Wiadomości z rynku

wtorek
18 czerwca 2024

Peugeot Expert furgon 1.9 TD - francuskie midi

Samochody dostawcze. Peugeot Expert furgon 1.9 TD (1997-2001)
12.12.2008 00:00:00
Jest większy od aut dostawczych zbudowanych na osobówkach segmentu B, ale mniejszy od typowych dystrybucyjnych średniaków. Peugeot Expert reprezentuje segment samochodów określanych mianem midi. Do zalet, którymi mogą pochwalić się samochody dostawcze rodem z Peugeota należą - dynamiczna, oszczędna i trwała jednostka napędowa oraz dobre zachowanie auta na drodze. Minusy to z kolei - kiepskie materiały w szoferce, hałas w kabinie i problemy z zamkami w drzwiach.
Wersja wysokoprężna z turbosprężarką jest najbardziej poszukiwanym wariantem silnikowym tego modelu. Nic zresztą dziwnego, to rozwinięcie sprawdzonego znacznie wcześniej wolnossącego diesla, jednak mocniejsze od protoplasty o ponad 20 KM. Auto jest zatem bardziej żwawe (maksymalny moment obrotowy jest o ponad 70 Nm wyższy niż w dieslu wolnossącym), a jednocześnie niezbyt dużo pali. Średnie wskazania użytkowników mieszczą się w przedziale 8,5-9,0 l oleju napędowego na 100 km. Mankamentem jest spora hałaśliwość jednostki, co przy marnym wyciszeniu szoferki stwarza podczas jazdy (szczególnie z prędkością ponad 100 km/h) duży dyskomfort.
Funkcjonalność ładowni (4 m sześc.) nie budzi zastrzeżeń. Dostęp do przestrzeni towarowej jest przez skrzydłowe drzwi tylne, a także drzwi boczne, suwane o szerokości 855 mm. – Mogłyby być szersze – usłyszeliśmy od niektórych użytkowników. Nawiasem mówiąc, psioczą oni na jakość mechanizmu zamykania drzwi bocznych (psuje się, a drzwi są nieszczelne). Zastrzeżenia budzi też zamocowanie drzwi tylnych, w wielu autach podczas jazdy po prostu mocno stukają. Auto prowadzi się jak osobówkę, wprawdzie słupki przednie są relatywnie duże, ale widoczność jest dobra dzięki dużej powierzchni lusterek. Niektórzy utyskują na krótką żywotność fabrycznych elementów, głównie wahaczy i amortyzatorów. Mankamentem szoferki są hałasujące podczas jazdy plastiki. Materiały, z których wykonano elementy wnętrza, rzeczywiście nie są najlepsze. Zastrzeżenia użytkowników budzi też wydajność układu grzewczego i wentylacyjnego, jak się jednak okazało, w żadnym z oglądanych przez nas egzemplarzy pomimo wielu lat eksploatacji tych instalacji nie czyszczono.
Plusy
Dynamiczna, oszczędna i trwała jednostka napędowa. Dobre zachowanie auta na drodze.
Minusy
Kiepskie materiały w szoferce. Hałas w kabinie. Problemy z zamkami w drzwiach.
Stanisław Strzałka, współwłaściciel serwisu Ostcar w Ostródzie, woj. warmińsko-mazurskie:
Fabryczne dane techniczne
Peugeot Expert 1.9 TD Ford Transit 2.5 D
Dopuszczalna masa całkowita 2.200 kg 2.440 kg
Ładowność 815 kg 819 kg
Długość 4.440 mm 4.616 mm
Szerokość 1.810 mm 1.974 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.940 mm 2.017 mm 
Pojemność silnika 1.905 ccm 2.496 ccm
Moc maksymalna 92 KM 76 KM 
przy obr./min 4.000 3.500
Maksymalny mom. obr. 196 Nm 168 Nm 
przy obr./min 2.250 2.000    
Prędkość maksymalna 147 km/h 135 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
długość 2.060 mm 2.427 mm
szerokość 1.435 mm 1.719 mm
wysokość 1.290 mm 1.328 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Peugeot Expert Ford Transit
Chłodnica  1.220 zł  1.300 zł
Sprzęgło  1.150 zł  1.270 zł
Amortyzator   430 zł  460 zł
Reflektor  490 zł  420 zł
Filtr oleju 28 zł  35 zł
Filtr powietrza 40 zł  50 zł
Ceny części używanych 
Peugeot Expert Ford Transit
Reflektor   150 zł 130 zł
Zderzak (przód) 140 zł 150 zł
Lampa tylna 140 zł 90 zł
Chłodnica  150 zł 180 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (listopad 2008)
Rocznik Peugeot Expert 1.9 TD    Ford Transit 2.5 D/2.0 TD
przebieg (tys. km) – cena brutto przebieg (tys. km) – cena brutto
1997 202 – 11,0 tys. zł 272 – 15,5 tys. zł
1998 174 – 12,5 tys. zł 200 – 18,0 tys. zł
1999 221 – 14,0 tys. zł 246 – 20,5 tys. zł
2000 163 – 16,5 tys. zł  198 – 26,5 tys. zł 
2001 138 – 19,0 tys. zł 150 – 29,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.