Niby zgrabny, ale technicznie dziwny pomysł…
Nie wszystkie cysterny są takie same i to jest oczywiste, ale niektóre wyróżniają się swoim wyjątkowym kształtem.
Polewaczka wbrew logice?
Przykładem może być zbiornik na wodę, używany do polewania tras przejazdu w kamieniołomach lub na placu budowy, aby uniknąć chmur pyłu, które w przeciwnym razie byłyby wzniecane przez toczące się ciężarówki. Jest to amerykańska cysterna, o pojemności 13.000 l, a jej asymetryczny kształt (z przodu wyższy niż z tyłu) zapewnia przeniesienie ciężaru na przód pojazdu. To o tyle zaskakujące, że największe obciążenie Kenwortha T440 6×4 przenoszą tylne osie. Przenoszenie ciężaru do przodu powoduje przecież większe opory przy kierowaniu i mniejszą przyczepność kół napędowych. Dlaczego zatem taka konstrukcja? Przenoszenie ciężaru do przodu jest często pożądane w półzawieszanych przyczepach rolniczych, zwłaszcza cysternach rozrzutowych, aby jak najdłużej utrzymać jak największą przyczepność na tylnych kołach ciągnika, podczas gdy zbiornik stopniowo opróżnia się. Jednak na nośniku to, powiedzmy, jest dziwne. Czyżby po prostu nietrafiona konstrukcja? Może przerost formy nad treścią – wszakże uzyskano ciekawą, symetryczną sylwetkę pojazdu…
Intrygujące nie tylko kształty
Oto kilka innych ciekawostek z cysternami o nietypowych kształtach i rozwiązaniach. Japońskie zbiorniki do transportu skroplonego gazu ziemnego są naprawdę interesujące. Dwa pierwsze na naczepach mają ładowność 13,8 t, a trzeci 8,82 t. W przypadku ostatniej cysterny wysokość podwozia (Hino 8×4) musiała zostać obniżona o prawie 160 mm, aby uwzględnić dużą średnicę zbiornika.
Japońskie cysterny do przewozu skroplonego gazu
Cysterna na podwoziu 8x4
Z osią na "wygnaniu"
W przypadku duńskiej naczepy cysterny VM Tarm nie kształt zbiornika, lecz rozkład osi jest zdumiewający. To 56-tonowy pojazd przeznaczonej na rynek szwedzki, używany do transportu gnojowicy; ma pojemność 40.000 l. W przypadku tak ciężkiej cystern konstruktorzy musieli się nagłowić, aby nie przekroczyć dopuszczalnego obciążenia osi. Tak więc, aby ostatnia oś mogła udźwignąć 10 t, musiała zostać jak najdalej cofnięta. Ostatnia oś jest kierowana (hydraulicznie z systemem VSE), ale nie udało się uniknąć znacznego „zamiatania” tylnej części pojazdu podczas pokonywania zakrętów.
Naczepa VM Tarm, z nietypowym rozstawem osi
Wreszcie bardziej klasyczny, ale równie efektowna, szwedzka cysterna chemiczna o pojemności 49.000 l, sprzężona z ciągnikiem Scania R650 6×2. (z)
Efektowna cysterna chemiczna