Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Skrzyniowy MAN TGL prawie jak "nówka"

Samochody ciężarowe. MAN TGL skrzyniowy (od 2005 r.)
17.10.2008 00:00:00
TGL to młody, wciąż produkowany model. Najstarsze dostępne na rynku egzemplarze to trzylatki. Większość jest w bardzo dobrej kondycji, ma niewielkie przebiegi, a zdarzające się w tych wozach usterki to najczęściej drobnostki. Za komfort użytkowania takiego "Mańka" trzeba jednak słono zapłacić. Podczas naszych testów zauważyliśmy sporo plusów, ale i minusy MAN-a. Do zalet należą: wysoka ogólna niezawodność, duży wybór konfiguracji tonażowych i rozstawów osi oraz bezawaryjne zawieszenie szoferek. Wady samochodów ciężarowych marki MAN to z kolei: drogie części, brak zamienników, przebicia na kostkach elektrycznych tylnych lamp i awarie czujników ciśnienia w zawieszeniu.
Opisywany MAN debiutował w 2005 r. Najczęściej spotykany jest w konfiguracjach 4x2 (rzadziej 4x4), czterech klasach tonażowych: o DMC 7,5, 8, 10 i 12 t, z rozstawami osi 3.300, 3.600, 4.850, 5.200 i 5.550 mm, o maksymalnym technicznym obciążeniu osi: przedniej 4,4 t, tylnej 8,4 t. Do wyboru są turbodiesle common rail Euro 3, Euro 4 i Euro 5 (z układem SCR z AdBlue): czterocylindrowe o poj. 4,6 l i mocy 150 lub 180 KM oraz szcześciocylindrowe o poj. 6,9 l i mocy 206 lub 240 KM. Mniejsze najczęściej współpracują z pięcio- lub sześciobiegowymi ręcznymi skrzyniami ZF (rzadziej spotykane są sześciostopniowe automaty MAN TipMatic), większe z dziewięcioprzełożeniowymi, manualnymi Eaton. Silniki nie sprawiają większych kłopotów, wymagają jednak odpowiedniej jakości ON. W ręcznych skrzyniach sporadycznie padają synchronizatory. Po ok. 300-400 tys. km może zacząć hałasować turbosprężarka.
TGL może mieć jedną z trzech typów kabin: krótką niską C, sypialną przedłużoną L lub przedłużoną podwyższoną LX. Pneumatyczne zawieszenie szoferek jest komfortowe i praktycznie bezawaryjne. Krytykowane są natomiast wycierające się plastiki wykończeniowe oraz przecierające się tapicerki. Cięgi zbiera też mało wydajny system wentylacji dziennych kabin.
Wóz spotykany jest z mechaniczno-pneumatycznym lub pneumatycznym zawieszeniem kół. W układzie mieszanym pękają metalowo-gumowe tuleje resorów, wybijają się stabilizatory, w autach z pełną pneumatyką sporadycznie zdarzają się awarie elektronicznych czujników regulujących ciśnienie i elektrycznych wiązek sterowania zawieszeniem z kabiny. Nie ma problemów z układem hamulcowym. Bolączką są słabo zabezpieczone przed wilgocią kostki elektryczne przy tylnych lampach.
Na rynku wtórnym TGL należy do droższych dystrybucyjnych ciężarówek. Plusem są niewielkie przebiegi oferowanych ciężarowek. Minusem słabo dostępne używane części, w serwisach brak też ich zamienników.
Plusy
Wysoka ogólna niezawodność. Duży wybór konfiguracji tonażowych i rozstawów osi. Bezawaryjne zawieszenie szoferek.
Minusy
Drogie części. Brak zamienników. Przebicia na kostkach elektrycznych tylnych lamp. Awarie czujników ciśnienia w zawieszeniu.
ekspert: Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Większość egzemplarzy jest w dobrej kondycji i wymaga jedynie podstawowej obsługi eksploatacyjnej, TGL, w porównaniu do poprzednika ma wydłużone okresy międzyprzeglądowe. LE 2000 musiał gościć w serwisie minimum co 60 tys. km, aktualny model co 80 tys. km. Uwaga tylko na egzemplarze wykorzystywane przez szkoły nauki jazdy. Miewają nadmiernie zużytą mechanikę.
Fabryczne dane techniczne
MAN TGL 12.240, 4x2, skrzyniowy Iveco EuroCargo 120E21, 4x2 skrzyniowy
Dopuszczalna masa całkowita 11.990 kg 11.999 kg
Ładowność 5.910 kg 6.475 kg
Rozstaw osi 5.200 mm 4.815 mm
Poj. silnika / cylindry 6,9 l / R6 5,9 l / R6
Moc maksymalna 240 KM 240 KM
przy obr./min 1.800-2.400 2.600
Maksymalny moment obrotowy 925 Nm 710 Nm
przy obr./min 1.200-1.800 1.200-2.100
Skrzynia biegów ręczna 9+1 ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary ładowni (skrzynia + plandeka)
długość 7.000 mm 6.100 mm
szerokość 2.550 mm 2.440 mm
wysokość 2.500 mm 2.300 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
MAN TGL 12.240, 4x2, skrzyniowy z 2006 r. Iveco EuroCargo 120E21, 4x2 skrzyniowy z 2006 r.
Chłodnica 2.697 zł 2.980 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 1.620 zł 1.592 zł
Reflektor 702 zł 895 zł
Klocki hamulcowe 320 zł / oś 280 zł / oś
Filtr oleju 124 zł 109 zł
Filtr powietrza 169 zł 192 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
MAN TGL Iveco EuroCargo
Reflektor 350 zł 400 zł
Zderzak przedni 650 zł 600 zł
Szyba czołowa 500 zł 450 zł
Chłodnica 1.000 zł 800 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (wrzesień-październik 2008 r.)
Rocznik MAN TGL 12.240, 4x2 Iveco EuroCargo 120E21, 4x2
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
2005 300 - 116,5 tys. zł 290 - 102,0 tys. zł
2006 260 - 139,9 tys. zł 210 - 115,0 tys. zł
2006 200 - 145,9 tys. zł 170 - 130,0 tys. zł
2007 145 - 153,0 tys. zł 120 - 132,5 tys. zł
2007 89 - 160,0 tys. zł 77 - 140,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.