Wiadomości z rynku

sobota
21 maja 2022

Oszczędny i mocny Iveco Stralis

Iveco Stralis z silnikiem Cursor 13, ciągnik siodłowy (2002-2007)
11.09.2009 00:00:00
Oszczędny i mocny

Iveco Stralis dość długo czeka na nowego nabywcę, jednak winę ponosi za to bardziej obiegowa opinia o marce niż rzeczywista wytrzymałość pojazdu

Oszczędny i mocny

Deska rozdzielcza ma kiepskie materiały wykończeniowe, jednak jej obsłudze niewiele można zarzucić

Oszczędny i mocny

Zbigniew Sumiński

Iveco Stralis z najmocniejszym silnikiem to całkiem udany pojazd dalekobieżny, którego główną zmorą są drobne awarie. Można go kupić dość tanio, jednak o późniejszej szybkiej sprzedaży nie ma raczej co marzyć. Plusy tego ciągnika siodłowego to na pewno - niska cena zakupu, dość duża wytrzymałość i w miarę oszczędny silnik. Minusy - utrudniona odsprzedaż, mała liczba zamienników części i drobne awarie elektroniki.
Stralis jako ciągnik siodłowy pojawił się na rynku przed siedmioma laty. Od początku dostępny z opisywanym największym z silników, Cursorem 13. Rozstawy osi najpopularniejszych dwuosiowych ciągników to w tym wypadku 3.650 i 3.790 mm.
13-litrowy silnik najczęściej łączony jest z topową szoferką Active Space, której wewnętrzna wysokość to aż 2.010 mm. Generalnie kabina zbiera niezłe opinie, choć użytkownicy mają uwagi do zbyt wysoko umieszczonych i małych schowków oraz wykończenia wnętrza (przede wszystkim niskiej jakości plastiki). Zdarzają się defekty elektrycznie sterowanych szyb czy też wyświetlacza komputera pokładowego.
Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów z początku produkcji pozostawia trochę do życzenia, przed zakupem warto więc dokładnie sprawdzić kabinę i ramę. Jest to o tyle ważne, że na rynku bardzo mało jest używanych części blacharskich, a w ASO są one drogie.
Największy z silników Stralisa to sześciocylindrowa rzędowa jednostka o pojemności niemal 13 litrów, którą spotkać można w wersjach mocy 480, 500, 540 i 560 KM. W zależności od roku produkcji spełnia normy od Euro 3 do Euro 5 włącznie. Wytrzymałość silnika jest wysoka, o ile utrzymuje się rygory serwisowe. Dość pozytywnie oceniane jest także średnie spalanie tej jednostki. Jedyny mankament Cursora 13 to dość niskie maksymalne wartości momentu obrotowego osiągane przez ten silnik. Przywołana w tabelce wersja 480-konna ma mniej więcej taki maksymalny moment jak słabszy o 40 KM MAN TGA D20. Iveco miewa także problemy z elektroniką sterującą silnikiem.
Z motorem najczęściej współpracuje 16-biegowa standardowa skrzynia ZF, rzadziej 12-biegowa zautomatyzowana skrzynia tego samego producenta, która wymaga większej dbałości serwisowej.
Cena zakupu pojazdu jest niska, jednak jego ewentualne naprawy niekoniecznie, wśród zamienników brakuje bowiem mniej typowych części.
Plusy
Niska cena zakupu. Dość duża wytrzymałość. W miarę oszczędny silnik.
Minusy
Utrudniona odsprzedaż. Mała liczba zamienników części. Drobne awarie elektroniki.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Iveco Stralis nie jest najbardziej chodliwym ciągnikiem na rynku. Szczególnie trudne do sprzedania są wersje wyposażone w zautomatyzowane skrzynie biegów, które są takie same jak np. w DAF-ie. W efekcie nie najlepszej opinii o marce można nabyć Stralisa w atrakcyjnej cenie. Ogólna trwałość tego modelu nie odbiega znacząco od aut produkcji niemieckiej. Podobnie jak w nich, w Stralisie zdarzają się problemy z elektroniką. Silnik Cursor 13 ma opinię trwałego i bez problemu osiąga przebiegi ok. 800-900 tys. km. Jego osprzęt nie jest jednak tak wytrzymały - dotyczy to przede wszystkim turbosprężarek.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd oceniany Konkurent
Iveco Stralis AS 440 S 48 4x2, ciągnik siodłowy MB Actros 1848 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu techniczna / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.500 kg 7.450 kg
Rozstaw osi 3.790 mm 3.800 mm
Poj. silnika / cylindry 12,9 l / R6 12 l / V6
Moc maksymalna 480 KM 476 KM
przy obr/min 1.900 1.800
Maksymalny moment obrotowy 2.200 Nm 2.300 Nm
przy obr/min 1.000-1.540 1.080
Skrzynia biegów ręczna 16 + 1 ręczna 16 + 1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Iveco Stralis AS 440 S 48 4x2, ciągnik siodłowy MB Actros 1848 4x2, ciągnik siodłowy
Chłodnica 4.460 zł 6.500 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 4.500 zł 5.500 zł
Klocki hamulcowe 700 zł / oś 650 zł / oś
Reflektor przedni 1.200 zł 900 zł
Filtr oleju 170 zł 180 zł
Filtr powietrza 200 zł 270 zł
Ceny części używanych
Iveco Stralis 4x2 MB Actros 4x2
Reflektor 450 zł 300 zł
Zderzak przedni 700 zł 550 zł
Szyba czołowa 800 zł 700 zł
Chłodnica 700 zł 500 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (sierpień 2009 r.)
Rocznik Iveco Stralis 4x2 ciągnik siodłowy MB Actros 4x2 ciągnik siodłowy
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
2002 670 - 60 tys. zł 680 - 69 tys. zł
2003 800 - 63 tys. zł 520 - 82 tys. zł
2004 540 - 69 tys. zł 990 - 87 tys. zł
2005 500 - 75 tys. zł 308 - 95 tys. zł
2006 450 - 88 tys. zł 386 - 125 tys. zł
2007 345 - 95 tys. zł 290 - 135 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.