Wiadomości z rynku

Autor: zm
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2020(4)
z dnia 23.11.2020

Wielka Brytania: przewodnik dla przewoźników

Nadal wiele niejasności – apel ZMPD do ministra infrastruktury
 
Wielka Brytania opublikowała przewodnik dla przewoźników na temat przyszłych zasad dotyczących transportu pomiędzy UE a Wielką Brytanią, które będą obowiązywały od 1 stycznia 2021 roku – poinformowało ZMPD.
Przewodnik zawiera informacje na temat: niezbędnych dokumentów, dostępu do portów oraz kontroli granicznej.
Przewodnik (jęz. ang.) jest dostępny pod tym linkiem: TUTAJ

Polski poradnik

Przypomnijmy, że także polskie Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opublikowało poradnik dla przedsiębiorców, dotyczący zasad współpracy z Wielką Brytanią od 1 stycznia 2021 r., o czym napisaliśmy niedawno na łamach Truck.pl: LINK

Apel ZMPD

Tu poradnik, tam przewodnik, ale nadal jest dużo niejasności dotyczących funkcjonowania transportu nas linii UE-Wielka Brytania. W związku z ty ZMPD wystosowało pismo do Ministerstwa Infrastruktury. Prezes ZMPD Jan Buczek zwrócił się w nim z apelem do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, by Ministerstwo w dalszym ciągu wspierało Zrzeszenie w zabiegach służących jak najlepszemu funkcjonowaniu przewoźników drogowych na terenie Wielkiej Brytanii po Brexicie.
Teraz, kiedy nieuchronnie zbliża się koniec okresu przejściowego, niezbędne są jasne i przejrzyste zasady, na jakich będą mogły być realizowane przewozy – czytamy m.in. w piśmie ZMPD. – Nie ulega wątpliwości, że wypracowanie kompromisu w części dotyczącej transportu drogowego w ramach umowy jest zarówno osiągalne, jak i niezbędne. Daliśmy temu wyraz w liście otwartym, sygnowanym przez IRU i 32 stowarzyszenia transportu drogowego z całej Europy, skierowanym do głównego negocjatora UE Michela Barniera, do głównego negocjatora Wielkiej Brytanii Davida Frosta i premiera Wielkiej Brytanii Borisa Johnsona. W interesie wszystkich stron leży umożliwienie pojazdom ciężarowym przemieszczania się między UE a Wielką Brytanią w sposób ekonomicznie opłacalny, bez konieczności ponownego wprowadzania zezwoleń na przewóz i systemów kwotowych, które nigdy nie brały pod uwagę tak dużej skali wymiany handlowej, jaka obecnie ma miejsce między UE a Wielką Brytanią.
Jeśli tego nie osiągniemy, staniemy przed trudnym wyborem pomiędzy mozaiką przepisów krajowych a brakiem możliwości transportowych pomiędzy UE a Wielką Brytanią z uwagi na oficjalną politykę i limity zezwoleń. Każde rozwiązanie byłoby dla wszystkich stratą.
Branżą transportową targają liczne obawy, że nagromadzenie obowiązków administracyjnych na przejściach granicznych zablokuje przewozy. Przed Brexitem do brytyjskich urzędów celnych napływało co rok 50 mln deklaracji celnych. Nowe regulacje mogą zwiększyć tę liczbę pięciokrotnie.