Wiadomości z rynku

piątek
19 kwietnia 2024

Niska podłoga - wysoki ładunek

TelliSys prezentuje prototypowy pojazd
11.09.2015 00:00:00
Realizując wizję dalszego zwiększenia wydajności intermodalnego transportu kontenerowego, TelliSys zaprezentował prototyp pojazdu będącego połączeniem ciągnika z naczepą o wyjątkowo niskim położeniu siodła, co pozwala uzyskać o 20% większą ładowność.
Rozwiązanie to umożliwia więc znaczne oszczędności zużycia paliwa i emisji CO2 na tonę/kilometr w intermodalnym transporcie kontenerowym.
TelliSys to wspólny projekt Instytutu Procesów Hutniczych i Odzysku Metali Uniwersytetu RWTH w Aachen, Europejskiego Stowarzyszenia Transportu Intermodalnego (European Intermodal Association) oraz firm DAF, WECON i WESOB, który stawia sobie za cel umożliwienie transportu kontenerów o wewnętrznej wysokości 3 metrów. W efekcie w kontenerze można będzie ustawić 3 palety przemysłowe o wysokości 1 metra, dzięki czemu pojemność załadunku wzrośnie do 100 m3.
Siodło o wysokości 85 cm
W ramach konsorcjum TelliSys firma DAF opracowała ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu. Dzięki obniżeniu ramy za silnikiem i użyciu bardzo zwartego tylnego zawieszenia, w połączeniu z kołami 22,5-calowymi na osi napędowej, udało się uzyskać zaledwie 85-centymetrową wysokość siodła. Dodatkowo specjalny niskopokładowy ciągnik ma lekką 4-tonową oś nienapędową, wyposażoną w koła 17,5-calowe, dzięki czemu dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosi 44 tony. Na potrzeby projektu Goodyear opracowała specjalne, nowe niskoprofilowe opony na oś kierowaną i pędną. Opony te charakteryzują się bardzo małą wysokością przy dużej nośności.
Nowa generacja kontenerów
Do opracowanego przez DAF niskopokładowego ciągnika z siodłem o wysokości 85 cm firma WECON opracowała specjalną, lekką naczepę o masie własnej tylko 3.830 kg. Równie ważne było opracowanie nowej generacji kontenerów 40- i 45-stopowych, których podłoga jest znacznie cieńsza, przy utrzymaniu dotychczasowej nośności i sztywności skrętnej. Na prototypie firma WECON zamontowała plandekę kurtynową, co ma podkreślić wszechstronność koncepcji technologii intermodalnejTelliSys.
Rozpoczęcie testów terenowych
Podczas prac nad koncepcją ciężarówki wzięto pod uwagę nie tylko jej wymiary i ładowność, lecz także zwrotność, wygodę i wydajność operacyjną. Kombinacja TelliSys przejdzie teraz obszerne testy terenowe przy udziale partnera logistycznego GEFCO, podczas których ciągnik, naczepa i kontener będą intensywnie użytkowane w ramach operacji transportu intermodalnego tej firmy w transporcie drogowym, kolejowym i wodnym.
- TelliSys pokazuje, że można osiągnąć 20-procentową poprawę wydajności transportu kontenerowego - mówi konsultant ds. transportu intermodalnego Heiko Sennewald, który jest zarówno wspólnikiem, jak i inicjatorem projektu. - Testy terenowe wykonywane przez GEFCO muszą jeszcze wykazać, że system ten jest praktyczny. Wyniki testów przesądzą o tym, czy wykonalne jest wprowadzenie prototypu na rynek; zależeć to będzie również od zainteresowania potencjalnych nabywców. Trzeba podkreślić, że wprowadzenie tej koncepcji technologicznej na rynek nie nastąpi z dnia na dzień.
Koncepcję technologii transportu intermodalnego TelliSys przedstawiono w maju na wystawie Transport Logistics w Monachium.
TelliSys, czyli inteligentny system intermodalnego transportu towarowego, przyczynia się do realizacji postawionego przez UE celu optymalizacji wyników intermodalnych łańcuchów logistycznych oraz ma zapewnić sprawne i łatwe współdziałanie różnych rodzajów transportu. Realizację projektu rozpoczęto w grudniu 2012 r., a finansowanie przez okres trzech lat zapewnił Siódmy Program Ramowy Unii Europejskiej.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.