Nowy Mercedes-Bnez Klasa E w wersji Limuzyna
Fot. Mrercedes-Benz
Odmiana All-Terrain wizualnie bardziej upodobniła się do modeli z rodziny SUV-ów
Fot. Mrercedes-Benz
Wnętrze zyskało nowe odcienie i materiały wykończeniowe, a wśród nich nowe kombinacje kolorów
Fot. Mrercedes-Benz
Klasa E Limuzyna i Kombi to pierwsi przedstawiciele dogłębnie zaktualizowanej serii modelowej Mercedesa. Oba warianty mają pojawić się u europejskich dealerów latem 2020 r. Wkrótce dołączy do nich Limuzyna z powiększonym rozstawem osi (Chiny), a także Coupé i Cabriolet. Z ponad 14 milionami egzemplarzy Limuzyn i Kombi dostarczonych od 1946 r. Klasa E jest najlepiej sprzedającą się serią modelową w historii Mercedes-Benz. Nowy model cechuje bardziej dynamiczny design, w pełni LED-owe reflektory w standardzie i nowa generacja systemów wspomagających kierowcę. Do wyboru będzie siedem hybryd plug-in, w tym warianty Limuzyna i Kombi, wersje benzynowe i wysokoprężne, z napędem na tylne lub wszystkie koła.
Bardziej dynamiczny design
Większy ładunek dynamiki i wszechstronne udoskonalenie Klasy E znajdują swoje odzwierciedlenie w ofercie modelu: rolę podstawowego wariantu przejmuje sportowo stylizowana linia Avantgarde. W rezultacie bazowa odmiana Klasy E po raz pierwszy ma z przodu gwiazdę na osłonie chłodnicy. Odświeżenie stylizacji nadwozia koncentruje się przede wszystkim na nowym przednim pasie z dodatkowymi chromowanymi akcentami. Grill linii Avantgarde został przeprojektowany i ma teraz dwie chromowane żaluzje oraz czarne, pionowe poprzeczki z lśniącym wykończeniem. Sportowy, a zarazem elegancki wygląd akcentują chromowane i czarne, błyszczące elementy ozdobne w zderzaku. Pozycję oferowanej równolegle linii Exclusive podkreślają specjalna osłona chłodnicy, gwiazda na pokrywie silnika oraz duże chromowane elementy w przednim zderzaku. Linia AMG z nowym zderzakiem w stylu modeli AMG o wysokich osiągach prezentuje się jeszcze bardziej sportowo. Klasa E jest teraz standardowo wyposażona w całkowicie LED-owe reflektory. Jako opcja dostępne są reflektory MULTIBEAM LED ze światłami drogowymi ULTRA RANGE. Projektanci zaktualizowali również tylny pas Limuzyny – uwagę zwracają nowy zderzak, dzielone tylne lampy i nowa pokrywa bagażnika. Odmiana All-Terrain wizualnie bardziej upodobniła się do modeli z rodziny SUV-ów. Co więcej, charakterystyczne dla niej elementy, takie jak osłona chłodnicy i stylizowana osłona podwozia, mają obecnie błyszczące chromowane wykończenie, a nie – jak dotąd – w kolorze srebrnym. Po modernizacji gama odcieni nadwozia Klasy E wzbogaciła się o trzy nowe lakiery: srebrny high-tech, szary grafit i srebrny mojave. Także paleta wzorów felg została wzbogacona i obejmuje teraz aerodynamiczne obręcze, które przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa. Wnętrze zyskało nowe odcienie i materiały wykończeniowe, a wśród nich nowe kombinacje kolorów (szary magma/szary neva – Avantgarde, czarny/brąz orzechowy – Exclusive oraz szary magma grey/beż macchiato – Exclusive) oraz elementy ozdobne z porowatego, srebrzonego drewna jesionowego, drewna orzechowego, szczotkowanego aluminium lub aluminium z karbonowym ziarnem. Fotele łączą typową dla Mercedesów wygodę na dalekich trasach z awangardowym designem. Szczególnie komfortowa okazuje się adaptacyjna regulacja siedzenia kierowcy: gdy jego wzrost zostanie wprowadzony na wyświetlaczu systemu operacyjnego lub przez Mercedes me, fotel automatycznie przyjmie dopasowaną zazwyczaj pozycję. Dostępne są liczne kombinacje materiałów, od tkaniny przez skórę ARTICO i wyprawianą aż po skórę nappa z diamentowymi przeszyciami.
Kolejna generacja systemów wspomagających
Nowa Klasa E otrzymała najnowszą generację systemów wspomagających Mercedes-Benz, zapewniających kierowcy kooperacyjne wsparcie. Rezultat: wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Rozpoznawanie zdjęcia dłoni z kierownicy działa teraz w oparciu o czujniki pojemnościowe. Zwiększa to łatwość obsługi podczas jazdy w trybie częściowo zautomatyzowanym. Wystarczy, by kierowca trzymał ręce na kierownicy, aby systemy wspomagające „wiedziały”, że to on nadal sprawuje kontrolę nad autem. Wcześniej potrzebne były do tego niewielkie ruchy wieńcem. Jeśli system wykryje, że kierowca przez pewien czas nie trzyma dłoni na kierownicy, uruchomi szereg ostrzeżeń, a ostatecznie – w przypadku braku reakcji – aktywuje Asystenta awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist). Klasa E jest standardowo wyposażona w Aktywnego asystenta hamowania (Active Brake Assist), który w wielu sytuacjach – za pomocą autonomicznego hamowania – potrafi zapobiec kolizji lub złagodzić jej skutki. Podczas jazdy z typowo miejskimi prędkościami system ten może hamować też w przypadku wykrycia nieruchomych pojazdów oraz przechodzących pieszych – a nawet zapobiegać kolizjom, w zależności od sytuacji. W przypadku pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy jest to teraz możliwe także przy skręcaniu i przecinaniu przeciwległego pasa. Aktywny asystent martwego pola (Active Blind Spot Assist) z funkcją ostrzegania przy wysiadaniu zapewnia lepszą ochronę podczas wysiadania z auta. Jest w stanie reagować na pojazdy znajdujące się w martwym polu, a także w obszarze krytycznym, posiłkując się aktywną interwencją hamulców. Gdy samochód się zatrzymuje, system potrafi teraz ostrzegać podróżujących przed zagrożeniem przy wysiadaniu. Aktywny asystent parkowania (Active Parking Assist) z PARKTRONIC i kamerą 360 ° pozwala na automatyczne zajmowanie i opuszczanie miejsc parkingowych. System ułatwia wyszukiwanie oraz wybór miejsca parkingowego, a także wjazd i wyjazd (jeśli pojazd został automatycznie zaparkowany) z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych lub garaży. Nowa Klasa E po raz pierwszy jest w stanie rozpoznać i korzystać także z tych miejsc parkingowych, które są np. oznaczone tylko jako obszary na większych obiektach. Kamera 360° przekazuje na wyświetlacz systemu operacyjnego jeszcze bardziej realistyczny obraz niż dotąd, w tym rozszerzony widok z boku. Przy wyjeżdżaniu miejsca parkingowego system może ostrzegać o ruchu ulicznym za pojazdem i w razie konieczności uruchomić hamulce.
Jeszcze większy komfort w kabinie
W ramach aktualizacji modelu Klasa E została wyposażona w nową kierownicę, dostępną w trzech wersjach: obszyta skórą, w kombinacji drewno-skóra oraz w wersji supersportowej. Zestaw wskaźników i wyświetlacz systemu operacyjnego obsługuje się poprzez przesuwanie palcami po panelach dotykowych Touch Control. Zasada działania paneli Touch Control zmienia się z optycznej na pojemnościową. Rezultat: system mechaniczny przestał być już potrzebny, a powierzchnie dotykowe są mniej podatne na „łapanie” odcisków palców. Nowa Klasa E otrzymuje najnowszą generację systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Standardowa specyfikacja obejmuje dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala każdy, które dla uzyskania efektu panoramicznego zostały umieszczone obok siebie. Opcjonalnie dostępne są dwa wyświetlacze o przekątnej 12,3 cala każdy. Obsługa ekranu systemu operacyjnego standardowo odbywa się dotykowo. Nawigacja korzysta z funkcji rozszerzonej rzeczywistości: obraz wideo otoczenia zostaje tu wzbogacony o przydatne informacje, takie jak strzałki czy numery domów. System wspomaga również kierowcę na światłach: jeśli Klasa E jest pierwszym pojazdem czekającym na zmianę sygnalizacji, na ekranie pojawia się bieżące wskazanie sygnalizatora. To rozwiązanie przydaje się zwłaszcza przy niekorzystnej widoczności elementów infrastruktury. Opcjonalny Asystent wnętrza MBUX pozwala na intuicyjną, swobodną obsługę różnych funkcji z zakresu komfortu i MBUX poprzez rozpoznawanie ruchu. Gdy dłoń zbliża się do ekranu dotykowego lub panelu dotykowego na konsoli środkowej, zmienia się na przykład zawartość wyświetlacza systemu operacyjnego, a poszczególne elementy zostają odpowiednio podświetlone. Kolejną nową funkcją w Klasie E jest kinetyka foteli ENERGIZING, która wspomaga korzystne zmiany pozycji siedzącej podczas podróży za pomocą drobnych ruchów poduszki siedziska i oparcia. Kontrola komfortu ENERGIZING łączy różne systemy auta z zakresu komfortu i wykorzystuje oprawę muzyczną i oświetleniową oraz szereg trybów masażu celem realizacji szerokiej gamy programów dobrego samopoczucia. W hybrydach plug-in dostępny jest program PowerNap, przydatny na przykład podczas przerwy w podróży lub w trakcie ładowania. Program ma trzy fazy – zasypianie, sen i budzenie – i może poprawić wydajność kierowcy oraz zapewnić mu „zastrzyk” nowej energii.
URBAN GUARD chroni przed przestępcami
Pod nazwą URBAN GUARD Mercedes-Benz wprowadza nową kompleksową kategorię produktów i opcji dla wszystkich serii modelowych. Producent łączy tu istniejące i przyszłe produkty mające na celu ochronę pojazdu przed aktami wandalizmu i przestępstwami. Na połowę 2020 roku zaplanowano wprowadzenie dwóch pakietów opcji: URBAN GUARD Vehicle Protection i URBAN GUARD Vehicle Protection Plus. W połączeniu z Mercedes me pakiety te umożliwiają wszechstronne monitorowanie zaparkowanego pojazdu. URBAN GUARD składa się z alarmu, zabezpieczenia przed odholowaniem i dźwiękowego ostrzeżenia w przypadku wykrycia zmiany pozycji auta, a także z syreny alarmowej, monitorowania wnętrza oraz instalacji systemu wykrywania kradzieży i kolizji parkingowych. W przypadku tego ostatniego czujniki rejestrują, kiedy zaparkowany i zablokowany pojazd zostaje uderzony lub jest holowany albo gdy ktoś próbuje się do niego włamać. Jeśli usługa jest aktywna, kierowca otrzymuje odpowiednią informację za pośrednictwem aplikacji Mercedes me – np. jaka była siła kolizji na parkingu i który obszar nadwozia został uszkodzony. Zaraz po ponownym uruchomieniu pojazdu informacja ta pojawia się także na ekranie systemu operacyjnego. URBAN GUARD Vehicle Protection Plus może ponadto wskazać lokalizację skradzionego auta, nawet jeśli złodziej wyłączył np. funkcję śledzenia pojazdu. Odbywa się to we współpracy z policją.
Elektryfikacja układu napędowego
Dzięki elektryfikacji układu napędowego nowa Klasa E robi kolejny istotny krok naprzód w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Gama hybryd plug-in obejmuje 7 wariantów (benzynowe i wysokoprężne, Limuzyna i Kombi, napęd na tylne i wszystkie koła). Gama niskoemisyjnych silników benzynowych obejmuje jednostki o mocy 156-367 KM, a paleta motorów wysokoprężnych – 160-330 KM. Gamę silników uzupełnia 4-cylindrowy silnik benzynowy (M 254) ze zintegrowanym rozrusznikiem-alternatorem drugiej generacji (ISG), generującym do 15 kW (20 KM) dodatkowej mocy i 180 Nm dodatkowego momentu obrotowego. Samochody z tą jednostką będą miały 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Zużycie paliwa ograniczają funkcja odzyskiwania energii oraz możliwość „żeglowania” przy wyłączonym silniku. W przypadku M 254 po raz pierwszy w jednej konstrukcji połączono wszystkie innowacje modułowej rodziny 4- i 6-cylindrowych jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych. Ich lista obejmuje powłokę gładzi cylindrów NANOSLIDE®, honowanie cylindrów CONICSHAPE® (tzw. honowanie trąbkowe) i układ kontroli emisji spalin zlokalizowany bezpośrednio przy silniku. Zupełną nowością jest segmentowa sprężarka z przyłączem przepływowym, która stanowi rozwinięcie techniki twin-scroll z myślą o zapewnieniu jeszcze bardziej spontanicznej reakcji układu doładowania. W razie potrzeby ciśnienie doładowania błyskawicznie wytwarza dodatkowa sprężarka elektryczna – szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych silnika spalinowego, a tym samym przyczynia się do dynamicznej reakcji przepustnicy. Również 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy (M 256), po raz pierwszy dostępny w Klasie E, został wyposażony w ISG. Gamę jednostek uzupełnia 6-cylindrowy motor wysokoprężny (OM 656), który – podobnie jak jego 4-cylindrowa odmiana OM 654 – korzysta z rozbudowanego układu kontroli emisji spalin.