Wiadomości z rynku

wtorek
7 maja 2024

Jak oszczędzać, kupując opony premium?

Radzą eksperci Inter Cars
6 stycznia 2017
Zakup opon ciężarowych to niemały koszt. Wystarczy powiedzieć, że komplet wszystkich 12 opon (dwóch prowadzących, czterech napędowych i sześciu naczepowych) segmentu premium może wiązać się z wydatkiem przekraczającym 20 tys. zł. 
Komplet najtańszych opon wyprodukowanych w Chinach można kupić za około 1/3 tej kwoty. Jednak, według przedstawicieli firmy Inter Cars myślenie tylko o „tu i teraz” nie jest dobrym doradcą. Doświadczenia firm transportowych dowodzą, że zakup opon segmentu premium w dłuższej perspektywie może być tańszy i bezpieczniejszy. 

Jak to możliwe?


Załóżmy, że w naszej kalkulacji bierzemy pod uwagę dwuletni okres jazdy ciągnikiem z naczepą – doradzają eksperci Inter Cars. – W każdym roku pojazd przejeżdża około 150 tys. km. Pojazd na ogumieniu klasy premium na dystansie 100 km spali co najmniej 1 litr paliwa mniej niż na oponach budżetowych, więc faktyczna różnica w zużytym paliwie będzie wynosiła przynajmniej 3000 litrów oleju napędowego, czyli ok. 11 tys. zł. Na oponach budżetowych nie pokonamy także dystansu większego niż 150 000 km, więc po roku będziemy zmuszeni kupić kolejny komplet tanich opon. Na ogumieniu segmentu premium przebieg będzie około dwukrotnie większy, a dodatkową oszczędnością będzie brak kosztu wymiany zużytego kompletu na nowy. Powyższa kalkulacja pokazuje, że większy jednorazowy wydatek na lepsze ogumienie zwraca się z nawiązką już w pierwszych dwóch latach eksploatacji. Trzeba także wziąć pod uwagę kwestię bezpieczeństwa kierowcy i ładunku – ciężarówka na oponach premium będzie wyraźnie lepiej hamowała i trzymała się na drodze w każdych warunkach pogodowych – więc z transportem będzie zawsze na czas. A to z kolei przeliczy się na niższą składkę ubezpieczeniową i większą wiarygodność w oczach kontrahentów.
Trwa zima i związane z nią trudniejsze warunki na drogach. W przypadku opon ciężarowych nie ma tak jednoznacznego podziału na ogumienie sezonowe, jak ma to miejsce w kategorii opon osobowych. W Polsce nie ma także przepisów dotyczących pojazdów ciężarowych, nakazujących lub zabraniających jazdy na jakimś rodzaju ogumienia. Eksperci jednak doradzają, aby w szczególnie ciężkich warunkach zimowych stosować opony z oznaczeniami M+S, trzech ośnieżonych szczytów i płatka śniegu (3PMSF).

Opony Nokian w Inter Cars


Pochodząca z miasta Nokia w Finlandii firma Nokian znana jest z produkcji opon osobowych szczególnie dobrze spisujących się na śniegu. Nie inaczej sprawa ma się w przypadku ich opon do samochodów ciężarowych. Inżynierowie z Nokiana nieustannie pracują nad rozwojem mieszanek, wzorów bieżnika i konstrukcji wewnętrznej, aby klientom oddać oponę ciężarową najlepiej spisującą w każdych warunkach pogodowych. 
Pierwsza linia Nokiana, Hakkapelitta Truck, to ogumienie oferujące ekstremalną przyczepność niezależnie od stopnia zużycia bieżnika. Solidna konstrukcja karkasu zapewnia stabilność jazdy i odporność na uszkodzenia mechaniczne. Wszystkie ciężarowe opony Nokian Hakkapeliitta Truck oznakowane są trzema szczytami i płatkiem śniegu (3PMSF), co oznacza dopuszczenie do stosowania zimą w krajach skandynawskich i alpejskich. Nowoczesne wzory bieżników pokrywają wszystkie typy opon serii Hakkapelitta Truck (F - prowadząca, E- napędowa, D - napędowa)
Druga linia - Hakka Truck - to seria opon całorocznych z oznaczeniami również dopuszczającymi je do stosowania w zimie. Ogumienie to daje użytkownikowi poczucie spokoju i bezpieczeństwa w każdych warunkach pogodowych i drogowych. Opony zostały zaprojektowane dla przewoźników średnio- i długodystansowych do samochodów ciężarowych i autobusów. Konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na utrzymanie na niskim poziomie hałasu i oporów toczenia. Opony Nokian Hakka Truck są wyposażone we wskaźnik bezpieczeństwa jazdy (DSI) umożliwiający łatwe monitorowanie głębokości bieżnika.
Trzecia linia, Nokian NTR, to ekonomiczne opony dla firm transportowych działających w mieszanych warunkach. Opony zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić użytkownikowi najlepszy stosunek ceny do jakości. Jest to rozwiązanie dla właścicieli flot, ponieważ zapewnia wysoką wytrzymałość na duże przebiegi bez uszczerbku na bezpieczeństwie i komforcie. Producent oferuje szeroką gamę opon odpowiadających potrzebom operatorów transportowych. Nokian NTR to opony do użytku w środowiskach miejskich oraz na średnich dystansach i budowach. Opony te są wyposażone we wskaźnik bezpieczeństwa jazdy (DSI) umożliwiający łatwe monitorowanie głębokości bieżnika.
W bieżącej ofercie Inter Cars znajdują się wszystkie trzy linie opon ciężarowych Nokian. Dostępność rozmiarów i bieżników można sprawdzić w IC Katalogu Online lub kontaktując się z najbliższą filią spółki.

W Skandynawii najważniejsze są łańcuchy


Eksperci Inter Cars radzą, jak przygotować zestaw złożony z ciągnika siodłowego i naczepy do zimowego wyjazdu do Skandynawii.
Jeśli zestaw będzie poruszał się po drogach Skandynawii, a w szczególności tych znajdujących się w Norwegii, musi być wyposażony w łańcuchy 
śniegowe. Właśnie w tym kraju obowiązują najbardziej rygorystyczne przepisy. Na ich podstawie w północnej części Norwegii posiadanie 
łańcuchów jest wymagane od 16 października do 30 kwietnia. 
Prawo nakazuje wyposażenie zestawu w minimum siedem sztuk łańcuchów, przy ich następującym rozkładzie:
• oś przednia, kierowana – minimum jeden łańcuch; montowany po prawej stronie,
• oś napędowa – cztery łańcuchy; wszystkie koła bliźniaka napędowego w łańcuchach,
• osie naczepy – minimum dwa łańcuchy; zamontowane po skosie, na kołach pierwszej i ostatniej osi.
By właściwie i bezpiecznie przygotować zestaw, godne polecenia jest następujące minimalne wyposażenie:
• oś przednia – łańcuchy o układzie rombowym. Najlepiej kupić takie, które mają atest Ö-norm V5119 - będzie można ich użyć na napęd w Austrii, o ile mamy ten sam rozmiar ogumienia na „napędzie”. Przykładowe łańcuchy dla najpopularniejszego rozmiaru opon 315/70-22,5 to KWB SPUR-SLV 143.
• oś napędowa – specjalne łańcuchy drabinkowe z kolcami - takie, które posiadają budowę umożliwiającą bezkolizyjny montaż także na wewnętrznych kołach bliźniaka. Przykładowe łańcuchy dla najpopularniejszego rozmiaru opon 315/70-22,5 to Pewag norweskie L 10 7 ST E.
• osie naczepy – łańcuchy o układzie rombowym. Przykładowe łańcuchy dla najpopularniejszego rozmiaru opon 385/65-22,5 to KWB SPUR-SLV 312.
Norwegowie nie określają za pomocą normy (jak to czynią Austriacy), jak mają być zbudowane łańcuchy. To zdrowy rozsądek musi nam nakazać wybór solidnych łańcuchów, które pozwolą na pokonanie zaśnieżonych tras w Norwegii. Trzeba pamiętać, że dystanse do przejechania są tam o wiele dłuższe niż w Polsce czy Austrii, więc i łańcuchy muszą być wytrzymalsze. Zbytnia oszczędność przy zakupie może skutkować koniecznością skorzystania z pomocy „Vikinga”, a wtedy koszty holowania wielokrotnie przekroczą „oszczędność” w trakcie zakupu.
Pełny asortyment łańcuchów śniegowych można znaleźć w ofercie Inter Cars. (RD)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.