Hiszpańska Federacja Przewoźników FETRANSA wskazuje, że z około 250 tys. kierowców ciężarówek w tym kraju, tylko 5 tys. to kobiety (2% ogółu) i wzywa do promowania zatrudnienia kobiet w transporcie, aby złagodzić kryzys deficytu kierowców zawodowych.
Według Transport Intelligence w Hiszpanii brakuje 15 tys. takich pracowników, a w Europie jest zapotrzebowanie na około 400 tys. szoferów.
Starzejący się zawód
W Hiszpanii tylko co czwarty kierowca zawodowy ma mniej niż 50 lat, więc za 10 lat ponad 30% obecnej siły roboczej zostanie utracone z powodu braku chętnych wśród młodych ludzi do wypełnienia tej luki.
W krajach sąsiednich sytuacja z obecnością kobiet za kierownicą ciężarówek jest lepsza - wynika z danych IRU z 2021 r.: 3% kierowców zawodowych w Europie to kobiety, podczas gdy we Włoszech odsetek ten sięga 7%, a w Niemczech 5% . Dla porównania- w USA 7% kierowców ciężarówek to kobiety.
Niebezpiecznie i z dala od domu
Głównym powodem, dla którego kobiety nie chcą pracować w transporcie, jest brak bezpiecznych miejsc odpoczynku, trudność w łączeniu pracy zawodowej i obowiązków rodzinnych oraz skomplikowane i kosztowne szkolenia.
W Hiszpanii, na 15.000 km dróg, co 100 km powinno znajdować się co najmniej jedno bezpieczne i wygodne miejsce odpoczynku dla kierowców pojazdów ciężkich, a w rzeczywistości takich placówek jest trzykrotnie mniej. Dlatego kierowcy parkują na stacjach benzynowych, a nawet na wysypiskach śmieci, gdzie dochodzi do ok. 75% kradzieży ładunku i paliwa lub w niektórych przypadkach do napaści fizycznych. Z taka sytuacją zetknęło się 21% europejskich kierowców ciężarówek.
Parkingi... mają być
W całej Europie na 300.000 miejsc parkingowych dla ciężarówek mniej niż 3% znajduje się w certyfikowanych obiektach bezpieczeństwa i szacuje się, że w 2024 r. potrzebnych będzie co najmniej 20.000 certyfikowanych miejsc parkingowych. Dlatego UE zamierza zainwestować w takie parkingi najpierw 20 mln euro w ramach programu „Łącząc Europę”, a później kolejne 100 mln euro.
Jeśli chodzi o szkolenia, to uzyskanie prawa jazdy i świadectwa szkolenia zawodowego w Hiszpanii zajmuje rok i kosztuje 4.000-6.000 euro. Pod koniec 2020 r. minimalny wiek, w którym można zostać kierowcą zawodowym, został obniżony z 21 do 18 lat, ale nie odnotowano znaczącego wzrostu liczby kobiet, które zostają kierowcami ciężarówek. (z)