Wiadomości z rynku

środa
1 maja 2024

Konkurujące z wozidłami!

Testy Volvo FMX 10x4 o ładowności 44 ton
20.06.2014 00:00:00
Ubiegłoroczne prezentacje ciężarówek budowlanych Volvo Trucks spotkały się z dużym zainteresowaniem klientów. W odpowiedzi na liczne zapytania Volvo Group Trucks Poland postanowiło umożliwić wybranym przewoźnikom przetestowanie wybranych modeli także w naszych warunkach. Niedawno do Polski zawitał specjalistyczny samochód ciężarowy Volvo FMX w konfiguracji napędowej 10x4.
Pojazd służy do transportu ładunków sypkich, kamieni, złomu. Ładowność pięcioosiowego FMX wynosi aż 44 tony i dzięki temu pojazd ten może stanowić silną konkurencję również dla wozideł budowlanych.
Specjalna wersja FMX, ze zwiększoną liczbą osi, umożliwia transport dużej masy ładunków. Układ napędowy 10x4 daje optymalne rozłożenie masy ładunku i oraz sprawia, że prowadzenie ciężarówki, nawet w trudnym terenie, nie stanowi dużego problemu.
- Z myślą o pracy w kamieniołomie, w 2005 roku, zakupiliśmy pierwsze ciężarówki Volvo - powiedział Piotr Smolarczyk, prezes zarządu BUDPOL Sp. z o.o. - Sukcesywnie odnawiamy naszą flotę, która dziś liczy 20 pojazdów. Obecnie testujemy FMX 10x4, które w trudnych warunkach kopalnianych spisuje się doskonale. Samochód jest bardzo wydajny - może jednorazowo przewieźć o 50-procent ładunku więcej, niż ciężarówka czteroosiowa, przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Liczne próby, które przeprowadziliśmy wskazują na możliwość zastosowania tego typu pojazdów m.in. w naszym zakładzie górniczym
W FMX pierwsza i druga oś są skrętne z zawieszeniem mechanicznym (resory paraboliczne) o dopuszczalnym sumarycznym nacisku 18 t. Trzecia i czwarta oś są napędowe z zwieszeniem mechanicznym (resory piórowe) o nośności tylnego wózka 32 t. Piąta oś wleczona, skrętna, jest sterowana elektronicznie i hydraulicznie, z zawieszeniem hydrauliczno-pneumatycznym o dopuszczalnym nacisku 16 t. Dla lepszej stabilizacji pojazdu, niezależnie od jego obciążenia, ostatnia oś przy podnoszeniu muldy jest automatycznie opuszczana.
FMX 10x4 zostało wyposażone w 13-litrowy silnik o mocy 500 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2.500 Nm. Ciekawostką jest to, że silnik bez problemu może pracować w wysokich temperaturach. Wydajność układu chłodzenia została dostosowana do temperatury otoczenia max. 48 stopni C.
- Wieloosiowe Volvo FMX jest dostępne również w najnowszej wersji kabiny, z jednostkami napędowymi Euro 6, a także z dodatkowymi układami wspomagającymi pracę kierowcy - dodał Piotr Werner z Volvo Group Trucks Poland.
W testowym pojeździe Volvo FMX 10x4 w skład dodatkowego wyposażenia wchodzą m.in.: hamulec silnikowy VEB+, podwójny układ wspomagania kierownicy, zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift z oprogramowaniem dedykowanym ciężarówkom budowlanym z systemem Kick Down, tempomat, kamera cofania z wyświetlaczem, leżanka z materacem sprężynowym, klimatyzacja, ogrzewanie postojowe kabiny i silnika, elektryczne podgrzewanie bloku silnika, przystawki odbioru mocy od silnika (650 Nm) i skrzyni biegów.
Pojazd porusza się na ogumieniu o rozmiarach: przód - 385/65R22.5, tył - 315/80R22.5. Dzięki trzem osiom skrętnym FMX 10x4 charakteryzuje się bardzo dobrym promieniem skrętu (takim jak pojazd 4-osiowy). FMX w tej konfiguracji jest też dostępny z automatyczną skrzynią biegów PowerTronic. Volvo Trucks przygotowuje też FMX z konfiguracją 10x6.
Wybrane dane techniczne
Rozstaw osi 4350 mm
Układ napędowy 10x4
Techniczna dop. masa zesp. pojazdów 60 t
Nośność tylnego zawieszenia 26.000 kg
Szerokość pojazdu 2.550 mm
Nośność przedniego zawieszenia 18.000 kg
Silnik 13-litrowy 500 KM, 2.500 Nm Euro 5
Zbiornik paliwa z prawej str. 330 l, stal
Hamulec silnikowy VEB+ (z EPG)
Sprzęgło jednotarczowe 430 mm 17"
Skrzynia biegów I-shift AT2612D, 2.600 Nm
Grubość profilu ramy 8 mm
Wysokość przekroju ramy 300 mm
Długość tylnego zwisu 2.545 mm
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.