Wiadomości z rynku

Autor: zm
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2020(3)
z dnia 2020-05-14

Autonomiczne ciężarówki odroczone

Einride: przez elektryfikację do automatyzacji

>Einride jesienią 2020 r. przeprowadzi w kooperacji z firmą Lidl pierwsze operacje transportowe z wykorzystaniem z elektrycznych ciężarówek, ale jeszcze prowadzonych przez kierowców

Fot. actu-transport-logistique.fr

Szwedzka firma Einride ogłasza, że jesienią 2020 r. przeprowadzi w kooperacji z firmą Lidl pierwsze operacje transportowe z wykorzystaniem z elektrycznych ciężarówek, ale jeszcze prowadzonych tradycyjnie przez kierowców. Wprowadzenie w pełni autonomicznej ciężarówki Enride na otwartej drodze nastąpi później niż oczekiwano. Szwedzka firma zaprezentowała już autonomiczny, elektryczny pojazd, który w razie potrzeby można zdalnie kontrolować. Einride, które obecnie testuje swoje pojazdy w firmie logistycznej DB Schenker w Szwecji, w marcu rozpoczęło kampanię rekrutacyjną, aby zatrudnić swoich pierwszych teleoperatorów.Na razie jednak, w kooperacji z Lidlem, firma skorzysta z tradycyjnych ciężarówek z kierowcą. Niemiecki gigant handlu detalicznego ogłosił 22 kwietnia, że postanowił powierzyć Einride elektryfikację swojej floty pojazdów w Szwecji, a jesienią tego roku wprowadzą na rynek pierwsze elektryczne ciężarówki.

Etapami, przez elektryfikację do automatyzacji

Obie firmy w 2017 r. zawarły partnerstwo na rzecz wdrożenia zrównoważonego transportu, z myślą o testowaniu autonomicznych i elektrycznych ciężarówek (od 2018 r.) między centralnym magazynem Lidl w Sztokholmie i różnymi sklepami spożywczymi. Jednak ten ambitny plan musiał zostać zmieniony. „Przejście odbędzie się etapami i najpierw skoncentrujemy się na elektryfikacji, a dopiero potem na automatyzacji” – zawiadamia Lidl Sweden w swoim komunikacie prasowym.
Stosowanie autonomicznych pojazdów, zdolnych do transportu 15 palet do 200 km, odłożono na okres po 2025 r . W tym terminie Lidl po raz pierwszy zamierza dysponować flotą całkowicie bezemisyjną, dzięki wykorzystaniu biopaliw, tak jak obecnie, a wkrótce elektrycznych ciężarówek.

Platforma zarządzania flotą i ładunkami

Aby zrealizować ten cel polegający na zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla, firma Einride będzie odpowiedzialna za skompletowanie floty „tradycyjnych” elektrycznych ciężarówek, którymi będzie zarządzać za pośrednictwem platformy Freight Mobility, która umożliwia planowanie i zarządzanie flotą pojazdów oraz ładunków, z uwzględnieniem stopniowej integracji elektrycznych i później autonomicznych ciężarówek. Odroczenie wprowadzenia autonomicznych ciężarówek na otwarte drogi świadczy o trudnościach napotykanych przez producentów, którzy ograniczają eksploatację takich pojazdów do zamkniętych obaszarów (logistyka, kopalnie lub rolnictwo).