Mocny zwrot finansowy w wysokości ponad pół miliarda euro sprawił, że Volkswagen Samochody Dostawcze wraca na ścieżkę rynkowego wzrostu – i to o rok wcześniej niż zakładał budżet. Dzięki zyskowi w wysokości 73 mln euro, w 2021 roku marka ponownie wykazała dodatni wynik operacyjny (po stracie 454 mln euro w 2020 roku). Tak pozytywne dane biznesowe zostały przedstawione 28 marca br., podczas dorocznej konferencji prasowej, przez prezesa zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze Carstena Intra oraz przez członka zarządu ds. finansów Michaela Obrowskiego.
Skutki pandemii koronawirusa, a zwłaszcza trudności z dostawą półprzewodników, doprowadziły w ubiegłym roku w VWSD, podobnie jak w przypadku wielu innych marek, do okresowych przestojów w produkcji i mniejszej liczby dostarczonych do klientów pojazdów. Jednocześnie marka kontynuowała w tym czasie intensywną transformację. Przekształcenie głównej fabryki w Hanowerze w zakład o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego przebiega według planu. Wszystkie podjęte działania przyczyniły się do udoskonalenia strategii korporacyjnej GRIP 2030, którą VWSD po raz pierwszy przedstawił na konferencji prasowej.
Volkswagen Samochody Dostawcze w całym roku 2021 dostarczył klientom 359.500 pojazdów. W roku 2020 było to 371.000 samochodów. Carsten Intra, prezes zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze, wyraził swe zadowolenie z wyników sprzedaży, zwłaszcza z dużej liczby przyjętych zamówień:
- Duży popyt na nasze produkty świadczy o sile marki i dużym zainteresowaniu klientów oferowanymi przez nas modelami z różnych segmentów.
Rozpatrując najbliższe miesiące i cały rok, prezes Carsten Intra odniósł się do utrzymującej się niepewności spowodowanej przede wszystkim skutkami wojny na Ukrainie:
- Wszyscy jesteśmy poruszeni cierpieniem ludzi. Wielu z naszych pracowników chce pomóc: poprzez przekazanie pieniędzy, w formie darowizn, czy poprzez osobiste zaangażowanie - podkreślił. Niestety ciągłość produkcji w fabrykach VWSD ucierpiała bezpośrednio z powodu utraty niektórych centralnych dostawców, co z kolei doprowadziło do ponownych, wcześniej nieprzewidzianych przestojów w produkcji.
W zakresie kosztów marka Volkswagen Samochody Dostawcze skorzystała z efektu synergii z działem rozwoju Volkswagen w Wolfsburgu, a w najnowszych modelach – Nowym Multivanie i w ID. Buzz - wykorzystała rozwiązania platformowe MQB i MEB.
Carsten Intra, prezes zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze: - Duży popyt na nasze produkty świadczy o sile marki
Fot. Volkswagen
Nowy Multivan, ID. Buzz, a wkrótce nowy Amarok
Marka Volkswagen Samochody Dostawcze w przyszłości bazować będzie na trzech filarach modelowych: linii Multivan, linii T6.1 i nowej linii ID. Buzz.
W czerwcu 2021 roku na rynku pojawiła się nowa generacja Multivana charakteryzująca się większym komfortem jazdy, elementami wyposażenia premium, pochodzącymi wprost z samochodów osobowych i większą wielofunkcyjnością. Popularny model T6.1 pozostaje specjalistą do zastosowań komercyjnych, ale także bazą dla kampera California. Kilkanaście dni temu zaprezentowano również dwa zupełnie nowe modele w pełni elektryczne: ID. Buzz oraz ID. Buzz Cargo.
Carsten Intra tak mówi o nowym samochodzie w portfolio marki:
- Dla mnie ten pojazd reprezentuje mobilność jutra. ID. Buzz przenosi know-how i ikoniczny design Bulli wypracowane w ciągu ponad siedmiu dekad rozwoju, w erę mobilności elektrycznej.
Na lato tego roku zaplanowano kolejną premierę: zadebiutuje wtedy nowy Amarok.
W fabryce w Hanowerze trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia pełnej produkcji ID. Buzz. Elementem przygotowań jest przeszkolenie ponad 5 tys. pracowników w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych, które ukończyło już około 60 procent tamtejszej załogi. Pozostali zatrudnieni zakończą cykl szkoleniowy jeszcze przed rozpoczęciem produkcji.
Mimo trudnej sytuacji związanej z dostawami półprzewodników, w polskich zakładach Volkswagen Poznań rozpoczęto w ubiegłym roku produkcję modelu Caddy Maxi i kompaktowego kampera Caddy California.
W fabryce w Hanowerze trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia pełnej produkcji ID. Buzz
Fot. Volkswagen
Postępująca cyfryzacja
Volkswagen Samochody Dostawcze, wraz ze spółką partnerską Argo AI osiąga również kolejne ważne etapy na drodze do autonomicznej jazdy. Argo AI od września ub.r. prowadzi w Monachium testy jazdy autonomicznej z wykorzystaniem prototypów ID. Buzz AD. MOIA rozwija rozwiązania w zakresie usługi autonomicznej mobilności. MOIA to spółka-córka VWSD, mająca duże doświadczenie w dziedzinie świadczenia usług mobilności, znanych pod nazwą „Mobility as a Service - mobilność jako usługa” (MaaS). W krótkim czasie MOIA stworzyła największą w Europie sieć usług przewozu osób samochodami w pełni elektrycznymi z kierowcami i przewiozła miliony pasażerów. MOIA ma być pierwszym użytkownikiem autonomicznego modelu ID. Buzz AD. Usługa ruszy w roku 2025 w Hamburgu.
Wszystkie działania podjęte w ubiegłym roku są odzwierciedleniem kluczowych założeń strategii korporacyjnej marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Podczas konferencji prasowej Carsten Intra po raz pierwszy przedstawił szczegóły rozwiniętej strategii GRIP 2030. Opisuje ona wizję firmy do końca bieżącej dekady.
- Do roku 2030 ponad 55 procent naszych pojazdów w Europie będą stanowiły pojazdy elektryczne zasilane „zieloną” energią elektryczną. (z)