Wiadomości z rynku

niedziela
5 maja 2024

6 biegów w SsangYong Actyon Sports 2.0 Xdi

Samochody dostawcze. SsangYong Actyon Sports 2.0 Xdi Elegance z automatem
09.01.2009 00:00:00
Automat Actyona Sports, dostępny na polskim rynku od maja 2008 r., ma sześć biegów, dwa więcej niż poprzedni. Zwiększa komfort pracy kierowcy, tym bardziej że standardowy, pięciobiegowy manual bywa mało precyzyjny. Jednak z nowym automatem pikap nie ma "kopyta". Podczas naszych testów na plus pikapowi SsangYong zaliczyliśmy miękką pracę automatu, zimowy tryb skrzyni oraz skórzane fotele w seryjnej wersji. Minusy koreańczyka to słaby zryw, mała ładowność oraz regulacja kierownicy w jednej płaszczyźnie.
Jeździłem Actyonem Sports w szczytowej wersji wyposażenia Elegance. Automatyczna przekładnia jest oferowana za dopłatą (5.738 zł netto, promocyjnie 4.918 zł) do dwóch najbogatszych odmian, Comfort i Elegance. Do podstawowego Base nie można jej dokupić.
Kultura przede wszystkim
Zmiana biegów przebiega łagodnie. Tak kulturalnie, z wyczuciem pracujący automat pasuje do silnika cichszego niż w innych pikapach dostępnych w polskich salonach. Maksymalny moment 310 Nm przypada między 1.800 a 2.700 obr./min, a więc w szerokim zakresie. Na VI biegu przy prędkości ok. 85 km/h obroty nie przekraczają 1.800/min, w efekcie jest cicho, a spalanie umiarkowane. Sześciobiegowy automat w pikapie można mieć jeszcze tylko w Hummerze H2 SUT, seryjnie. Mitsubishi L200 oferuje w opcji czterobiegowy automat, zaś Ford Ranger i Nissan Navara pięciobiegowe. Pozostałe pikapy z polskich salonów, Fiat Strada, Iveco Massif, Land Rover Defender, Nissan NP300, Tata Xenon, mają tylko ręczne skrzynie.
Zaskoczeniem na minus okazał się słaby zryw po mocnym dodaniu gazu. Actyon Sports z pięciostopniową przekładnią mechaniczną jest bardziej żwawy.
Sprawny zimą
Na mało przyczepnych nawierzchniach, przykładowo na piasku czy błocie, praktyczny jest tryb W (od winter: zima). Auto rusza wtedy z dwójki. Drugi, zwykły tryb oznaczono literką S, jak standard, a nie sport. Do manualnej zmiany, tak jak w terenówce SsangYong Rexton II, służą: wypustka z lewej strony dźwigni biegów albo dwa klawisze na kierownicy. Tak naprawdę jest to wyznaczanie liczby dostępnych przełożeń. Przykładowo D3 na wyświetlaczu oznacza, że automatycznie będą wybierane biegi od pierwszego do trzeciego.
Spalanie podczas testu, przy umiarkowanie dynamicznym prowadzeniu, wyniosło 9,5 l/100 km, pół litra więcej niż z manualem. OK.
Więcej gadżetów
Wersję Elegance najszybciej można rozpoznać po skórzanej (na szczęście nieśliskiej) tapicerce. Tylko ona oferuje m.in. elektrycznie sterowane i podgrzewane (jednostopniowo) fotele. Regulacja wysokości fotela kierowcy przebiega w dwóch płaszczyznach. Dzięki temu łatwiej dobrać pozycję za kierownicą, która jest przestawiana tylko góra - dół.
Plusy
Miękka praca automatu. Zimowy tryb skrzyni. Seryjna skóra.
Minusy
Słaby zryw. Mała ładowność. Regulacja kierownicy w jednej płaszczyźnie.
Podstawowe dane SsangYonga Actyon Sports 2.0 Xdi Elegance aut.
DMC / ładowność 2.740 / 777 kg
Masa maks. holowanej przyczepy 2.300 kg
Wymiary skrzyni ładunkowej - dł. / szer. / wys. 1.294 / 1.587 (1.156 między wnękami kół) / 547 mm
Wymiary pojazdu - dł. / szer. / wys. 4.965 / 1.900 / 1.755 mm
Rozstaw osi 3.060 mm
Silnik R4, turbodiesel z common rail, 16V
Pojemność skokowa silnika 1.998 ccm
Moc maksymalna 141 KM przy 4.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy 1.800-2.700 obr./min
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. 8,0 l/100 km (wg producenta)
Skrzynia biegów automatyczna, sześciostopniowa
Napęd 4x4, stały na tylne koła, dołączany przez kierowcę na przednie, reduktor
Układ hamulcowy przód tarczowe wentylowane, tył tarczowe
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego: ABS z EBD, dwie czołowe poduszki, klimatyzacja automatyczna, wspomaganie kierownicy, regulacja kierownicy (skórzanej) na wysokość, centralny zamek z pilotem, skórzana tapicerka, elektr. regulacja foteli (podgrzewanych), elektr. regulacja przednich i tylnych szyb, elektr. regulacja i składanie lusterek (podgrzewanych), radio CD MP3, światła przeciwmgłowe, 18-calowe alufelgi
Cena netto 87.623 zł, promocyjna 78.443 zł (wyprzedaż rocznika 2008)
Gwarancja mech. / perforacyjna 3 lata lub 100.000 km / 6 lat
Przeglądy techniczne co 15.000 km, nie rzadziej niż co rok
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.