Wiadomości z rynku

środa
1 maja 2024

Rdzewienie samochodu

Jak z nim walczyć?
4 sierpnia 2017
Wielu właścicieli używanych pojazdów ma problem z rdzeniem karoserii. Walkę z korozją można wygrać. Należy jednak odpowiednio zaplanować działania zapobiegawcze. To pozwoli nam uniknąć konieczności kosztownych napraw blacharskich i lakierniczych. Podpowiadamy, które zabiegi można wykonywać na własną rękę.

Które miejsca są najbardziej narażone na korozję?

Pierwszym krokiem powinna być dokładna ocena stanu karoserii i podwozia. Najlepiej, gdy samochód oczyścimy myjką wysokociśnieniową. Po spłukaniu auta, można przystąpić do oględzin.
Rdza najwcześniej pojawia się na obrzeżach nadkoli, ponieważ zimą to tutaj odsadza się woda z solą. Wystarczy, że w nadkole uderzy kamyk i lakier odpryśnie, aby szybko zaczęło rozwijać się ognisko rdzy.
Kolejnym słabym punktem auta są łączenia blach. Szczególną ostrożność powinni zachować kierowcy poruszający się po nieregularnie odśnieżanych drogach. Rozwojowi rdzy na łączeniach blach (są one podatne na utlenianie) sprzyja jazda po śniegowych koleinach.

Jak zabezpieczyć auto przed korozją?

Nadkola, błotniki, drzwi oraz inne elementy szczególnie narażone na pojawienie się ognisk korozji, warto spryskiwać specjalnymi preparatami. Są one sporządzane z oleju i wosku. Taka mieszanka skutecznie zabezpiecza metal przed niekorzystnym utlenianiem.
W nowych pojazdach producenci umieszczają także specjalne otwory technologiczne w karoserii przeznaczone do aplikacji środków przeciwkorozyjnych. Otwory te są zamykane plastikowymi zaślepkami.

A co, gdy na karoserii pojawią się już ogniska rdzy?

Duże ogniska rdzy wymagają wizyty w warsztacie blacharsko-lakierniczym. Niewielkie ślady korozji można zlikwidować samodzielnie. Należy bardzo dokładnie zeszlifować blachę (do małych powierzchni wystarczy użyć papieru ściernego). Kolejnym krokiem jest odkurzenie opiłków, odtłuszczenie powierzchni i dokładne oklejenie ogniska folią, która zabezpieczy lakier wokół miejsca, nad którym pracujemy. Na tak przygotowaną powierzchnię, trzeba nałożyć podkład lakierniczy (najłatwiej pracować sprejem lub pędzelkiem dołączonym do puszki z lakierem).
Gdy podkład wyschnie, można nałożyć lakier dobrany kolorystycznie do karoserii (producenci na puszkach z lakierem umieszczają numery seryjne). Warto wybierać specjalne lakiery zmieszane z utwardzaczem, co znacznie ułatwia pracę. Lakier najlepiej jest nakładać kilkoma cienkimi warstwami.
Po zaschnięciu lakieru, powierzchnię wyrównuje się za pomocą papieru wodnego i pasty polerskiej.
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.