Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(1)
z dnia 16.11.2021

Gorąco na rynku chłodni

Rośnie popyt na pojazdy do przewozu ładunków w temperaturze kontrolowanej

Chłodnia Krone to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie produktów

Fot. Krone

 
Rynek przewozów chłodniczych jest na fali wznoszącej, rośnie popyt na tego rodzaju usługi, co generuje także wzrost zapotrzebowania na pojazdy chłodnie i izotermy. Ostatnio trudno je nabyć z krótkim terminem dostawy.
Chłodnie mają zastosowanie w różnych branżach, a najczęściej w  spożywczej i medycznej. Według Tomasza Kujawy, członka zarządu, dyr. sprzedaży POZKRONE SA, wielu zleceniodawców transportu coraz częściej życzy sobie, aby ich towary były przewożone w izolowanych naczepach, ze względu na wzrastające wymogi sanitarne jak i bezpieczeństwo (ograniczenie dostępu do towaru np. przez przecięcie plandeki).
– W nie tak dawnych jeszcze czasach napoje i niepsujące się produkty spożywcze często były przewożone pod plandekami – mówi T. Kujawa. – Obecnie odchodzi się od tego sposobu transportu na rzecz izoterm i chłodni. Potencjał rynku jest wzrostowy, gdyż ciągle wyższe są wymagania co do jakości przewożonych towarów. Zwykła „plandeka" już nie wystarcza. Transport z punktu A do punktu B musi być wykonywany z zachowaniem rygorów termicznych.
Jak zauważa Rafał Rusjan, prezes "Sokołów-Logistyka" Sp. z o.o., rynek przewozów chłodniczych rozwija się dość dynamicznie.
– Jest odzwierciedleniem sektora spożywczego, który jest jedną z najszybciej rosnących gałęzi polskiej gospodarki – ocenia Rafał Rusjan. – Powstawanie coraz większej liczby marketów spowodowało zwiększenie zapotrzebowania na transport towarów w temperaturze kontrolowanej. Producenci naczep chłodniczych oferują różnego rodzaju rozwiązania ukierunkowane na ekonomikę eksploatacji, wydajność transportu chłodniczego i bezpieczeństwo przewożonych ładunków.
Na rosnący popyt na rynku chłodniczym wskazuje Katarzyna Banachowicz-Figiel, product manager w firmie Lamar: zgodnie z raportem z 2017 roku, globalna logistyka łańcucha chłodniczego była szacowana na 188,42 mld dolarów i oczekuje się, że do 2024 roku wartość ta osiągnie 269,61 mld dolarów (Emergen Research). Wysoki popyt napędza m.in. rosnący rynek e-commerce. W wyniku pandemii wzrosła preferencja dokonywania zakupów online. Coraz częściej żywność jest zamawiana online. Przy równoległym wzroście segmentu żywności łatwo psującej się, potrzeba korzystania z izoterm oraz chłodni stale rośnie.
– Przewiduje się wzrost rynku zabudów izotermicznych i chłodniczych, co jest odpowiedzią na rosnący popyt na przetworzone i świeże produkty spożywcze w kanale online – dodaje Katarzyna Banachowicz-Figiel. – Rośnie także popyt na produkty farmaceutyczne, zamawiane online. Dodatkowo restauracje oraz obiekty cateringowe coraz częściej korzystają z transportu izotermicznego, co jest wynikiem ekspansji rynku. W przypadku transportu zamówień drobnicowych do klienta indywidualnego, szczególnie sprawdzają się zabudowane izotermicznie furgony.
Według Mariusza Miszewskiego, dyrektora handlowego Lamberet Polska (Grupa Wanicki), po pandemicznych zawirowaniach rynek powoli odzyskuje kondycję.
– Jednym z obecnie najistotniejszych czynników jest czas dostawy, a my aktualnie oferujemy najlepsze terminy produkcyjne, z których się oczywiście wywiązujemy – produkujemy w zakładanych terminach, bez żadnych poślizgów – zapewnia M. Miszewski. – Dodatkowo powszechnie obserwowana podwyżka cen w wielu branżach i sektorach nas ominęła. Można by nawet mówić o stagnacji cen w tym segmencie, co powoduje, że nasza marka premium pozostaje w bardzo dobrej cenie. Wyznaczyliśmy sobie ambitny cel podwajania naszych wyników sprzedażowych r/r, co w 2021 r. po raz drugi z rzędu udało się nam zrealizować i patrząc w przyszłość oraz rozwój tego segmentu już teraz szacujemy, że rok 2022 też będzie sukcesem. Jak zwraca uwagę Piotr Iwański (Oficjalne przedstawicielstwo Sor Iberica) duży popyt jest zauważalny w naczepach pod konkretne wymogi klientów.
– Szczególnie dożo mamy zapytań o naczepy mega oraz Hucke Pack – ujawnia P. Iwański. – Zaczęliśmy działalność w Polsce w maju tego roku i liczba zamówień wzrasta, Klienci którzy odebrali pierwsze naczepy chłodnie w czerwcu oraz lipcu, zamawiają kolejne, ponieważ są zachwyceni jakością oraz widzą fizycznie duże oszczędności w zużyciu paliwa. Aktualne terminy produkcyjne na kwiecień roku 2022 są również naszym atutem, mając na uwadze aktualną sytuację na rynku.
Nasz rozmówca dodaje, że zauważalny jest duży nacisk na ekonomikę i ekologię, klienci oczekują pojazdów przyjaznych środowisku oraz wysokiej jakości w szerokim pojęciu.

Produkty zaawansowane technologicznie

Chłodnia Krone to, według Tomasza Kujawy, członka zarządu, dyr. sprzedaży POZKRONE SA, jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie produktów.
– Wyróżnia ją niezwykła trwałość, dzięki konstrukcji ramy przez całą długość, na której osadzone jest nadwozie – zaznacza T. Kujawa. – Korzyścią dla użytkownika jest łatwa wymiana przy uszkodzeniach, w zależności od potrzeby, nadwozia lub podwozia. Konstrukcja wewnątrz ścian bocznych bez podziału na panele pozwala uniknąć powstawaniu tzw. mostków cieplnych. W zależności od przepisów w danych krajach oferowane są także naczepy z cichobieżnymi podłogami (PEAK Certyfikat). Dostarczamy również naczepy z certyfikatem Pfarma do przewozu leków. Do tego wszystkiego Krone oferuje profesjonalną telematykę, która może na bieżąco nadzorować wiele różnych przestrzeni pracy chłodni.
 

Tomasz Kujawa (KRONE): – Krone oferuje profesjonalną telematykę, która może na bieżąco nadzorować wiele różnych przestrzeni pracy chłodni

Fot. Pozkrone

W transporcie towarów z kontrolowaną temperaturą występują trudne warunki, a w tych naczepa KRONE Cool Liner dobrze się odnajduje. Podwozie, nadwozie i wyposażenie charakteryzują się stabilnością i przemyślaną koncepcją. Począwszy od elastycznego rękawa powietrznego przez szczelną podłogę aż po zamknięcia drzwi ze stali nierdzewnej – jak zapewnia producent, dzięki wielu szczegółowym rozwiązaniom opracowanym we współpracy z klientami Cool Liner jest w stanie sprostać najwyższym wymaganiom.
Naczepa Cool Liner jest zgodna z przepisami HACCP i dostępna z indywidualnym wyposażeniem specjalnym. Wyjątkowo przydatne rozwiązanie: dzięki systemowi KRONE Telematics przez cały czas można kontrolować lokalizację, stan i temperaturę transportowanych towarów. Dzięki inteligentnym funkcjom przez całą dobę wiadomo, jak przebiega transport. Oprócz rozwiązań telematycznych przydatna jest kontrola ciśnienia w oponach oraz wspomaganie dojeżdżania do rampy. Wyjątkową ochronę zapewniają również kompleksowe systemy bezpieczeństwa, np. KRONE Door Protect.
Producent zoptymalizował dolną konstrukcję pod kątem odporności na uderzenia. Wysokość montażu zderzaka i belki oświetlenia gwarantuje zabezpieczenie przeciwnajazdowe. Elementy te są wymienne. Solidne odboje chronią tył pojazdu podczas dokowania. Zbiornik paliwa z tworzywa sztucznego jest bezpiecznie zamontowany między nogami podporowymi. Otwarta konstrukcja umożliwia łatwe tankowanie i kontrolę poziomu napełnienia. Skrzynia na palety pomieści 36 europalet. Posiada ona innowacyjny system prowadnic pokrywy i niską krawędź załadowczą. Przy wysokości siodła wynoszącej 1.150 mm prześwit nad podłożem wynosi ok. 350 mm.
Skośne poprzeczki w tylnej części ramy przekazują obciążenie na podłużnice podwozia, zabezpieczając w ten sposób nadwozie przed odkształceniami w przypadku błędów kierowcy przy dokowaniu. Cztery rolki ze stali nierdzewnej z rdzeniem amortyzującym uderzenia chronią tył pojazdu podczas dokowania. Bez trudu radzą sobie one z wyrównywaniem wysokości przy rampie. Cool Liner wyposażony jest w przelotową ramę podwozia. Naprężenia są przenoszone na podwozie. Takie rozwiązanie chroni nadwozie furgonowe podczas sprzęgania i rozprzęgania pojazdu. Również podczas dokowania przy rampie siły są przejmowane przez podwozie.
Portal tylny ze stali nierdzewnej jest przystosowany konstrukcyjnie do śluz i ramp. Zamontowane z boku zawiasy drzwiowe zapewniają optymalny kąt otwarcia drzwi. Opcjonalnie dostępne są cztery zamknięcia drzwiowe.
Rękaw powietrzny zamontowany na suficie równomiernie rozprowadza zimne powietrze w naczepie i sprawdza się również przy załadunku piętrowym.
Światła pozycyjne zostały umieszczone w portalu tylnym w sposób gwarantujący ich ochronę. Czujnik magnetyczny w drzwiach do oświetlenia wewnętrznego reaguje bezdotykowo i może współpracować z systemem KRONE Telematics.
Stabilne aluminiowe profile dystansowe zapewniają ochronę ściany czołowej oraz optymalne prowadzenie powietrza dzięki dużemu przekrojowi profili. Aluminiowa listwa przypodłogowa przyklejona jest do ścian bocznych i szczelnie przyspawana do jednoczęściowej płyty podłogowej. Seryjnie montowana podłoga low-noise z aluminium spełnia w pełnym zakresie wytyczne PIEK. Stabilna blokada drzwi wspomagana sprężyną niezawodnie zabezpiecza drzwi.
Wnętrze nadwozia jest oświetlane czterema lampami LED pod dachem.
 

Cztery rolki ze stali nierdzewnej z rdzeniem amortyzującym uderzenia chronią tył pojazdu Cool Liner podczas dokowania

Fot. Krone

Przykręcana blacha odbojowa ułatwia konserwację i czyszczenie oraz spełnia wymogi HACCP. Gładka powierzchnia zewnętrzna pozbawiona elementów dodatkowych łączących nadaje się do pokrycia foliami z napisami. Jest również łatwa w czyszczeniu, a jej ewentualne naprawy są łatwe i przebiegają sprawnie.
Chłodnie KRONE są wyposażone zgodnie z życzeniem nabywcy: w listwy odbojowe, belki drugiego poziomu, szyny mocujące zgodne z przepisami HACCP i wiele innych opcji wyposażenia zapewniających wydajny transport.
Dostępny jest m.in. zderzak z rury okrągłej, ze wzmocnionymi płozami ślizgowymi, który sprawdza się w trudnych warunkach transportu promowego.
Stabilne uchwyty w wersji przykręcanej zabezpieczają pojazd Cool Liner na czas przeprawy promowej.
Na życzenie dostępne są agregaty chłodnicze i rejestratory temperatury wszystkich czołowych producentów. Opcjonalny wskaźnik LED zbiornika informuje o zapasie paliwa agregatu chłodniczego. Ocynkowane pałąki ochronne z rury stalowej zabezpieczają agregat chłodniczy.
Korzystanie z rejestratora temperatury KRONE TR certyfikowanego zgodnie z ATP za pośrednictwem systemu Telematics pozwala zrezygnować z tradycyjnego rejestratora temperatury zamontowanego na ścianie czołowej naczepy. Odpowiednie świadectwa temperaturowe można przesłać bezpośrednio z portalu KRONE Telematics w pliku PDF na adres mailowy lub faksem do klienta – również zanim ładunek do niego dotrze.
Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca nie musi niepotrzebnie czekać, ponieważ dokument można sprawdzić już przed dostawą. System KRONE Telematics wraz z rejestratorem temperatury pełni zatem funkcję urządzenia wielofunkcyjnego. Oprócz znanych danych telematycznych, rejestruje i przesyła się w ten sposób również dane dotyczące temperatury.
Dobrym rozwiązaniem przy rozładunku częściowych partii towaru osobno z jednej strefy temperatury są opcjonalne drzwi boczne. Blokady drzwi z linkami stanowią alternatywę dla blokad standardowych.
Chcąc uzyskać dodatkową stabilność i bezpieczeństwo drzwi kontenerowych, warto wybrać podwójne sztangi drzwi.
Opcjonalny odpływ wody wpuszczony w podłogę umożliwia kontrolowane odprowadzanie ciekłych pozostałości po ładunku lub cieczy czyszczącej.
Różne wersje haków do transportu mięsa pozwalają spełniać wymagania obowiązujące w różnych krajach. Cool Liner oferuje prowadnice haków do transportu mięsa o średnicy 60 mm lub 45 mm. Stopery haków i zabezpieczenie przed odskoczeniem haków dostępne są w wyposażeniu seryjnym. Na życzenie z prowadnicą do parkowania lub przechowywania haków.
Izolacyjna kurtyna taśmowa jest trzyczęściowa, zamocowana na stałe z tyłu pojazdu lub opcjonalnie przesuwana na długości.
Dodatkowy parownik zamontowany przy portalu tylnym zajmuje niewiele miejsca i zapewnia precyzyjną regulację temperatury w systemach wielokomorowych, również w najtrudniejszych warunkach.
Rama ze stali nierdzewnej chroni parownik podczas załadunku i wyładunku.
Ściana działowa przesuwana na całej długości nadwozia, pozwalająca wydzielać różne strefy temperatury, jest starannie zaizolowana i posiada atest ATP. Moduł zamykający znajdujący się na górze oraz innowacyjna technika wyważająca zapewniają wygodną obsługę. Opcjonalnie w module zamykającym można zintegrować wentylator ściany grodziowej. Do zmiennego podziału na strefy chłodzenia firma KRONE oferuje też ścianę działową ustawianą w kierunku wzdłużnym. To rozwiązanie Multitemp pozwala na utworzenie trzech komór z indywidualną regulacją z przeznaczeniem do transportu świeżych towarów i mrożonek. Rozstaw poprzecznych ścian działowych na długości można kształtować dowolnie.
Certyfikat farmaceutyczny przyznany naczepie Cool Liner jest potwierdzeniem pożądanego wyposażenia technicznego z zakresu techniki chłodniczej i własności izolacyjnych, które pozwalają na stworzenie optymalnych warunków transportu przy spełnieniu rygorystycznych wymogów higienicznych. Aby spełnić wysokie wymagania przemysłu farmaceutycznego, naczepa Cool Liner „Pharma” wyposażona jest ponadto w zintegrowany system telematyczny, który pozwoli spełnić przyszłe wymagania dyrektywy europejskiej GDP. Naczepa utrzymuje cały zakres temperatur typowych w transporcie wyrobów farmaceutycznych od minus 20 do plus 20 stopni Celsjusza.
Warto też zwrócić uwagę na zabezpieczenie przeciwkradzieżowe chłodni – KRONE Door Protect; drzwi tylne są automatycznie ryglowane po zamknięciu i mogą zostać otwarte dopiero po przesłaniu zezwolenia na otwarcie drzwi przez dyspozytora za pośrednictwem systemu Telematics i wprowadzeniu przez kierowcę odpowiedniego kodu bezpieczeństwa.
Oprócz drzwi tylnych dostępny jest elektroniczny, wewnętrzny układ monitorowania dachu i ścian bocznych. Opcjonalnie w razie próby otwarcia drzwi tylnych bez podania kodu dodatkowo generowany może być alarm akustyczny.
Niemiecki producent oferuje także naczepę chłodniczą w wersji Cool Liner City, z trwałym podwoziem z masywnym trawersem tylnym do częstego dokowania przy rampie. Podwozie City dostępne jest z 1, 2 lub 3 osiami, na 27 lub 33 europalet. Cool Liner City jest elastyczny w eksploatacji ze standardowym ciągnikiem i bardziej zwrotny niż każdy pojazd dostawczy o identycznej długości ładunkowej.
Układ kierowania wymuszonego jest sprawdzonym układem jednodrążkowym przykręconym do podwozia, który nie wymaga większej konserwacji. Wynoszący 25 stopni kąt skrętu pozwala na manewrowanie na najmniejszych przestrzeniach.
W Holandii, ale również w Anglii, Włoszech i Niemczech obowiązują przepisy regulujące kwestie emisji hałasu podczas dostaw wczesnym rankiem i późnym wieczorem. Chcąc spełniać te przepisy, od 1999 roku producenci zajmują się projektowaniem bardziej cichych pojazdów ciężarowych. Program PIEK (PIEK = szczyt; oznacza dopuszczalne, szczytowe obciążenie hałasem) pozwolił na stworzenie i wprowadzenie na rynek produktów o zredukowanym poziomie emisji hałasu. Seryjnie montowana w chłodni Krone aluminiowa podłoga low-noise w pełnym zakresie spełnia przepisy prawne dotyczące redukcji hałasu. Alternatywnie dostępna jest podłoga specjalna, profilowana wzdłużnie. Boczne listwy odbojowe wymagają zastosowania powłoki redukującej hałas. Również w skład oferty wchodzą powlekane burty załadowcze i agregaty chłodnicze o poprawionej charakterystyce akustycznej.

Z kosztami eksploatacji i emisją pod kontrolą

W dzisiejszym świecie transportu coraz częściej spotykamy się z wyzwaniami dotyczącymi zarówno zwiększenia efektywności jak i idącej z tym w parze ekologii.
– Na takie wyzwania odpowiada firma Kögel, tworząc zarówno pojazd szczelny, o bardzo niskim współczynniku przenikania ciepła, jak i optymalnej masie własnej – zapewnia Daniel Kozikowski, dyrektor handlowy, odpowiedzialny w Grupie DBK za sprzedaż naczep Kögel w Polsce. – Obie te zalety przekładają się na niższe koszty eksploatacji oraz mniejszą emisję CO2. Pojazdy Kögel przyczyniają się aktywnie do zmniejszenia zużycia paliwa i do ochrony środowiska: aerodynamika jest zoptymalizowana, emisja hałasu jest ograniczana konstrukcyjnie. Dodatkowym atutem firmy Kögel jest własna telematyka, dzięki której zarówno załadowca jak i klient mogą bezpośrednio monitorować parametry w jakich transportowany jest ładunek (temperatura, wilgotność ,lokalizacja). Ponadto w portalu internetowym Kögel Telematics można ustawić alarmy, które informują spedycję lub kierownictwo floty za pomocą wiadomości SMS lub e-mail o zdefiniowanych odchyleniach w ustawionych parametrach – np. o odchyleniu pojazdu od trasy lub odchyleniach od ustawionej temperatury.
 

Daniel Kozikowski (Grupa DBK): –Kögel tworzy pojazd o bardzo niskim współczynniku przenikania ciepła, jak i optymalnej masie własnej, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji oraz na mniejszą emisję CO2

Fot. DBK

Cicha aluminiowa konstrukcja podłogi naczepy Kögel Cool – PurFerro quality redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku. Z kolei koryto zespawane z aluminium ułatwia czyszczenie obszaru podłogi w naczepie chłodniczej, a co za tym idzie – zapewnia lepszą higienę. To rozwiązanie zapobiega ponadto przenikaniu wilgoci do elementów nośnych, co zwiększa żywotność i zmniejsza koszty obsługi naczepy. Pojazd spełnia oczywiście wymagania HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point), mające na celu ochronę zdrowia konsumentów w zakresie międzynarodowych przewozów artykułów spożywczych wrażliwych na temperaturę. Co więcej, naczepa spełnia wymogi ATP-FRC. Nadwozie furgonowe wielofunkcyjnej chłodni Kögel jest zabezpieczone specjalną pianką o wysokiej jakości i efektywności. Ten materiał nie tylko dobrze izoluje, ale także nie zawiera freonu (CFC). Solidna i łatwa w pielęgnacji powłoka paneli stalowych od zewnątrz jest pokryta twardą folią z PCW. Ściany, dach oraz podłogę zaadaptowano tak, by znacznie poprawić współczynnik przenikania ciepła. Skuteczna ochrona przed wpływem temperatury zmniejsza zużycie energii oraz koszty eksploatacji. Poza tym pojazd ma w standardzie certyfikat zabezpieczenia ładunku wg DIN EN 12642 kod XL.
Nowością, w wyposażeniu naczepy Kögel Cool są trzy funkcyjne światła na portalu oraz oświetlenie wnętrza z wykorzystaniem listew LED. To zapewnia lepszą ochronę kierowcy i ładunku, a procesy załadunku i rozładunku czyni łatwiejszymi. Szeroki wachlarz dodatkowego wyposażenia i liczne certyfikaty potwierdzają, że Kögel Cool jest przygotowana na zróżnicowane wymagania i zastosowania, jak np. transport preparatów farmaceutycznych. Na życzenie naczepa Cool – PurFerro quality może być wyposażona w zintegrowane ze ścianami szyny piętrowe i kotwowe. Przykładowo, 12 szyn piętrowych na ścianę boczną z odpowiednimi wspornikami pozwala załadować wzdłużnie aż 33 europalety na drugim poziomie, co w praktyce oznacza podwojenie pojemności naczepy. W celu zapewnienia optymalnej ochrony ściany czołowej oraz parownika i ulepszenia cyrkulacji powietrza model Kögel Cool – PurFerro quality jest wyposażany w opcjonalną ściankę chroniącą przed uderzeniami. Składająca się z pojedynczych profili aluminiowych w kształcie litery V ścianka jest łatwa do zdemontowania, a przy tym zapewnia ochronę również w trudnych warunkach.
 

Nadwozie furgonowe wielofunkcyjnej chłodni Kögel jest zabezpieczone specjalną pianką o wysokiej jakości i efektywności

Fot. Kögel

Naczepa Cool – PurFerro quality jest wyposażona w wiodący system telematyczny CoolTrailer z funkcjami PosControl, TrailerControl, EBSControl i TempControl. Układ rejestruje dane takie jak pozycja w czasie rzeczywistym, stan połączeń, przesyłanie danych EBS, status przełączników drzwiowych, wartości temperatury, tryb pracy agregatu, a następnie wysyła je do portalu
Kögel Telematics. Za pomocą bazy danych użytkownik może nie tylko monitorować i analizować wszystkie dane zarejestrowane przez czujniki naczepy oraz inne systemy telematyczne, lecz także importować te informacje w czasie rzeczywistym, by skorzystać z nich w innych programach czy procesach.

 

Nowością, w wyposażeniu naczepy Kögel Cool są trzy funkcyjne światła na portalu oraz oświetlenie wnętrza z wykorzystaniem listew LED

Fot. Kögel

 

Wyróżniają się izolacją cieplną

Marka Lamberet powstała w 1935 roku i jest producentem specjalistycznych zabudów chłodniczych dla branży transportowej. Oferowane zabudowy oraz naczepy dopasowane są do transportu zróżnicowanych towarów od 1 do 100 m3. Lamberet sprzedaje ok. 7.000 pojazdów rocznie w 38 krajach w  Europie, Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie i w Azji. W Polsce od 2019 roku generalnym importerem naczep marki Lamberet jest Firma Wanicki. Co roku zwiększając swoją sprzedaż plasuje się coraz wyżej w udziałach rynkowych. Oferując szeroką gamę produktową marki Lamberet wraz z usługami serwisowymi w całej Polsce, dostarczy w 2021 roku ponad 200 naczep i zabudów chłodniczych.
Jak zapewnia Mariusz Miszewski, dyrektor handlowy Lamberet Polska (Grupa Wanicki) naczepy tej marki wyróżniają się bardzo dobrą izolacją cieplną.
– Nasze panele mają o 16% lepsze własności izolacyjne niż panele o metalowej powierzchni i doskonale nadają się do zastosowań wielotemperaturowych – informuje M. Miszewski. – Dodatkowo są odporne na uderzenie i tanie w naprawie, a ponieważ nie zawierają metalu, nie niszczy ich korozja. Naczepy Lamberet posiadają też najlepiej zaizolowaną spośród wszystkich naczep chłodniczych podłogę, tylne drzwi o grubości 90 mm wraz z 8-piórowym systemem uszczelek i uszczelnionym progiem eliminującym mostki termiczne, opatentowany system dystrybucji powietrza IAFO, pozwalający równomiernie i szybko schładzać wnętrze naczepy. Wszystkie wymienione atuty pozwalają na krótszy czas pracy agregatu, co przekłada się na zmniejszenie potrzeb serwisowych, dzięki czemu wydłużony jest okres między przeglądami technicznymi oraz na mniejsze zużycie paliwa wynoszące ok. 1 l/h.
Zamki drzwi tylnych są dwuosiowe, dzięki czemu można było odsunąć drzwi i zawiasy w pozycji otwartej o 4 cm do tyłu, co zapobiega uszkodzeniom mechanicznym przy dokowaniu do rękawa.
Z pojazdów Lamberet korzysta cały sektor transportu w kontrolowanych temperaturach, czyli zarówno firmy transportowe, produkcyjno-rolnicze, jak i cała branża rental. Według przedstawiciela marki, główne czynniki wyboru naczep Lamberet to niskie koszty eksploatacyjne przy jednocześnie bardzo długiej ich żywotności.
Naczepa Lamberet SR2 Green Liner została zaprojektowana specjalnie do dalekobieżnego transportu chłodniczego. Obniżenie środka ciężkości naczepy zapewnia komfort prowadzenia i unikalną stabilność. Dzięki zwiększeniu użytecznej długości i wysokości wzrosła pojemność wnętrza. SR2 Green Liner umożliwia przewóz 66 europalet na dwóch poziomach przy użyciu standardowych ciągników siodłowych, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym obowiązującymi w Europie. Transport jest bardziej wydajny i efektywny kosztowo.
Jak zapewnia producent, SR2 Green Liner zapewnia najlżejszą na rynku kombinację podwozia i nadwozia. Jej masa własna (masa SR2 bez agregatu i wyposażenia opcjonalnego to 6,8 t), niższa o tonę od przeciętnej wśród naczep chłodniczych, jest najskuteczniejszym sposobem na ograniczenie zużycia oleju napędowego i śladu węglowego oraz zmniejszenie ewentualnych obciążeń podatkowych związanych z emisją CO2.
Zoptymalizowane 4-częściowe podwozie modułowe SR2 Green Liner w połączeniu z odpowiednio dobraną zabudową zapewnia wyjątkową wytrzymałość oraz możliwie największą wysokość użyteczną i ładowność.
 

Naczepa Lamberet SR2 Green Liner została zaprojektowana specjalnie do dalekobieżnego transportu chłodniczego

Fot. Lamberet

Każdy moduł jest pokryty proszkowo powłoką antykorozyjną, stwarzającą możliwość dostosowania koloru do potrzeb nabywcy. Skręcana konstrukcja ułatwia naprawę, a  płaska powierzchnia ramy zapewnia podłodze zabudowy integralność konstrukcyjną, ważną dla wysokiej wytrzymałości i najlepszych własności izolacyjnych.
Dzięki zastosowaniu najlepszych technologii kompozytowych użyteczna wysokość SR2 Green Liner może sięgać 2,70 m, przy zastosowaniu ciągnika z siodłem na wysokości 1,10 m i standardowych opon R65, zgodnie z kodeksem drogowym obowiązującym w Europie.
Tylne podwozie wyposażone w wytrzymałe pionowe zderzaki i cztery amortyzatory z elastomeru w kształcie tuby, które zostały opatentowane przez Lamberet.
Odporna na odkształcenia rama wykonywana jest z profili o grubości 12 mm, ze stali o bardzo wysokiej granicy plastyczności. Wzmocniona pionowymi słupkami o wysokiej sprężystości, wyposażona w zawiasy z grubymi podkładkami redukującymi tarcie. Skręcana śrubami konstrukcja jest prosta i tania w naprawie. Autorski system IAFO (Wewnętrzy System
Optymalizacji Przepływu Powietrza): odznacza się lepszą wentylacją i mieszaniem powietrza w ogniwie, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa przez agregat.
Aluminiowa płyta ryflowana na podłodze z tyłu lub specjalna podkładka zapobiegają uszkodzeniom spowodowanym przez wprowadzane do naczepy wózki.
Belki poprzeczne o nośności 1000 kg mocowane do pionowych szyn na ścianach bocznych umożliwiają załadunek palet na dwóch poziomach (66 europalet).

Po pierwsze: niskie koszty eksploatacji

Przedstawiciele Schmitz Cargobull wśród zalet naczep chłodniczych S.KO COOL na pierwszym miejscu wymieniają niskie łączne koszty eksploatacji. Pojazd zapewnia przy tym bezpieczne przewożenie towaru i krótki czas przeładunku na rampie. Telematyka TrailerConnect w wyposażeniu seryjnym zapewnia przejrzystość oraz pełną dokumentację łańcucha chłodzenia.
Naczepa S.KO COOL została poddana całkowitej modyfikacji. Pojazd jest bardziej wytrzymały, lżejszy i lepiej izolowany niż dotychczasowe wersje. Zmodyfikowana część przednia w nowej wersji naczepy jest bardziej wytrzymała i odporna na trudne warunki obsługi występujące w przypadku konieczności szybkiego sprzęgnięcia i rozprzęgnięcia z ciągnikiem. Aktualna wersja systemu Dynamic Ramp Protection zapewnia – według producenta – najlepszą na rynku ochronę tyłu pojazdu przed uszkodzeniami powstającymi podczas dojazdu do rampy. Ponadto pojazd ma większe obciążenie użytkowe i lepiej niż kiedykolwiek chroni towar przechowywany w temperaturze kontrolowanej. Grubość panelu ściany czołowej zwiększono z 53 mm do 60 mm – bez strat w odniesieniu do długości wewnętrznej dostępnej do załadunku. Dwa płaskie kanały kablowe w podłodze zmniejszają przenikanie ciepła i zapewniają większą przestrzeń na ułożenie przewodów. W połączeniu z nowym agregatem chłodniczym S.CU firmy Schmitz, oszczędność energii jest jeszcze większa, ponieważ agregat zużywa o 10% mniej paliwa, niż dotychczas stosowane urządzenie chłodnicze.
Telematyka TrailerConnect umożliwia uzyskanie wszystkich wymaganych informacji o pojazdach. Wysokiej jakości komponenty techniczne i czujniki rejestrują dane naczepy oraz przekazują je do centrum obliczeniowego telematyki. Za pomocą portalu TrailerConnect można cały czas obserwować stan naczepy i ładunku. Wszystkie dane, wyniki, komunikaty i informacje o lokalizacji w czasie rzeczywistym są w szerokim zakresie wyświetlane, a w razie potrzeby można je filtrować. Raporty można generować w formacie PDF lub Excel. System zapewnia chronologiczne rejestrowanie informacji serwisowych wszystkich komponentów naczepy (chłodzenie, mechanizm jezdny, czujniki, elementy wykonawcze). Właściwe dla serwisu komunikaty ostrzegawcze w czasie rzeczywistym pozwalają uniknąć przestojów pojazdu.
Najmniejsze odchyłki temperatury mogą wpływać na trwałość i jakość żywności oraz produktów farmaceutycznych. TrailerConnect umożliwia sterowanie wytycznymi temperatury maszyny chłodniczej. System przekazuje informacje o temperaturach i wilgotności w przestrzeni ładunkowej, poziomie napełnienia w zbiorniku paliwa oraz o funkcjach agregatu chłodniczego. Na podstawie danych w czasie rzeczywistym można dokumentować sprawność łańcucha chłodniczego dla całego transportu wg DIN EN 12830.
 

Naczepa Schmitz Cargobull S.KO COOL została poddana modyfikacji - jest bardziej wytrzymała, lżejsza i lepiej izolowana niż wcześniejsze wersje

Fot. Schmitz Cargobull

Wszystkie pojazdy są cały czas pod kontrolą, możliwy jest dostęp do wszystkich informacji związanych z zarządzaniem flotą. Nadzór techniczny umożliwia utrzymanie prewencyjne oraz pozwala uniknąć awarii.
Za pomocą TrailerConnect można nadzorować i sterować transportem odstawionych jednostek w ruchu intermodalnym koleją i na promie oraz w przypadku przystanków pośrednich podczas przepinek, aby ładunek bezpiecznie dotarł do celu. Komunikacja 2-stronna istotnych funkcji umożliwia również bezpiecznego zarządzanie z biurka firmy spedycyjnej, nawet kiedy kierowca nie może uczestniczyć na miejscu.
System przekazuje także aktualne dane pozycji naczepy oraz informacje w czasie rzeczywistym, kiedy naczepy wjeżdżają do skonfigurowanych obszarów lub z nich wyjeżdżają. Jeżeli pojazdy znajdują się tam ponadprzeciętnie długo, wystąpi alarm. System Geofencing umożliwia też zamykanie drzwi TL3 w S.KO COOL SMART automatycznie.
TrailerConnect łączy informacje związane z flotą pojazdów w inteligentny sposób. Dane wszystkich połączonych komponentów naczepy, takich jak chłodzenie, mechanizm jezdny i czujniki są rejestrowane chronologicznie. Wszystkie zdarzenia techniczne są udokumentowane z podaniem czasu i miejsca powstania oraz usunięcia.
Centralny monitoring maszyny chłodniczej Schmitz Cargobull S.CU pozwala uniknąć usterek. Użytkownik jest proaktywnie informowany o krytycznych stanach maszyny chłodniczej. Partner serwisowy otrzymuje już wcześniej wszystkie wymagane informacje oraz może zamówić części zamienne, a także zaplanować prace w warsztacie. W ten sposób wizyty w warsztacie zostają ograniczone do minimum.
Portal aplikacji TrailerConnect beUpToDate umożliwia wygodne i łatwe nadzorowanie floty pojazdów przez smartfon. Aplikacja beUpToDate zapewnia podgląd najważniejszych danych floty w czasie rzeczywistym oraz wskazuje pozycje naczep na mapie floty. Aplikacja została zaprojektowana dla kierowników flot i dyspozytorów. Wszyscy użytkownicy portalu telematyki mogą być informowani na smartfonie o aktualnych lokalizacjach, czasach przestoju oraz danych ruchu.

 

Telematyka TrailerConnect (Schmitz Cargobull) w wyposażeniu seryjnym zapewnia przejrzystość oraz pełną dokumentację łańcucha chłodzenia

Fot. Schmitz Cargobull

 

Izotermy i chłodnie w dystrybucji

Dużą część pojazdów chłodniczych sprzedawanych przez Grupę DBK stanowią samochody dystrybucyjne do 3,5 t DMC. Jak wyjaśnia Jarosław Gromala, kierownik Działu Sprzedaży i Telemarketingu w Grupie DBK, są to zwykłe izotermy z temperaturą kontrolowaną do 0 stopni lub chłodnie do – 20 st. C.
 

Jarosław Gromala (Grupa DBK): – Widać pierwsze decyzje odnośnie do zmiany DMC kupowanych pojazdów, aby unikać przeładowania i związanych z tym mandatów

Fot. DBK

Kwestie, które są obecnie uwzględniane przy zamawianiu takich pojazdów to:
• mocowania ładunków - nie pasami, lecz listwami i drążkami rozporowymi;
• wyższe listwy przypodłogowe, które są odporne na zrywanie przez wózki paletowe;
• izolowane windy, pozwalające skrócić czas załadunku i rozładunku - przy takim rozwiązaniu winda stanowi zamknięcie i znajduje się za drzwiami;
• montaż kanałów cieplnych rozprowadzających powietrze na całej długości zabudowy (gdy potrzeba jest utrzymania temperatury np. +5 stopni.).
– Widać też pierwsze decyzje odnośnie do zmiany DMC kupowanych pojazdów, aby unikać przeładowania i związanych z tym mandatów – informuje Jarosław Gromala. – W naszym przypadku jest to model 70C z dmc 7,2 tony, którego nośność ramy wynosi 4.700 kg. Ten model dalej wygląda jak dostawczak, jednak jest w stanie przewozić już poważne ciężary. Jego mobilność wynikająca z małych gabarytów, niskie koszty zakupu vs konkurencja, oraz duża ładowność, powodują, że klienci coraz częściej rozważają zakup takiego pojazdu.
Nasz rozmówca wskazuje, że jeśli chodzi o pojazdy do transportu leków i specjalistyczne chłodnie, zamawiane przez duże sieci marketów, ich zabudowy są wyposażane najczęściej w przesuwne ściany, kurtyny termiczne, podwójne skraplacze agregatów, pozwalające przewozić towar w różnych temperaturach, tzn. w jednej komorze może być +5 stopni a w drugiej -20 stopni. Agregaty są zamawiane z dużym zapasem mocy chłodniczej, aby zagwarantować odpowiednie warunki przewożonego towaru, który jest oczywiście monitorowany pod tym względem.
– Transport medyczny wyposaża dodatkowo swoje pojazdy w podwójne zabezpieczenia drzwi z monitoringiem otwarcia, aby zabezpieczyć ładunek przed nieuprawnionymi osobami – dodaje J. Gromala. – Tutaj widać duży nacisk. Wpływ miała na to pandemia, a co za tym idzie masowy transport szczepionek, które musiały być przewożone w specjalnych warunkach i dobrze zabezpieczone, dając gwarancję braku dostępu osobom nieupoważnionym, od załadunku do momentu dostawy we wskazane miejsce.

 

Dużą część pojazdów chłodniczych sprzedawanych przez Grupę DBK stanowią samochody dystrybucyjne do 3,5 t DMC

Fot. DBK

 

Zabudowy z klimatem

Izoterma czy chłodnia to produkty dedykowane branży logistycznej, FMCG czy branży cateringowej – wskazuje Katarzyna Banachowicz-Figiel, product manager w firmie Lamar. – Odbiorcami tego rodzaju nowoczesnych nadwozi są m.in. dystrybutorzy kwiatów, owoców czy warzyw. Z zabudowy, w której niezbędne jest utrzymanie określonej temperatury wnętrza, chętnie korzysta gastronomia oraz duże sieci dystrybucyjne – hurtownicy.
Jaki wariant pojazdu może wspierać określoną branżę?
 

Zabudowa izotermiczne i chłodnicze firmy Lamar trafiają m.in. do branży logistycznej, FMCG i cateringowej

Fot. Lamar

Według przedstawicielki firmy Lamar, kontener typu sandwich to najpopularniejszy i najczęściej wybierany produkt. Konstrukcję kontenera tworzą ściany, których rdzeń stanowi pianka XPS z obustronnym poszyciem z wysokiej jakości laminatu. Kontener, oprócz walorów wizualnych, posiada pożądane właściwości izolacyjne. Po instalacji agregatu we wnętrzu zachowana jest stała, określona temperatura.
Chłodnie to uzbrojone w grubsze ściany i drzwi kontenery z agregatem chłodniczym. Izolacja drzwi i ścian, sufitu oraz podłogi daje gwarancję stałej temperatury przewożonego towaru. Multi-temperaturowy agregat z podwójnym zasilaniem 230 V sprawdza się w przypadku, gdy we wnętrzu zabudowy kontenerowej znajduje się przesuwna lub stała ściana grodziowa. W dwóch niezależnych od siebie strefach panują optymalne warunki dla przewożonych produktów.
– Aby zwiększyć wytrzymałość całej konstrukcji wzmacniamy przednią ścianę oraz sufit przed montażem agregatu chłodniczego – informuje Katarzyna Banachowicz-Figiel. – Chłodnia z agregatem jest doskonałą formą dystrybucji mrożonek, mięsa, lekarstw i produktów spożywczych wymagających niskiej temperatury. Możliwość rozbudowy wnętrza o konkretne podzespoły pozwala dostosować pojazd do specyfiki każdej branży. Daje to gwarancję, że produkt spełni oczekiwania klienta. Natomiast grubość ścian i drzwi izoterm jest dostosowana do funkcji, jaką ma spełniać zabudowa, przewożąc towar w temperaturze powyżej 0 st. C. Zabudowy izotermiczne i chłodnie na podwoziu dają możliwość doboru właściwości i rozmiaru przestrzeni ładunkowej do indywidualnych potrzeb.
Jak zwraca uwagę nasza rozmówczyni, zabudowy izotermiczne furgonów Lamar Cool sprawdzają się tam, gdzie konieczne jest utrzymanie zimnego łańcucha dostaw przy zachowaniu niewielkich gabarytów auta.
Zastosowanie m.ni. w branżach: cukiernicza, dystrybucja wyrobów mlecznych, farmaceutyczna, gastronomiczna (w tym cateringowa), dystrybucja owoców i warzyw, dystrybucja ryb, mięsa, wędlin i produktów garmażeryjnych, dystrybucja kwiatów, branża produktów szybko zbywalnych FMCG , inne branże wymagające transportu w ściśle określonej temperaturze. Zabudowa Lamar COOL polecana jest również do przewożenia leków. Wyróżnikiem jest w pełni użytkowa szerokość drzwi bocznych oraz przestronność wnętrza pojazdu, przy zastosowaniu optymalnej grubości warstwy izolacyjnej oraz optymalnej formy.
W konstrukcji - ściany z ABS, wypełnienie pianką poliuretanową, innowacyjna, trwała podłoga. Tworzywo ABS jest twarde, odporne na zarysowania oraz łatwe w utrzymaniu czystości. Według przedstawicielki Lamar, pianka poliuretanowa to obecnie najlepszy izolator termiczny.
Innowacyjna na rynku jest podłoga antypoślizgowa (izolowana pianką 80 mm i sklejką wodoodporną 9 mm).
 

Pojazdy z zabudową Lamar polecaną do przewozu kwiatów

Fot. Lamar

– Nowoczesny laminat antypoślizgowy jest innowacją w zabudowach samochodów dostawczych – wyjaśnia Katarzyna Banachowicz-Figiel. – W porównaniu do używanej powszechnie wylewki żywicznej, jest odporny na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo, posiada atest PZH do kontaktu z żywnością.
Oświetlenie wnętrza posiada rewizję techniczno-serwisową. Dzięki takiemu rozwiązaniu, wymiana żarówki oraz naprawa oświetlenia, nie wymagają demontażu elementów zabudowy.
– Charakter zleceń podejmowanych przez użytkowników chłodni oraz izoterm bywa zróżnicowany – dodaje K. Banachowicz-Figiel. – Na potrzeby klientów odpowiadamy tworząc wyposażenie dodatkowe, którego celem jest podnoszenie komfortu pracy, poprawa ergonomii oraz lepsze zabezpieczenie produktu.
Wśród najpopularniejszych rozwiązań dodatkowych w zabudowach izotermicznych i chłodniczych Pani Katarzyna wymienia ściany grodziowe, pozwalają na oddzielenie ładunku, który wymaga chłodzenia, od pozostałego ładunku przewożonego w przestrzeni ładunkowej.
– W wyposażeniu dodatkowym, oferujemy stałą oraz przestawną ścianę grodziową (typu materac) – informuje nasza rozmówczyni. – Główne zalety stałej ściany grodziowej to: konstrukcja dopasowana do kształtu nadwozia, atrakcyjna cena. Główne zalety ściany grodziowej typu materac to: lekka i wygodna w przenoszeniu konstrukcja, dopasowana do kształtu furgonu, posiadająca wysokie właściwości izolacyjne. W zależności od przewożonego towaru i preferencji klienta, możemy doposażyć zabudowę Lamar Cool w podłogę z blachy ryflowanej (nie wannę).
Dodatkowo możemy zamontować blachę ryflowaną na ścianie grodziowej, aby zabezpieczyć ją przed uszkodzeniami mechanicznymi. Specjalne pasy ochronne wykonane z miękkiego PCW, ze względu na ich wysokie parametry elastyczności i wytrzymałości, nie utrudniają przejścia kierowcy. Ich głównym zadaniem jest ochrona przewożonego ładunku przed zmianami temperatury, kurzem, pyłem oraz owadami. Znajdują szerokie zastosowanie wśród firm transportujących żywność, mięso, wędliny oraz kwiaty.
Specjalne listwy montowane na ścianach furgonu, stanowią fundament systemu mocowania ładunku, w które wkładany jest drążek blokujący. Liczba zastosowania drążków jest dowolna. Listwy mocowania ładunku można również wykorzystać do stworzenia systemu demontowalnych półek.

 

Zabudowa Lamar COOL: w pełni użytkowa szerokość drzwi bocznych oraz przestronność wnętrza pojazdu, przy zastosowaniu optymalnej grubości warstwy izolacyjnej

Fot. Lamar

 

Agregaty z duchem czasu

W minionym roku THERMO KING zaprezentował najnowszy produkt dedykowany do naczep – serię ADVANCER. Architektura tego rozwiązania oparta jest o miękką hybrydę, wykorzystującą niskonapięciowy prąd 48V DC. Daje to możliwość pełnej kontroli sterowania parametrami urządzenia, dopasowanymi do oczekiwań użytkownika. THERMO KING jako jedyny wdrożył, w pełni niezależny od prędkości obrotowej silnika diesla, wydmuch turbin, co przekłada się na optymalizację przepływu powietrza w stosunku do aktualnie przewożonego towaru, stwarzając wewnątrz przestrzeni ładunkowej pożądane warunki do przewozu produktów o różnych wymaganiach temperaturowych. To nie wszystko – głównym benefitem płynącym z zastosowania tego rozwiązania jest znaczące obniżenie zużycia paliwa, co przy szalejących cenach ropy jest mierzalną korzyścią. Przemyślana konstrukcja modułowa, z mniejszą liczbą części ruchomych oraz połączeń chłodniczych, minimalizuje ryzyko awarii, ale przede wszystkim znacząco obniża koszty eksploatacji urządzenia.
Rewolucyjny i intuicyjny sterownik wyposażony jest w nowe funkcje – np. monitorowanie spalania paliwa – parametr od zawsze istotny dla użytkowników. Więcej danych z pracy urządzenia dostępnych jest na platformie śledzenia Tracking, która w serii ADVANCER stanowi standardowe wyposażenie. Warto podkreślić, że zarówno produkcja jak i eksploatacja urządzenia, została zaplanowana z myślą o środowisku, gdzie osiągnięto cele: zmniejszenia śladu węglowego, niższej emisji substancji szkodliwych oraz hałasu. W dobie szybkiego rozwoju technologii, ADVANCER już dziś przygotowany jest na inne ekologiczne źródła zasilania, co czyni go jeszcze bardziej przyjaznym dla środowiska, ale przede wszystkim jest to milowy krok na drodze do optymalizacji ekonomiki transportu chłodniczego.
– Seria ADVANCER kierowana jest do klientów wymagających i świadomych przewagi jaką daje to urządzenie w budowaniu konkurencyjności na stale rozwijającym się rynku transportowym. Już dziś możemy powiedzieć, że sukcesem jest fakt, iż klienci dokonujący wyboru ADVANCERA decydują się na kontynuację zakupów, ceniąc korzyści płynące z nowych technologii – podkreśla Alicja Ciechomska-Podsiadły, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu TT-THERMO KING.
Firma Hollex Transport jako jedyna w Polce miała okazję testować agregat przed wdrożeniem na rynek.
 

Alicja Ciechomska-Podsiadły, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu TT-THERMO KING

Fot. TT-THERMO KING

– Jako pierwszy użytkownik w Polsce agregatu Thermo King Advancer z satysfakcją przyznaję najwyższą ocenę za całokształt zastosowanej innowacyjności – ocenia Sławomir Wójcik (Hollex Transport Sp.J.). – Naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem i jako 40-letni użytkownik agregatów chłodniczych Thrmo King do naczep w ruchu międzynarodowym w Europie i w Azji jestem pełen uznania dla marki Thermo King. Na uznanie zasługują nowe rozwiązania techniczne, w tym wyeliminowanie sprzęgła, napinaczy oraz pasków, jak również dodanie paneli fotowoltaicznych stale utrzymujących napięcie akumulatora. Model Advancer zmienił się bardzo korzystnie pod względem ekonomiki eksploatacyjnej. Rewelacją jest bardzo niskie zużycie paliwa, które przy normalnej pracy wynosi 1 litr na 1 godz. pracy agregatu.
Jest to możliwe dzięki wspaniałej nowej technice modulowania prędkości obrotowej wentylatorów utrzymujących zadaną temperaturę towaru, bez konieczności podnoszenia obrotów pracującego silnika spalinowego.
Dzięki tym rozwiązaniom Advancer stal się o wiele cichszym i bardziej ekologicznym agregatem w eksploatacji, co ma znaczenie dla środowiska naturalnego, jak również komfortu pracy kierowcy. Zastosowane nowe rozwiązania są bezawaryjne w eksploatacji, co daje przewagę w porównaniu z konkurencją. Na uwagę zasługuje też propozycja firmy Thermo King przystąpienia w momencie zakupu agregatu do programu Kontraktów Serwisowych, dających w praktyce pełną satysfakcje z bezawaryjnej eksploatacji.

 

Hybrydowy agregat THERMO KING ADVANCER, polecany do naczep, zapewnia obniżenie zużycia paliwa

Fot. TT-THERMO KING

 

Dostępne od ręki

Także rynek wynajmu chłodni rozwija się obecnie dynamicznie, co potwierdza m.in. Aleksandra Kowalska, key account manager w TIP Trailer Services Poland Sp. z o.o. Jest bardzo duże zapotrzebowanie ze strony klientów.
TIP posiada gęstą sieć oddziałów i warsztatów, 27 oddziałów w Niemczech i  ponad 120 lokalizacji w 18 krajach europejskich i Ameryce Północnej. Flota wynajmu liczy ponad 120.000 pojazdów w Europie i Kanadzie, z czego część stanowią naczepy typu chłodnie oraz chłodnicze pojazdy dystrybucyjne. Poza wynajmem firma oferuje usługi kontraktów serwisowych dla klientów, którzy mają własną flotę, a także pomocy drogowej.
– Mamy 120 własnych warsztatów w Polsce i za granicą oraz warsztaty zewnętrzne w swojej sieci, co pozwala nam na sprawną obsługę nie tylko naszej własnej floty, ale także flot naszych klientów – informuje Aleksandra Kowalska.
Jak zmieniają się potrzeby klientów - użytkowników takiego sprzętu?
 

Rynek wynajmu chłodni rozwija się dynamicznie, co potwierdzają m.in. przedstawiciele TIP Trailer Services Poland

Fot. TIP Europe

– Coraz większy nacisk klienci przywiązują do niezawodności, bezpieczeństwa przewozu oraz monitoringu temperatury, dlatego coraz częściej wyposażamy nasze naczepy w system telematyczny TIP Insight, który także mamy w ofercie – mówi A. Kowalska. – Wszystkie nowe naczepy, nie tylko chłodnie, oferujemy wyposażone w telematykę.
Zapytaliśmy przedstawicielkę marki TIP, jakie są obecnie wyzwania i bariery przed przewoźnikami świadczącymi usługi transportu w kontrolowanej temperaturze, jakie oczekiwania wobec produktów - czyli naczep, przyczep i zabudów?
– Dzisiejszym wyzwaniem jest niepewność w odniesieniu do przyszłości oraz długie terminy dostaw, a także rosnące ceny pojazdów i naczep – odpowiada Pani Aleksandra. – Jako TIP mamy dostępne pojazdy chłodnicze na placu tak, aby zapewnić klientom szybką dostawę na wynajem krótkoterminowy, ale także sprzęt przedkontraktowy w przypadku zamówień z fabryki na nowe jednostki. Jesteśmy dostawcą niezależnym od producentów pojazdów i naczep, mamy w ofercie różne marki, co pozwala sprostać różnym wymaganiom klientów.
TIP oferuje zintegrowane usługi dla transportu takie jak wynajem, serwis, pomoc drogowa, telematyka oraz sprzedaż pojazdów używanych. Firma ma ponad 50 lat doświadczenia w branży wynajmu i usług dla transportu i ponad 7.000 klientów.

Ekonomika eksploatacji wśród priorytetów

Hiszpański producent naczep chłodniczych SOR Iberica stawia na optymalizację zużycia paliwa, maksymalną ładowność oraz dobrą izolację – zapewnia jeden z najlepszych współczynników K na rynku.
Piotr Iwański (Oficjalne przedstawicielstwo Sor Iberica) zwraca uwagę na współczynnik przenikalności K = 0.36 W/m²K.
– Przy pracy agregatu przez 1500 godzin mamy ponad 585 litrów oszczędności na paliwie w porównaniu do chłodni panelowych – zapewnia P. Iwański.
Firma oferuje kompletne naczepy chłodnie o niskiej masie własnej. To wyspecjalizowany producent, wytwarzający tylko chłodnie od ponad 50 lat na indywidualne zamówienia nabywców. W ofercie ma również chłodnie mega z wysokością wewnętrzną 2.850 mm, pod ciągniki siodłowe z wysokością siodła 960 mm
Zabudowy kompozytowe charakteryzują się też szybkim procesem naprawy, gdyby np. nastąpiło uszkodzenie mechaniczne podczas eksploatacji lub wypadek.
 

SOR Iberica stawia na optymalizację zużycia paliwa, maksymalną ładowność oraz dobrą izolację

Fot. SOR Iberica

Wyposażenie naczep każdorazowo dopasowane jest do potrzeb klienta (rama lakierowana lub ocynkowana ogniowo, wybór osi, agregatu chłodniczego itp.)
Każdy kraj ma swoje specyficzne cechy, jeśli chodzi o transport mięsa, dlatego SOR projektuje każdą z jednostek zgodnie z tą specyfikacją. Systemy rurowe, bi-szyny, haki przesuwne, szyny lub systemy kombinowane – możliwa jest dowolna specyfikacja.
Dach i boki furgonów są specjalnie wzmacniane. Również podwozie jest wzmacniane, co jest szczególnie istotne w przypadku przemieszczenia ładunku.
Systemy dwupokładowe umożliwiają załadunek 66 europalet na dwóch wysokościach, aby obniżyć koszty transportu. Z tego powodu boki są wzmacniane przed zainstalowaniem dwupokładowych prowadnic i prętów, zdolnych utrzymać do 1.000 kg. W SOR instalują dowolny system piętrowy na europaletę lub paletę brytyjską, a nawet oba systemy łącznie.
Jednostki wielokomorowe, przeznaczone do dystrybucji i zapewniające elastyczność transportu w dodatnich i ujemnych temperaturach, w zależności od potrzeb, należą do najbardziej wszechstronnych jednostek w asortymencie naczep tej marki. Ruchome panele pozwalają dostosować przestrzenie do różnych ładunków i przedziały do wymaganych temperatur.
Obecnie przemysł farmaceutyczny utrzymuje wysokie standardy, aby zagwarantować jakość w rozwoju, produkcji i kontroli leków. W tym sensie dystrybucja i logistyka muszą przestrzegać tych samych standardów. Podążając za tą filozofią, Sor Iberica wprowadziła europejski certyfikat przydatności pojazdu do transportu produktów farmaceutycznych (2013/C343/01) z dnia 23 listopada 2013 r.

 

Systemy dwupokładowe SOR Iberica umożliwiają załadunek 66 europalet na dwóch wysokościach

Fot. SOR Iberica

 

Ucieczka od diesla

Producenci pojazdów chłodniczych starają się dostosować do współczesnych i przyszłych wymogów ekologicznych. Wkładem firmy SOR Iberica w rozwój „zielonego” transportu jest naczepa z elektrycznym (akumulatorowym) zasilaniem agregatu chłodniczego. Pilotażowy test czterech takich pojazdów prowadzi Unilever, z udziałem TIP Trailer Services w Holandii. Jeśli próby zaplanowane na dziewięć miesięcy wypadną pomyślnie, może to być rozwiązanie zmniejszające wpływ produktów chłodniczych na środowisko.
Urządzenia chłodnicze napędzane silnikiem wysokoprężnym od dawna są domyślnym rozwiązaniem do generowania żądanej temperatury w pojazdach chłodniach. Emisja z samych ciężarówek jest regulowana i została mocno ograniczona w ostatnich dziesięcioleciach, ale samo chłodzenie w transporcie jest obecnie nieuregulowane, a zatem jego wydajność może być nadal poprawiana.
 

Naczepa SOR Iberica z elektrycznym (akumulatorowym) zasilaniem agregatu chłodniczego

Fot. SOR Iberica

System, który utrzymuje ładunki w stanie schłodzonym w temperaturach do -25°C, zostanie przetestowany pod kątem pełnego wykorzystania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Jeśli się powiedzie, technologia może pomóc redukować emisję gazów cieplarnianych (GHG) w całym „łańcuchu chłodniczym” – zarówno w transporcie, jak i chłodnictwie produktów.
Takie rozwiązanie może zredukować emisję do 25 ton CO2 na naczepę rocznie, z korzyścią dla jakości powietrza, co odpowiada usunięciu 70 samochodów z dróg.
W stworzenie tego prototypu zaangażowani byli TIP Trailer Services, eksperci ds. zielonych technologii Maxwell i Spark oraz firma transportowa Daily Logistics Group (DLG).
Podobnie, we współpracy z firmami Acotral i Mercadona, zaplanowano test hybrydowej ciężarówki Scania typu plug-in, z nadwoziem SOR. Pojazd, który będzie dedykowany do dystrybucji miejskiej w supermarketach znajdujących się w stolicy Madrytu.
Dla Ángela Gonzáleza, dyrektora generalnego Acotral, ten test stanowi kolejny krok w kierunku coraz bardziej zrównoważonego transportu, spełnienia wymagań ze strony społeczeństwa i klientów oraz przygotowania się na możliwe zmiany legislacyjne w transporcie ostatniej mili w miastach. Testowanie pierwszej ciężarówki hybrydowej plug-in Scania + SOR w Hiszpanii ma na celu poznanie z pierwszej ręki zachowania tych pojazdów w  pracy, w rzeczywistej sytuacji.
– To test, który pomoże nam w podejmowaniu decyzji na najbliższe lata w naszej firmie zaznaczył Ángel González.
 

Hybrydowa Scania typu plug-in, z nadwoziem SOR, dedykowana do dystrybucji miejskiej

Fot. SOR Iberica

Z kolei rozpoczęty w regionie Occitanie (Francja) pod koniec 2019 r. projekt Bosch FresH2 wszedł we wrześniu 2021w fazę testów drogowych z udziałem grupy STEF, zajmującej się logistyką żywności. Agregat chłodniczy zasilany ogniwem paliwowym firmy Carrier Transicold montowany jest na naczepie Lamberet i stanowi ciekawą alternatywę dla silnika wysokoprężnego.
W celu dekarbonizacji sektora bez wpływu na możliwości pojazdów, Bosch przyjrzał się innowacyjnej, czystej i cichej technologii: ogniwom paliwowym zasilanym wodorem. Mają zapewniać energię niezbędną do działania agregatu chłodniczego, bez ingerencji akumulatora. Bosch opracował rozwiązanie zasilania wodorem i powiązał je z jednostką chłodniczą Carrier Transicold Vector HE19.
Ambicją Boscha jest produkują w zakładzie w Rodez rozwiązania „pod klucz”, które można zintegrować ze wszystkimi typami naczep chłodni, nowych lub używanych. Aby przetestować system w rzeczywistych warunkach użytkowania, zorganizowano dostawy żywności przez zespoły STEF Transport.
Firma zabudowująca Lamberet zintegrowała urządzenie FresH2 z naczepą SR2 Heavy Duty, bez uszczerbku dla jej wyglądu i objętości użytkowej.

 

Agregat naczepy Lamberet SR2 Heavy Duty napędza urządzenie FresH2, zasilane wodorem

Fot. Lamberet

 

Z punktu widzenia użytkownika

Jak w sytuacji wzmożonego zapotrzebowania na transport w kontrolowanej temperaturze radzą sobie dostawcy towaru?
– "Sokołów-Logistyka" Sp z o.o., którą reprezentuję, rozwija się bardzo dynamicznie – informuje Rafał Rusjan.
 

Rafał Rusjan, prezes "Sokołów-Logistyka" Sp. z o.o.

Fot. Sokołów-Logistyka Sp. z o.o.

– Jednak obecna sytuacja w roku 2021 jest niezmiernie trudna. Ma na to wpływ wiele czynników. Jednym z nich jest problem z dostępnością kierowców, co powoduje duże problemy w  rozwoju firm transportowych. Do tego dochodzi wzrost cen paliw, które drożeją praktycznie w każdym miesiącu. Wzrost cen między innymi pojazdów, zabudów, agregatów czy płac powoduje, że przychody nie nadążają za kosztami, a to z kolei ma wpływ na zmniejszenie marży, a niekiedy jej całkowity brak.Dla nas ważnym czynnikiem jest dostępność produktów . Obecnie okres oczekiwania na pojazdy wydłuża się. Ponadto bardzo zwracamy uwagę na ekologię. Produkt powinien być jak najbardziej przyjazny środowisku. Kolejną istotną kwestią jest ekonomika – tu poza ceną analizujemy także koszty i długość eksploatacji. W pojazdach chłodniczych zainwestowaliśmy w agregaty advancer nowej generacji, które znacznie zmniejszyły zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla, są zgodne z europejskimi przepisami. Realizujemy transporty naczepami MultiTemp, które dają możliwość przewozu w dwóch różnych temperaturach, jednocześnie możemy przewozić mrożonki i świeże produkty, co pozwala na wykorzystanie pustej przestrzeni załadunkowej. Dodatkowo specjalizujemy się w przewozach chłodniczych z wykorzystaniem haków z systemami europejskim oraz duńskim do przewozu półtusz i ćwierci. Nasze zabudowy mają przenikalność na poziomie, który zapewnia bardzo dobre utrzymanie temperatury wewnątrz pojazdu. Zastosowany system izolacji wpływa na poprawę bilansu energetycznego, zmniejsza zużycie paliwa w agregatach chłodniczych, gdyż dłużej utrzymuje temperaturę, towar pozostaje dobrze schłodzony nawet jeżeli na zewnątrz jest wysoka temperatura. Przy realizacji transportu wykorzystujemy telematykę - oprócz informacji o lokalizacji pojazdu mamy dostęp do danych dotyczących podróży i warunków transportu, system zapisuje dane o temperaturze ładunku w czasie rzeczywistym.
Najpopularniejsze tagi