Herbert Diess, prezes zarządu Grupy Volkswagen, odwiedził teren Parc Sagunt II wraz z Pedro Sanchezem, premierem Hiszpanii, Ximo Puigiem, prezydentem Walencji, Waynem Griffithsem, prezesem SEAT-a oraz Thomasem Schmallem, członkiem zarządu Volkswagen AG, odpowiedzialnym za technologię i przewodniczącym rady nadzorczej SEAT-a
Fot. Volkswagen
Będzie to największa pojedyncza inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii. Budowa pierwszej gigafabryki akumulatorów w tym kraju rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku. Dzięki porozumieniu z firmą Iberdrola powstanie elektrownia słoneczna, która będzie produkować energię do zasilenia gigafabryki. Grupa Volkswagen i SEAT w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku PERTE VEC zainwestują wraz z partnerami projektu Future: Fast Forward 10 mld euro. Zostało to ogłoszone przez Herberta Diessa, prezesa zarządu Grupy Volkswagen, który odwiedził teren Parc Sagunt II.
Największa inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii
– Inwestycja na poziomie 10 mld euro zelektryfikuje Hiszpanię i drugiego co do wielkości producenta samochodów w Europie. Dzięki niej powstanie gigafabryka akumulatorów w Sagunto, która będzie zaopatrywać fabryki pojazdów elektrycznych w Martorell i Pampelunie. Przy okazji powstanie kompleksowy ekosystem dostawców. Jest to największa inwestycja przemysłowa, jaka kiedykolwiek miała miejsce w Hiszpanii – powiedział Herbert Diess, prezes zarządu Grupy Volkswagen w Parc Sagunt II koło Walencji, gdzie Grupa Volkswagen zlokalizowała pierwszą w Hiszpanii gigafabrykę akumulatorów.
Jej budowa jest jednym z głównych elementów projektu Future: Fast Forward. 62 hiszpańskie i międzynarodowe firmy, które tworzą ten projekt, złożyły wniosek do programu PERTE (Strategiczny Projekt „Ożywienie gospodarcze i transformacja”) w ramach VEC (Pojazdy elektryczne połączone w sieć).
– Grupa Volkswagen, SEAT i rząd Hiszpanii mają wspólny cel: chcą uczynić z Hiszpanii europejskie centrum elektromobilności. Jesteśmy gotowi, by rozpocząć tę transformację. Program PERTE jest wzorem dla całej Hiszpanii, w jaki sposób można przekształcać tradycyjne struktury przemysłowe – dodał Herbert Diess. Gigafabryka będzie mogła produkować rocznie akumulatory o pojemności 40 GWh, które będą trafiać do Martorell i Pampeluny. Będzie w niej pracować ponad 3.000 osób w 2030 roku, a łączna powierzchnia zakładu sięgnie 200 hektarów. Budowa gigafabryki rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku, a produkcja ma ruszyć w 2026 r.
– Pierwszym krokiem musi być pozytywne rozpatrzenie wniosku PERTE i zdobycie pozwoleń: Zbudujemy gigafabrykę akumulatorów i zainwestujemy ponad 3 miliardy euro, ale fundusze PERTE są niezbędne, aby zrealizować nasze ambicje przekształcenia Hiszpanii w europejskie centrum pojazdów elektrycznych – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Volkswagen AG, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący rady nadzorczej SEAT-a. – Fabryka w Sagunto będzie zajmować teren o powierzchni 200 ha i będzie trzecią z sześciu tego typu zakładów, planowanych przez Grupę w Europie. Dla rozwoju produkcji akumulatorów w Hiszpanii i Europie kluczowe znaczenie mają zrównoważony rozwój i zamknięty łańcuch wartości. Energia elektryczna zasilająca gigafabrykę będzie w 100 procentach pochodzić z odnawialnych źródeł energii, a dzięki zlokalizowaniu zakładu blisko rynków zbytu oraz odzyskiwaniu cennych surowców na miejscu, nasza nowa fabryka w Walencji będzie przykładem gospodarki cyrkulacyjnej.
Budowa elektrowni słonecznej razem z firmą Iberdrola
Grupa Volkswagen i Grupa Iberdrola podpisały strategiczne porozumienie, które umożliwi budowę elektrowni słonecznej w Sagunto, która będzie zaopatrywała gigafabrykę w zieloną energię.
Elektrownia słoneczna zajmie powierzchnię 250 hektarów i będzie położona w odległości mniejszej niż 10 kilometrów od fabryki akumulatorów. W pierwszej fazie będzie dostarczać 20 procent całkowitego poboru energii gigafabryki.