Wiadomości z rynku

sobota
27 kwietnia 2024

Oszczędności na paliwie

Wyniki testów drogowych Iveco Stralis LNG
27 stycznia 2017
Zmniejszenie wydatków na paliwo oraz ograniczenie emisji  spalin – to dwa główne wnioski z 6-miesięcznych testów drogowych Iveco Stralis LNG w Polsce, z udziałem pięciu przewoźników świadczący usługi dla IKEA.

Testowane ciągniki napędzane były silnikami o mocy 330 KM i wyposażone w kriogeniczny zbiornik paliwa LNG o pojemności 510 litrów oraz cztery zbiorniki 70-litrowe CNG zapewniające zasięg ponad 750 km. Dzięki temu sprawdzają się na średnich dystansach. Pojazdy są ekologiczne, cichsza jest praca silnika, tańsze paliwo oraz prostsza budowa układu wydechowego.
Porównano ciągniki Stralis zasilane ON i LNG o mocy silnika 330 KM. Projekt zakładał 5-letni leasing pojazdu z przebiegiem rocznym 85.000 km (Iveco Capital) i topowy kontrakt serwisowy Iveco. Brano pod uwagę zużycie paliwa (dla pojazdu napędzanego ON również zużycie Ad-Blue na poziomie 8,5% na 100 km) oraz ubezpieczenie pojazdu (Gras Savoye Polska - OC, AC, NNW oraz od utraty wartości fakturowej pojazdu).
Na potrzeby analizy przyjęto ceny: 1 litr ON = 3,48 zł, 1kg LNG (85% ceny ON) = 2,95 zł, średni kurs EUR = 4,2039 zł, AdBlue = 1,19 zł.
Przewagą ciągnika zasilanego LNG są koszty paliwa oraz niższe koszty kontraktu serwisowego. Ciągniki Stralis LNG pokonały łącznie ponad 40 tys.  km i zużyły ponad 10 tys. kg paliwa LNG. Średnie spalanie LNG wyniosło 24,93 kg/100 km przy średniej wadze ładunku 15,3 tony (średnia ważona zużycia ON w okresie testów wykorzystana do porównań to 30,41 kg/100km).
Testy pokazały, że najbardziej opłacalne wykorzystanie paliwa LNG jest w transporcie ładunków do 13,8 tony, najmniej natomiast przy ładunkach o masie 18 ton i cięższych. Wraz ze wzrostem wagi ładunku zużycie LNG rośnie szybciej niż ON.
Stosunek spalania LNG do ON dla najlżejszych ładunków oscyluje w okolicach 74%. Proporcja ta zmienia się wraz ze wzrostem wagi ładunku i dla najcięższych towarów wynosi 103% powodując zmniejszanie opłacalności gazu, jako paliwa. Średni stosunek spalania LNG do ON w okresie testów wyniósł 82%. Analiza kosztów eksploatacji TCO dla założonego przebiegu 85 000 km rocznie, uwzględniając 5-letni leasing i koszty kontraktu serwisowego, paliwa i ubezpieczenia pokazała, że LNG nie jest paliwem opłacalnym dla tak niskich przebiegów. Ogół kosztów eksploatacji (TCO) ciągnika LNG jest wyższy od porównywalnego zasilanego ON o 6 447 EUR w okresie 5 lat. Decydującym czynnikiem jest tutaj wielkość raty leasingowej za pojazd LNG, która po uwzględnieniu kontraktu serwisowego, jest o 60,9 % wyższa od pojazdu zasilanego ON.
Biorąc pod uwagę średni zysk na paliwie LNG na każdy przejechany 1 km równy 0,084 EUR, próg opłacalności inwestycji w pojazd LNG przy powyższych założeniach zostaje przekroczony dla przebiegów powyżej 105 tys. km rocznie. Przykładowo, przy przebiegu 120 tys. km, roczny zysk z pojazdu LNG to 1.573 EUR w porównaniu do pojazdu zasilanego ON.
Ograniczenia dla ciągników zasilanych LNG to na chwilę obecną wysokie koszty zakupu, ograniczone moc silnika i zasięg, słaba infrastruktura stacji paliw, zakaz wjazdu w określone obszary ze względu na napęd gazowy, mała popularność pojazdów na rynku, co przekłada się na niższe wartości odkupu i droższe niż w przypadku pojazdów napędzanych ON ubezpieczenie.
Wyzwania związane z eksploatacją pojazdów wg Iveco to:
• Zwiększenie zasięgu pojazdu – obecnie 750 km, niebawem możliwe będzie osiągnięcie 1.500 km (dzięki drugiemu zbiornikowi LNG)
• Zwiększenie mocy silnika – 330 KM mocy dobrze sprawdza się w większości zastosowań, dla potrzeb transportu długodystansowego już niebawem pojawi się nowa jednostka o mocy 400 KM
• Zwiększenie dostępności stacji LNG – obecnie trzy obiekty w Polsce, do 2025 roku regularna sieć stacji wzdłuż głównych dróg krajowych (A1, A2, S3, A4, S7, S8 oraz S61).
Większość producentów ciężarówek oferuje już pojazdy napędzane gazem sprężonym (CNG) lub skroplonym (LNG). W transporcie długodystansowym raczej będzie stosowany LNG, ponieważ gaz w postaci skroplonej zajmuje mniejszą objętość. W krajach zachodnich eksploatuje się już dużo takich pojazdów - Iveco podaje, że w ruchu jest już 25 tys. samochodów gazowych tej marki. (RED)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.