Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

Renault Premium Distribution jak większy brat

Samochody ciężarowe. Renault Premium Distribution z lat 1995-2004
02.11.2007 00:00:00
Renault Premium Distribution przypomina średniodystansowe Route. Dystrybucyjne Renault z większym bratnim modelem dzieli część kabin i silników, użytkownicy borykają się też z podobnymi awariami. Na plus Renault Premium należy zapisać skuteczne hamulce, trwałe skrzynie biegów, szeroki wybór dostępnych konfiguracji i duży zakres mocy silników.
Premium Distribution najczęściej spotkać można jako podwozie pod zabudowę o DMC od 12 do 26 t z rozstawem osi 5.465 mm (długość zabudowy 7.164-7.785 mm), rzadziej ciągnik siodłowy. Dostępne konfiguracje napędowe to 4x2, 6x2 i 6x4 w przypadku podwozi oraz 4x2 i 6x2 dla ciągników. Pod kabinami Distribution pracują rzędowe, sześciocylindrowe turbodiesle. Mniejsze mają poj. 6,2 l i moc 210 lub 250 KM, większe 9,8 l i moc 256, 298 lub 338 KM. W 2001 r. mniejszy motor zastąpiono nowym dCi (z common rail), o tej samej pojemności i mocy 215 lub 265 KM. Motory dCi są wrażliwe na brudną ropę, której kilkukrotne zatankowanie może skończyć się awarią pompy wysokociśnieniowej.
Do wyboru są trzy typy szoferek: dzienna, sypialna lub znana też z Route sypialnia podwyższona. Kabiny wykończono trwałymi materiałami. Szwankuje jednak resorowanie. Defektom często ulegają zawory poziomujące, tuleje łączników wahaczy, pęka stabilizator.
Premium Distribution, podobnie jak Route, może mieć zawieszenie mechaniczne (z resorami parabolicznymi z przodu i z tyłu), mechaniczno-pneumatyczne z dwiema poduszkami z tyłu lub pełne zawieszenie pneumatyczne Airtronic z zakresem regulacji wysokości o 200 mm z przodu i 240 z tyłu. W mechanicznym podwoziu bolączką są wyrabiające się tuleje resorów, w pneumatycznym psują się elektroniczne czujniki regulujące ciśnienie i elektryczne wiązki sterowania zawieszeniem z kabiny. Premium wyposażone są w hamulce z ABS, najczęściej tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu. Układ hamulcowy zbiera niezłe opinie wśród użytkowników. Kierowcy chwalą jego skuteczność, narzekają zaś na szybkie zużycie tarcz hamulcowych. Zastrzeżeń nie ma do tylnych mostów, bezawaryjne są też skrzynie biegów.
Ekspert - Mariusz Kacprzak z serwisu Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Obsługa serwisowa Premium Distribution jest prosta, ale radzę przeglądy silników wykonywać zgodnie z zaleceniami producenta, co 60-80 tys. km, mosty kontrolować co 180 tys. km, skrzynie biegów co 300 tys. km. Wymiany oleju, podobnie jak wkładu filtra osuszacza, dokonywać należy nie rzadziej niż co 30 tys. km, filtrów powietrza i paliwa co 15 tys. km, a w silnikach dCi filtr paliwowy radzę zmieniać nawet co 10 tys. km.
Plusy
Skuteczne hamulce. Trwałe skrzynie biegów. Szeroki wybór dostępnych konfiguracji. Duży zakres mocy silników.
Minusy
Wnętrza szoferek (na zdj. dzienna) wykończone są trwałymi materiałami
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Renault Premium Distribution 220 4x2, kontener Scania P94 220 G 4x2, kontener
Dopuszczalna masa całkowita 17.500 kg 18.000 kg
Ładowność 8.500 kg 9.240 kg
Rozstaw osi 5.465 mm 4.800 mm
Poj. silnika/cylindry 6,2 l / R6 9,0 l / R6
Moc maksymalna 215 KM 220 KM
przy obr./min 2.400 2.100-2.400
Maksymalny moment obrotowy 700 Nm 780 Nm
przy obr./min 1.200-1.500 1.600-1.800
Skrzynia biegów ręczna 6+1 ręczna 8+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener)
Długość 7.785 mm 7.800 mm
Szerokość 2.470 mm 2.540 mm
Wysokość 2.400 mm 2.560 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Renault Premium Distribution 220 Scania P94 220
Chłodnica 2.950 zł 2.400 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 2.720 zł 2.350 zł
Reflektor 970 zł 1.150 zł
Klocki hamulcowe 320 zł 240 zł
Filtr oleju 120 zł 100 zł
Filtr powietrza 220 zł 190 zł
Ceny części używanych na giełdzie w Słomczynie
Renault Premium Distribution Scania P94
Reflektor 450 zł 520 zł
Zderzak przedni 500 zł 550 zł
Szyba czołowa 940 zł 800 zł
Chłodnica 1.400 zł 1.100 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (październik 2007 r.)
Rocznik Renault Premium Distribution 4x2, kontener Scania P94 4x2, kontener
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
1997 870 - 48,5 tys. zł 900 - 65,9 tys. zł
1998 820 - 56,0 tys. zł 874 - 72,9 tys. zł
1999 770 - 65,0 tys. zł 845 - 86,5 tys. zł
2000 740 - 74,5 tys. zł 730 - 105,0 tys. zł
2001 660 - 82,9 tys. zł 610 - 117,5 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.