Wiadomości z rynku

wtorek
23 kwietnia 2024

Coraz młodsze, coraz częściej krajowe

Duży popyt na używane ciężarówki z MAN TopUsed
10.10.2014 00:00:00
Systemowa sprzedaż pojazdów używanych w wiodących firmach ciężarówkowych to już standard, ale MAN w programie TopUsed robi to naprawdę z dużym rozmachem.
W ostatnich miesiącach oferta wzbogaciła się o sporą liczbę dwuletnich ciągników siodłowych.
- Usystematyzowaną sprzedaż pojazdów używanych nasza firma prowadzi od 2001 roku, najpierw pod nazwą MAN Diesel, a od 2004 roku jako światowa sieć MAN TopUsed - mówi Kamil Gromek, Dyrektor sprzedaży pojazdów używanych w MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. - Dziesięć lat temu sprzedawało się ciężarówki 10- a nawet 20-letnie, sprowadzane z Zachodu, jeszcze kilka lat temu sprowadzaliśmy głównie pojazdy 4-6-letnie, a dzisiaj proponujemy przede wszystkim dwuletnie ciągniki siodłowe pochodzące z rynku krajowego.
- Skąd nagły wysyp takich pojazdów?
- W 2012 roku ruszył program sprzedaży z gwarancją odkupu, a właściwie dwuletniego wynajmu lub - do wyboru - trzyletniego leasingu pojazdów do ruchu długodystansowego. W ramach tej oferty wszystkie ciężarówki objęte były podstawowymi kontraktami serwisowymi MAN Comfort Service, a więc cały czas pozostawały pod opieką naszego autoryzowanego serwisu.
Wiosną tego roku wkroczyliśmy w okres, w którym 2-letni wynajem dobiega końca. Tym sposobem do sieci MAN TopUsed trafiło około 100 ciągników MAN TGX. Prawie wszystkie są w wersji 18.440 4x2 BLS Euro 5, z największą kabiną XXL lub średnią, ale maksymalnie szeroką XLX, z manualną skrzynią biegów, dwoma zbiornikami paliwa, lodówką i dwoma łóżkami. Czyli taki polski standard w transporcie długodystansowym. Wśród nich kilka "rodzynków" z zautomatyzowanymi skrzyniami, które szybko znajdą nabywców, bowiem w dzisiejszych czasach już nikogo nie trzeba przekonywać do "automatów", a ich współczesne konstrukcje zapewniają sporo korzyści podczas eksploatacji. Ciągniki z dwuletnich kontraktów najczęściej pracowały u niedużych i średnich przewoźników, posiadających kilka pojazdów w swoich flotach. Część z nich już trafiła do nowych użytkowników. Kiedy odwiedzamy centralę MAN Truck & Bus Polska w Wolicy koło Warszawy, na nabywców czeka około 80 takich ciężarówek. Większość z nich właśnie w Wolicy, a pozostałe w oddziałach MAN Truck & Bus Polska w Tarnowie Podgórnym koło Poznania, w Czeladzi, Rzeszowie, Gdańsku, Białymstoku, Wrocławiu, Małopolu koło Radzymina i w Krakowie.
- Oferujemy je znowu z gwarantowanym odkupem po dwóch lub trzech latach - wyjaśnia Kamil Gromek. - W przypadku okresu trzyletniego nabywca płaci raty miesięczne, w wysokości 733 euro netto, a w dwuletnim nieco więcej. Oczywiście zwrot pojazdu do MAN TopUsed nie jest obligatoryjny, użytkownik może wykupić taki pojazd po zakończeniu umownego okresu użytkowania. Nie musi z góry się określać, decyzję może podjąć na koniec, oceniając swoje potrzeby i mając wyrobioną opinię na temat użytkowanej ciężarówki
- Jakie są warunki gwarantowanego odkupu?
- Pojazd musi być w stanie technicznym adekwatnym do swojego wieku i obowiązuje limit przebiegu 130 tys. km rocznie. Istnieje też możliwość wynegocjowania indywidualnych warunków, np. w przypadku, gdy przewoźnik przewiduje większe przebiegi.
- Kto kupuje takie pojazdy?
- Zgłaszają się po nie najczęściej nieduże firmy przewozowe, które biorą nie więcej jak kilka sztuk, choć zdarzyło się też niedawno, że jeden klient wziął dziesięć takich ciągników. Nabywcy używanych ciągników, tak samo, jak kupujący nowe, mogą skorzystać z kontraktów serwisowych Comfort Service. Podobnie jest z europejską gwarancją na te pojazdy, którą można wykupić. Zwykle udzielana jest na rok. Jeśli nabywca decyduje się na taką gwarancję, pojazd przechodzi dodatkowy, specjalny przegląd. Niektóre z oferowanych ciężarówek objęte są jeszcze gwarancją na zespół napędowy, jaka udzielana była na okres trzech lat przy zakupie nowych ciężarówek. Wielu nabywców nie wykupuje gwarancji TopUsed, wychodząc z założenia, że są to pojazdy trwałe i niezawodne, zwłaszcza w tak młodym wieku i z niewielkim przebiegiem. Wszystkie przed przekazaniem nabywcy poddawane są przeglądowi. Niektórzy oglądają wystawione ciągniki, bywa, że decydują się na jazdę próbną. Wiadomo, że niekiedy może się przytrafić jakaś awaria i nawet jeśli nabywca nie ma wykupionej gwarancji to poczuwamy się do odpowiedzialności za stan przekazanego mu pojazdu.
Rynek wtórny w przypadku MAN-a w Polsce kwitnie. Jak informuje K. Gromek, firma sprzedaje rocznie około 650 pojazdów używanych z tendencją rosnącą. Dla porównania, w ubiegłym roku autoryzowana sieć MAN-a w Polsce sprzedała nieco ponad 3,6 tys. nowych pojazdów tej marki. Oferowane "używki" nie czekają długo na nabywcę, średnio stoją na placu do dwóch miesięcy.
- Prawda jest taka, że rynek ten w naszym przypadku jest ograniczony podażą. Gdyby w ofercie było więcej pojazdów używanych to więcej by się sprzedało - dodaje nasz rozmówca.
Stosunkowo nowe ciągniki Euro 5 cieszą się szczególnym powodzeniem, zwłaszcza że nadal obowiązują jednakowe stawki opłat drogowych (np. Maut w Niemczech) dla ciężarówek Euro 5 i Euro 6. Po dwóch latach eksploatacji zwykle są bardzo dobrze utrzymane, zadbane, tak że wystarczy przysłowiowe odkurzenie i można je eksploatować dalej.
- Tak jest z reguły, że możemy się ograniczyć do przeglądu, mycia i odkurzenia. Zdarzają się pojedyncze przypadki, kiedy ktoś założył nieodpowiednią oponę itp i wówczas poprawiamy co trzeba - wyjaśnia K. Gromek.
Co ciekawe, coraz mniejszy jest w ofercie MAN TopUsed udział pojazdów sprowadzanych przez sieć z zagranicy, a coraz większy tych odkupywanych od klientów krajowych.
- Jeszcze w 2012 roku ponad połowa ciężarówek w ofercie MAN TopUsed w Polsce pochodziła z zagranicy, a już w ubiegłym roku było ich niewiele ponad 40 procent. Cały czas obserwujemy rosnącą tendencję udziału pojazdów z rynku krajowego, które już zdominowały naszą ofertę.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.