Wiadomości z rynku

czwartek
28 marca 2024

Mocniejsze i mniej palą

Nowe DAF-y CF i XF - Pure Excellence
19 maja 2017
Firma DAF przedstawiła nową generację samochodów ciężarowych CF i XF, o większej wydajności i podwyższonym komforcie kierowcy. Innowacje związane z silnikiem i układem napędowym oraz optymalizacja aerodynamiczna przekładają się na niższe o 7 proc. zużycie paliwa. 
Nową generację CF i XF cechuje również zwiększona ładowność oraz poprawiony design kabiny wewnątrz i na zewnątrz.

Mniejsze spalanie, większa siła

Silniki Paccar MX-11 oraz MX-13 zostały przeprojektowane, aby umożliwić zmniejszenie prędkości obrotowej. W przypadku obu silników podzespoły, takie jak blok silnika, układ chłodzenia, wlot powietrza, łożyska wału korbowego zostały zaprojektowane na nowo. Proces spalania również został udoskonalony, a stopień sprężania zwiększony. Układ zasysania powietrza ponownie został usprawniony dzięki zastosowaniu nowej i jeszcze wydajniejszej turbosprężarki, nowego układu EGR oraz nowej konstrukcji napędu zaworów. Sprawność termiczna została zwiększona dzięki nowym tłokom, wtryskiwaczom i fazom wtrysku paliwa oraz wyższemu stopniowi sprężania.
Aby osiągnąć najniższe zużycie paliwa, zastosowano nowe, wydajne pompy cieczy chłodzącej, wspomagania układu kierowniczego oraz oleju o zmiennej prędkości, co pozwoliło uzyskać najwyższą sprawność mechaniczną. 
Zwiększono maksymalny moment obrotowy silników MX-11 i MX-13 (wzrost od 50 do 200 Nm), który jest teraz dostępny już przy 900 obr./min. W rezultacie silniki nowych CF i XF pracują z prędkością około 1000 obr./min przy prędkości podróżnej pojazdu. Ciężarówka może też kontynuować jazdę na najwyższym biegu przy niskich obrotach. Powoduje to zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie elastyczności. Moc prawie każdej jednostki napędowej również została zwiększona od 7 kW/10 KM do 14 kW/20 KM. Niższe obroty przekładają się też na lepsze wyciszenie w kabinie.

Skuteczniejszy hamulec silnikowy 

Hamulec silnikowy MX dostępny w obu silnikach stał się jeszcze skuteczniejszy dzięki wdrożeniu innowacji w układzie rozrządu obejmujących zmiany profilu krzywki. Tak samo jak model MX-11, silnik MX-13 jest teraz wyposażony w hamulec silnikowy z funkcją „aktywacji pojedynczego zaworu”, która gwarantuje zwiększoną skuteczność hamowania przy niższej prędkości obrotowej silnika. Hamulce silnikowe w obu motorach zapewniają maksymalną wydajność w niezwykle szerokim zakresie prędkości obrotowej. Pozwala to nie tylko ograniczyć zużycie hamulców, lecz umożliwia utrzymanie wyższej średniej prędkości. 
Moc hamulca silnikowego MX-11 została zwiększona o 10% i wynosi 463 KM. Co ważniejsze, moment obrotowy w zakresie między 1.200 i 1.500 obr./min został zwiększony o 20%. Dzięki takim osiągom firma DAF Trucks wyznaczyła nowe standardy w segmencie pojazdów ciężarowych z silnikiem o pojemności 11 l. 
Hamulec silnikowy w MX-13 już wcześniej dostarczał niezrównaną moc przy niskich prędkościach obrotowych, a teraz technologia ta została jeszcze bardziej udoskonalona. W zakresie 1.000-1.450 obr./min nowy hamulec zapewnia o 20% większą siłę hamowania, sięgającą nawet 30% przy 1.200 obr./min. Maksymalna siła hamowania - 490 KM przy 2.100 obr./min. 

Nowa zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon

Pojazdy CF i XF nowej generacji są wyposażane w zautomatyzowaną przekładnię 12-biegową w standardzie lub 16-biegową w ramach wyposażenia opcjonalnego. Oba warianty są dostępne w wersji z przełożeniem bezpośrednim lub nadbiegiem. Na życzenie oferowane są skrzynie manualne. 
Przekładnia TraXon dostępna jest w pięciu wersjach: transport standardowy, transport cieczy, ponadgabarytowy, w warunkach off-road i długi zestaw pojazdów (LCV). Dwie cechy wyróżniają najnowszą generację tej skrzyni: płynne zmiany biegów i niski poziom hałasu. Co równie istotne - zakres przełożeń umożliwia precyzyjne manewrowanie nawet przy długich przełożeniach tylnej osi. Jest to nie tylko praktyczne rozwiązanie, gdy pojazd może jechać z prędkością pieszego przy w pełni złączonym sprzęgle, lecz również zwiększa komfort jazdy w korku lub obszarach miejskich (w tym po rondach). Od teraz dostępne są również cztery biegi wsteczne.
Skrzynia TraXon zapewnia również korzyści w zakresie zwiększania wydajności pojazdu, a w szczególności umożliwia zminimalizowanie wewnętrznego tarcia. Zmiany biegów są wykonywane szybciej, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. 
Oprogramowanie, które steruje układem napędowym w nowej generacji pojazdów, jest dostępne fabrycznie wraz z trybem Eco Fuel lub Eco Performance. Tryb Eco Fuel skupia się głównie na zminimalizowaniu zużycia paliwa, m.in. poprzez zmiany biegów na wyższy przy niższej prędkości obrotowej silnika - wyraźnie odczuwaliśmy to podczas jazd próbnych - oraz przyspieszenie reakcji układu napędowego na zmiany w położeniu pedału przyspieszenia. Natomiast tryb Eco Performance sprawia, że układ napędowy jest bardziej czuły poprzez nieznaczne podniesienie prędkości obrotowej, przy której następuje zmiana biegu na wyższy co umożliwia dynamiczniejsze przyspieszanie.

Tempomat częściej wyrzuca na luz 

Kolejną innowacją jest praca tempomatu w nowej generacji pojazdów CF i XF w pagórkowatym terenie. W tym przypadku dynamiczna jazda gwarantuje szybsze zwiększanie momentu obrotowego na stromych zboczach w celu utrzymania możliwie jak najwyższej prędkości pojazdu przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa.
Tryb Eco Roll oraz tempomat przewidujący (PCC) również zostały zoptymalizowane. Wcześniej pojazd ciężarowy odłączyłby wtrysk paliwa zwalniając tuż przed szczytem wzniesienia. Obecnie skrzynia biegów przełącza się do położenia neutralnego za każdym razem, gdy pęd pojazdu ciężarowego jest wystarczający, by zestaw mógł przejechać przez wzniesienie z pomocą energii kinetycznej. Powoduje to znaczne zwiększenie odległości swobodnego toczenia się pojazdu ciężarowego, a w przypadku jazdy po międzynarodowych trasach transportowych może praktycznie podwoić czas użycia trybu EcoRoll.

Bardziej wydajna konstrukcja osi tylnej

Konstrukcja osi tylnej została usprawniona w jeszcze większym stopniu, a w zależności od specyfikacji układu napędowego uzyskano przełożenia 2.05:1 pozwalające na jazdę z prędkością 85 km/h przy zaledwie 1.000-1.040 obr./min. Nowa generacja układów różnicowych osi tylnej ma całkowicie przeprojektowane koło talerzowe i wałek atakujący, co przekłada się na wysoką trwałość i wydajność przy ekstremalnie niskim poziomie hałasu. Przyczynia się do tego nowa metoda produkcyjna, oparta na zastosowaniu nowoczesnego procesu szlifowania.
Zastosowanie olejów o niskiej lepkości i obniżenie poziomu oleju w osiach tylnych jeszcze bardziej zmniejszyło zużycie paliwa, podobnie jak koła zębate i łożyska o niskim współczynniku tarcia.

Poprawiona aerodynamika 

Aby osiągnąć najniższe możliwe zużycie paliwa, poprawiono aerodynamikę pojazdu m.in. dzięki nowej osłonie przeciwsłonecznej dla modeli CF i XF. Dodatkowo nowy XF wyposażono w przedłużenia krawędzi nadkola i prowadnice przepływu powietrza za przednim grillem w celu uzyskania optymalnych własności aerodynamicznych wokół pojazdu, włącznie z komorą silnika. Nowe rozwiązania w przednim grillu redukują opór czołowy, a nowe wypełnienia szczelin między kabiną a panelem reflektorów głównych pozwalają uzyskać najlepszą możliwą aerodynamikę.

Lżejsze o 100 kilogramów 

W nowych modelach CF i XF producent opracował nowy, kompaktowy układ oczyszczania spalin (EAS), który pozwolił uzyskać większą ilość miejsca dostępnego w podwoziu dla, m.in. większych zbiorników paliwa, sprężarek, skrzynek narzędziowych czy podpór dźwigu. 
Gabaryty układu EAS zmniejszono o 40%. Osiągnięto to bez kompromisów w zakresie ciśnienia wstecznego, okresów między usuwaniem popiołu czy wydajnością katalizatora DeNOx. Kompaktowa konstrukcja rozgrzewa się szybciej, co pozwala na szybsze osiągnięcie właściwych parametrów pracy silnika i częstsze korzystanie z najwydajniejszej mapy sterowania silnikiem, co obniża zużycie paliwa.
Kompaktowe rozmiary układu EAS oznaczają również, że w przypadku specjalistycznych zastosowań podwozi konwerter katalityczny DeNOx i filtr cząstek stałych DPF nie muszą być już rozdzielane, co podnosi ogólną wydajność układu.
Kolejną zaletą nowego, kompaktowego układu EAS jest mniejsza o ok. 50 kg masa. Dzięki dodatkowym zabiegom, takim jak optymalizacja masy silnika i podwozia, masy własne nowych modeli CF i XF zostały obniżone łącznie o 100 kilogramów, co bezpośrednio przekłada się na większą o 100 kg ładowność.

Odświeżone wnętrze kabiny

W kabinie w nowych pojazdach pojawiły się nowe, ciepłe kolory deski rozdzielczej, foteli, zasłon, materaców oraz ścian. W modelu XF zastosowano nowe elementy dekoracyjne w kolorze piano black na desce rozdzielczej i tylnej ścianie. Zmodyfikowana grafika panelu informacji kierowcy (DIP) powoduje, że jest on łatwiejszy do odczytania. Wszystkie funkcje ustawień prędkości (tempomat, adaptacyjny tempomat, przewidujący tempomat oraz kontrola prędkości przy zjeździe) są dostępne po prawej stronie koła kierownicy dla pełnej wygody korzystania. 
Funkcje oświetlenia wnętrza są kontrolowane za pomocą jednego, nowo opracowanego, obracalnego przełącznika. Ten panel kontrolny wyposażony jest również w pamięć umożliwiającą kierowcy zapamiętanie ustawień oświetlania zgodnie z indywidualnymi preferencjami. 
Nową luksusową linię Exclusive Line, dostępną w nowych modelach CF i XF, cechuje deska rozdzielcza, panele drzwi (XF) i skórzane fotele w kolorze koniakowym, skórzana kierownica i stylowe, jasne kratki nawiewu powietrza.

System zarządzania flotą DAF Connect

Dostępny opcjonalnie, innowacyjny system zarządzania flotą DAF Connect dostarcza firmom transportowym danych o wydajności pojazdów i kierowców w czasie rzeczywistym. Informacje o lokalizacji pojazdów, zużyciu paliwa, przebiegach, poziomie wykorzystania floty oraz czasach przestojów są prezentowane na dostępnym on-line pulpicie, który można dostosować indywidualnie do potrzeb i wymagań klienta. 
Pulpit można skonfigurować w taki sposób, aby prezentowane były wyczerpujące raporty o zużyciu paliwa z bieżącymi i historycznymi danymi oraz możliwością porównania poszczególnych pojazdów i kierowców floty. Funkcja Live Fleet View dostarcza wszystkich niezbędnych informacji dotyczących lokalizacji pojazdów floty, aby umożliwić optymalne planowanie obejmujące pokonywane odległości, trasy oraz czas jazdy danego pojazdu i kierowcy. Klient może samodzielnie definiować sygnały alarmowe w przypadku wystąpienia odchyleń od żądanej prędkości, trasy, lokalizacji czy zużycia paliwa, co natychmiastowo poprawia wydajność floty.

Wkrótce rozpoczęcie produkcji 

Na nowe modele CF i XF już przyjmowane są zamówienia, a ich produkcja rozpocznie się latem bieżącego roku – będą to ciągniki (FT) i podwozia (FA) 4x2 FT, ciągniki 6x2 FTG z kierowaną osią pchaną oraz nowym lekkim zawieszeniem (-29 kg) i FTP z osią pchaną wyposażoną w koła 18”, jak również jako podwozie 6x2 z pojedynczą osią wleczoną (FAR). Pozostałe konfiguracje zostaną udostępnione jesienią.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.