Wiadomości z rynku

wtorek
30 kwietnia 2024

Mniejszy popyt na nowe i ruch w używanych

Rejestracje samochodów użytkowych w pierwszym półroczu 2020 r.
13 lipca 2020

Na rynku wtórnym ruch nie słabnie, co potwierdzają m.in. w firmie AC Truck

Fot. AC Truck

Czerwiec był kolejnym po maju miesiącem ożywienia na krajowym rynku pojazdów użytkowych. Wzrost liczby rejestracji w stosunku do poprzedniego miesiąca zanotowały samochody dostawcze i ciężarowe. Skutków kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa nadal jednak nie udało się przezwyciężyć – poinformował SAMAR, powołując się na dane CEPiK.
W czerwcu 2020 roku wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 7 362 nowe pojazdy użytkowe, czyli samochody dostawcze (w tym minibusy) oraz ciężarówki. To wynik o 52,17 proc. większy niż w maju tego roku oraz o 30,52 proc. niższy w zestawieniu z czerwcem roku 2019 - wynika z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). W I półroczu 2020 r. w naszym kraju zostały zarejestrowane łącznie 36 002 nowe samochody użytkowe. Był to wynik o 38,50 proc. (22 539 sztuk) mniejszy w porównaniu z takim samym okresem roku 2019.

Totalny spadek na ryneku nowych pojazdów ciężarowych

W czerwcu 2020 roku w krajowych wydziałach komunikacji zarejestrowane zostały 1 534 nowe samochody ciężarowe o DMC powyżej 6 ton. Był to wynik o 67,10 proc. lepszy niż w maju tego roku oraz o 52,96 proc. gorszy w porównaniu z czerwcem 2019 r. W I półroczu 2020 r. wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 7 997 nowych pojazdów ciężarowych, o 51,82 proc. (8 602 sztuki) mniej niż w takim samym okresie 2019 r. Liderem rankingu po sześciu miesiącach 2020 r. nadal był DAF. Holenderska marka zarejestrowała w Polsce od początku roku 1 815 samochodów, o 49,67 proc. mniej (r/r). Na drugiej pozycji w zestawieniu był MAN. Do końca I półrocza producent znalazł w Polsce chętnych na zakup 1 426 pojazdów, co oznacza spadek w stosunku do takiego samego okresu 2019 roku o 50,84 proc. Brąz przypadł firmie Volvo Trucks z 1 305 ciężarówkami. To wynik o 45,60 proc. proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec czerwca 2019 r.
Tuż za podium była Scania. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 1 265 pojazdów tej marki, o 65,47 proc. mniej niż do końca I półrocza 2019 roku. Piąta pozycja należała do Mercedesa, który zarejestrował w ciągu sześciu miesięcy tego roku 1 046 pojazdów, o 57,17 proc. mniej (r/r). Na szóstym miejscu było Iveco. Wynik marki to 620 zarejestrowanych pojazdów, o 15,65 proc. mniej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Siódmą pozycję zajęła marka Renault Trucks z 376 pojazdami (spadek o 49,33 proc. r/r).
W pierwszej siódemce zestawienia, czyli w gronie najbardziej liczących się na rynku producentów, wszystkie marki zanotowały spadki liczby rejestracji – największy Scania (minus 65,47 proc.). Biorąc pod uwagę spadek liczony w sztukach, także najwięcej stracił ten producent (mniej o 2 398 sztuk).

Dostawcze też w niełasce

W czerwcu 2020 r. w naszym kraju zarejestrowanych zostało 5 828 nowych samochodów dostawczych o DMC do sześciu ton. To wynik o 48,67 proc. większy niż w maju tego roku oraz o 20,55 proc. słabszy, gdy zestawimy go z czerwcem 2019 r. Od stycznia do czerwca włącznie w Polsce zostało zarejestrowanych 28 005 nowych samochodów dostawczych, o 33,23 proc. (13 937 szt.) mniej (r/r). W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku liderem rynku było Renault. Polacy kupili i zarejestrowali 4 019 aut dostawczych tej marki, o 34,77 proc. mniej w porównaniu z rezultatem odnotowanym na koniec I półrocza 2019 r. Udział Renault w rynku wyniósł 14,35 proc. wobec 14,69 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wiceliderem polskiego rynku został na koniec czerwca Ford. W ciągu sześciu miesięcy tego roku w Polsce zostało zarejestrowanych 3 913 pojazdów tej marki, o 31,48 proc. mniej (r/r). Udział Forda w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 13,97 proc. wobec 13,62 proc. na koniec I półrocza 2019 r. Na trzeciej pozycji czerwiec zakończył Mercedes. Od początku roku marka zarejestrowała w Polsce 3 674 nowe samochody dostawcze. Był to wynik o 20,94 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec czerwca 2019 roku. Miejsce tuż za poza podium zajął Fiat. Importer aut tej marki zarejestrował w naszym kraju do końca czerwca br. 3 194 nowe samochody dostawcze, o 41,87 proc. mniej (r/r). Na piątym miejscu był na koniec I półrocza 2020 r. Volkswagen. Producent z Wolfsburga zarejestrował od początku roku 2 668 nowych pojazdów, o 48,79 proc. mniej (r/r). Pierwszą szóstkę najpopularniejszych samochodów dostawczych w Polsce zamyka Peugeot. Francuska marka zarejestrowała do końca czerwca tego roku 2 112 samochodów, o 33,73 proc. mniej niż w ciągu sześciu miesięcy 2019 roku. W czołowej dziesiątce zestawienia tylko jedna marka (Toyota) nie zanotowała na koniec czerwca 2020 r. spadku liczby rejestracji (r/r). Od początku roku japoński producent zarejestrował w Polsce 1 527 samochodów dostawczych, o 15,42 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego. W TOP10 zestawienia na koniec maja największą stratę procentową rok do roku zanotował Volkswagen (minus 48,79 proc.). Najpopularniejszym modelem auta dostawczego na koniec czerwca 2020 r. było Renault Master. Polacy od początku roku kupili i zarejestrowali 2 825 egzemplarzy, o 33,14 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Na drugiej pozycji był Mercedes Sprinter, którego wynik to 2 654 zarejestrowane samochody, o 16,85 proc. mniejszy (r/r). Trzecia pozycja przypadła modelowi Fiat Ducato (2 494 szt., spadek o 12,95 proc.).

Import używanych ma się nieźle

W czerwcu 2020 r. do Polski sprowadzono z zagranicy i zarejestrowano 2 048 używanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. To wynik o 29,78 proc. większy niż w maju tego roku oraz o 4,60 proc. lepszy w porównaniu z czerwcem 2019 r. W I półroczu 2020 r. krajowe wydziały komunikacji zanotowały w bazach danych 10 865 takich pojazdów, o 27,54 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem 2019 roku. W czerwcu 2020 r. w naszym kraju zarejestrowanych zostało 8 312 sprowadzonych z zagranicy, używanych samochodów dostawczych o masie całkowitej do 6 ton. To wynik o 31,15 proc. większy niż w maju tego roku oraz o 19,43 proc. lepszy, gdy zestawimy go z czerwcem 2019 roku. W I półroczu 2020 r. do Polski sprowadzono i zarejestrowano 39 846 używanych samochodów dostawczych, o 15,67 proc. (7 406 szt.) mniej (r/r). Liderem zestawienia na koniec czerwca 2020 r. było Renault. Wydziały komunikacji zarejestrowały 6 760 pojazdów tej francuskiej marki, o 16,33 proc. mniej niż w ciągu sześciu miesięcy 2019 r. Na drugiej pozycji znalazł się Volkswagen. Wynik marki to 6 138 zarejestrowanych pojazdów, o 21,28 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją na koniec czerwca minionego roku. Na trzecim miejscu pojawił się Fiat. Klienci kupili i zarejestrowali 4 531 samochodów, co było wynikiem o 11,00 proc. mniejszym w porównaniu z sytuacją sprzed roku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.