Wiadomości z rynku

czwartek
15 maja 2025

Warter Fuels wprowadza benzynę samochodową 98+

13 maja 2025
 
Kiedy rok temu Warter zaoferował 100-oktanową benzynę dla polskich i zagranicznych operatorów stacji paliw, była ona tylko uzupełnieniem szerokiej gamy paliw lotniczych i rajdowych, które od lat wytwarza i dostarcza na cały świat polski producent. Czas pokazał, że rynek klasycznych paliw do samochodów może się stać kolejną specjalizacją spółki Warter Fuels.
– Stąd decyzja o zaoferowaniu kolejnej benzyny. Zarówno „100”, jak i „98+” nie tylko wyróżniają się większą – od konkurencyjnych paliw – liczbą oktanową. Nasze benzyny ze względu na dobrane składniki charakteryzuje się węższym zakresem destylacji, dzięki temu, że zawierają mniej ciężkich frakcji w porównaniu ze standardową benzyną samochodową, powoduje mniej zanieczyszczeń, tzw., nagarów pozostających w silniku. Pozwalają uzyskać najwyższą moc z silnika przy maksymalnie efektywnym spalaniu paliwa. Opracowanie nowej formuły benzyny i wdrożenie do produkcji mogą potrwać nawet 2 lata. To naprawdę ogrom prac, począwszy od kwestii dostępności surowców, ich powtarzalności jakościowej, a skończywszy na zachowaniu stabilności surowców i gotowych produktów w trakcie przechowywania. Niezbędne są także odpowiednie zaplecze techniczne, umożliwiające próbne spalanie wielu mieszanek paliwowych i wreszcie wyniki testów przeprowadzanych w hamowni. Warter jest w tej szczęśliwej sytuacji, że możliwość korzystania z najnowszego, dostępnego zaplecza naukowo-badawczego, zarówno własnego, jak i należącego do podmiotów z którymi współpracujemy. Podsumowując, mamy naprawdę bardzo dobre technologie paliwowe – wyjaśnia Janusz Pilarczyk, członek zarządu i dyrektor produkcyjno-badawczy Warter Fuels.
Spółka produkuje swoje paliwa w zakładzie w Płocku. Od kilku lat ok. 70% produkcji trafia na eksport, przede wszystkim do krajów europejskich. Zakład należący do producenta ma niezbędną i systematycznie unowocześnianą infrastrukturę produkcyjną, magazynową i laboratoryjną. Równocześnie firma inwestuje w kluczowe linie produkcyjne: paliwa rajdoweWarter Racing, benzyny samochodowe (100 i 98+ oktanów), benzyny lotnicze do samolotów napędzanych silnikami tłokowymi, że sztandarowym paliwem AKI93, oraz czyste benzyny alkilatowe, stosowane m.in. w skuterach, kosiarkach, piłach i silnikach zaburtowych motorówek.

100 oktanów jest dla silnika jak zastrzyk adrenaliny

W ubiegłym roku na stacjach pojawiło się paliwo 100-oktanowe, teraz producent daje możliwość zakupu paliw 98+. – Jedno wyjaśnienie na początek: nasze paliwo 98+, w zależności od tego, czy badamy wersję zimową, czy letnią, ma 98,7 i 98,8 oktanów. Odpowiadamy na oczekiwania rynku, który poszukuje wysokooktanowych paliw benzynowych, umożliwiających osiągnięcie maksymalnej mocy wyjściowej i wydajności silnika, co przekłada się na przyspieszenie. Generalnie, jak wynika z testów przeprowadzanych w hamowni, moc dostarczana przez paliwa wysokooktanowe, np.RON 100 i RON 98+, jest większa w porównaniu np. z benzynami RON 95 i RON 98. Pamiętajmy jednak, że wzrost ten nie jest jednakowy w całym zakresie prędkości samochodu i obrotów silnika – zwraca uwagę J. Pilarczyk.
Silniki turbodoładowane o wyższym stopniu sprężania uwydatniły różnicę wzrostu potencjału rynkowego benzyn wysokooktanowych i zwiększenia ich efektywności. Niektóre opublikowane prace, oceniające wpływ benzyn wysokooktanowych na silniki benzynowe, podają, że benzyna o wyższej liczbie oktanowej zwiększa moment obrotowy i moc tylko w silniku z systemem kontroli spalania stukowego.

Wbrew przewidywaniom klasyczne paliwa wracają z nową energią 

Nie ulega wątpliwości, że daleko nam do kresu technologicznych i jakościowych możliwości oleju napędowego czy benzyn bezołowiowych. Przykładem jest paliwo E10, rozwijane w celu zwiększenia udziału biokomponentów, czy produkowana przez spółkę Warter benzyna lotnicza AKI93. – Rozumiem dyskusje o elektryfikacji transportu, ale wystarczy rzut oka na mapę, żeby się przekonać, że są miejsca, a nawet całe regiony, gdzie przez najbliższe kilkadziesiąt lat to się nie uda lub będzie zwyczajnie nieopłacalne – wyjaśnia Wojciech Okinei dodaje: – W Warterze od wielu lat współpracujemy z użytkownikami i monitorujemy rynek, tak aby nasza oferta spełniała oczekiwania różnych branż pod kątem maksymalizacji mocy i momentu obrotowego silnika, w tym tak wymagających, jak lotnicza i rajdowa. Chcemy sprostać wymaganiom odbiorców, dla których szczególnie ważne poza parametrami jakościowymi jest bezpieczeństwo stosowania. To sprawia, że zakres naszych badań i poszukiwań jest bardzo rozbudowany – wyjaśnia Wojciech Okine.
W uzgodnieniu z klientem Warter Fuels dobiera lub stosuje wskazane przez klienta, odpowiednie pakiety dodatków uszlachetniających do paliw. Maja one za zadanie:rozpuszczać zanieczyszczenia i zapewniać zwiększoną wydajności czyszczenia dla wszystkich typów silników benzynowych, poprawić właściwości jezdne, zwiększyć oszczędność paliwa, przywracać moc i właściwości jezdne. Wpływają na zmniejszenie emisjispalin, w tym znacznej redukcji emisji cząstek stałych. Zmniejszają zużycie silnika w przypadku paliw o wysokim stopniu Ex, dzięki zawartości modyfikatorów tarcia, ponadto zapewniają ochronę przed korozją i zapobiegają tworzeniu się mgły paliwowej w układach paliwowych. I już na koniec ograniczają powstawanie osadów w komorze spalania i nie powodują niepożądanych skutków ubocznych, takich jak przywieranie trzonu zaworu dolotowego.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.