Dwuosiowe ciągniki Nikola Tre BEV można już zamawiać w Europie Fot. Nikola
IVECO oraz Nikola Corporation zapowiedziały nową erę bezemisyjnego transportu na targach IAA Transportation 2022, ogłaszając wprowadzenie na rynek pojazdu Nikola Tre z zasilaniem akumulatorowym (BEV) oraz prezentując prototyp pojazdu Nikola Tre, zasilany z ogniw paliwowych (FCEV). Europejska wersja Nikola Tre Battery-Electric Vehicle (BEV) jako ciągnik siodłowy w układzie napędowym 4x2 jest bezemisyjnym samochodem klasy ciężkiej z zasilaniem akumulatorowym. Pojazd, według producenta, zapewnia największy zasięg w swojej klasie – około 500 km i osiągi pozwalające realizować szeroki zakres zadań na trasach regionalnych. Nikola Tre Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) w wersji beta, zapowiada bliskie wprowadzenie elektrycznego napędu w przewozach długodystansowych. Pojazd jest także wyznacznikiem postępu IVECO w realizacji celu zerowej emisji związków węgla (netto) do 2040 r. – Elektryczne, bezemisyjne, ciężarówki Nikola Tre z ogniwami paliwowymi będą prawdziwą zmianą i przełomem w transporcie komercyjnym – powiedział Michael Lohscheller, president Nikola Corporation. – Opracowane specjalnie jako pojazdy elektryczne, zapewniają osiągi i wrażenia z jazdy, które są w stanie konkurować z ich odpowiednikami wyposażonymi w silniki wysokoprężne, realizując najcięższe zadania transportowe. Oferują operacyjnie i finansowo opłacalne rozwiązania o zerowej emisji do zastosowań regionalnych i dalekobieżnych, które zapewnią klientom prawdziwą przewagę konkurencyjną. – Dzisiaj wprowadzamy pierwsze produkty na rynek europejski w ramach silnego partnerstwa IVECO z Nikola Corporation – powiedział Luca Sra, president Truck Business Unit, Iveco Group. – Nasze zespoły wspólnie zaprojektowały modułową platformę zdolną do obsługi technologii napędzanych zarówno ogniwami paliwowymi, jak i akumulatorami, począwszy od europejskiej wersji ciągnika siodłowego 4x2 Nikola Tre BEV, który dziś tutaj debiutuje. Jest to pierwsza w historii elektryczna platforma modułowa dla ciągników siodłowych o dużej ładowności, obsługująca oba źródła energii: akumulatorowy do misji na odległość do około 500 km oraz elektryczny układ napędowy z ogniwami paliwowymi do transportu na dystanse do 800 km w pierwszej generacji. To prawdziwa rewolucja, która oznacza namacalny krok w kierunku naszego ambitnego celu, jakim jest osiągnięcie transportu bezemisyjnego. Europejska wersja pojazdu Nikola Tre BEV jest produkowana przez joint-venture Nikola IVECO Europe w specjalnie zbudowanych zakładach w Ulm w Niemczech. W fabryce otwartej w 2021 r. odbywa się proces końcowego montażu pojazdów zaprojektowanych od podstaw jako elektryczne.
Nikola Tre
Platforma Nikola Tre jest oparta na udanym modelu ciężarowym IVECO S-WAY. Zastosowano w niej elektryczną oś napędową, zaprojektowaną we współpracy z FPT Industrial i produkowaną przez tę firmę, oraz zaawansowaną elektronikę firmy Nikola. Zespoły IVECO i Nikola przyjęły modułowe podejście do tej platformy, dzięki czemu jest ona w stanie po raz pierwszy obsługiwać zarówno technologię akumulatorową w przypadku zasięgu około 500 km, jaki ogniw paliwowych do pokonywania większych dystansów, co przygotowuje grunt dla rozwoju ich oferty elektrycznej na rynek europejski.
Nikola Tre BEV – można już zamawiać
IVECO i Nikola poinformowały o rozpoczęciu przyjmowania zamówień na ciągniki dwuosiowe Nikola Tre BEV w Europie. Pojazd na rozstawie osi 4.021 mm mieści dziewięć akumulatorów o łącznej pojemności do 738 kWh, która wystarcza na pokonanie około 500 km. Ładowanie (od 10 do 90% pojemności) z mocą 175 kW szacuje się na około 162 minuty. Możliwość ładowania z mocą do 350 kW będzie dostępna w najbliższych miesiącach. Z zapasem 738 kWh energii i zespołem napędowym eAxle rodukcji FPT Industrial, o mocy ciągłej 480 kW, pojazd zapewnia moc, moment obrotowy i zasięg umożliwiający przewozy między centrami dystrybucji lub w obrębie regionu. W razie potrzeby zasięg można wydłużyć, doładowując pojazd na trasie. Te parametry idą w parze z niskim całkowitym kosztem posiadania, co czyni z pojazdu racjonalne operacyjnie i finansowo bezemisyjne rozwiązanie. Każdy detal w kabinie Nikoli Tre BEV został zaprojektowany z myślą o podniesieniu komfortu przebywania w jej wnętrzu. Kabina jest przestronna, dobrze rozplanowana oraz ma bogate wyposażenie z zakresu komfortu i zaawansowanych funkcji. System Infotainment jest oparty o technologię nowej generacji opracowaną przez firmę Nikola. Zintegrowano w nim funkcje multimedialne, nawigację oraz sterowanie większością funkcji pojazdu. Wyjątkowo wysoki komfort jazdy oraz niski poziom hałasu poprawiają wrażenia kierowcy.
Nikola Tre FCEV: elektryczny napęd w transporcie długodystansowym
Prototypowy ciągnik siodłowy Nikola Tre FCEV 6x2 jest wyposażony w skrętną oś tylną oraz nową kabinę o poprawionych właściwościach aerodynamicznych. Zbudowany na rozstawie osi 3.932 mm mieści zbiorniki wodoru pod ciśnieniem 700 bar, co pozwala na zabranie około 70 kilogramów tego paliwa. Tankowanie takich zbiorników zajmuje niespełna 20 minut, a zapas paliwa wystarcza na przejechanie nawet 800 kilometrów. Kiedy Nikola Tre FCEV pojawi się na europejskim rynku w 2024 r., bezemisyjny napęd elektryczny w drogowym transporcie długodystansowym stanie się rzeczywistością. Będzie to jednocześnie ważny kamień milowy w postępie realizacji celu IVECO, którym jest zerowa emisja netto związków węgla do 2040 r. (z)
Nikola Tre BEV dysponuje zasięgiem około 500 km Fot. Nikola