Wiadomości z rynku

Autor: Jerzy Majewski
Zdjęcia: producent
Auto Market Truck, nr 43/2010 (822)
z dnia 2010-10-29

Mercedes Actros i Renault Premium najlepsze

Samochody ciężarowe w teście flotowym firmy spedycyjnej
Actros i Premium najlepsze

Mercedes-Benz Actros, zwycięzca testu w klasyfikacji ogólnej

Actros i Premium najlepsze

Renault Premium okazało się najoszczędniejszą ciężarówką w teście

Dwaj producenci samochodów ciężarowych pochwalili się zwycięstwem w trzyletnim teście flotowym siedmiu ciężarówek różnych marek, przeprowadzonym przez firmę spedycyjną Fehrenkötter Transport & Logistik GmbH w Niemczech. Mercedes Actros triumfuje w punktacji ogólnej "Total Performance", a Renault Premium w kategorii "Koszty eksploatacji". Przed trzema laty niemiecka firma nabyła ciągniki siodłowe siedmiu największych marek w Europie: DAF XF, Iveco Stralis, MAN TGA, Mercedes-Benz Actros 2, Renault Premium, Scania R i Volvo FH, i rozpoczęła długotrwałe testowanie ich jakości w warunkach codziennej eksploatacji.
Grupa Fehrenkötter ma flotę liczącą około 200 pojazdów, które dotychczas były zamawiane u jednego dostawcy. Przewoźnik specjalizuje się w międzynarodowym transporcie maszyn rolniczych, samochodów kempingowych i ciężarówek. Przed trzema laty niemiecka firma nabyła ciągniki siodłowe siedmiu największych marek w Europie: DAF XF, Iveco Stralis, MAN TGA, Mercedes-Benz Actros 2, Renault Premium, Scania R i Volvo FH, i rozpoczęła długotrwałe testowanie ich jakości w warunkach codziennej eksploatacji.
Siedem ciężarówek o konfiguracji 6x2 napędzanych było silnikami o mocach w zakresie 400-420 KM. Wszystkie zostały zakupione bez kontraktów obsługowych. W tym okresie samochody służyły jako ciągniki maszyn rolniczych, traktorów, naczep i transporterów, wykonując przewozy na obszarze całej Europy. Przez trzy lata zespół testerów spółki Fehrenkötter wspólnie z wydawnictwem ETM Verlag i rzeczoznawcami firmy Dekra skrupulatnie gromadził i analizował dane. Oprócz samych osiągów i kosztów, przewoźnik porównał koncepcje kabin, rozwiązania techniczne, poziom obsługi serwisowej, jej dostępności, zaopatrzenia w części zamienne i stosunki pomiędzy nim (Klientem) a warsztatem. Koszty każdej interwencji były rejestrowane i miały wpływ na końcowy wynik.
Wyniki są przedstawione na podstawie ich własnych obliczeń i szacunków; żaden z producentów nie "interweniował" podczas testu. Wszystkie koszty, które pojawiały się w czasie próby (zakupy, obsługa, naprawy itp.) były osobno notowane a następnie uwzględnione w końcowym wyniku.
"Ogólna doskonałość" Actrosa
"Ogólna doskonałość" samochodu ciężarowego jest sprawą nadrzędną - w ten sposób Joachim Fehrenkötter, szef firmy spedycyjnej Fehrenkötter podsumowuje zakończony właśnie test. Zwycięzcą w punktacji ogólnej w kategorii "Total Performance" został Mercedes-Benz Actros. Model ten zajął jednocześnie drugie miejsce w kategorii kosztów eksploatacji.
Wyniki ogłoszono podczas targów IAA - Nutzfahrzeuge 2010 w Hanowerze: Actros Mercedes-Benz pokonał w tym czasie dystans 400.984 kilometry. Pomimo "dużej" kabiny kierowcy Megaspace zużycie paliwa na poziomie 33,5 l/100 km uplasowało go na trzecim miejscu wśród siedmiu konkurentów. Nieporównywalne z konkurencją wymiary kabiny działały po części na niekorzyść wyniku uzyskanego przez Actrosa. Obciążenie wynoszące zero euro Actros zanotował natomiast w rubryce "dni przestoju". Świadczy to o jego niezawodności. W ogólnym rozliczeniu kosztów eksploatacji Actros rywalizował na równi ze zwycięzcą w kategorii kosztów, Renault Premium Route. O ostatecznym wyniku zadecydowała różnica w wysokości zaledwie 0,41 centa na kilometr. Ponieważ pozycja "Koszty eksploatacji" nie uwzględnia wszystkich cech pojazdu, test flotowy firmy Fehrenkötter Actros przyznaje pierwsze miejsce w punktacji ogólnej, jak donosi czasopismo Trans Aktuell z wydawnictwa ETM. Punkty zdobyte w kategoriach ekonomiczności, koncepcji kabiny kierowcy, rozwiązań technicznych, jakości usług warsztatowych, sieci serwisowej i sprzedaży zapewniły Actrosowi pierwszą lokatę w ocenie "Total Performance" i tytuł zwycięzcy w ogólnej punktacji.
Ogólna oszczędność Premium
Renault Trucks było reprezentowane przez Premium Route 410.25 6x2 i prowadzone przez jednego kierowcę w transporcie krajowym na obszarze Niemiec i dwóch innych w przewozach międzynarodowych na terenie Europy. Premium Route okazało się pojazdem legitymującym się najniższymi kosztami eksploatacji, a przede wszystkim najniższym zużyciem paliwa. Nie bez znaczenia była także jakość obsługi posprzedażnej (serwisowej). Renault Trucks jest zadowolone, że Premium Route wyszło na pozycję lidera w kwestii zużycia paliwa, co potwierdził długodystansowy test przeprowadzony przez niezależnego przewoźnika w rzeczywistych warunkach pracy.
Dla całkowitego przebiegu Premium uzyskanego podczas testu, to jest 401.325 km, średni koszt pokonania kilometra był najniższy i wynosił tylko 63,34 eurocenta/km. Zużycie paliwa, które ukształtowało się na poziomie 32,4 l/100 km również okazało się najniższe.
- Zużycie paliwa jest rewelacyjne - oświadczył Rolf Liepe, kierowca. - Pomimo trzech osi, apetyt na paliwo jest niewielki. Co więcej, prowadzi się niezwykle przyjemnie: zautomatyzowana skrzynia biegów jest bardzo komfortowa.
Wyniki testu flotowego
Mercedes-Benz Actros 2 Renault Premium Volvo FH Scania R DAF XF105 MAN TGA Iveco Stralis
Total Performance miejsce 1 miejsce 2 miejsce 3 miejsce 4 miejsce 5 miejsce 6 miejsce 7
Koszty eksploatacji miejsce 2 miejsce 1 miejsce 5 miejsce 7 miejsce 4 miejsce 6 miejsce 3
Zużycie paliwa l/100 km 33,5 32,4 32,6 34,8 34,8 35 33,9
Najpopularniejsze tagi