Wiadomości z rynku

środa
1 maja 2024

Skrzynia "myślI" o oszczędzaniu

Scania Opticruise z nowymi funkcjami
15.11.2013 00:00:00
W skrzyni biegów Scania Opticruise wprowadzono kilka nowych funkcji. Została ona między innymi zintegrowana z tempomatem Scania Active Prediction. Tak skonstruowany układ napędowy według producenta pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 4-5%.
Opracowano specjalne tryby pracy skrzyni zwiększające wydajność w różnych zastosowaniach. Podstawowa wersja Scania Opticruise Basic pozwala uzyskać maksymalne oszczędności paliwa i ułatwia przestrzeganie zasad jazdy ekonomicznej.
Nowy tryb Economy został opracowany, aby osiągać jak najniższe zużycie paliwa w dalekim transporcie. Opticruise w trybie Economy wraz z tempomatem Active Prediction pozwalają zaoszczędzić do 4-5% paliwa. Dalsze oszczędności daje m.in. skrzynia biegów o niskich oporach wewnętrznych.
Scania Active Prediction to przewidujący tempomat, który wykorzystuje dane z GPS oraz mapy topograficzne, aby odpowiednio do ukształtowania drogi przed pojazdem, regulować jego prędkość. Obecnie jest w pełni zintegrowany z innymi systemami ciężarówki i wykorzystuje odmienne strategie oszczędnej jazdy w zależności od wybranego trybu pracy skrzyni biegów. W krajach, dla których nie opracowano dokładnych map, oferowana jest skrzynia Scania Ecocruise.
Nowe funkcje skrzyni biegów pozwalają nabywcy dokładnie dopasować sposób działania pojazdu do warunków jego użytkowania oraz indywidualnych preferencji. Wszystkie ustawienia mogą być zmienione lub przemodelowane w autoryzowanym serwisie.
Do sterowania nowymi funkcjami służą te same urządzenia, które były stosowane wcześniej: przyciski na kierownicy obsługują tempomat, a dźwignia pod kierownicą skrzynię biegów Opticruise. Pierścień na dźwigni umożliwia wybór trybu pracy. Aktualnie włączona funkcja jest widoczna na centralnym wyświetlaczu tablicy rozdzielczej.
Indywidualne dopasowanie - do trzech trybów pracy
Ze skrzynią Opticruise w jednym pojeździe dostępne są maksymalnie trzy tryby pracy. Na życzenie kilka dodatkowych parametrów może być ustawionych indywidualnie, zgodnie z potrzebami nabywcy w autoryzowanym serwisie.
Standard to tryb zapewniający niskie zużycie paliwa, przy zachowaniu dobrych osiągów podczas pokonywania wzniesień. System dąży do wykorzystania maksymalnego momentu obrotowego w czasie jazdy pod górę.
Active Prediction jest w pełni zintegrowany z tą funkcją. Nieznacznie zwiększa prędkość przed podjazdem, a zmniejsza ją przed szczytem wzniesienia, co pozwala pojazdowi korzystać z rozpędu i oszczędzać paliwo. System pracuje w zakresie od 6% poniżej do 4% powyżej prędkości zadanej tempomatowi.
Economy to tryb nastawiony na jak najniższe zużycie paliwa, kosztem pewnego wydłużenia czasu przejazdu. Silnik reaguje bardzo delikatnie (przy silnikach Euro 6). Można wybrać alternatywne ustawienie ogranicznika na 85 lub 80 km/h, które automatycznie załącza się w trybie Economy. Kickdown jest nieaktywny. Active Prediction ma specjalną, ekonomiczną strategię działania. Prędkość spada do 12% poniżej zadanej i nigdy nie wzrasta ponad nią. Minimalny wzrost prędkości podczas zjazdu w trybie Economy wynosi 5 km/h (w innych trybach 3 km/h).
Podczas jazd próbnych załadowanymi zestawami w okolicach Opola mogliśmy zaobserwować działanie skrzyni w tym trybie.
Na długim podjeździe pod Górę Świętej Anny przy włączonym tempomacie skrzynia redukowała tylko z 12 do 10 biegu i tir spokojnie wtaczał się na wzniesienie. Przy niskich obrotach można było ograniczyć spalanie. Tradycyjny (klasyczny) tempomat na pewno zszedłby na znacznie niższy bieg, aby za wszelką cenę utrzymać wysoką prędkość, a to wiązałoby się z większym zużyciem paliwa.
Tryb Power został stworzony do zadań transportowych, w których liczy się przede wszystkim krótki czas przejazdu. Silnik reaguje ostro (przy silnikach Euro 5 z common rail oraz Euro 6), a podjazd spod wzniesienia odbywa się przy wykorzystaniu maksymalnej mocy z nieco szybszą zmianą biegów niż w trybie Standard. Active Prediction nie jest dostępny, tempomat pracuje normalnie.
W terenie
Tryb Off-road jest odpowiedni do jazdy w trudnym terenie, po podłożu stwarzającym duże opory toczenia. W ten tryb są wyposażane pojazdy przeznaczone do tego typu prac, np. budowlane oraz inne, które mogą jej potrzebować, np. dla przemysłu drzewnego. Silnik reaguje miękko (silniki Euro 5 z XPI, Euro 6) aby pojazd łagodnie poruszał się naprzód. System utrzymuje załączone sprzęgło tak długo, jak to możliwe, aby uniknąć przerw w dopływie momentu obrotowego do kół i utraty trakcji. Unika przełączania biegów i pozwala silnikowi pracować w szerszym zakresie prędkości obrotowych. Zmiana biegów odbywa się szybciej, komfort jazdy schodzi na drugi plan. Active Prediction nie jest aktywny, zwykły tempomat funkcjonuje normalnie.
Scania opracowała również uproszczony program zmiany biegów, Basic, który ogranicza wpływ kierowcy na wybór przełożenia. Sprawia, że zużycie paliwa jest niższe. Przeznaczony jest głównie dla posiadaczy dużych flot, gdzie kierowcy często mają do czynienia z pojazdami różnych marek.
Dla dalekiego transportu Scania proponuje Opticruise Basic. W tym przypadku występuje w pełni zautomatyzowana skrzynia Opticruise (bez pedału sprzęgła), tryby Standard i Economy, tempomat Active Prediction (lub Ecocruise). Ogranicznik jest ustawiony na 85 lub 80 km/h, odłączony kickdown, zaś manualna zmiana biegów niemożliwa (powyżej 50 km/h).
Druga generacja silników Euro 6
Prezentowane w Opolu ciągniki siodłowe napędzane były silnikami Euro 6 o zwiększonej efektywności. Testy wykazały, że silniki Scania Euro 6 drugiej generacji są od 2 do 3% bardziej oszczędne niż poprzednie jednostki. Silniki drugiej generacji Euro 6 o mocy 450 i 490 KM (obydwa łączące technikę EGR i SCR) powstały na bazie doświadczeń jednostek 440 i 480 KM, które eksploatowane były w wielu firmach transportowych od 2011 roku. Silnik 450 KM jest dostępny w modelach serii P, G i R, a 490 KM w ciężarówkach serii G i R. Wyjątkowo ekonomiczny jest unikalny, sześciocylindrowy silnik o mocy 410 KM, wyposażony wyłącznie w SCR. Klienci szwedzkiej firmy mają teraz do wyboru dziewięć poziomów mocy silników Euro 6: od 9-litrowej jednostki o mocy 250 KM do V8 - 580 KM. Wkrótce gama zostanie rozszerzona. Ponadto dostępne są dwa nowe silniki gazowe, zdolne do pracy na biogazie, CNG lub LNG.
Nowej gamie silników poświęcimy odrębną publikację już wkrótce.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.