Wiadomości z rynku

Autor: Michał Jurczak
Zdjęcia: Jerzy Wujczak
Auto Market Truck, nr 39/2009 (766)
z dnia 2009-09-25

Cysterny do mleka i nie tylko

Targi - Polagra-Tech w Poznaniu
Chłodny transport

Czteroosiowy DAF to pierwsze tego rodzaju auto w Polsce z zabudową do odbioru i transportu mleka

Chłodny transport

Nowa naczepa Pro-Wam na podwoziu marki Sommer

Sporo nowych pojazdów i urządzeń pokazano w dniach 14-17 września w Poznaniu podczas Salonu Urządzeń Chłodniczych, Klimatyzacyjnych i Grzewczych, wystawy będącej częścią targów rolno-spożywczych Polagra-Tech. Podczas targów prezentowano między innymi naczepy - cysterny do przewozu mleka - takie jak Volvo FL 240 czy DAF CF. Premierowy pokaz miał miejsce na stoisku BCC z Nowej Soli (woj. lubuskie), firmy wykonującej zabudowy handlowe na podwoziach dostawczaków. Przedstawiono auto do sprzedaży drobiu zbudowane na bazie Renault Mastera w wersji platformowej. Firma z Oleśnicy prezentowała z kolei systemowe wkłady termiczne do samochodów dostawczych - takich jak Ford Transit, Mercedes Sprinter, Peugeot Boxer czy Vw Crafter.
Wśród samochodów z zabudowami typu cysterna znalazło się m.in. Volvo FL 240 do transportu mleka. Trzykomorowy zbiornik ma poj. 10 tys. l. Zabudowa jest wspólną konstrukcją marki Schwarte (instalacje), Ebner (układy pomiarowe) oraz Jansky (beczka), tworzących od niedawna jedną grupę producencką. Jak poinformował Rafał Szafraniec (Schwarte, Olsztyn), nowa konstrukcja spowodowała obniżenie masy pojazdu, a także zmniejszenie kosztów produkcji. Auto przeznaczone jest głównie na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.
Targową ciekawostkę stanowił też pierwszy w Polsce, czteroosiowy (trzy osie skrętne) samochód DAF CF z zabudową do odbioru i transportu mleka, a prezentowany przez WAM Sianów (woj. zachodniopomorskie). Zbiornik ma cztery komory i mieści łącznie 23 tys. l. Aby pojazd mógł spełniać swą nową funkcję, zapewniając odpowiednią stabilność zbiornika, należało skonstruować zawieszenie pneumatyczne, bowiem tradycyjne - na resorach - było zbyt sztywne.
W grupie nowych naczep do przewozu artykułów spożywczych znalazła się m.in. konstrukcja marki Pro-Wam (Koszalin). Czterokomorowy zbiornik ma poj. 28 tys. l, a zaopatrzono go w instalację grzewczą marki Eberspächer (przydaje się wówczas, gdy transportowane są ciecze wymagające stałej temperatury). Jak poinformował nas Marek Las (Pro-Wam), jednym z głównych kryteriów decydujących o wyborze produktu jest niska masa własna. Stąd właśnie na rynku jest coraz więcej lekkich naczep o samonośnej konstrukcji.
Premierowy pokaz miał miejsce na stoisku BCC z Nowej Soli (woj. lubuskie), firmy wykonującej zabudowy handlowe na podwoziach dostawczaków. Przedstawiono auto do sprzedaży drobiu zbudowane na bazie Renault Mastera w wersji platformowej. Konstrukcja zabudowy wymagała zwiększenia rozstawu osi z nominalnych 4 m do 4,7 m. Powstał kontener handlowy o długości 5 m, szerokości 2,2 m oraz i wysokości 2,05 m, zaopatrzony m.in. w urządzenia chłodnicze, wysuwaną witrynę sprzedażową, a także kącik sanitarny.
Firma Lamar (Oleśnica, woj. dolnośląskie) zaprezentowała tzw. systemowe wkłady termiczne Lamar Cool, rozwiązanie adresowane do wszystkich samochodów typu furgon (np. Ford Transit, MB Sprinter, Peugeot Boxer, VW Crafter). Zestaw składa się z elementów przygotowanych specjalnie do poszczególnych modeli, a wykonanych z laminatu poliestrowo-szklanego oraz dwukomponentowej pianki poliuretanowej. - To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie opracowane i wdrażane przez polską firmę - powiedziała nam Mariola Kuźma (Lamar).
Na stoisku firmy Chłodnictwo Samochodowe z Grodziska Wielkopolskiego można było obejrzeć debiutujący niedawno na polskim rynku agregat chłodniczy Pegasus TFV 2000D przeznaczony do naczep samochodowych. Produkt pochodzi z Japonii (Mitsubishi Heavy Industries), dysponuje mocą 19,1 kW, a posiada własny motor wysokoprężny, funkcjonujący niezależnie od silnika pojazdu.
Zdaniem wystawcy
Jacek Nowicki (WAM Sianów):
- Dla coraz większej liczby firm, także tych zajmujących się odbiorem i transportem mleka, sprawą kluczową staje się zmniejszanie bieżących kosztów działalności. A składają się na to m.in. koszty zużywanego paliwa. Dlatego otrzymujemy coraz więcej pytań o samochody z dużymi zbiornikami, potrafiące podczas jednego kursu obsłużyć większą liczbę dostawców. Stąd właśnie nasza nowa zabudowa na bazie czteroosiowego DAF-a. Oczywiście podobną funkcję mogą spełniać ciągniki z olbrzymimi naczepami, ale są one znacznie dłuższe i w wielu miejscach trudno się nimi poruszać. Samochód, który prezentujemy, jest bardzo zwrotny, a ma zbiornik o relatywnie dużej pojemności.