Wiadomości z rynku

sobota
4 maja 2024

Agregaty dostarczą ciepła do autobusów i ciężarówek

Nowe agregaty grzewcze do pojazdów użytkowych
14.11.2008 00:00:00
Listopad to czas, kiedy wielu przewoźników decyduje się na doposażenie swoich pojazdów w systemy ogrzewania postojowego. Firmy zajmujące się ich montażem oferują szeroką gamę produktów, w tym roku wzbogaconą o kilka ciekawych nowości. Najnowszymi urządzeniami grzewczymi do ciężarówek są agregaty Air Top Evo 3900 oraz Air Top Evo 5500 zasilane ON, oferowane od października przez firmę Webasto. Właściciele i kierowcy małych autobusów, sanitarek i ciężarówek mogą skorzystać z nowych agregatów wodnych Hydronic M.
Z przeprowadzonej przez nas sondy wynika, iż wciąż największym powodzeniem cieszą się urządzenia zasilane olejem napędowym bezpośrednio z baku pojazdu (powietrzne i wodne), rzadko natomiast montowane są ich wersje spalające benzynę lub biopaliwo. Podobnie jak w minionych latach, spośród producentów tych ogrzewaczy dominują firmy Webasto i Eberspächer. Na krajowym rynku można też kupić urządzenia czeskiej firmy Ateso, sprzedawane od tego roku przez jej nowego właściciela, również czeskiego wytwórcę, pod marką Brano.
Z kolei ogrzewacze postojowe zasilane gazem propan-butan i ziemnym, produkowane przez niemiecką Truma Geratetechnik, są kupowane głównie przez użytkowników zabudów specjalistycznych i pojazdów technicznych. W 2008 roku w ofercie firmy znalazło się po raz pierwszy urządzenie zasilane ON.
Ze względu na brak infrastruktury, m.in. przyłączy elektrycznych na parkingach, na niskim poziomie utrzymuje się sprzedaż ogrzewaczy norweskiej Defy, zasilanych prądem zmiennym.
Na miejscu i na wynos
Najnowszymi urządzeniami grzewczymi do ciężarówek są agregaty Air Top Evo 3900 oraz Air Top Evo 5500 zasilane ON, oferowane od października przez firmę Webasto. – Urządzenia mogą pracować w dwóch trybach: Eco i Plus – wyjaśnia Joanna Maraszewska, asystent ds. marketingu w firmie Webasto Petemar z Łomianek koło Warszawy. – W pierwszym z nich, oszczędnościowym, agregat Air Top Evo 3900 zużywa 0,44 litra oleju napędowego na godzinę, Air Top Evo 5500 zaś 0,63 litra. W trybie Plus, umożliwiającym szybkie nagrzanie kabiny, wartości te wzrastają o zaledwie 0,05 i 0,06 litra, przy osiągnięciu maksymalnej mocy grzewczej wynoszącej 3.900 i 5.500 W oraz wydatku ciepła od 80 do 200 m sześc./h.
Nowe ogrzewacze Webasto są uruchamiane za pomocą panelu MC, bezpośrednio z kabiny pojazdu. Za dopłatą mogą być również sterowane pilotem lub włączane przez telefon komórkowy.
Ciekawą nowość wprowadził w tym roku Eberspächer. Jest nim przenośne urządzenie grzewcze o nazwie Polarn 4000. W jego wnętrzu znajduje się agregat powietrzny Airtronic D4, zasilany olejem napędowym z 5-litrowego zbiornika. Wydatek ciepła 116 m sześc./h jest osiągany przy maksymalnej mocy 4.000 W. Zaletą urządzenia jest spalanie rzędu 0,5 l/h, niewielkie rozmiary i masa.
Na rynek trafiły też kolejne wersje agregatu wodnego Hydronic M do ogrzewania wnętrz małych autobusów, sanitarek i ciężarówek. Jego mocniejsza odmiana M12 o mocy 12.000 W jest zasilana olejem napędowym. Słabsza wersja M8 (8.000 W) współpracuje natomiast z silnikami napędzanymi biopaliwem.
Agregatowy sojusz?
Nowy ogrzewacz zasilany olejem napędowym wprowadziła w tym roku do sprzedaży Truma Geratetechnik, znana dotąd wyłącznie z produkcji urządzeń gazowych. Renata Turska, szefowa działu promocji w firmie Wogis z Krakowa, generalnego przedstawiciela Truma Geratetechnik: – Urządzenie o nazwie Combi D, mogące podgrzewać zarówno powietrze, jak i wodę w specjalnym bojlerze, powstało przy współpracy z firmą Eberspächer, która zaprojektowała jego palniki. Dostępne są trzy wersje mocy: 2.000, 4.000 i 6.000 W oraz dwa tryby pracy: letni – tylko podgrzewanie wody w bojlerze lub zimowy – wody i powietrza (od 15 do 60 st. C w ciągu ok. 20 min, z maksymalnym wydatkiem ciepłego powietrza do 287 m sześc). Combi D jest przeznaczony do użytku w zabudowach specjalistycznych.
Nie ma natomiast nowości wśród ogrzewaczy gazowych Trumy.
Bez (prze)grzania
Nowy ogrzewacz Termina o mocy 1.200 W pojawił się w ofercie dystrybutora urządzeń Defy, firmy Inter Cars z Cząstkowa Mazowieckiego. Jest on przeznaczony głównie do kabin małych samochodów dostawczych.
– Ma zabezpieczenie przed przegrzaniem: wzrost temperatury powyżej 55 st. C powoduje odcięcie prądu – wyjaśnia Piotr Bok z działu prasowego firmy. – W przypadku wzrostu temperatury otoczenia jego moc jest automatycznie redukowana. Do sprzedaży trafiła też mocniejsza, 2.100-watowa wersja znanego już ogrzewacza Termini.
Dwa pytania do...
Grzegorza Szweja, właściciela firmy Pony Auto Polska z Łazisk Górnych (woj. śląskie), montującej ogrzewanie postojowe
– Na przykładzie firmy Truma, która wprowadziła w tym roku do sprzedaży swój pierwszy agregat zasilany olejem napędowym, widać, iż paliwo to dominuje w ogrzewaczach postojowych...
– O wszystkim decyduje wygoda i pieniądze. Urządzenia grzewcze wykorzystujące do swojej pracy olej napędowy są prostsze i w sumie tańsze w eksploatacji od gazowych, ponieważ spalają to samo paliwo, którym napędzany jest pojazd. Wybierając agregat zasilany mieszaniną propanu i butanu lub czystym propanem, przewoźnik musi natomiast liczyć się z podwójnymi tankowaniami: olej napędowy do jazdy i gaz do grzania. W warunkach zimowych utrudnieniem jest też konieczność napełniania butli odpowiednim rodzajem gazu: w niskich temperaturach propan-butan zbyt mocno odparowuje, odpowiedni zaś w takich warunkach czysty propan nie jest dostępny na wszystkich stacjach.
– Do niedawna ogrzewacze były uruchamiane tylko za pomocą panelu w kabinie pojazdu. Teraz sterować nimi można też pilotem, z którym zaczyna już rywalizować telefon komórkowy. Co sądzi Pan o tych nowinkach?
– Pilot czy komórka traktowane są przez przewoźników jako ciekawe, ale drogie gadżety. Przykładowo, doposażenie systemu ogrzewania postojowego w moduł współpracujący z telefonem komórkowym może kosztować nawet 1,5 tys. zł. Nic zatem dziwnego, iż większość przewoźników wybiera tradycyjną obsługę ogrzewacza za pomocą zegara z programatorem w panelu sterowania: kierujący przed wyjściem z kabiny ustawia manualnie godzinę jego włączenia w następnym dniu oraz maksymalną temperaturę.
Wybrane urządzenia do ogrzewania postojowego kabin i ładowni pojazdów użytkowych
Producent Model / przestrzeń ogrzewana Rodzaj paliwa Moc maksym. Cena netto (z zest. montażowym)
Webasto Air Top Evo 3900 / K* ON 3.900 W 5.190 zł (z urządzeniem sterującym)
Air Top Evo 5500 / K+Ł ON 5.500 W 5.996 zł (z urządzeniem sterującym)
Eberspächer Hydronic M8 / K+Ł biopaliwo 8.000 W 4.316 zł
Hydronic M10 / K+Ł ON 10.000 W 3.914 zł
Hydronic M12 / K+Ł ON 12.000 W 4.316 zł
Polarn 4000/ przenośny ON 4.000 W 5.352 zł (z ogrzewaczem Airtronic D4)
Brano Breeze III / K lub Ł ON 1.900 W 2.140 zł
Wind 4W / K lub Ł ON 3.800 W 2.650 zł
Truma Combi D / Ł ON 6.000 W 6.862 zł
Combi 4 / Ł LPG 4.000 W 4.693 zł (5.901 zł **)
Combi 6 / Ł LPG 6.000 W 5.380 zł (6.615 zł **)
Defa Termina / K prąd zmienny 1.200 W 195 zł
Termini / K prąd zmienny 2.100 W 750 zł
(K-kabina, Ł-ładownia); ** z dodatkową grzałką elektryczną o mocy 1.800 W
Źródło: producenci i dystrybutorzy krajowi
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.