Wiadomości z rynku

Autor: Michał Jurczak
Zdjęcia: Dominik Woch, arch.
Auto Market Truck, nr 33/2009 (760)
z dnia 2009-08-14

Opel Corsa Van - dystrybucyjny maluch

Samochody dostawcze. Opel Corsa Van z lat 2001-2006
Maluch dystrybucyjny

Zwrotność to jeden z walorów dystrybucyjnej Corsy

Maluch dystrybucyjny

Wnętrze ergonomiczne, ale jakość materiałów pozostawia nieco do życzenia

Maluch dystrybucyjny

Józef Tworzydło

Na początku dekady Opel poszerzył gamę swych aut przeznaczonych do transportu towarowego o zbudowanego na bazie Corsy vana. W odróżnieniu od osobówki Corsy, Van nie ma drugiego rzędu szyb bocznych. Na podłodze ładowni Opla umieszczono antypoślizgową wykładzinę, a dzięki zaczepom mocującym transportowane ładunki nie przemieszczają się po wnętrzu. Część towarową od dwumiejscowego przedziału osobowego oddziela metalowa siatka.
Corsa Van to dostawczy maluch. Ma zaledwie 3,9 m długości, jest więc o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt cm krótszy od wielu dostawczaków zbudowanych na bazie osobówek segmentu B, np. VW Caddy czy Citroena Berlingo. Mimo to zyskał sporą popularność, bo zapewnia niezły komfort podróżowania. Przyczynia się do tego m.in. spory, jak na małe auto, wynoszący 2.491 mm rozstaw osi (większy niż w Peugeocie 206 Van), a w transporcie dystrybucyjnym ładownia o poj. ponad 100 l jest wystarczająca. Dostępu do przestrzeni towarowej strzeże unoszona (dość wysoko) przeszklona klapa tylna. - Warto zabezpieczyć ją siatką - mówią użytkownicy. W części osobowej brakuje nieco schowków.
W odróżnieniu od osobówki Corsy, Van nie ma drugiego rzędu szyb bocznych. Na podłodze ładowni umieszczono antypoślizgową wykładzinę, a dzięki zaczepom mocującym transportowane ładunki nie przemieszczają się po wnętrzu. Część towarową od dwumiejscowego przedziału osobowego oddziela metalowa siatka. Chwalone są zarówno walory jezdne auta, jak i użytkowość. Corsę Van bardzo dobrze się prowadzi. Krytyczne uwagi zbierają natomiast mało trwałe elementy układu zawieszenia i jakość materiałów, którymi wykończono wnętrze. Jest ono dość ascetyczne, a sama kabina nieduża. Użytkownicy chwalą widoczność z kabiny, choć niektórzy twierdzą, że lusterka mogłyby być nieco większe. Podobnie ze zbiornikiem paliwa, który ma 45 l pojemności. Auto jest zwrotne, na wykonanie koła potrzebuje nieco ponad 10,5 m. Pochwały zbiera układ kierowniczy, a także przeniesienia napędu.
Mocną stroną Corsy Van są silniki. Do wyboru są benzyniak 1.2 o mocy 75 KM i diesel 1.7 w dwóch wariantach mocy (65 i 75 KM), zastąpiony dieslem o poj. 1,3 l (75 KM). Użytkownicy potwierdzają producenckie dane na temat korzystnych parametrów dotyczących spalania, średnie dane faktyczne (przy niedużym obciążeniu) to 7,5-8 l/100 km w przypadku benzyniaka i 6,4-6,9 l w przypadku diesla. Za mankament można uznać słabą uszczelkę pod miską olejową, a także dość kruche końcowe elementy układu wydechowego.
Plusy
Ekonomiczny diesel. Zwrotność doceniana szczególnie w transporcie miejskim. Dobre prowadzenie, precyzyjny układ kierowniczy.
Minusy
Niezbyt trwałe, fabryczne elementy zawieszenia. Marne materiały wykończeniowe. Mały zbiornik paliwa.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Silniki są dość głośne. Radzę nie żyłować ich ponad miarę, bo wtedy hałaśliwość staje się uciążliwa. Kiepskiej jakości paliwo też nie jest ich ulubionym "napojem". Systematycznej kontroli wymagają m.in. elementy zawieszenia i układu wydechowego. Nie radzę zwlekać z ewentualnymi wymianami, bo wówczas kolejne usterki sypią się jedna po drugiej. Na pochwałę zasługuje układ elektryczny.
Fabryczne dane techniczne
Auto oceniane Konkurent
Opel Corsa Van 1.7 D Peugeot 206 Van 1.4 D
Dopuszczalna masa całkowita 1.600 kg 1.600 kg
Ładowność 500 kg 520 kg
Długość 3.817 mm 3.822 mm
Szerokość 1.646 mm 1.673 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.440 mm 1.435 mm
Silnik/pojemność skokowa wysokoprężny, common rail, 1.683 ccm wysokoprężny, common rail, 1.398 ccm
Moc maksymalna 75 KM 70 KM
przy obr/min 4.400 4.000
Maksymalny moment obrotowy 165 Nm 150 Nm
przy obr/min 1.800 1.750
Prędkość maksymalna 160 km/h 160 km/h
Rozmiary przedziału towarowego
długość 1.487 mm 1.479 mm
szerokość 1.345 mm 1.359 mm
wysokość 820 mm 815 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Opel Corsa Van Peugeot 206 Van
Chłodnica 790 zł 800 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 800 zł 780 zł
Reflektor 310 zł 330 zł
Tarcza hamulcowa 170 zł 200 zł
Filtr oleju 25 zł 30 zł
Filtr powietrza 50 zł 60 zł
Ceny części używanych - giełda w Przeźmierowie
Opel Corsa Van Peugeot 206 Van
Reflektor 100 zł 120 zł
Zderzak przedni 120 zł 135 zł
Lampa tylna 70 zł 60 zł
Chłodnica 120 zł 120 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (czerwiec, lipiec 2009 r.)
Rocznik Opel Corsa Van Peugeot 206 Van
silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto silnik/przebieg (tys. km) - cena brutto
2002 1.7 D / 147 - 11,7 tys. zł 1.1 / 126 - 11,0 tys. zł
2003 1.2 / 104 - 15,9 tys. zł 1.1 / 90 - 13,6 tys. zł
2003 1.7 D / 86 - 18,0 tys. zł 1.4 D / 157- 17,0 tys. zł
2004 1.2 / 119 - 18,5 tys. zł 1.4 D / 92 - 21,0 tys. zł
2005 1.3 D / 78 - 24,9 tys. zł 1.1 / 85 - 22,5 tys. zł
2006 1.3 D / 92 - 25,8 tys. zł 1.4 D / 79 - 24,0 tys. zł
Najpopularniejsze tagi