Wiadomości z rynku

piątek
7 października 2022

e-Néo prezentuje swoją 19-tonową ciężarówkę na wodór

Pojazd wkrótce trafi do służby drogowej
19 września 2022
 
Zaprezentowana po raz pierwszy na targach Hyvolution pierwsza wodorowa ciężarówka od e-Néo będzie przeznaczona dla obsługi drogowej departamentu Vendée (Francja). Podczas gdy podaż nowych pojazdów bezemisyjnych rozwija się powoli, alternatywą staje się modernizacja. Pionier w branży, firma Vendée e-Néo, przedstawiła 19-tonową ciężarówkę, która została przerobiona z diesla na wodór.

Zasięg od 250 do 300 km

Oparta na modelu Renault Trucks z długim rozstawem osi, ciężarówka e-Néo zasilana wodorem jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 280 kW. Dostarczane przez amerykańskiego producenta Plug Power ogniwo paliwowe rozwija moc 30 kW. Zasilane czterema zbiornikami mieszczącymi 4,2 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów (łącznie 16,8 kg), działa jako przedłużacz zasięgu do ładowania akumulatorów. Kumulujące odpowiednio 60 i 40 kWh pojemności energetycznej, czyli łącznie 100 kWh, dwa pakiety są instalowane po obu stronach podwozia, zamiast zbiorników paliwa. - Ogniwo paliwowe jest uruchamiane, gdy pojemność akumulatora spada poniżej progu 80% - wyjaśnia Jérémy Cantin, dyrektor generalny e-Néo, który określa zasięg ciężarówki na 250–300 km. Zgodnie z dekretem o modernizacji opublikowanym w kwietniu 2020 r., e-Neo będzie musiał uzyskać zatwierdzenie zestawu używanego w modelu Renault Trucks przed rozpoczęciem sprzedaży. Pierwszy egzemplarz powinien oficjalnie wejść do eksploatacji w służbie utrzymania dróg departamentu Vendée pod koniec roku. E-Néo ogłasza plan „produkcji” 20 sztuk w 2023 roku. Od roku 2025 firma zamierza wytwarzać do 250 pojazdów rocznie, w dawnym zakładzie Michelin, na północ od La Roche-sur-Yon.

Zestaw wielokrotnego użytku na wodór

Przemyślany zestaw wodorowy opracowany przez zespoły e-Néo jest przeznaczony do wielokrotnego użytku. Można go łatwo przenosić do kolejnych pojazdów, na przykład co pięć lat. e-Néo pracuje też nad modernizacją ciągnika siodłowego. – Będziemy używać tego samego silnika, ale z ogniwem paliwowym o mocy od 100 do 125 kW – wyjaśnia Jérémy Cantin. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.