Wiadomości z rynku

piątek
26 kwietnia 2024

9RX na gąsienicach

Nowe ciągniki marki John Deere
29 stycznia 2016
Na rynku pojawiła się gama nowych, czterogąsienicowych wersji ciągnika John Deere serii 9. To olbrzymie maszyny, przeznaczone dla dużych i wysokotowarowych gospodarstw rolnych. Wersja 9RX to pierwszy w historii, czterogąsienicowy ciągnik tej marki. Uzupełnia rodzinę traktorów o wysokiej mocy serii 9R (kołowe) oraz 9RT (dwugąsienicowe).
Do dyspozycji są cztery wersje ciągnika 9RX, z silnikami dysponującymi mocą maksymalną od 470 do 620 KM. Bazują na dużym, wzmocnionym podwoziu, zaopatrzonym w system gąsienic zaprojektowany z myślą o wysokiej mocy i trwałości oraz odpowiednich właściwościach jezdnych. Czynniki te mają wpływać na możliwość użytkowania maszyn również w najtrudniejszych warunkach terenowych, a także łączenia z najbardziej wymagającym sprzętem polowym, np. potężnymi agregatami uprawowo-siewnymi.

Moc jest z nimi

Ciągniki 9RX bazują na podwoziu z napędzanymi gąsienicami, które – co podkreśla producent, mają dać wyjątkową skuteczność przenoszenia mocy silnika na podłoże. Dzięki temu maszyny sprawdzają się podczas prac wymagających szczególnie dużej siły uciągu, takich jak kultywacja, orka, talerzowanie, głębokie spulchnianie czy siew na dużą skalę, jak również podczas zadań pozarolniczych, a dotyczących np. transportu polowego w wyjątkowo trudnych warunkach. Dwie wersje ciągników, 9470RX i 9520RX są napędzane silnikami fabrycznymi John Deere (PowerTech PSS o poj. 13,5 l), a za odpowiednią moc ciągników w wersjach 9570RX i 9620RX odpowiadają 15-litrowe jednostki napędowe marki Cummins (QSX). Silniki wyposażono w chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR), turbosprężarkę najnowszej generacji, filtr cząstek stałych (DPF) i system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), co sprawia, że są zgodne z wymagającymi normami Stage IV/Final Tier 4, dotyczącymi emisji spalin.

Jak to działa?

Silniki napędzają koło łańcuchowe o dużej średnicy oraz koła napędowe, które przy współpracy odpowiednio usytuowanych kół jałowych i pośrednich zapewniać mają należyte przeniesienie mocy na nawierzchnię przy bardzo ograniczonym ryzyku wystąpienia poślizgów gąsienic. Same gąsienice zastosowane w traktorach John Deere serii RX są odporne na przebicia oraz uszkodzenia i są produktem Camso. Durabuilt 3500 i 6500 z technologią Duradrive to gąsienice mające szerokość 30 cali (prawie 80 cm), wyjątkowo trwałe i pozwalające zachować całkowitą szerokość maszyny poniżej 3 m. Opcjonalnie dostępne są także jeszcze potężniejsze gąsienice o szerokości 36 cali (niemal 100 cm). Podobnie jak w pojazdach z serii 9R/9RT, w przypadku maszyn czterogąsienicowych do przeniesienia napędu służy elastyczna, płynna przekładnia e18, którą zaopatrzono w układ zarządzania wydajnością. To jego zadaniem jest automatyczne sterowanie silnikiem i poszczególnymi przełożeniami.

Standardowo, opcjonalnie…

Ciągniki serii RX wyposażane są w przegubowy układ kierowniczy oraz (dostępny opcjonalnie) system Active Command Steering (ACS), który zwiększa zwrotność maszyn w polu oraz ułatwia jazdę w linii nawet przy prędkościach dochodzących do 40 km/h. Kabina CommandView III zawiera nie tylko wszystkie rozwiązania dostępne w ciągnikach serii 9, ale jest też wyposażona została w nowy układ zawieszenia o skoku do 10 cm, którego zadaniem jest znacząca poprawa komfortu jazdy. Układ ten ma za zadanie ograniczenie drgań, a tym samym ochronę kabiny i operatora ciągnika przed nagłymi uderzeniami lub wstrząsami.
Odpowiednią ergonomię zapewniać ma również kilka innych rozwiązań funkcjonalnych w kabinie, wśród których są: w pełni zintegrowany system prowadzenia AutoTrac; system zarządzania informacjami JDLink Connect; intuicyjny wyświetlacz CommandCenter 4. generacji ze spersonalizowanymi ekranami, które pozwalają łatwo kontrolować ciągnik i jego funkcje. Za odpowiednią widoczność podczas pracy po zmroku odpowiadają 24 światła wykonane w technologii LED, które oświetlają teren wokół ciągnika i osprzętu. Układ hydrauliczny w ciągnikach z serii 9RX został zmodernizowany w stosunku do poprzednich wariantów tego modelu i obejmuje do ośmiu zaworów SCV, zapewniających standardowy przepływ 220 l/min (opcjonalnie 435 l/min.).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.