Wiadomości z rynku

Autor: ZM
Zdjęcia:
Tygodnik Truck.pl, 2022(5)
z dnia 12.01.2022

Peugeot rozpoczął produkcję e-Experta Hydrogen

Kolejny z wodorowych trojaczków, o zasięgu 400 km
 
Peugeot rozpoczął produkcję modelu e-Expert Hydrogen, swojego pierwszego pojazdu użytkowego na ogniwa paliwowe. Pierwszy egzemplarz otrzyma spółka zależna Michelin, Watea.
Po Oplu Vivaro-e Hydrogen i Citroënie ë-Jumpy Hydrogen, przyszła kolej na Peugeota, aby ogłosić rozpoczęcie produkcji swojego pojazdu użytkowego na ogniwa paliwowe. Peugeot e-Expert Hydrogen w pierwszym etapie jest produkowany w zakładzie w Valenciennes we Francji, a za modyfikację jest odpowiedzialne centrum technologii wodorowej Stellantis w Rüsselsheim w Niemczech, tak samo jak w przypadku jego dwóch kuzynów. Pierwszy egzemplarz e-Experta Hydrogen został dostarczony do Watea, młodej spółki zależnej Michelin, zajmującej się ekologicznymi rozwiązaniami w zakresie mobilności.

Ogniwo ze wspomaganiem akumulatora

Od strony technicznej nowy „lew” jest taki sam, jak bliźniacze modele z gamy Stellantis. Energii trakcyjnej dostarcza ogniowo paliwowe o mocy 45 kW oraz w określonych fazach jazdy bateria litowo-jonowa o mocy 10,5 kWh, którą można ładować z gniazdka. Trzy zbiorniki magazynują wodór pod ciśnieniem 700 barów. Pojazd ma zasięg 400 km (cykl WLTP), który pozwala na dużą swobodę dostawy towarów (w tym 50 km zasięgu zapewnia akumulator). Tankowanie zbiornika wodorowego trwa tylko 3 minuty, czyli w czasie, do którego przyzwyczaiły nas pojazdy z silnikami spalinowymi. Ładowanie akumulatora trwa nieco dłużej: ze stacji 11 kW (32 A) mniej niż godzinę, ze wzmocnionego gniazda (16A) - 3 godziny, ze standardowego gniazdka domowego (8A) - 6 godzin. Oczywiście auto porusza się bez emisji spalin, z rury wydechowej wydostaje się tylko para wodna. e-Expert Hydrogen powstał na platformie EMP2 i jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW, który rozwija maksymalny moment obrotowy 260 Nm. Układ napędowy znajduje się na przedniej osi.

 

 

Zachowano możliwości ładunkowe

Zbiorniki wodoru umieszczono pod podłogą, co pozwoliło na uzyskanie takich samych możliwości transportowych, jak w wersji elektrycznej i z dieslem a więc do 6,1 m3 pojemności oraz ładowność do 1.000 kg. Pojazd może również holować przyczepę do 1.000 kg. Będzie oferowany w dwóch długościach: 4,95 m i 5,3 m.
Samochód będzie dostępny tylko w jednym wariancie wyposażenia, który obejmuje m.in.: parę drzwi przesuwnych, 17-calowe koła, elektryczny hamulec postojowy ze wspomaganiem ruszania pod górę, klimatyzację manualną, Visiopark 1, kamera cofania 180°, 7-calowy centralny ekran dotykowy z Peugeot Connect, nawigację TomTom 3D, kompatybilność z Bluetooth, Mirror Link, Apple CarPlay i Android Auto.
Najpopularniejsze tagi