Wiadomości z rynku

Autor: Zbigniew Majerowski
Zdjęcia: Piotr Hałabura, Sławomir Szumowski
Auto Market Truck, nr 49/2009 (776)
z dnia 2009-12-04

Peugeot Expert Tepee - komfortowy dostawczak

Samochody dostawcze - Peugeot Expert Tepee 2.0 HDi L2 Premium
Komfortowy busik

Expert ma długi przód, więc precyzyjne parkowanie przodem wymaga pewnej wprawy. Plus za szerokie listwy ochronne na bokach.

Komfortowy busik

Wysoko położony lewarek biegów jest wygodny w obsłudze

Komfortowy busik

Bardzo duża tylna klapa zapewnia łatwy dostęp do bagażnika

Expert Tepee oferowany jest w dwóch długościach. My jeździliśmy dłuższym (L2), w pięcioosobowej wersji ciężarowej, czyli z dwoma rzędami siedzeń (2 + 3) i sporą ładownią. Takie auto jest czymś pośrednim między klasycznym osobowym Tepee a furgonem. Mimo wielu zalet Peugeot ma też nieco wad. Chociaż kosztuje przeszło 100 tys. zł - trzeba dopłacać do radia, którego nie ma w standardowym wyposażeniu. Nie ma też opcji zainstalowania dodatkowych poduszek.
Obecna, trzecia generacja Experta, w sprzedaży w Europie od początku 2007 r., występuje w wersjach furgon i kombi Tepee. Tak samo jak poprzednia, powstała we współpracy PSA (Peugeot Citroen) i Fiata. Rodzeństwo Experta Tepee to Citroen Jumpy Kombi i Fiat Scudo Kombi.
Przyjemna jazda
138-konny ropniak zapewnia sprawne poruszanie się nawet po autostradzie. Kokpit dość elegancki, dwukolorowy, czerń zestawiona z jaśniejszym tworzywem. Białe tarcze zegarów ładnie się komponują. Welurowa, przyjemna tapicerka, podłokietniki przy wygodnych fotelach kierowcy i pasażera z przodu, przyciemniane szyby, z przodu impulsowo sterowane. Ustawienie kółka regulowane w dwóch płaszczyznach, w szerokim zakresie. Komfort pochłaniania nierówności wypada co najmniej dobrze, mimo że w zawieszeniu brakuje zaawansowanych rozwiązań: z przodu kolumny, z tyłu belka skrętna. To wszystko sprawia, że poczujesz się dobrze za kierownicą tego Peugeota. Równie przyjemnie jest w Jumpy i Scudo.
Podobnie z tyłu - przestrzeni nie zabraknie nawet dla rosłych pasażerów. Trzy osobne fotele, z regulacją pochylenia oparcia, wyprofilowane tak samo dobrze jak przednie, z trzymaniem bocznym. Oparcie środkowego można położyć i powstaje stolik z uchwytami na kubki. Ładownia została oddzielona od części pasażerskiej kratką, niestety, dźwięczącą na większych nierównościach.
Auto jest długie, ale przy manewrowaniu pomagają czujniki parkowania z tyłu.
Sporo wariantów
Testowe auto było ponadstandardowo wyposażone. Najbardziej praktyczny dodatek to drzwi odsuwane z lewej strony (1.598 zł netto), po prawej montowane seryjnie. Szkoda, że ich zamykanie czasem sprawia kłopot. Z zewnątrz nieraz trzeba dość mocno szarpnąć, a od środka mocno wygiąć rękę do tyłu, aby złapać uchwyt.
Dopłacać trzeba także za radio CD z głośnikami (1.547 zł netto), co uważamy za szkockie skąpstwo w aucie za ponad 100 tys. zł netto. Natomiast nie można dokupić dodatkowych poduszek powietrznych. Dostępne są tylko dwie czołowe z przodu. Dla porównania, w Renault Traficu Passenger Kombi po dokupieniu możesz mieć aż sześć poduszek, ale seryjnie jest tylko jeden airbag.
Taki Expert nadaje się zarówno na rodzinne wypady lub do transportu sprzętu rekreacyjnego, jak i do firmowego przewozu osób. Dla takiej ciężarówki na polskim rynku dostępny jest tylko jeden poziom wykończenia, Premium.
Plusy
Komfort resorowania na wysokim poziomie.
Wygodne miejsca siedzące.
Duży zakres regulacji kierownicy.
Elegancki kokpit.
Szerokie listwy ochronne na nadwoziu.
Minusy
Utrudnione zamykanie tylnych drzwi.
Kratka hałasująca na nierównościach.
Tylko jedna wersja wyposażenia.
Radioodtwarzacz za dopłatą.
Nie można dokupić poduszek.
Podstawowe dane Peugeota Experta Tepee 2.0 HDi L2 Premium
DMC / ładowność 2.805 / 872 kg
Liczba miejsc 5
Pojemność bagażnika b.d.
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość 5.135 / 1.895 / 1.894 mm
Rozstaw osi 3.122 mm
Silnik turbodiesel common rail, R4, 16V
Pojemność skokowa silnika 1.997 ccm
Moc maksymalna 138 KM przy 4.000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2.000 obr/min
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. 7,6 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 6-przełożeniowa
Układ hamulcowy przód - tarcze wentylowane, tył - bębny
Wyposażenie standardowe (Premium), m.in. dwie poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie awaryjnego hamowania AFU, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie, elektryczne lusterka (składane el.), klimatyzacja manualna, przednia szyba atermiczna, chłodzony schowek, centralny zamek, pojedynczy regulowany fotel pasażera z przodu, reflektory przeciwmgłowe, drzwi przesuwne z prawej strony, drzwi tylne otwierane do góry z podgrzewaną szybą.
Cena netto 100.330 zł
Gwarancja mech. / perforacyjna 2 lata / 5 lat (na lakier 2 lata)
Przeglądy techniczne co 30 tys. km