Wiadomości z rynku

wtorek
7 maja 2024

Scania na rosnącym rynku

Większa sprzedaż ciężkich pojazdów
23 grudnia 2016
Pomimo narastających trudności w transporcie międzynarodowym rynek ciężkich pojazdów rośnie – poinformowali podczas dorocznej konferencji prasowej 9 grudnia przedstawiciele Scania Polska. Jak zwykle, przed końcem roku, podzielili się spostrzeżeniami na temat sprzedaży pojazdów ciężarowych, szczególnie tych z najcięższego segmentu ponad 16 ton DMC.
Jak poinformował Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych Scania Polska, w ciągu 11 miesięcy sprzedano w Polsce ponad 22 tys. ponad 16-tonowych pojazdów ciężarowych, a w całym roku 2016 r. sprzedaż w tym segmencie osiągnie około 24 tys. sztuk. Dominują ciągniki siodłowe (około 85 procent), których sprzedaż wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. o ponad 24 proc. 
Siłą napędową są firmy zajmujące się transportem międzynarodowym, który ostatnio intensywnie się rozwija – polscy przewoźnicy przodują w tej dziedzinie w Europie, mimo że borykają się z coraz poważniejszymi barierami, jakimi są np. przepisy o płacy minimalnej, wprowadzane przez kolejne kraje na Zachodzie. Coraz bardziej odczuwalny jest też brak kierowców.

Scania w czołówce 

Na rynku ciężkich pojazdów Scania wypada bardzo dobrze - w ciągu 11 miesięcy zarejestrowano w Polsce 4.154 nowe 16-tonowe pojazdy tej marki, co oznacza 26,5-proc. wzrost w stosunku do 11 miesięcy 2015 r. i 18,7-proc. udział w rynku. Siłą napędową szwedzkiego producenta ma być teraz nowa generacja ciężarówek, która zadebiutowała w tym roku, na razie w postaci nowych ciągników, ale stopniowo modernizacja obejmie pozostałe modele. Nabywców znalazło już ponad 1000 ciągników nowej generacji. Najczęściej zamawiane są one w nowej wersji S, czyli z kabiną z płaską podłogą. Dużym popytem cieszy się 13-litrowy silnik w nowej wersji o mocy 500 KM, z SCR, bez EGR. 
Równolegle sprzedawany jest tańszy model poprzedniej generacji i, jak zapowiedział Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska, pozostanie on w ofercie co najmniej do początku 2018 roku.
W sprzedaży ciągników (3.443 sztuki w ciągu 11 miesięcy) Scania plasuje się na drugim miejscu, za DAF-em (3.972), wyprzedzając Volvo (3.432). Natomiast trzeci rok z rzędu Scania jest liderem w sprzedaży 16-tonowych podwozi w naszym kraju, zwiększając swój udział w tym segmencie do 23,2 proc. W ciągu 11 miesięcy 2016 r. nabywców znalazło 711 podwozi szwedzkiej marki, drugi w tym rankingu Mercedes sprzedał 591 takich pojazdów, a trzeci MAN – 526. Dość dobrze sprzedają się samochody pożarnicze, śmieciarki oraz samochody z zabudowami do transportu ładunków pojemnościowych.
Pomimo sporej aktywności Scanii w segmencie budowlanym (m.in. zorganizowano jazdy testowe w sześciu lokalizacjach), sprzedaż samochodów konstrukcyjnych nie jest duża – nabywców znalazło nieco ponad 100 takich Scanii, w tym głównie wywrotki i betonomieszarki.
Scania Polska sprzedaje też dużo ciężarówek używanych - w tym roku około 1 tysiąca (podobnie jak w 2015 r.). Jednak według szacunków, po raz pierwszy od lat, liczba dostarczonych pojazdów nowych będzie nieco większa niż liczba używanych.
Dobrze radzi sobie Scania Finance Polska, która po trzech kwartałach 2016 r. zajmowała pierwsze miejsce wśród firm leasingowych w finansowaniu ciągników siodłowych. Nabywcy około połowy pojazdów marki Scania korzystają z finansowania SFP.
Paweł Paluch dodał, że Scania wygrała wszystkie jesienne testy porównawcze ciężkich pojazdów, przeprowadzane pod kątem ekonomicznej jazdy, mimo że startowały w nich tzw. przedprodukcyjne egzemplarze Scanii. 
P. Paluch poinformował też, że w kampanii Scania „Zawsze na czele” udział wzięło 57 przewoźników, którzy na co dzień korzystają z pojazdów konkurencyjnych marek. Włączają oni na dwa tygodnie zestawy testowe Scanii do swoich flot, pod nadzorem instruktora Szkoły Jazdy Scania. W sumie w testach zestawy pokonały ponad 335 tys. km, ze średnią masą 28,4 t, zużywając średnio 24,17 l ON na 100 km. Po takich porównaniach Scania sprzedała około 100 pojazdów nowym klientom. W 2017 roku kampania ma być kontynuowana, z udziałem pojazdów nowej generacji.
Wzrasta liczba pojazdów wynajmowanych, których 400 trafiło do użytkowników. Najczęściej pożyczane są na rok, największym popytem cieszą się ciągniki. Po roku wynajmu auta przeznaczane są do sprzedaży.

Autobusy używane i nowe

Rośnie też rynek autobusów. Artur Wójtowicz, regionalny kierownik sprzedaży autobusów poinformował, że w ciągu 11 miesięcy w Polsce sprzedano ogółem 940 autobusów turystycznych i miejskich, w tym Scania – 84, uzyskując 8,94 proc. udział w rynku, wyższy niż przed rokiem (7,5 %). Lepiej niż miejskie sprzedają się autobusy turystyczne szwedzkiej marki (18 % udziału w rynku). Scania intensyfikuje sprzedaż autobusów używanych, sprowadzanych z Europy Zachodniej po kilkuletnich kontraktach, ewentualnie remontowanych i oferowanych z kontraktami serwisowo-naprawczymi i z gwarancją. W tym roku sprzedano około 100 takich pojazdów. W Nadarzynie koło Warszawy przygotowywany jest plac, na którym będą wystawiane autobusy używane na sprzedaż. W 2017 roku firma chce też sprzedawać więcej autobusów miejskich – planowane są przetargi na duże dostawy, m.in. dla Warszawy.

Z dynamicznym planem serwisowym

Jednym z wydarzeń 2016 roku było otwarcie nowego serwisu Scanii w Grajewie – poinformował Krzysztof Rosół, dyrektor działu usług serwisowych Scania Polska. Obecnie sieć serwisowa tej marki w Polsce praktycznie pokrywa cały cały kraj - liczy 38 placówek, z których 27 to obiekty własne Scania Polska. 
Nowością w serwisie tej marki są tzw. dynamiczne plany obsługowe, które uwzględniają różne warunki eksploatacji pojazdów. Ciągnik jeżdżący w trudnych górskich warunkach może trafić na przegląd olejowy szybciej niż to przewiduje standardowy interwał 90 tys. km i na odwrót – pojazd pracujący na łatwej, płaskiej trasie może mieć przegląd po większym przebiegu. Ujęty w dynamicznym planie obsługowym pojazd 
automatycznie komunikuje się z serwisem, przekazując dane dotyczące kluczowych parametrów, jak np. obciążenie silnika czy zużycie paliwa. Na podstawie tych danych komputer wyznacza przebieg, przy którym należy wykonać przegląd, a serwis kontaktuje się z klientem, aby taki przegląd zaplanować.
Scania Polska zamierza rozwijać m.in. usługę Scania Fleet Care, której celem jest eliminowanie nieprzewidzianych przestojów pojazdów. Ekspert analizuje ich eksploatację, kody błędów i w kontakcie z użytkownikiem planuje wymianę prewencyjną podzespołów, aby uniknąć ich awarii.
Najnowszą inwestycją w sieci serwisowej Scanii w Polsce jest centrum likwidacji szkód komunikacyjnych (naprawy powypadkowe) we Wrocławiu, wyposażone w 16-metrową kabinę lakierniczą, w której mogą być malowane całe pojazdy. Centrum oferuje pojazdy zastępcze na czas naprawy, a ubezpieczeni w PZU mogą uzyskać zwrot kosztów wynajmu takiego pojazdu z OC sprawcy.
Jeśli chodzi o plany na rok 2017, to możemy spodziewać się wprowadzania kolejnych, po ciągnikach, modeli z nowej generacji. Odnowienie pełnej gamy ma nastąpić do marca 2018 r. Firma chce też promować sprzedaż pojazdów LNG i CNG. Poza tym zaplanowano kolejną edycję konkursu TopTeam dla mechaników. Natomiast na kolejny konkurs dla młodych kierowców Scania Young European Truck Driver poczekamy do 2018 r.

Nowe Scanie trafiły do pierwszych klientów 

W dniu konferencji prasowej kilka Scanii nowej generacji zostało przekazanych pierwszym nabywcom z Polski.
Pierwsza Scania S500A4X2NA wzmocniła flotę Glob Trans Group sp. z o.o., firmy z Zabierzowa, oferującej usługi transportowe i spedycyjne na rynku europejskim. Tabor firmy tworzą wyłącznie pojazdy Scania.
Dwa ciągniki S450A4X2NA do transportu międzynarodowego trafiły do firmy Transport Krajowy i Międzynarodowy Helena Koperska-Sokołowska. Pojazdy zostały przeznaczone do transportu rzeczy i materiałów sypkich po krajach Unii Europejskiej. Można do nich podpiąć naczepy samowyładowcze. 
Z kolei przedstawiciele Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Dariusz Zieja z Nidzicy wybrali ciągnik S450A4X2NA. Firma zajmuje się transportem międzynarodowym i współpracuje ze Scanią od lat 90. Pojazdy nowej generacji będzie też można spotkać w woj. podlaskim. Przedsiębiorstwo prowadzone przez Państwa Renatę i Janusza Murawskich rozbudowuje swoją flotę o ciągnik R450A4X2NA. Firma zajmuje się transportem wyrobów mlecznych w Polsce.
Ciągnik nowej generacji R450 z układem hydraulicznym do naczepy wywrotki odebrali również właściciele Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego GAWOR Agata Gawor. Firma zajmuje się głównie skupem i sprzedażą zbóż oraz usługami transportowymi. 
Scanii zaufali także przedstawiciele firmy Ruta s.j., którzy nabyli ciągnik R410A4X2NA. Firma korzysta z pojazdów szwedzkiej marki od prawie 20 lat, a jej flotę tworzy 130 samochodów ciężarowych tego producenta, przystosowanych do transportu materiałów sypkich w silosach. 
Ciągnik nowej generacji S450A4X2NA wzmocni również tabor firmy P.H.U. Trans-Oil zajmującej się sprzedażą i transportem paliw oraz transportem międzynarodowym. Ponadto, kolejna w Polsce nowa Scania trafi w styczniu 2017 r. do firmy Expert-Trans Skowroński z okolic Rzeszowa. Przedsiębiorstwo zajmuje się transportem zboża w Unii Europejskiej. Podobnie Gomola Trans, przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją i transportem w Europie, w 2017 r. wzbogaci swoją flotę o Scanię S450A4X2NA. Tabor firmy w ruchu krajowym składa się wyłącznie z ciągników siodłowych tej marki. (RED)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.