Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(8)
z dnia 25.11.2021

Londyn rozszerzył strefę niskiej emisji

Trzeba płacić 100 funtów dziennie za starsze ciężarówki i autokary

Fot. ORPA

 
Władze londyńskiej metropolii rozszerzyły w końcu października Strefę Ultra Niskiej Emisji (ULEZ) na północną i południową część obwodnicy. Obecny obszar jest aż 18 razy większy od pierwotnej strefy w centrum Londynu. Za najstarsze i najbardziej zanieczyszczające ciężarówki i autokary trzeba wnosić w niej opłatę 100 funtów (116 euro) dziennie.
Według Sadiqa Khana, burmistrza Londynu to rozszerzenie pozwoli w ciągu pierwszego roku zmniejszyć emisję CO2 o ponad 100.000 ton, co odpowiada usunięciu 60.000 pojazdów z ruchu.
ULEZ obejmuje teraz obszar miejski Tottenham na północy i Brixton na południu stolicy Wielkiej Brytanii. Strefa o powierzchni 380 kilometrów kwadratowych obejmuje obecnie około jednej czwartej obszaru miejskiego Londynu. Rozszerzona ULEZ ma najbardziej rygorystyczne normy emisji. Obecna strefa Ultra Niskiej Emisji obejmuje największy objęty tego typu normami obszar w Europie.
Odpłatny wjazd do strefy
Strefa ultra niskiej emisji nie jest strefą zerowej emisji, więc pojazdy spalinowe będą nadal mogły jeździć w tej strefie – pod pewnymi warunkami. Nie dotyczy to samochodów benzynowych z normą emisji Euro4 wprowadzonych w 2005 r. i samochodów z silnikiem diesla z normy Euro 6 wprowadzonych w 2015 r., podobnie jak samochodów elektrycznych.

Edukacja przyniosła efekty

Według Sadiq Khana, wielu obywateli przygotowało się na wprowadzenie nowych przepisów. Z zaprezentowanych danych wynika, że 87 procent samochodów wjeżdżających do strefy ULEZ jest obecnie zgodnych z normami. To duży progres w porównaniu z zaledwie 39 procentami, gdy po raz pierwszy ogłoszono wprowadzenie ULEZ w 2017 roku.
Jest on efektem tego, że w ciągu ostatnich trzech lat przeprowadzono dużą kampanię uświadamiającą, aby zapewnić kierowcom i firmom gotowość do ekspansji ULEZ. W jej ramach m. in. wysłano ponad milion listów do właścicieli pojazdów niezgodnych widzianych w strefie.

Plug-iny bez ulg

Jednocześnie z rozbudową ULEZ w Londynie, zaostrzone zostały przepisy dotyczące opłaty za wjazd do samego centrum w stolicy Wielkiej Brytanii. Hybrydy plug-in nie będą już zwolnione z opłaty za wjazd do centrum miasta. Obecnie zwolnione są tylko pojazdy zasilane wyłącznie bateriami i ogniwami paliwowymi. Opłata Congestion Charge jest pobierana przez cały rok (z wyjątkiem Bożego Narodzenia) w godzinach od 7:00 do 22:00 jako dodatek do opłaty ULEZ. Obecnie jest to 15 GBP (17,80 EUR). Pojazdy BEV i FCEV są obecnie zwolnione z opłaty za wjazd do centrum do 25 grudnia 2025 r.
Istniejące ULEZ i londyńskie LEZ wykazały, że pobieranie opłat zachęcających do redukcji emisji działa, a ich wpływ na jakość powietrza i zdrowie jest szybki. Przed pandemią w centrum Londynu nastąpiło 44-procentowe zmniejszenie stężenia dwutlenku azotu w porównaniu z lutym 2017 r., kiedy zaczęły się zmiany związane z ULEZ. Wskaźnik zgodności dla ciężkich pojazdów objętych londyńską LEZ jest imponującym wzrostem o 95 procent, z 48 procent w lutym 2017 r., kiedy ogłoszono program.
Najpopularniejsze tagi