Biuro Obsługi Klienta
  • Zamknij
  • Wpisz swój adres e-mail (lub login do portalu mojagielda.pl) oraz hasło
  • E-mail
  • Hasło
  • zapamiętaj mnie na tym komputerze
  • Zarejestruj się, aby móc przeglądać historię swoich zamówień oraz przyspieszyć proces dodawania ogłoszeń.
  • Rejestracja
  • Zapomniałeś hasło?
Autor: Michał Jurczak
Zdjęcia: Przemysław Dziendziela
Auto Market Truck, nr 48/2009 (775)
z dnia 2009-11-27

Ford Escord Van - dobry, bo tani

Samochody dostawcze. Ford Escort Van (1990-1999)

Dobry, bo tani

Escort Van dysponuje prawie 600-kilogramową ładownością

Dobry, bo tani

Wnętrze kabiny jest wygodne, kierowca ma wszystko pod ręką

Należy do najtańszych aut użytkowych na rynku. To jednak niejedyny walor Forda Escorta Vana. Jest też zwrotny, funkcjonalny w transporcie dystrybucyjnym i co podkreślają użytkownicy, rzadko zawodzi. Małe dostawczaki forda są pakowne, ładowność w wersji standardowej wynosi 595 kg, a w wariancie wzmocnionym (tylko z silnikiem wysokoprężnym) o 180 kg więcej. Ford ma też funkcjonalną ładownię (kubatura ok. 2,5 m sześc.).
W niemieckich komisach najstarsze egzemplarze Escorta Vana można kupić już za 250-300 euro, a ceny transakcyjne samochodów z końca produkcji rzadko wynoszą więcej niż 500 euro. Nic dziwnego, że zainteresowanie klientów jest spore, a problemem tylko mała podaż samochodów.
Karoseria Escorta Vana nie należy do najjaśniejszych punktów tego auta. Nawet drobne otarcia czy zadrapania dość szybko zamieniają się w dziury. Za to materiały wykończeniowe w dość topornie wyglądającym i niestarannie spasowanym wnętrzu, przy odpowiedniej trosce dość długo zachowują przyzwoity stan.
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to Escort ze swej roli wywiązuje się zupełnie nieźle. Jest pakowny, ładowność w wersji standardowej wynosi 595 kg, a w wariancie wzmocnionym (tylko z silnikiem wysokoprężnym) o 180 kg więcej. Ma funkcjonalną ładownię (kubatura ok. 2,5 m sześc.), choć płaska jak w typowym kombiaku linia dachu stanowi spore ograniczenie w wysokości luku towarowego (zaledwie ok. 1 m, a zatem o 10-20 cm mniej niż w furgonetkach zbudowanych na bazie aut segmentu B). Skrzydłowe, symetryczne drzwi do przedziału towarowego otwierają się dostatecznie szeroko, załadunek i rozładunek auta nie stanowią problemu. Kabina jest przestronna i w miarę wygodna.
Szybko zużywają się elementy zawieszenia, szczególnie przedniego. Amortyzatory, łożyska, stabilizatory w autach intensywnie eksploatowanych szybko trzeba wymieniać. Dłuższe podróże mogą dać się we znaki głównie za sprawą głośnych silników, a raczej marnego wyciszenia kabiny. Hałas wydaje się szczególnie dokuczliwy w samochodach zaopatrzonych w 1,3-litrowy motor benzynowy (60 KM), choć w tych z 1,8-litrowym, wolnossącym dieslem (również 60 KM) jest niewiele lepiej. Niewielka moc silników przekłada się na mizerne osiągi, daje za to dość dobre rezultaty w zużyciu paliwa. Wskazania użytkowników benzyniaków mieszczą się w przedziale 7,7-8,9 l/100 km, a diesli są o ponad 1 l mniejsze.
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania: - To dosyć niezawodna konstrukcja. Warto dbać o stan wentylatora chłodnicy, zdarzają się jego usterki, co w konsekwencji może prowadzić do przegrzania silnika. Karoseria też wymaga troski, nawet niewielkie ogniska rdzy szybko mogą zmienić się w sporej wielkości dziury. Silniki są raczej odporne na kiepskie paliwo, co nie oznacza, że można w nie lać byle co, a z takim zjawiskiem mamy czasem do czynienia.
Plusy
Przestronna część pasażerska. Oszczędne silniki, zwłaszcza diesel. Niskie ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Korozja nadwozia. Marne wyciszenie wnętrza. Szybko zużywające się elementy zawieszenia.
Fabryczne dane techniczne
Auto oceniane Konkurent
Ford Escort Van 1.3 Opel Combo 1.4
Dopuszczalna masa całkowita 1.625 kg 1.585 kg
Ładowność 595 kg 545 kg
Długość 4.285 mm 4.230 mm
Szerokość 1.688 mm 1.686 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.576 mm 1.841 mm
Silnik /pojemność skokowa benzynowy / 1.297 ccm benzynowy / 1.389 ccm
Moc maksymalna 60 KM 60 KM
przy obr/min 5.000 5.200
Maksymalny mom. obr. 101 Nm 104 Nm
przy obr/min 2.500 2.800
Prędkość maksymalna 140 km/h 140 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
długość 1.823 mm 1.807 mm
szerokość 1.625 mm 1.330 mm
wysokość 1.076 mm 1.213 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Ford Escort Van Opel Combo
Chłodnica 520 zł 480 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 620 zł 650 zł
Reflektor 190 zł 240 zł
Tarcza hamulcowa 180 zł 175 zł
Filtr oleju 25 zł 30 zł
Filtr powietrza 40 zł 40 zł
Ceny części używanych - giełda w Przeźmierowie
Ford Escort Van Opel Combo
Reflektor 170 zł 150 zł
Zderzak przedni 150 zł 160 zł
Lampa tylna 100 zł 90 zł
Chłodnica 120 zł 120 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (październik 2009 r.)
Rocznik Ford Escort Van Opel Combo
silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto
1992 1.8 D / 308 - 3,0 tys. zł -
1994 1.8 D / 217 - 3,9 tys. zł 1.4 / 258 - 3,0 tys. zł
1995 1.3 / 226 - 3,8 tys. zł 1.7 D / 212 - 3,9 tys. zł
1996 1.8 D / 148 - 6,0 tys. zł 1.4 / 175 - 5,9 tys. zł
1997 1.3 / 155 - 6,5 tys. zł 1.4 / 210 - 7,0 tys. zł
1999 1.8 D / 172 - 7,8 tys. zł 1.7 D / 169 - 8,2 tys. zł
Powiązane ogłoszenia:
do negocjacji
Agorastore Francja
Agorastore
53 776 PLN 12 500 EUR
Agorastore Francja
Agorastore
86 500 PLN
Europejski Fundusz Leasingowy S.A Polska
Europejski Fundusz Leasingowy S.A
73 500 PLN
Europejski Fundusz Leasingowy S.A Polska
Europejski Fundusz Leasingowy S.A
554 PLN
LIS-PLUS Katarzyna Liskowska-Muszyńska Polska
LIS-PLUS Katarzyna Liskowska-Muszyńska