Wiadomości z rynku

poniedziałek
16 czerwca 2025

MAN będzie sam jeździł od hubu do hubu

Projekt ATLAS-L4 nabiera kształtów
7 kwietnia 2022

Projekt badawczo-rozwojowy ATLAS-L4 koncentruje się na eksploatacji autonomicznych ciężarówek na publicznych autostradach
Fot. MAN

MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Leoni i Bosch łączą siły w celu zwiększenia bezpieczeństwa, elastyczności i wydajności w logistyce. Wraz z dostawcą zautomatyzowanej logistyki Fernride i producentem narzędzi testowych BTC Embedded Systems, w ramach projektu ATLAS-L4 zamierzają rozpocząć eksploatację autonomicznych ciężarówek na autostradzie do połowy tej dekady.
Fraunhofer-Gesellschaft, Uniwersytet Techniczny w Monachium (TUM) i Technische Universität Braunschweig zapewniają wsparcie naukowe dla projektu, a TÜV SÜD i Autobahn GmbH wnoszą swoją wiedzę fachową w zakresie praktycznej wykonalności i procesu zatwierdzania.

Panaceum na korki, ludzkie błędy i brak kierowców

W Niemczech korki powodują rocznie miliardy euro strat gospodarczych, około 90 procent wypadków na drogach jest wynikiem ludzkich błędów, a brak kierowców spowalnia wzrost w wielu firmach.
Projekt badawczo-rozwojowy ATLAS-L4 (zautomatyzowany transport między centrami logistycznymi, poziom 4) koncentruje się na eksploatacji autonomicznych ciężarówek na publicznych autostradach, przyczyniając się do zmniejszenia zatorów i wypadków, zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2, a także zwiększenia elastyczności użytkowania pojazdów i demonstrowania koncepcji przeciwdziałania niedoborom kierowców. W centrum holistycznego podejścia do projektu, z partnerami z branży motoryzacyjnej, rozwoju oprogramowania, badań naukowych i administracji, znajduje się opracowanie autonomicznej ciężarówki, która spełnia wymagania przyszłej pracy bez kierowcy między węzłami logistycznymi, na określonych drogach publicznych i dróg ekspresowych w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji, zdalnego monitoringu i transmisji danych.

Przepisy już są

Projekt, finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Działań na rzecz Klimatu, już teraz koncentruje się w szczególności na możliwościach, jakie otwiera uchwalona w 2021 r. ustawa o autonomicznej jeździe, w której Niemcy chcą zajmować światową pozycję pioniera. ATLAS-L4 przyczynia się zatem do kształtowania przyszłości drogowego transportu towarowego, ale także wzmacnia Niemcy jako lokalizację biznesową. W połowie dekady projekt powinien stworzyć koncepcję obsługi zautomatyzowanych ciężarówek na autostradach gotowych do rozpoczęcia produkcji. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.