Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2021(2)
z dnia 25.11.2021

Do pracy i na rekreacyjne wypady

Ford Ranger nowej generacji zaprojektowany z udziałem klientów

Wygląda na twardziela; na pierwszy rzut oka dostrzega się z przodu nową osłonę chłodnicy i reflektory w kształcie litery C

Fot. Ford

 
Ford Ranger nowej generacji zaoferuje zaawansowane technologicznie systemy, inteligentną łączność, wyższe parametry użytkowe i wszechstronność, zarówno jako samochód firmowy, rodzinny i rekreacyjny.
Inżynierowie i projektanci Forda współpracowali z klientami z całego świata, nad stworzeniem nowego pick-upa. Dzięki bogatemu wkładowi klientów, projektanci stworzyli pojazd o odważnym, spójnym stylistycznie nadwoziu oraz eleganckim, zaawansowanym technologicznie i przyjaznym wnętrzu. W gamie silnikowej Rangera znalazły się sprawdzone zespoły napędowe, w tym firmowy turbodiesel V6. Zmodernizowane podwozie i zawieszenie ma zapewnić pożądane właściwości jezdne i prowadzenie, niezależnie od tego, czy jedziemy z pasażerami, z pełnym ładunkiem, czy z przyczepą. Przestrzeń ładunkowa została rozplanowana tak, aby użytkownicy mogli przewozić więcej, dzięki wyższej funkcjonalności i lepszemu dostępowi.
Listy zapisów na Rangera nowej generacji zostaną otwarte w Europie pod koniec 2022 roku, a dostawa do klientów nastąpi na początku 2023 roku. Ranger obecnej generacji jest liderem segmentu pick-upów w Europie i niedawno, we wrześniu, na 20 tradycyjnych rynkach europejskich, ustanowił nowy rekord sprzedaży – 45.539 sztuk, z udziałem w rynku wynoszącym 39,9 procent.

Ma być sprawnym twardzielem

Projekt Rangera nowej generacji prowadziło Centrum Rozwojowe Produktów Forda w Australii.
– Nasz zespół skupił się na jednym celu - uczynić tego Rangera najtwardszym i najbardziej sprawnym pick-upem, jakiego kiedykolwiek stworzyliśmy – powiedział Graham Pearson, dyrektor programu Ranger. – Poddaliśmy go na całym świecie jednej z najbardziej wyczerpujących serii testów, jakie kiedykolwiek opracowaliśmy.
– Klienci mówili nam, że Ranger musi wyglądać na twardziela i wzbudzać zaufanie – dodał Max Tran, główny projektant Rangera. – Byli bardzo zgodni co do tego, jaki powinien być Ranger, zarówno pod względem wyglądu, jak i tego, jakie powinien budzić odczucia – dodał Tran.

 

Pod nowym nadwoziem kryje się zmodernizowane podwozie o rozstawie osi dłuższym o 50 mm i rozstawie kół szerszym o 50 mm niż w poprzednim modelu

Fot. Ford

 

Nowy wygląd, nowe możliwości

Wkład klientów był kluczowy przy opracowywaniu wyglądu Rangera nowej generacji. Ford spędził dużo czasu z właścicielami na całym świecie, przeprowadzając ponad 5.000 wywiadów i dziesiątki konsultacji, aby zrozumieć, jak użytkownicy korzystają ze swoich pick-upów i czego oczekują od nowego Rangera.
Ranger nowej generacji jest wizualnie odważny i pewny siebie, z nadwoziem prezentującym się muskularnie, w którym wyraźnie dostrzega się geny Forda, charakterystyczne dla stylu samochodów ciężarowych marki. W projekcie na pierwszy rzut oka dostrzega się z przodu nową osłonę chłodnicy i reflektory w kształcie litery C, podczas gdy subtelna linia przewężenia łączy się na bokach z odważniej ukształtowanymi nadkolami, które nadają modelowi pewną postawę. Po raz pierwszy wyposażono Rangera w matrycowe reflektory diodowe. We wnętrzu kabiny, przypominającej samochód osobowy, zastosowano wysokiej jakości, miękkie w dotyku materiały oraz centralny wertykalny ekran dotykowy z systemem łączności i rozrywki SYNC 4.
Pod nowym nadwoziem kryje się zmodernizowane podwozie o rozstawie osi dłuższym o 50 mm i rozstawie kół szerszym o 50 mm niż w poprzednim modelu. Konstrukcja przodu samochodu zapewnia więcej miejsca w komorze silnika dla nowej jednostki napędowej V6 i jest gotowa na ewentualne przyjęcie innych technologii napędowych w przyszłości. Przód pick-upa jest bardziej otwarty, aby umożliwić większy przepływ powietrza do chłodnicy, co pomaga utrzymać niską temperaturę pracy podczas holowania lub przewożenia ciężkich ładunków.

Nowe warianty układów napędowych

Klienci chcieli mieć możliwość wyboru większej mocy i momentu obrotowego, przydatnych podczas holowania ciężkich przyczep i ekstremalnego off-roadu, zespół dodał więc do oferty sprawdzony 3,0-litrowy turbodiesel V6 Forda, dopracowany specjalnie dla Rangera. Jest to jeden z trzech silników turbodoładowanych dostępnych w momencie wprowadzenia na rynek.
Kolejna generacja Rangera będzie również dostępna w wersjach ze sprawdzonymi dwulitrowymi, rzędowymi, czterocylindrowymi silnikami Diesla z jedną turbosprężarką oraz Bi‑Turbo. Podstawowy silnik jest dostępny w dwóch różnych wersjach napędu, dopasowanych pod względem mocy, momentu obrotowego i oszczędności, do potrzeb właścicieli małych firm lub flot pojazdów użytkowych. Silnik Bi‑Turbo to bardziej wyrafinowana, sportowa odmiana dla użytkowników, którzy chcą mieć więcej mocy, ale dbają przy tym o niskie zużycie paliwa.

 

Sercem komunikacji w Rangerze jest duży, 10,1-calowy lub 12-calowy ekran dotykowy, stanowiący uzupełnienie w pełni cyfrowego kokpitu

Fot. Ford

 

Poprawione właściwości jezdne i prowadzenie

Aby opracować właściwości jezdne i prowadzenie, jakich oczekują klienci od samochodu ciężarowego, wykorzystywanego w różnych warunkach roboczych oraz w rodzinnych i rekreacyjnych wyjazdach, inżynierowie skupili się na kwestiach fundamentalnych. Przesunęli przednią oś o 50 mm do przodu, aby uzyskać lepszy kąt natarcia, oraz zwiększyli rozstaw kół, by podnieść sprawność na bezdrożach, co w obu przypadkach poprawia wrażenia z jazdy w terenie. Przesunięto również amortyzatory tylnego zawieszenia poza szyny ramy, co wpływa na komfort kierowcy i pasażerów, zarówno podczas jazdy po utwardzonej drodze, jak i w terenie, bez względu na to, czy przewożony jest ciężki ładunek, czy w kabinie jest komplet pasażerów.
Nabywcy będą mieli do wyboru dwa systemy napędu na cztery koła – z elektronicznym załączaniem obu osi w trakcie jazdy lub nowy, zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z trybem „ustaw i zapomnij”, zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wysokiej sprawności w wymagających tego sytuacjach. Wszelkie akcje wyciągania samochodu w ciężkim terenie ułatwiają podwójne haki w przednim zderzaku.

Wyposażenie wnętrza zorientowane na użytkownika

Klientom zależało na elastycznym, nowoczesnym kokpicie, który sprawdzi się zarówno w pracy, jak i podczas podróży rodzinnych. Ranger musi więc służyć zarówno jako miejsce pracy, jak i przestrzeń do spędzania wolnego czasu, oferując przemyślane funkcje powiązane z siecią oraz więcej komfortu i schowków do przechowywania drobiazgów.
Sercem komunikacji w Rangerze jest duży, 10,1-calowy lub 12-calowy ekran dotykowy na konsoli środkowej. Stanowi on uzupełnienie w pełni cyfrowego kokpitu i jest wyposażony w najnowszy system Forda SYNC 4, który może być obsługiwany za pomocą poleceń głosowych, sterujących systemami komunikacji, rozrywki i informacji. Ponadto, montowany fabrycznie modem FordPass Connect, umożliwia komunikację ze światem w podróży po połączeniu z aplikacją FordPass, dzięki czemu klienci mogą pozostać w zasięgu poza swoim domem. FordPass zwiększa komfort posiadania pojazdu dzięki takim funkcjom jak zdalne uruchamianie, informacje zdalne o stanie pojazdu oraz zdalne blokowanie i odblokowywanie drzwi za pomocą urządzenia mobilnego.
Wiele z tradycyjnych elementów kontroli nad trybami jazdy zostało przeniesionych z kokpitu i konsoli środkowej do specjalnie do tego celu stworzonej strony-ekranu na wyświetlaczu SYNC. Jednym naciśnięciem przycisku kierowca może przejść do ekranu dla wszystkich trybów terenowych i szosowych, gdzie może monitorować układ napędowy, kąt skrętu kół, kąty nachylenia i przechyłu pojazdu oraz inne parametry i ustawienia.
Wyświetlacz współpracuje również z systemem kamer 360 stopni, który ułatwia parkowanie w ciasnych miejskich przestrzeniach lub pomaga pokonywać trudny teren podczas jazd przeprawowych. Ponadto, klienci mogą z poziomu ekranu dotykowego lub aplikacji FordPass sterować nowym systemem strefowego oświetlenia zewnętrznego Rangera, co oznacza, że nie muszą pracować, ani biwakować po ciemku. Dzięki wbudowanemu modemowi FordPass Connect systemy samochodu są również przystosowane do przyjmowania w przyszłości bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania Ford Power-Up.
Zespół projektantów stworzył również przemyślany układ schowków i funkcje przydatne w codziennej eksploatacji. Znajdują się tam nie tylko miejsca do przechowywania telefonu lub punkt bezprzewodowego ładowania kompatybilnych urządzeń, lecz także duży pojemnik na konsoli środkowej, w którym można schować różne przedmioty. Kieszenie w drzwiach zostały zaprojektowane tak, aby można było przewieźć więcej drobiazgów, szeroka deska rozdzielcza skrywa górny schowek, schowki znajdują się także pod i za tylnymi siedzeniami.

 

Specjalne przegrody umożliwiają przechowywanie przedmiotów o różnych rozmiarach na pace

Fot. Ford

 

Zaprojektowany, by przewozić więcej i bezpieczniej

– Kiedy spotykaliśmy się z naszymi klientami i zaobserwowaliśmy, w jaki sposób wspinają się do skrzyni ładunkowej, dostrzegliśmy duże możliwości usprawnienia tej czynności – powiedział Anthony Hall, kierownik ds. inżynierii pojazdów w projekcie Ranger. – Były osoby wchodzące na oponę, a następnie przechodzące przez burtę lub wspinające się na otwartą tylną klapę. To zainspirowało nas do zaprojektowania zintegrowanego stopnia bocznego za tylnymi kołami, aby właściciel miał pewny i bardziej stabilny dostęp do skrzyni. Ponadto zespół Rangera pracował nad tym, aby w skrzyni ładunkowej mogła zmieścić się szersza gama ładunków, które będą tam bezpiecznie przewożone.
Poszerzenie ciężarówki o 50 mm może wydawać się niewielkie, ale to ogromna różnica, zwłaszcza w wypadku skrzyni ładunkowej. Oznacza to, że klienci będą mogli załadować na płasko tak podstawowe ładunki, jak pełnowymiarową paletę.
Dodatkowe przemyślane z punktu widzenia potrzeb klienta rozwiązanie to nowa, wytrzymała, formowana z tworzywa sztucznego wanna, która chroni zarówno skrzynię ładunkową przed zadrapaniami, jak i kolana właścicieli podczas klęczenia na podłodze. Dodano punkty mocowania – na mocnych szynach z rur stalowych – które stanowią rozwiązanie zabezpieczające ładunek. Trwałe, elastyczne panele skrzyni ładunkowej wokół burt skrzyni i klapy tylnej ukrywają punkty mocowania plandek, przykryć i innych akcesoriów.
Ponadto Ranger oferuje nowy system rozlokowania ładunku, wyposażony w przegrody, umożliwiające przechowywanie przedmiotów o różnych rozmiarach – takich jak skrzynki czy boksy narzędziowe. Właściciele mogą również tworzyć mniejsze przedziały do przechowywania przedmiotów, które w przeciwnym razie musiałyby znaleźć się w kabinie. Mogą więc korzystać z systemu bardzo wytrzymałych, sprężynujących knag, które wpina się w szyny, umieszczone z każdej strony skrzyni ładunkowej. Klapa tylna może również pełnić funkcję mobilnego stołu roboczego z wbudowaną linijką i kieszeniami na narzędzia do mierzenia, chwytania i cięcia materiałów budowlanych.
Oświetlenie strefowe – sterowane za pośrednictwem pokładowego ekranu SYNC lub aplikacji FordPass – pozwala oświetlić otoczenie samochodu w promieniu 360 stopni. Oświetlenie skrzyni ładunkowej znajduje się pod lewym i prawym relingiem i zapewnia wystarczającą jaskrawość, by można było zakończyć później pracę lub odnaleźć rzeczy w skrzyni ładunkowej po zmroku.

 

Stopień za tylnymi kołami ułatwia dostęp do skrzyni, a klapa tylna może również pełnić funkcję mobilnego stołu roboczego

Fot. Ford

 

Akcesoria, które pomogą nadać Rangerowi indywidualny charakter

Nabywcy będą mogli spersonalizować Rangera nowej generacji już od momentu jego wejścia do sprzedaży, korzystając z gamy ponad 150 fabrycznych akcesoriów, poszerzających funkcje pojazdu w trzech obszarach użytkowania: do jazdy w mieście, pracy i rekreacji. Wśród akcesoriów znajdują się również dodatki opracowane we współpracy z ikoną światowego off-roadu, firmą ARB 4x4 Accessories.
Ranger nowej generacji będzie produkowany w zakładach Forda w Tajlandii i RPA od 2022 roku. Inne lokalizacje zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Najpopularniejsze tagi