Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Mercedes Sprinter 208 - markowy, ale z wadami

Samochody dostawcze. Mercedes Sprinter 208 skrzynia (z lat 2000-2005)
26.06.2009 00:00:00
Marka zobowiązuje, choć w przypadku skrzyniowego Mercedesa 208 to powiedzenie nie w pełni się potwierdza. Samochód zbiera u użytkowników nieco gorsze opinie, niż można się było spodziewać. W naszej ocenie największe minusy skrzyniowego Mercedesa to: słabe wyciszenie wnętrza, marne osiągi silnika, mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia. Po stronie zalet trzeba natomiast wpisać ekonomiczny silnik, solidne wykonanie wnętrza, wysoka jakość materiałów i ergonomę stanowiska kierowcy.
Oferta "dwieścieósemek" jako podwozi była całkiem spora, choć samochodów na nich zbudowanych jest na rynku wtórnym znacznie mniej niż furgonów. Gamę aut skrzyniowych otwiera samochód o rozstawie osi 3.000 mm. Długość ładowni osiąga 2.705 mm. Taki samochód oferowano w wariancie 2,5 t oraz 2,8 t. Ładowność w pierwszym wypadku wynosi 965 kg, w drugim jest o 295 kg większa. Interesującą propozycję stanowi skrzyniowiec z dłuższym (3.550 mm) rozstawem osi. Takim autem można przewozić ładunki o długości 3.270 mm. Jego ładowność jest jednak nieco niższa: w wariancie o dmc 2,5 t wynosi 950 kg, a w wariancie 2,8 t sięga 1.245 kg. Właśnie pojazdy w wersji dłuższej spotykamy czasami z podwójną kabiną.
Stan zabudów większości egzemplarzy jest dobry, a nawet bardzo dobry. Zwraca uwagę solidność montażu, a także zazwyczaj wysoka jakość materiałów, z których wykonano burty, zawiasy, zamki... Niemal trzy czwarte samochodów oferowanych w ostatnim czasie na giełdach i w komisach zaopatrzono w plandeki.
MB 208 napędzane są dieslem 2.2. To jednostka o znikomej awaryjności i niskim zużyciu paliwa. - Gdyby jeszcze nie była tak głośna... - usłyszeliśmy od użytkowników, choć spory hałas w kabinie wynika raczej z jej niedostatecznej izolacji akustycznej niż z wyjątkowej hałaśliwości samego motoru. Poza tym, że w kabinie jest głośno, to jeszcze jest dosyć ciasno - żalą się niektórzy użytkownicy. Nie ma natomiast zastrzeżeń do rozplanowania wnętrza, rozmieszczenia poszczególnych wskaźników itp. Motor jest niestety też dość mułowaty, co szczególnie daje się odczuć w załadowanym maksymalnie skrzyniowcu 2,8-tonowym. Słabym punktem są stabilizatory, jak również amortyzatory. Nie wytrzymują trudów poruszania się po polskich drogach. Sam układ jezdny (stabilność auta podczas jazdy na łukach, a także po nierównościach) oceniany jest jednak wysoko. Fabryczne i zalecane ogumienie skrzyniowej "dwieścieósemki" to 195/70/R15.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania: - Ten silnik nie lubi jeździć na byle czym - mogłoby to doprowadzić do usterki. Warto też dbać o układ chłodzenia, po kilku latach eksploatacji jego wydajność może znacznie spaść. Nie ma rady na szybko zużywające się elementy zawieszenia, a mimo że jakościowe części są dość drogie, radzę stosować właśnie takie. W innym wypadku skazujemy się na częste wizyty w warsztacie..
Plusy
Ekonomiczny silnik. Solidne wykonanie wnętrza, wysoka jakość materiałów. Ergonomia stanowiska kierowcy.
Minusy
Słabe wyciszenie wnętrza. Marne osiągi silnika. Mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia.
Fabryczne dane techniczne
Mercedes 208 2.2 D skrzynia Ford Transit 2.4 D skrzynia
Dopuszczalna masa całkowita 2.800 kg 2.880 kg
Ładowność 1.245 kg 1.312 kg
Długość 5.585 mm 5.510 mm
Szerokość 1.940 mm 1.930 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.335 mm 2.300 mm
Silnik, pojemność skokowa wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem, 2.151 ccm wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem, 2.402 ccm
Moc maksymalna 82 KM 90 KM
przy obr/min 3.800 3.500
Maksymalny mom. obr. 200 Nm 200 Nm
przy obr/min 1.400-2.600 1.800
Prędkość maksymalna 135 km/h 135 km/h
Rozmiary skrzyni ład. z plandeką 
długość 3.270 mm 3.200 mm
szerokość 1.900 mm 1.900 mm
wysokość 1.825 mm 1.800 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Mercedes Sprinter Ford Transit
Chłodnica 1.600 zł 1.490 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 1.300 zł 1.250 zł
Reflektor 450 zł 390 zł
Tarcza hamulcowa 390 zł 350 zł
Filtr oleju 30 zł 30 zł
Filtr powietrza 50 zł 50 zł
Ceny części używanych - giełda w Przeźmierowie
Mercedes Sprinter 208 Ford Transit
Reflektor 220 zł 180 zł
Zderzak przedni 240 zł 200 zł
Lampa tylna 100 zł 90 zł
Chłodnica 250 zł 250 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj - czerwiec 2009 r.)
Rocznik Mercedes Sprinter 2.2 D Ford Transit 2.4 D
przebieg (tys. km) - cena brutto przebieg (tys. km) - cena brutto
2000 180 - 22,4 tys. zł 225 - 20,0 tys. zł
2001 212 - 27,0 tys. zł 232 - 26,5 tys. zł
2002 237 - 31,0 tys. zł 139 - 31,0 tys. zł
2003 129 - 34,0 tys. zł 152 - 33,5 tys. zł
2004 136 - 42,5 tys. zł 125 - 39,5 tys. zł
2005 105 - 45,0 tys. zł 140 - 43,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.