Wiadomości z rynku

niedziela
22 czerwca 2025

Drobiazgowe kontrole na wschodniej granicy

Kolejki ciężarówek do odprawy na Białoruś nawet ponad 80 godzin
11 kwietnia 2022

Fot.: Shutterstock

 
Nawet ponad 80 godzin muszą czekać kierowcy ciężarówek na przekroczenie granicy polsko-białoruskiej. Jak informował we wtorek, 5 kwietnia portal Krajowej Administracji Skarbowej granica.gov.pl, szacunkowy czas oczekiwania ciężarówek na rozpoczęcie odprawy na przejściu granicznym w Bobrownikach wynosił 81 godzin, a w Koroszczynie (Kukuryki) – 43 godz.
Zgodnie z wytycznymi ministra finansów i ministra spraw wewnętrznych i administracji służby graniczne i celne rozpoczęły drobiazgową kontrolę wszystkich samochodów ciężarowych kierujących się na Białoruś.
Maciej Wąsik, wiceszef MSWiA, w Polskim Radiu 24 powiedział:
– Wszystkie nasze służby graniczne odpowiedzialne za odprawę, celnicy, Straż Graniczna bardzo drobiazgowo sprawdzają każdy samochód. Musimy być pewni, czy nie jadą nimi towary podwójnego zastosowania. Każda ciężarówka, każdy TIR, który wjeżdża na przejście graniczne, jest drobiazgowo kontrolowany.
Zadaniem służb jest m.in. szukanie towarów, które mogą być wykorzystywane w Rosji do dalszego prowadzenia działań wojennych.
Potwierdziła to też Magdalena Rzeczkowska, szef KAS, w piśmie do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Przedstawiając nałożone przez UE sankcje na Rosję, poinformowała ministra infrastruktury o „podjęciu wzmożonych kompleksowych działań przy realizowaniu kontroli towarów".
W piśmie czytamy m.in.: W drogowych przejściach granicznych na polsko-białoruskim i polsko-rosyjskim odcinku granicy państwowej będą występowały wzmożone kontrole celno-skarbowe, które dotyczyć będą środków transportu i towarów, w szczególności w obszarze objętym wskazanymi na wstępie ograniczeniami, co z kolei wiązać się może z wydłużonym czasem oczekiwania na dokonanie odprawy przez Służbę Celno-Skarbową.
Poniżej cytujemy wspomniane pismo:
 
Szanowny Panie Ministrze,
z uwagi na trwającą agresję zbrojną Federacji Rosyjskiej na Ukrainę Unia Europejska wprowadziła środki ograniczające (sankcje) wobec państw, organizacji, osób prawnych lub osób fizycznych w ramach Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa (WPZiB).
W odniesieniu do Federacji Rosyjskiej Unia Europejska wprowadziła następujące sankcje gospodarcze:

Zakaz eksportu
- zakaz wywozu towarów i technologii podwójnego zastosowania do wszystkich użytkowników końcowych, w tym użytkowników niewojskowych;
- zakaz wywozu towarów i technologii wojskowych, które mogą przyczynić się do wzmocnienia militarnego i technologicznego Rosji lub rozwoju sektora obronności i bezpieczeństwa;
- zakaz wywozu towarów i technologii nadających się do użytku w lotnictwie lub przemyśle kosmicznym, do każdej osoby lub podmiotu w Rosji lub do użytku w Rosji;
- zakaz wywozu towarów luksusowych do dowolnej osobie lub podmiotowi w Rosji lub do użytku w Rosji;
- zakaz wywozu towarów i technologii żeglugi morskiej do każdej osobie lub podmiotu w Rosji, do użytku w Rosji lub do umieszczenia na pokładzie statku pływającego pod banderą rosyjską;
- zakaz wywozu towarów i technologii nadających się do wykorzystania w rafinacji ropy naftowej, do dowolnej osoby lub podmiotu w Rosji lub do użytku w Rosji.

Zakaz importu
- broń i materiały pokrewne z Rosji;
- produkty z żelaza i stali.

W odniesieniu do Republiki Białoruś Unia Europejska wprowadziła następujące sankcje:

Zakaz eksportu:
- zakaz wywozu towarów i technologii podwójnego zastosowania do wszystkich użytkowników końcowych, w tym użytkowników niewojskowych;
- zakaz wywozu towarów i technologii wojskowych, które mogą przyczynić się do wzmocnienia militarnego i technologicznego Białorusi lub do rozwoju jej sektora obrony i bezpieczeństwa;
- zakaz wywozu sprzętu, który mógłby zostać użyty do represji wewnętrznych;
zakaz wywozu niektórych maszyn (np. silników, pieców, spycharek, wózków podnośnikowych);
- zakaz wywozu sprzętu, technologii lub oprogramowania przeznaczonego przede wszystkim do monitorowania lub przechwytywania przez reżim Białorusi komunikacji internetowej i telefonicznej w sieciach komórkowych lub stacjonarnych na Białorusi;
- zakaz wywozu towarów używanych do produkcji lub wytwarzania wyrobów tytoniowych;

Zakaz importu:
- zakaz przywozu wyrobów cementowych;
- zakaz przywozu wyrobów z żelaza i stali;
- zakaz przywozu produktów mineralnych (ropa, gaz);
- zakaz przywozu produktów zawierających chlorek potasu („potaż”);
- zakaz przywozu produktów gumowych;
- zakaz przywozu produktów z drewna.

Polska, jako członek Unii Europejskiej stosuje środki polityki handlowej (określone w rozporządzeniach i aktach prawnych UE), którymi są m.in. zakazy przywozu, wywozu lub ograniczenia obrotu określonych towarów (katalog towarów, które podlegają zakazom lub ograniczeniom określają stosowne przepisy unijne).
Od momentu wejścia w życie sankcji, o których mowa powyżej, organy Krajowej Administracji Skarbowej podjęły wzmożone kompleksowe działania przy realizowaniu kontroli towarów, objętych zakazami w celu ograniczenia ryzyka wykorzystania sytuacji kryzysowej spowodowanej działaniami wojennymi na Ukrainie dla prowadzenia przez nieuczciwe podmioty działalności niezgodnej z obowiązującymi przepisami.
Przepustowość przejść granicznych jest elementem istotnym, niemniej jednak zadaniem priorytetowym jest ograniczenie nieprawidłowości w obrocie towarowym z zagranicą i zabezpieczenie szczelności granicy. Zachowanie jeszcze bardziej skrupulatnego poziomu kontroli ma związek z ujawnianymi próbami nielegalnego obrotu towarami objętymi sankcjami. Panujące obecnie specyficzne warunki odpraw granicznych mogą być wykorzystywane do nielegalnych działań osób, biorących udział w wymianie towarowej z zagranicą, dlatego też działania ukierunkowane na zapewnienie bezpieczeństwa międzynarodowego muszą przyjąć w obecnym czasie najwyższy priorytet.
Przedstawiając powyższe uprzejmie proszę Pana Ministra o poinformowanie instytucji związanych z przewozem transportów drogowych (zrzeszeń, stowarzyszeń, etc.), że w drogowych przejściach granicznych na polsko-białoruskim i polsko-rosyjskim odcinku granicy państwowej będą występowały wzmożone kontrole celno-skarbowe, które dotyczyć będą środków transportu i towarów, w szczególności w obszarze objętym wskazanymi na wstępie ograniczeniami, co z kolei wiązać się może z wydłużonym czasem oczekiwania na dokonanie odprawy przez Służbę Celno-Skarbową.

Z wyrazami szacunku

Sekretarz Stanu Szef Krajowej Administracji Skarbowej
Magdalena Rzeczkowska
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.