Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

Ogrzewanie

Postojowe
15 grudnia 2017
Ogrzewanie postojowe zapewni komfort kierowcy i pasażerom, a zarazem pozwoli ogrzać silnik, co bezpośrednio wpłynie na działanie auta. Wyjaśniamy, jak działają takie systemy, przedstawiamy rodzaje sterowania i podpowiadamy, jak dobrać idealne rozwiązanie dla siebie.

Zalety ogrzewania postojowego

Ogrzewanie postojowe pozwala uzyskać temperaturę, która, już w około 20 minut, zapewni komfort pasażerom. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w zimne poranki lub, gdy jedziemy z pracy do domu (pojazd zaparkowany na zewnątrz na 8-9 godzin bardzo się wychłodzi). Dzięki ogrzewaniu postojowemu znika także problem z zaparowanymi szybami i koniecznością ich skrobania.
Kolejnym plusem jest rozgrzanie silnika, co ułatwia rozruch, przedłuża trwałość jednostki napędowej i współpracujących z nią podzespołów oraz pozwala ograniczyć zużycie paliwa (najwięcej jest go pobierane podczas uruchamiania zimnego silnika).

Ogrzewanie na prąd

Osoby, którym zależy na ekonomicznym rozwiązaniu, mogą wybrać ogrzewanie postojowe na prąd. Podstawowym elementem systemu jest grzałka elektryczna – należy ją dopasować do rodzaju silnika (grzałkę montuje się w jednostce napędowej). W skład takiego ogrzewania wchodzi również niewielki grzejnik, który instaluje się w kabinie auta.
Instalację podłącza się do gniazdka 230 V za pomocą kabla, dlatego ten rodzaj ogrzewania sprawdzi się przede wszystkim w domach jednorodzinnych.

Ogrzewanie spalinowe

Ogrzewanie spalinowe suche najczęściej trafia do kabin pojazdów ciężarowych. Agregat zasilany jest paliwem, a wnętrze samochodu ogrzewa powietrze.
Ogrzewanie spalinowe mokre podgrzewa płyn chłodniczy. System posiada swój własny agregat grzewczy, który zasysa powietrze i uruchamia obieg płynu chłodniczego. Płyn jest podgrzewany, a podczas obiegu oddaje ciepło do wnętrza samochodu. Następnie powraca on do agregatu i jest podgrzewany od nowa. Układ wentylacji rozprowadza ciepło z wymiennika po całej kabinie. Agregat zasilany jest paliwem, które pobiera bezpośrednio ze zbiornika (bez udziału silnika). W ten sposób auto można nagrzać jeszcze przed odpaleniem.
Ogrzewanie spalinowe jest mobilne, dlatego doceniają go mieszkańcy budynków wielorodzinnych oraz wszyscy, którym zależy na szybkim nagrzaniu auta, bez konieczności jego wcześniejszego podłączania do gniazdka.

Jakie sterowanie?

Ogrzewanie postojowe może być sterowane za pomocą timera. Wystarczy wtedy ustawić czas podczas wysiadania z auta, aby system nagrzał kabinę do momentu, gdy do niego wsiądziemy.
Dostępne są także instalacje sterowane pilotem bezprzewodowym. Nowoczesne piloty posiadają nie tylko przyciski do włączania i wyłączania ogrzewania, ale także mogą pokazywać aktualną temperaturę w samochodzie (niezbędny jest wtedy specjalny czujnik w kabinie). Na pilocie często można ustawiać czas pracy lub konkretną godzinę włączenia systemu.
Najnowsze systemy ogrzewania postojowego są sterowane z udziałem specjalnych aplikacji na smartfona.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.