Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Przewoźnicy znowu zaprotestowali na przejściu w Koroszczynie

Domagają się wprowadzenia elektronicznego systemu kolejkowego
14 listopada 2022

Fot. ZMPD

 
W ubiegłym tygodniu (8 listopada 2022 r.) na przejściu granicznym w Koroszczynie odbył się protest przewoźników, którzy domagają się wprowadzenia elektronicznej kolejki do terminalu. Nasilające się patologiczne zjawisko, polegające na objeżdżaniu wielokilometrowej kolejki do odprawy na terminalu w Koroszczynie, doprowadziło w końcu do całodniowej akcji ostrzegawczej, zainicjowanej przez stowarzyszenia przewoźników z Siedlec i z Białej Podlaskiej. W wydarzeniu wzięło udział ponad stu przewoźników.

Trzeba zaprowadzić porządek!

Przewoźnicy wykazali się dobrą wolą – nie zablokowali wjazdu na terminal, ograniczając się do pikiety i przedstawienia argumentów mających skłonić policję i inne służby do jak najszybszego zaprowadzenia porządku. Brak takich działań już skutkuje przypadkami agresji wśród kierowców.
– Apelujemy o to, aby kierowcy mogli przekraczać granice w sposób cywilizowany – powiedział dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel.
Przedstawiciele komitetu strajkowego spotkali się m.in. z wojewodą lubelskim Lechem Sprawką, przypominając szczegóły narosłego problemu i przedstawiając pomysły na jego rozwiązanie. Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Tadeusz Gajownik przypomniał postulaty komitetu strajkowego:
– Trzeba wreszcie ulżyć nie tylko wszystkim tym przewoźnikom, którzy przestrzegają prawa, lecz także okolicznym mieszkańcom, którym nielegalnie poruszające się ciężarówki niszczą drogi dojazdowe – powiedział prezes Gajownik.
Brak nadzoru nad kolejką powoduje wśród uczciwych przewoźników coraz większe emocje. Ich samochody oczekują po kilka dni na przejazd, podczas gdy nieuczciwa konkurencja potrafi tygodniowo wykonać trzy kursy na Białoruś. Poza tym ciężarówki omijające kolejkę i łamiące przepisy tonażowe niszczą lokalne drogi, co z kolei niepokoi władze gmin. By temu zapobiec, ich przedstawiciele zaproponowali policji kontrolę kilku newralgicznych zjazdów z dróg krajowych.

Potrzebny elektroniczny system kolejkowy

Zdaniem przewoźników najlepszym rozwiązaniem jest elektroniczny system kolejkowy. Nad takim rozwiązaniem pracuje Krajowa Administracja Skarbowa, ale jest to rozwiązanie wymagające finansowania. Poza tym jego wprowadzenie oznacza także niezbędne zmiany prawne.
– Przewoźnikom zależy przede wszystkim na sprawnym przekraczaniu granicy. Jeżeli istnieją możliwości przewozu towarów na Białoruś, jesteśmy od tego, by tę usługę wykonać. Nie wchodzimy w politykę – powiedział dyr. Piotr Mikiel. Zwrócił uwagę na to, że wyraźną poprawę sytuacji dałoby otwarcie przejścia w Kuźnicy, tym bardziej że KAS jest na to gotowa. Z jakichś powodów to przejście nadal jest jednak zamknięte.
Wtórował mu jeden z organizatorów protestu, prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów ,,Podlasie" Karol Rychlik:
– To rządy państw podejmują polityczne decyzje dotyczące współpracy lub jej zakończenia. My jesteśmy tylko usługodawcami zajmującymi się przewozem towarów – przypomniał Karol Rychlik. – Zadanie na dziś to ucywilizowanie kolejki. Wyłapywanie cwaniaków objeżdżających ją nie jest naszym zadaniem, to leży w gestii policji i innych służb. Trzeba stworzyć parkingi buforowe, na których ciężarówki oczekiwałyby na wjazd na terminal. Droga dojazdowa to nie parking. Nie chcemy nikogo wstrzymywać, ale kilkudniowe oczekiwanie na przekroczenie granicy jest niehumanitarne. W kabinach są ludzie, nie przedmioty – dodał Karol Rychlik, który domagał się włączenia przedstawicieli przewoźników do grupy mającej przygotować konkretne rozwiązania dotyczące uporządkowania kolejki.
Wiceprezes OSMPDiS Krzysztof Strzała domagał się od wojewody konkretnych decyzji:
– Musimy przekazać protestującym i czekającym na efekty naszej rozmowy przewoźnikom, jak będzie rozwiązana ta sprawa – powiedział Krzysztof Strzała.
Po ponaddwuipółgodzinnym spotkaniu, wojewoda obiecał przewoźnikom przedstawić w ciągu dwóch tygodni techniczne możliwości kontroli kolejki. Jednocześnie zobligował służby do stworzenia listy firm, które włamują się do kolejki. Tacy przewoźnicy zostaną poddani kontrolom GITD. Przedstawiciele organizatorów protestu – prezes OSMPDiS Karol Rychlik oraz prezes OSP Tadeusz Gajownik przekazali protestującym te ustalenia, prosząc jednocześnie przewoźników o wstrzymanie się z podejmowaniem jakichkolwiek dalszych akcji protestacyjnych, do czasu podjęcia przez odpowiednie służby konkretnych działań. (z)
Źródło: ZMPD

Fot. ZMPD

Fot. ZMPD

Fot. ZMPD

Fot. ZMPD

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.