznej W198 oraz W199, która pełni trzy funkcje: posiada światło pozycyjne boczne, odblask oraz światło kierunku jazdy.
Rewolucyjne czterofunkcyjne lampy pozycyjne
Według przedstawicieli Inter Cars (dystrybutor), praktyczne oraz eleganckie, o nowoczesnym designie lampy obrysowe Waś W168.1-6 przypadną do gustu niejednemu miłośnikowi ciężarówek. Najnowsza seria lamp obrysowych to rewolucyjne, wyprodukowane po raz pierwszy w Europie lampy pozycyjne z aż czterema funkcjami. Każda z lamp tej serii posiada moduł światła przedniego, tylnego, bocznego pozycyjnego oraz dynamiczny, bądź stały kierunkowskaz. Główną zaletą lamp z serii W168.1- 6 jest znaczne zwiększenie widocznej powierzchni świecącej, możliwe dzięki zastąpieniu pojedynczego punktu świetlnego LED poprzez ciągłą linię świecącą. Wyjątkowy efekt osiągnięty został głównie w lampach DD, czyli w wersjach z ruchomym kierunkiem jazdy. Znakomicie widać to, gdy pozycyjne światło tylne z wyjściowego koloru czerwonego na całej długości zmienia się na światło kierunku jazdy w kolorze żółtym. Dodatkowo atutem lamp serii W168.1-6 jest mniejsze zużycie energii w porównaniu do żarówkowych lamp obrysowych.
Dla tych, którzy chcą się wyróżnić
Reflektory Wesem FERVOR - lampy drogowe LED ze światłem pozycyjnym LED na stałe zagościły na rynku i są doceniane przez użytkowników samochodów terenowych i ciężarowych. Według producenta są one stworzone zarówno dla koneserów oświetlenia, jak i amatorów dobrych lamp, którzy chcą się wyróżnić. Technologia LED sprawia, że lampa jest energooszczędna (30W) i wydajna (ok. 30 000 godzin ciągłej pracy). Sześciodiodowe światło drogowe daje naturalną, przyjazną dla oka barwę, a włączone reflektory (l.c. 50) zapewniają nawet do 500 m jasnej drogi przed maską pojazdu. Stwarza to prawdziwy komfort podczas długich transportów czy długodystansowych wypraw. Reflektor wyróżnia się nowoczesnym wzornictwem, a jest to jednocześnie praktyczny i użyteczny produkt w rozsądnej jak na swą klasę cenie. W razie potrzeby zakrycia reflektora można użyć estetycznej osłony. Wszystkie komponenty do lamp produkowane są w Polsce, a każda faza produkcji jest kontrolowana zgodnie z obowiązującym w firmie WESEM systemem jakości ISO 9001:2015. Reflektor FERVOR proponowane są w wymiarach: 180 mm (dedykowane do samochodów terenowych) lub 220 mm (do samochodów ciężarowych). Funkcje światła: drogowe, pozycyjne; moc: 27 W, 3 W; napięcie: 12 V-24 V, klasa szczelności: IP67, IP69K, liczba cechowania: 25 lub 50; dopuszczalne napięcie pracy: 10,5 V-30 V; materiał obudowy: aluminium; materiał szyby: szkło; zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją.
Sprzymierzeniec w nagłych okolicznościach
Długie transporty, niespodziewane naprawy na drogach czy prace w terenie po zmroku stają się bardziej komfortowe z nowoczesnym oświetleniem dodatkowym LED od polskiego producenta - firmy WESEM. Jedną z nowości firmy, polecanych m.in. kierowcom ciężarówek jest CRC5 - uniwersalna lampa robocza z rączką i magnesem. Reflektor mający zaledwie 87 mm średnicy pozwala uzyskać strumień światła nawet 2000 lumenów. Uniwersalność lampy zapewniają: przewód spiralny o długości 8 m wpinany do gniazda zapalniczki, hermetyczny wyłącznik, rączka oraz uchwyt magnetyczny umożliwiający umieszczenie lampy na pojeździe. Produkt doposażony jest w praktyczne pudełko, które umożliwia jego bezpieczne przechowywanie i przewożenie. Reflektor znajduje szerokie zastosowanie w motoryzacji jako dodatkowe źródło światła. Wspiera kierowcę w niespodziewanych sytuacjach na drodze lub okolicznościach, gdy potrzebne jest doświetlenie w obrębie pojazdu lub dookoła niego. To także użyteczny nabytek do pojazdów specjalnych oraz… pomysł na nieszablonowy prezent dla większości użytkowników pojazdów.