Wiadomości z rynku

sobota
20 kwietnia 2024

Opony pod nadzorem

Wsparcie producentów opon dla flot pojazdów
4 grudnia 2015
Producenci i dystrybutorzy opon nie ograniczają się do ich sprzedaży, proponując właścicielom flot pojazdów coraz bardziej zaawansowane programy wsparcia dotyczące eksploatacji ogumienia, w tym m.in. monitorowania jego użytkowania. Celem tych przedsięwzięć jest ograniczenie kosztów związanych z ogumieniem m.in. poprzez maksymalizację żywotności opon.

Continental – przegląd opon daje pewność

Okresowe przeglądy ogumienia flot pojazdów ciężarowych mają znaczący wpływ na efektywność pracy firmy transportowej. Przed operatorami stoją wyzwania związane z zarządzaniem terminami, miejscami oraz doborem właściwych narzędzi i wykonawców kontroli opon. Mnogość tych obowiązków sprawia, że menedżerowie coraz częściej korzystają z usług zewnętrznych partnerów.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Continental oraz Hiszpańskie Ministerstwo Transportu, ogumienie pochłania 40 proc. kosztów operacyjnych floty. Opony przemierzające międzynarodowe trasy wymagają stałej kontroli ciśnienia, głębokości bieżnika, przebiegu, a także stanu zużycia opony oraz ewentualnych uszkodzeń. Wszystkie te czynniki bezpośrednio oddziałują nie tylko na poziom zużycia paliwa przez pojazdy, ale również na jakość podzespołów pojazdów ciężarowych, na przykład zawieszenia.
Duży wpływ opon na optymalizację kosztów wprowadzenia przedsiębiorstwa transportowego sprawia, że operatorzy flot korzystają z usług zewnętrznych ekspertów, którzy dają firmie dostęp do specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy profesjonalistów na temat ogumienia. Dzięki temu, menedżerowie firm mogą skupić się na pozyskiwaniu nowych klientów, obsłudze obecnych oraz nadzorowaniu realizacji zleceń – czyli najważniejszych zadaniach firm z branży transportowej. Przykładem takiego outsourcingu jest usługa ContiFleetCheck oferowana w ramach programu Conti360?, stworzonego do kompleksowego wsparcia flot w zarządzaniu ogumieniem. Usługa ta polega na okresowych przeglądach ogumienia. Specjaliści sprawdzają stan bieżnika: jego przebieg, głębokość i zużycie, kontrolują ciśnienie w oponach, a także naprawiają ewentualne uszkodzenia.
– Usługa ContiFleetCheck staje się coraz bardziej popularna, ponieważ zarządzający flotami chcą mieć pełen podgląd stanu ogumienia we flocie. Pozwala to na szacowanie przyszłych kosztów związanych z oponami oraz ich serwisem, a dzięki pełnej przejrzystości wszystkich danych, firm nie zaskoczą żadne nieoczekiwane wydatki – powiedział Jacek Młodawski, Fleet Business Manager z Continental Opony Polska.
Terminy przeglądów ogumienia w ramach usługi ContiFleetCheck ustalane są indywidualnie i odbywają się cyklicznie według zaleceń wskazanych przez flotę lub przez Continental. Przegląd może być dokonany również na zlecenie kierowcy. Kontrole mogą mieć miejsce w serwisach firm lub w lokalnych warsztatach sieci Conti360?. Istnieje także możliwość weryfikacji stanu opon, kiedy pojazd jest w trasie. Wówczas przeglądu dokonuje serwis mobilny. Flota ponosi koszty za faktycznie wykonane usługi. Nie obowiązują opłaty abonamentowe. Podgląd wyników przeglądów możliwy jest na specjalnej platformie Web Cesar, do której dostęp mają operatorzy obsługiwanych firm w ramach ContiFleetCheck.
– Usługa ContiFleetCheck umożliwia naszej flocie pełną integrację danych ze wszystkich przeglądów pojazdów floty. Dzięki temu możemy ze znacznym wyprzedzeniem planować wydatki na opony. Ponadto wiemy, że w ramach usługi powierzamy zarządzanie oponami ekspertom, którzy czuwają nad całym procesem, co pozwala nam skupić się na realizowaniu najważniejszych zadań firmy transportowej – powiedział Tomasz Wódz z firmy Samat.
Obecny na rynku od dwóch lat system monitorowania ciśnienia w oponach ContiPressureCheck jest usprawniany. Teraz za pomocą przenośnego komputera można sczytywać na odległość temperaturę i ciśnienie w kołach, bez dotykania pojazdu. Wystarczy podejść z komputerem do każdej opony, a ten w ciągu kilkudziesięciu sekund dokładnie sczyta aktualną wartość ciśnienia i temperatury. Rozwiązanie to polecane jest zakładom posiadającym własną flotę pojazdów, kontrolowaną przez pracownika warsztatowego. Urządzenie to skraca czas kontroli i jest wygodne w użyciu.
Na październikowych targach inter airport Europe w Monachium Continental zaprezentował zaawansowany system z dziedziny telematyki ContiFlexBox. Stanowi on uzupełnienie systemu monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach ContiPressureCheck, zbierając i udostępniając dane dotyczące opon i pojazdu oraz przesyłając je na centralny serwer. Co więcej sygnał GPS w ContiFlexBox umożliwia mierzenie innych danych pojazdu, np. czasu pracy i aktualnej lokalizacji. Zgromadzone informacje pozwolą kierownikom flot także na minimalizowanie ryzyka uszkodzenia opon oraz ograniczenie czasu przestoju czy kosztów regularnej konserwacji. Umożliwia to poprawę efektywności flot poprzez ograniczenie kosztów operacyjnych oraz obniżenie wpływu na środowisko dzięki niższej emisji dwutlenku węgla i wydłużeniu okresu eksploatacji opon. System zawierający ContiFlexBox będzie dostępny od 2016 roku.

Bridgestone – Total Tyre Care

Firma Bridgestone zakończyła jesienią br. rozbudowę fabryki opon w Stargardzie Szczecińskim. Efektem wartej 120 mln euro inwestycji jest zwiększenie produkcji do 3.600 opon dziennie, uruchomienie nowej linii do produkcji 1.700 pasów bieżnika na dobę. Fabryka jest jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych japońskiego koncernu. Na powierzchni 147.000 mkw. produkowane są wysokiej jakości opony do samochodów ciężarowych i autobusów. Dzięki zakończonej inwestycji powstają tu m.in. najnowocześniejsze, paliwooszczędne opony serii ecopia oraz pasy bieżnika marki Bandag do bieżnikowania opon w ciężarówkach i autobusach.
Uroczystość zakończenia inwestycji, zorganizowana w listopadzie, była okazją do zaprezentowania program Bridgestone dla flot, o nazwie Total Tyre Care. Wojciech Kryj, menedżer ds. rozwoju biznesu flotowego określił go jako modułowe podejście flotowe, którego celem jest ograniczenie kosztów związanych z ogumieniem poprzez maksymalizację żywotności opon.
Jednym z elementów programu jest Total Tyre Services, czyli profesjonalna obsługa opon i pomoc w całej UE. 44 placówki dilerskie w Polsce podlegają audytowi DEKRA. W ramach usługi Service Europe, w razie awarii opony na drodze, kierowca uzyskuje pomoc także za granicą (średni czas usunięcia awarii wynosi 2 godziny).
Kolejny element programu, Total Tyre Systems, to systemy zarządzania oponami flotowymi i raportowanie. W ramach tych usług pojawia się Toolbox, czyli monitorowanie i analizowanie jak użytkowane są opony w danej flocie. Stosowne raporty przedstawiane są zarządcom flot. Oferowany jest też TPMS – system monitorowania ciśnienia w oponach i ich temperatury, który zbiera i przesyła dane do zarządcy floty. W tym celu przy kołach pojazdów montuje się czujniki, a dane z nich sczytuje specjalna bramka, instalowana np. przy wjeździe do bazy firmy transportowej. Wprowadzono już takie rozwiązanie w MPK w Krakowie. Alternatywą dla sczytującej dane z czujników bramki jest aplikacja mobilna, działająca w parze z ręcznym odbiornikiem, np. Smartfonem. Firma Bridgestone chce rozwijać i upowszechniać ten system monitoringu. Oferowany jest m.in. w ramach leasingu.

Mobilna aplikacja Goodyear eJob dla flot w całej Europie

Goodyear wprowadził w tym roku mobilną aplikację, która udoskonala obsługę klientów flotowych w całej Europie. eJob pozwala operatorom flot błyskawicznie zapisywać, przesyłać i otrzymywać dane bezpośrednio do i z systemu zarządzania oponami Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS). Do obsługi nowej aplikacji wystarczy zwykły tablet. Aplikacja ułatwia zarządzanie oponami, a także pozwala klientom śledzić w czasie rzeczywistym przebieg prac serwisowych.
Szybka i łatwa w obsłudze aplikacja Goodyear eJob obejmuje wszystkie prace związane z oponami do pojazdów ciężarowych. Ponadto umożliwia przekazywanie i otrzymywanie wszelkich niezbędnych informacji, w tym o pozycji opony na osiach pojazdu. Za pomocą tabletu dane można wysyłać oraz odbierać już w trakcie serwisowania opony. Jeżeli konieczna jest wymiana, można wykonywać zdjęcia ogumienia i dołączać komentarze. Dzięki temu operator pojazdu ciężarowego może wirtualnie zobaczyć oponę i stwierdzić czy konieczna jest wymiana.
Do obsługi eJob wystarczy tablet z systemem GSM. Proste menu daje flotom dostęp do informacji o ogumieniu, takich jak poziom ciśnienia w oponie itp. Wszystkie te dane są dostępne od ręki w każdym z 2000 warsztatów Goodyear TruckForce w całej Europie oraz w serwisach partnerskich. Aplikacja Goodyear eJob jest dostępna w wielu wersjach językowych, można ją bezpłatnie pobrać ze strony internetowej Google Play.

Michelin Tire Care

Grupa Michelin przedstawia Michelin Tire Care – pierwszy pakiet cyfrowych rozwiązań adresowany do firm transportowych. Po premierze w Stanach Zjednoczonych system trafia do Europy.
Jest to rozwiązania umożliwiające zautomatyzowane, łatwe i szybkie gromadzenie informacji o oponach używanych we flotach. Natychmiastowa ich dostępność może usprawniać pracę firm i przyczynić się do znacznych oszczędności. W zależności od potrzeb użytkownicy pakietu mają dostęp do informacji o oponach za pośrednictwem smartfonów, komputerów lub urządzeń PDA.
Jak twierdzą przedstawiciele Michelin, w Europie powszechny jest demontaż zużytych opon, gdy ich bieżnik ma jeszcze średnio 4,8 mm wysokości. Dzieje się tak pomimo tego, że minimalny limit dopuszczalny przez przepisy obowiązujące w poszczególnych krajach to 1-2 mm głębokości bieżnika. Jak wiadomo, każdy milimetr bieżnika to zysk dodatkowych 15-20 tys. przebiegu opon. Widać stąd wyraźnie potencjał niewykorzystanego ogumienia. Szacuje się, że w ten sposób firmy tracą ok. 15 procent potencjalnego przebiegu wraz z korzyściami z niego wynikającymi. Można to porównać do 15% dziury w budżecie przewoźnika. Warto też zauważyć, że jedna trzecia przestojów pojazdów ciężarowych jest spowodowana problemami z ogumieniem (źródło: ADAC), a 90% tych awarii można by uniknąć poprzez efektywne monitorowanie ciśnienia w oponach (źródło: TMC).
Opony monitoruje się dziś w dużej mierze ręcznie, co ogranicza częstotliwość inspekcji pojazdów. Gromadzenie informacji nie jest ani zautomatyzowane czy bardzo wiarygodne, ani tym bardziej szybkie. Efektywne zarządzanie monitorowaniem kosztów opon za pomocą narzędzi cyfrowych może być w związku z tym mocną dźwignią biznesu!
Technologie cyfrowe mogą znacząco uprościć prowadzenie działalności, skrócić czas poświęcany na kontrolę opon w pojazdach i przyczynić się do znacznych oszczędności. Dzięki możliwości śledzenia opon przewoźnicy mogą w każdym momencie mieć wgląd w stan ogumienia swoich pojazdów i na jego podstawie określić potrzeby związane z ich konserwacją, zaplanować serwisowanie pojazdów i przygotować zamówienia na opony.
Michelin oddaje do dyspozycji europejskich przewoźników trzy rozwiązania dostosowane do ich konkretnych potrzeb.
Jednym z nich jest TireLog – łatwy w obsłudze i praktyczny dziennik diagnostyczny polecany małym flotom, które zlecają zarządzanie oponami zewnętrznym serwisom. TireLog to darmowa aplikacja na urządzenia mobilne z systemami Android lub firmy Apple.
Z kolei iCheck to narzędzie do kompleksowego zarządzania oponami, które Michelin proponuje firmom transportowym dysponującym ponad 100 pojazdami i posiadającym własne warsztaty serwisowe.
Natomiast iManage jest narzędziem do zarządzania łącznymi kosztami opon.
TireLog jest darmową aplikacją. Dwa pozostałe rozwiązania w pełnej subskrypcji kosztują od 1 do 9 euro miesięcznie na pojazd. Według przedstawicieli Michelin zyski z obu rozwiązań mogą natomiast czterokrotnie przekroczyć wydatki na nie. Korzyści można również mierzyć ilościowo zmniejszonym zużyciem paliwa i większym przebiegiem opon, ale także większym bezpieczeństwem na drodze.
TireLog to prosty w obsłudze, cyfrowy dziennik z informacjami o oponach. Jest aplikacją na urządzenia mobilne z systemami Android lub firmy Apple. Jej użytkownicy, zwłaszcza ci posiadający mniej niż 20 pojazdów, mogą wygodnie i efektywnie monitorować stan opon.
Firmy posiadające mniej niż 20 pojazdów stanowią 50% europejskich flot przewozowych. Opony w nich monitoruje się w dużej mierze ręcznie. Gromadzenie informacji nie jest zautomatyzowane, mało wiarygodne i nie jest szybkie. Z TireLog transportowcy mają natychmiastowy i stały dostęp do informacji o oponach. Dzięki tym danym mogą podejmować szybkie i przemyślane decyzje. Aplikacja TireLog jest dostępna w 11 językach w Google Play i AppStore.
iCheck to zoptymalizowane zarządzanie oponami. Jak zapewnia producent, trzykrotnie skraca czas inspekcji opon i pozwala na koordynację czynności serwisowych do wykonania w warsztacie. Z iCheck można monitorować ciśnienie, głębokość bieżnika i ogólny stan opon. Szybki dostęp do dokładnych i wiarygodnych informacji umożliwia bardziej optymalną koordynację czynności związanych z zarządzaniem oponami.
Rozwiązanie minimalizuje ryzyko przestojów pojazdów spowodowanych problemami z ogumieniem, przypomina o pogłębieniu opon w odpowiednim czasie i gwarantuje całkowite wykorzystanie każdego milimetra bieżnika.
Skorzystanie z iCheck wymaga rejestracji na portalu MyAccount na stronie ciezarowki. michelin. pl. Niezdecydowani mogą skorzystać z pakietu testowego zawierającego proste narzędzie do przeprowadzania inspekcji, sporządzania raportów o stanie opon oraz przesyłania alertów przy problemach wymagających szybkiej interwencji.
Rozwiązanie iManage umożliwia śledzenie poszczególnych opon od nowości do całkowitego zużycia. System opracowany z myślą o firmach z własnymi warsztatami, pozwala na kontrolę opon wyposażonych w chip RFID.
Umożliwia zautomatyzowane, łatwe, szybkie i wygodne gromadzenie i dostęp do danych o oponach przez wszystkie etapy eksploatacji – od rezerwacji w magazynie firmy do utylizacji – oraz monitorowanie wszystkich czynności konserwacyjnych wykonywanych na oponie.
Dane są przechowywane i udostępniane na koncie użytkownika na portalu MyAccount na stronie ciezarowki. michelin. pl, gdzie można przeanalizować kondycję parku opon i podjąć odpowiednie decyzje odnośnie ich konserwacji. Wśród informacji, które można dowolnie filtrować, są dane o ciśnieniu w oponach, stopniu zużycia bieżników, ogólnym stanie ogumienia i dostępności zapasów. Dysponując tymi informacjami, można zaplanować pogłębianie, bieżnikowanie czy rotacje opon na pojazdach.
Rozwiązania cyfrowe pakietu Michelin Tire Care trafiły do pierwszych użytkowników w Stanach Zjednoczonych na początku tego roku. W ciągu pięciu miesięcy od premiery za ich pośrednictwem przeprowadzono ponad 11 tys. inspekcji opon w 100 flotach, które wykupiły pakiet. Ich głównym celem było zmniejszenie o połowę liczby przestojów maszyn związanych z oponami. Teraz nowa oferta Michelin jest już dostępna w Europie.
– Cechą, która wyróżnia Grupę Michelin jest rozwój poprzez opracowywanie usług związanych z mobilnością – powiedział Serge Lafon, Dyrektor Generalny Opon Ciężarowych Michelin. – Poza samymi oponami Michelin zawsze służył wsparciem podróżującym. Nasz nowy pakiet Michelin Tire Care idealnie wpisuje się w tę strategię i jest potwierdzeniem reguły. Lepsza konserwacja, lepsze monitorowanie i lepsza identyfikacja opon to lepsze zarządzanie działalnością. Zarządzanie oponami we flotach pojazdów ciężarowych z cyfrowym pakietem Michelin pozwoli na wykorzystanie całego potencjału osiągów opon. Dzięki cyfrowym innowacjom wkraczamy w nową erę, gdzie konserwacja zapobiegawcza w dużej mierze wypiera wciąż mocno zakorzenioną konserwację naprawczą opon.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.