Na starą sztolnię natrafiono w czasie drążenia tunelu TS-26, w rejonie Starych Bogaczowic
Fot. GDDKiA
Przed kilkoma dniami, w czasie drążenia tunelu TS-26, w rejonie Starych Bogaczowic, przy budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra, w jednej z naw natrafiono na niezidentyfikowane wyrobisko górnicze (sztolnię).
Kierunek przebiegu sztolni, północny wschód – południowy zachód, w stosunku do kierunku drążenia tunelu jest zbliżony do prostopadłego. Sztolnia jest o wymiarach: szerokość ok. 1,5 m i wysokości ok. 2,0 m. Jej spąg znajduje się na wysokości ok. 2,0 m powyżej spągu tunelu.
Sztolnia wydrążona została w masywnym zlepieńcu, bez obudowy, ze stropem wykonanym w kształcie sklepienia.
Na starą sztolnię natrafiono w czasie drążenia tunelu TS-26, w rejonie Starych Bogaczowic
Fot. GDDKiA
Kiedyś jeździły tu wagoniki
Na wschód od tunelu sztolnia jest drożna. W odległości ok. 50,0 m występuje lokalny opad skał stropowych o długości ok. 3,0 m i wysokości ok. 0,5 m powyżej linii stropu. Materiał skalny utworzył w tym miejscu przytamkę, która spiętrzyła wodę. Za przytamką sztolnia jest drożna, ale nie była penetrowana. Na zachód od tunelu sztolnia jest niedrożna, widoczny jest usyp skalny wypełniający cały jej przekrój. Na spągu sztolni widoczne są ślady po podkładach torowiska, które służyło do odstawy urobku. Torowiska, ani innych elementów wyposażenia nie stwierdzono.
Archiwalna mapa Geologische Karte von Preusen und benachbarten deutsche Landern. Link do mapy o większej rozdzielczości: TUTAJ
Fot. GDDKiA
Sto lat temu tak szukali węgla
Analiza archiwalnej mapy Geologische Karte von Preusen und benachbarten deutsche Landern z 1914 r. wydanej ponownie w 1929 roku wskazuje na istnienie w rejonie Starych Bogaczowic nadań górniczych, związanych z poszukiwaniem pokładów węgla kamiennego. Odkryta sztolnia znajduje się w granicy nadania o nazwie „Steinkohlenbergwerk consolidirte Heinrich Anna” Stl. W historii górnictwa Wałbrzyskiego Zagłębia Węglowego nie ma informacji o udokumentowaniu i eksploatowaniu w tym rejonie pokładów węgla kamiennego. Na tej podstawie można wnioskować, że odkryta sztolnia drążona była między 1914 a 1929 rokiem.
Odkrycie sztolni nie zatrzymuje prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra, które są realizowane zgodnie z założonym harmonogramem. Złotego pociągu pewnie tam nie ma, ale warto podziemny obiekt dobrze spenetrować…
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies.
Obsługę plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Nie pokazuj więcej