Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

Bezpieczeństwo jazdy

Systemy BSW, LDW i ACC w nowoczesnych autach
17 listopada 2017
Nowoczesne samochody coraz częściej wyposażone są w szeroki wachlarz systemów bezpieczeństwa i wspomagania jazdy. Obok znanego ABS i ESP, pojawiają się również inne rozwiązania. BSW, LDW, ACC – rozszyfrowujemy te tajemniczo brzmiące nazwy i objaśniamy, jaką rolę pełnią poszczególne systemy.

Technologia pomocą dla kierowcy

Producenci stosują zaawansowane rozwiązania technologiczne, które ostrzegają kierowcę o niezapiętych pasach bezpieczeństwa, przekroczeniu przez auto dozwolonej szybkości (dzięki automatycznemu rozpoznawaniu znaków) czy pomagają dostosować prędkość, aby nie zbliżać się zbyt do pojazdów jadących przed nami.
Warto jednak pamiętać, że nowoczesne systemy bezpieczeństwa najczęściej ostrzegają kierowców o zagrożeniu, a nie podejmują za nich czynności. W praktyce oznacza to, że stanowią one pomoc, ale nie zastąpią świadomej jazdy i uwagi na drodze.

BSW – Blind Spot Warning

System BSW monitoruje martwe pole. W samochodzie montowane są specjalne czujniki, które wykrywają pojawienie się poruszających obiektów w tzw. martwym polu widzenia. Takie wsparcie pomocne jest przede wszystkim przy utrudnionej widoczności na konkretnym odcinku trasy.
BSW wykrywa nie tylko inne auta, ale także motocykle (według statystyk bardzo często dochodzi do wypadków z udziałem motocykli z powodu niezauważenia jednośladu przez kierowcę samochodu).

LDW – Lane Departure Warning

LDW to aktywny system kontroli pasa ruchu. Układ tworzą czujniki, komputer i kamerka zamontowana za lusterkiem (na przedniej szybie), która monitoruje poziome oznakowanie trasy. System informuje kierowcę dźwiękiem bądź wibracjami fotela, gdy pojazd niezamierzenie przekracza ciągłą lub przerywaną linię pasa ruchu (bez wcześniejszego włączenia właściwego kierunkowskazu).
LDW jest w stanie uchronić przed zderzeniami czołowymi lub wypadnięciem z drogi w przypadku, gdy kierowca np. przyśnieą.

ACC – Adaptive Cruise Control

ACC jest aktywnym systemem, który stanowi regulator szybkości. Rozwiązanie to pozwala automatycznie dostosować prędkość auta, aby została zachowana właściwa odległość pomiędzy pojazdami jadącymi.
Wielu producentów ACC stosuje łącznie z AEBS, czyli systemem wspomagania nagłego hamowania – w momencie zbyt bliskiego podjechania do auta jadącego przed nami, system automatycznie włączy hamowanie awaryjne.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.