Wiadomości z rynku

Autor: {SD
Zdjęcia: Lukrecja Dobkowska
Auto Market Truck, nr 17/2010 (796)
z dnia 2010-04-30

Silniki to ich specjalność

Iławskie Zakłady Remontu Silników Sp. z o.o.
Jakość z doświadczeniem

W zakładach pracuje około 90 osób z dużym doświadczeniem i znajomością silników

Jakość z doświadczeniem

Iława, Grunwaldzka 13, profesjonalny serwis diesli

Jakość z doświadczeniem

Wszystkie przyrządy w IZRS są regularnie kontrolowane

Naprawy główne diesli o mocy od 80 do 400 koni to specjalność Iławskich Zakładów Remontu Silników (IZRS) w Iławie, w województwie warmińsko-mazurskim. Takie modele, jak SW400, SW680, 6CT107, pracownicy IZRS znają jak własną kieszeń. Jelcz, Autosan, Ikarus, Liaz, MAN, Volvo, Mercedes - silniki tych marek są specjalnością IZRS. Firma robi także bieżące naprawy, regeneruje zespoły związane z silnikami. Prezes Szymon Klimaszyk planuje poszerzenie zakresu usług. IZRS naprawia także osprzęt silnika: turbosprężarki, alternatory, rozruszniki, pompy wodne, pompy olejowe, pompy wspomagania kierownicy. To nie wszystko, bo jeśli samochód czeka na silnik, można sprawdzić i usprawnić jego zawieszenie, hamulce czy skrzynię biegów.
Co wyróżnia iławskie zakłady, należące do największych tego typu w Polsce? Przede wszystkim dbałość o jakość na wszystkich etapach. Każdy silnik jest dokładnie rozbierany i myty. Firma posiada myjki taśmową i ultradźwiękową do kanałów wodnych. Następnie silnik przechodzi weryfikację uszkodzeń. Pęknięcie bloku wyklucza możliwość jego naprawy. Tak samo w wypadku głowicy, która na specjalnym stanowisku sprawdzana jest wodą pod wysokim ciśnieniem. IZRS udziela gwarancji, więc nie może sobie pozwolić na "łatanie" głowic.
Dokładność i precyzja
- Nie można niczego zostawić przypadkowi, wszelkie czynności muszą być technicznie przemyślane - mówi Szymon Klimaszyk, prezes IZRS.
Podczas naprawy używa się wielu specjalistycznych urządzeń niezbędnych do osiągnięcia wysokiej precyzji. Na przykład blok honowany jest pod tuleje cylindrowe, co pozwala uzyskać dużą dokładność wymiarową. Najpierw otwór jest weryfikowany, potem osadzana jest tuleja, z naddatkiem na obróbkę wykańczającą. Następny krok to weryfikacja kształtu tulei znajdującej się w bloku.
Oddzielne stanowiska przeznaczone są do obróbki gniazd pod zawory (nie trzeba docierać zaworów), do korbowodów, do wyważania wałków turbosprężarek, do wyważania wałów korbowych. Wały są sprawdzane pod względem twardości i utwardzane metodą hartowania powierzchniowego albo azotowania. Proces azotowania trwa 76 godzin. IZRS posiada profesjonalne stanowisko Boscha do napraw i regeneracji pomp wtryskowych, rzędowych i rotacyjnych tego niemieckiego producenta.
Po naprawie silnik trafia na jedną z siedmiu hamowni. Czas jego docierania jest różny. Nawet 50 godzin, jak w wypadku silników maszyn pracujących w KGHM Polska Miedź SA.
Silniki i reszta
Zdzisław Studziński, dyrektor ds. produkcji, podkreśla, że w IZRS naprawia się także osprzęt silnika, wspomniane już turbosprężarki, alternatory, rozruszniki, pompy wodne, pompy olejowe, pompy wspomagania kierownicy. To nie wszystko, bo jeśli samochód czeka na silnik, można sprawdzić i usprawnić jego zawieszenie, hamulce czy skrzynię biegów.
Na życzenie klienta demontaż i późniejszy montaż silnika mogą odbyć się w jego firmie. IZRS oferuje również obsługę serwisową wyremontowanych jednostek. Każdy silnik, który kiedykolwiek trafił do Iławy, ma założoną dokumentację, taką "kartę lekarską". Wiadomo co, kiedy i dlaczego było przy nim robione. To ważne przy kolejnych naprawach i ewentualnych reklamacjach.
Długość gwarancji zależy od silnika oraz indywidualnych negocjacji z klientem. Wpływa ona na cenę usługi.
Laboratorium pomiarowe
Izba pomiarów długości i kąta - tak nazywa się część IZRS odpowiedzialna za sprawdzanie, legalizowanie i uwierzytelnianie wszystkich przyrządów kontrolno-pomiarowych używanych w zakładzie. W komputerze przechowywana jest historia okresowych kontroli każdego przyrządu. Aby wyniki były w pełni wiarygodne, w pomieszczeniach utrzymuje się stałą temperaturę i stałą wilgotność.
Tylko rozwój
W najbliższej przyszłości IZRS przystąpi do napraw układów common rail i pomp wysokiego ciśnienia Boscha. Na hamowni będą docierane silniki z boschowskimi elektronicznymi układami sterowania EDC. W ofercie znajdą się popularne typy silników po naprawie głównej, z roczną gwarancją bez limitu kilometrów. Dla właścicieli firm transportowych to lepsza propozycja niż używane motory z bardzo dużym przebiegiem. Zakłady będą także sprzedawały, przede wszystkim w internecie, używane części i podzespoły.
Z przedstawicielem firmy Voith został podpisany list intencyjny na wspólne naprawy kompletnych zespołów napędowych. IZRS zajmie się silnikami, a Voith automatycznymi skrzyniami biegów i retarderami. Kolejny pomysł dotyczy obsługi gwarancyjnej silników MTU, Mercedesa i VM używanych w rolnictwie, budownictwie, do napędu agregatów i łodzi. W planach jest także otwarcie autoryzowanego serwisu MAN-a.
56 lat tradycji
Firma powstała w roku 1954 jako Iławska Wytwórnia Części Samochodowych. Dwa lata później, w 1956, rozpoczęła remonty silników - w tamtych czasach były to głównie benzynowe jednostki Starów i Ziłów. W 1975 r. przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Iławskie Zakłady Naprawy Samochodów (IZNS). W latach osiemdziesiątych liczba miesięcznie remontowanych silników sięgała kilkudziesięciu tysięcy. IZNS przetrwał transformację ustrojowo-gospodarczą, jest spółką akcyjną notowaną na giełdzie. Od sześciu lat były wydział mechaniczny funkcjonuje jako Iławskie Zakłady Remontu Silników.
Bez uproszczeń
Szymon Klimaszyk, prezes IZRS: - Nie uznajemy dróg na skróty. Jeżeli klient zamawia naprawę główną, to jest to naprawa główna, a nie renowacja wybranych elementów. Zależy nam na solidności. Nasz potencjał to doświadczeni pracownicy i bogaty park maszynowy. Dla klienta najważniejsze powinny być relacje między ceną a jakością. Dlatego nie jesteśmy najtańsi, ale silniki przez nas remontowane wytrzymują duże przebiegi.
Popularne diesle
Zbigniew Studziński, dyrektor ds. produkcji IZRS: - Naprawimy każdy silnik. Nastawiamy się na jednostki średniej mocy od 80 do 400 koni, trakcyjne, agregatowe, maszyn roboczych, rolnicze. Takie mamy oprzyrządowanie i wieloletnie doświadczenie. Zajmujemy się zarówno silnikami schodzących generacji, stosowanymi w Jelczach, Autosanach, Ikarusach, Liazach, jak i nowszymi z MAN-ów, Volvo, Mercedesów. Remontujemy również silniki takich marek, jak Hanomag, Cummins, Deutz, John Deere i inne.