Wiadomości z rynku

poniedziałek
29 kwietnia 2024

Szerokość ma znaczenie!

Zestawy Gniotpol mają wewnątrz 2.504 mm!
30.11.2012 00:00:00
Firma Gniotpol, słynąca z produkcji najlżejszych zestawów do 12 ton, co kilka miesięcy zaskakuje nas wręcz rewolucyjnymi konstrukcjami. Najnowsze rozwiązanie opolskiej firmy to ładownie o niespotykanej dotychczas szerokości wewnętrznej 2.504 mm!
Europejski standard szerokości wewnętrznej ładowni to 2.480 mm. Takie zabudowy wszyscy produkowali i produkują do tej pory. Gniotpol, jako pierwszy producent w Europie, dołożył do tego... 24 milimetry nie przekraczając dopuszczalnej szerokości zewnętrznej 2.550 mm. Po co?
Ładowanie bez upychania
- Te milimetry mają znaczenie - wyjaśnia Wojciech Gniot, Wiceprezes Zarządu Gniotpol. - Dla przykładu, paczki styropianu mają 2,5 metra, więc wszyscy upychają je na siłę, wożą ściśnięte. W ładowni o szerokości wewnętrznej 2.504 mm mieszczą się swobodnie. Dzięki tej zmianie pojemność przyczepy lub zabudowy samochodu wzrasta średnio o 0,57 metra sześciennego, co w zestawie daje nam 1,14 metra. W porównaniu z zabudową o standardowej szerokości, możemy załadować do zestawu o dwie europalety więcej.
Prace nad nowym projektem zestawu dedykowanego do przewozu ładunków przestrzennych ruszyły na początku bieżącego roku, a we wrześniu gotową przyczepę pokazano na targach IAA w Hanowerze, gdzie miała międzynarodową premierę.
Tajemnica tkwi w aluminium
Jak udało się projektantom z Gniotpolu pokonać barierę 2,5 metra przy zachowaniu zewnętrznych gabarytów pojazdu?
- Zastosowaliśmy specjalne profile aluminiowe, produkowane przez tłocznię specjalnie na nasze zamówienie, według zastrzeżonego wzoru - ujawnia W. Gniot. - Co sprawiało największe trudności? Między innymi ulokowanie mechanizmów napinania plandeki oraz zachowanie wytrzymałości nadwozia, aby nadal mogło legitymować się certyfikatem XL - "Bezpieczny ładunek".
Firma zgłosiła swój wynalazek do Urzędu Patentowego i rozpoczęła produkcję w obu zakładach (Kurznie i Odrowąż). Gniotpol proponuje klientom przede wszystkim zestawy - zabudowa na ciężarówce plus przyczepa, do przewozu np. styropianu, puszek do piwa czy napojów gazowanych i innych lekkich, objętościowych ładunków. Pierwsze z nich, w nowym rozmiarze, trafiły do odbiorców w listopadzie. Standardowa oferta to zestaw o DMC 11.980 kg, w tym samochód 7.490 kg i przyczepa 4.490 kg. Drugi wariant to zestaw o DMC 22.890 kg, w którym samochód ma DMC 11.990 kg, a przyczepa aż 10.900 kg. W obu przypadkach są to przyczepy jednoosiowe, osadzane na osiach znanych europejskich producentów, jak BPW lub Gigant w lekkiej i BPW lub SAF w ciężkiej.
Deski w pionie i w poziomie
W pierwszych zabudowach stosowane jest nietypowe deskowanie. Jak wyjaśnia nasz rozmówca, zaprojektowano nadwozie z pionowymi profilami aluminiowymi, wgrzanymi w plandekę. Takie rozwiązanie ma swoje zalety - umożliwia szybszy załadunek i rozładunek, bo nie trzeba za każdym razem trudzić się ze zdejmowaniem i zakładaniem desek, jak to jest w tradycyjnych konstrukcjach z deskowaniem poziomym. Jednak w przypadku ładunków, które wywierają większy nacisk na ściany boczne, tradycyjne, poziome deskowanie jest lepszym rozwiązaniem, bardziej odpornym na takie obciążenia. Dlatego Gniotpol w styczniu wprowadzi do oferty także nowe rozwiązanie o takiej właśnie konstrukcji.
Nowe zestawy są obecnie testowane m.in. przez producentów styropianu i puszek w Polsce i za granicą i, jak ujawnił W. Gniot, są oni bardzo zainteresowani nowym produktem.
- Są już pierwsze sygnały, że po pomyślnym zakończeniu testów ci producenci będą wymagać od przewoźników stosowania właśnie takich zestawów z nową szerokością wewnętrzną - dodaje W. Gniot.
Oczywiście zabudowy w systemie GNIOTPOL 2504 produkowane są z aluminium, bo taka technologia stała się już standardem w zakładach firmy. Aluminiowe są m.in. podłogi, dachy, tylne drzwi, dyszle. Mogłyby być aluminiowe także felgi, chociaż te, jako znacznie droższe od stalowych, na razie nie są preferowane. W rezultacie masa własna przyczepy w lżejszym wariancie (DMC 4,49 t) zaczyna się od 1,9 tony, a w cięższym (DMC 10,9 t) - od 2,9 t, natomiast masa własna zabudowy samochodu odpowiednio od 1,1 t i od 1,6 t.
W każdym przypadku zewnętrzna długość zabudowy (ciężarówki lub przyczepy) wynosi 7,8 metra. Jako wyposażenie opcjonalne przewidziano podnoszony dach, ułatwiający załadunek oraz trap między przyczepą i samochodem, pozwalający na przejazd wózkiem widłowym. Dlatego są też do wyboru lekkie i cięższe, bardziej wytrzymałe profile podłogi.
Nietrudno zauważyć, że Gniotpol liczy na sukces rynkowy, bo jego nowe zabudowy w standardzie GNIOTPOL 2504 spotykają się już z dobrymi opiniami potencjalnych użytkowników. Bariera 2,5 metra wewnętrznej szerokości, przy zachowaniu standardowej szerokości na zewnątrz, została pokonana. Dalej już rynek powinien zrobić swoje. Gniotpol ułatwia to o tyle, że aktualnie trwa Promocja Jesienna i przy złożeniu do końca roku zamówienia na zestaw aluminiowy, można otrzymać System GNIOTPOL 2504 lub podłogi aluminiowe - GRATIS.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.