Przedstawiciele większości unijnych krajów zatwierdzili pakiet mobilności, zaostrzający zasady w transporcie międzynarodowym
Fot. TLP
Przedstawiciele większości unijnych krajów zatwierdzili pakiet mobilności, zaostrzający zasady w transporcie międzynarodowym. Decyzja zapadła na spotkaniu ambasadorów w procedurze pisemnej. Osiem krajów, w tym Polska, było przeciwko. Przedstawiciele tych państw powoływali się między innymi na okoliczności związane z pandemią koronawirusa. Decyzja nie kończy jeszcze prac nad pakietem, teraz zajmie się nim Parlament Europejski. 19 marca br. TLP wysyłało swój apel do przedstawicieli państw członkowskich, w tym Prezydencji Chorwackiej o zaniechanie prac i wycofanie „Pakietu Mobilności I” ze względu na skutki gospodarcze epidemii COVID-19. Dodatkowo 3 kwietnia TLP rozesłało stanowisko BusinessEurope (największej organizacji biznesowej w Brukseli, której TLP jest pośrednim członkiem poprzez członkostwo w Konfederacji Lewiatan) do państw członkowskich, w którym znajduje się apel o ponowne przeanalizowanie Pakietu. Pomimo tej nadzwyczajnej sytuacji w jakiej znaleźli się europejscy przewoźnicy, 3 kwietnia na posiedzeniu Zastępców Stałych Przedstawicieli podjęto decyzję o wszczęciu głosowania w Radzie procedurą pisemną. Nie pomógł sprzeciw Bułgarii, Cypru, Litwy, Łotwy, Malty, Polski, Rumunii i Węgier. Głosowanie dobiegło końca 7 kwietnia i tym samym Rada przyjęła swoje stanowisko w pierwszym czytaniu. Rozpoczął się etap drugiego czytania i zgodnie z procedurą projekt legislacyjny trafi teraz do porządku obrad sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego. Następnie powinien być skierowany do Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego, która ma zwykle ok. 7-10 dni na zgłoszenie poprawek. Później projekt razem z ewentualnymi poprawkami musi zostać zatwierdzony przez Komisję Transportu i cały Parlament Europejski na sesji plenarnej. Najbliższa sesja plenarna była przewidziana na 13-14 maja, ale 2 kwietnia ponownie zaktualizowano kalendarz prac Parlamentu. Najbliższa sesja odbędzie się po Wielkanocy 16 i 17 kwietnia. Ma jednak odbyć się wirtualnie i co do zasady dotyczyć tylko przyjmowania unijnych rozwiązań minimalizujących skutki pandemii. W związku z tym sprawa Pakietu Mobilności raczej nie pojawi się w porządku obrad Parlamentu wcześniej niż na sesji plenarnej 13-14 maja i dopiero wtedy będzie mogła stać się przedmiotem obrad Komisji Transportu.